Permalänk
Medlem

Nybörjar guide Photoshop CS4

Tjena! Jag har precis införskaffat PS CS4 och jag skulle behöva lite nybörjar tips Så om nån har lite bra tips eller liknande! Skriv gärna i tråden eller adda min msn simon_blomman@live.se! Tackar på förhand!

mvh Simon!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Vad vill du ha tips på? Finns i princip oändligt med saker du kan göra i photoshop. Finns massor av guider om du söker på google

Permalänk
Medlem

Alt + högerklick och dra pekaren åt höger/vänster så ändrar du storlek på penseln. Kändes som att jag hade kommit till himmelriket när jag upptäckte den funktionen.

Men seriöst så är det lite svårt att ge allmäna tips till ett så pass stort program med så många möjligheter. För varje effekt du vill få till så finns det en handfull olika metoder för att åstadkomma den. Du kan ju börja med att tala om vad du vill göra för något.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Haha...den visste inte jag heller och då sitter man ändå med PS rätt mycket!

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

päpparkaka: Joo exakt det har du helt rätt i. Men jag håller på att installera det nu så jag kan höra av mig mer när jag kommit igång

Loaded: Det tackar jag för Det låter som en rätt bra funktion att veta om^^

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Håller med, vill också hitta bättre guider till PS4, då dom flesta är till PS2/3. Och ganska mycket har förändrats med PS4an.

Permalänk
Medlem

Det som jag lärt mig mest på är Photoshop Top Secret DVD'erna. Har du tid att kolla genom allt material på den så är du kung sen.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Det som jag lärt mig mest på är Photoshop Top Secret DVD'erna. Har du tid att kolla genom allt material på den så är du kung sen.

Nice tack så mycket! Får kolla in dem dvderna! Dem verka riktigt bra!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Jag kör inte CS4, men så mycket kan väl ändå inte ha hänt sedan CS1/2/3 ? Alla grundverktyg, filter, effekter etc. är väl i princip oförändrade sedan version 7 eller nått?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid tipsa om Moderskeppet. Finns bra saker där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag kör inte CS4, men så mycket kan väl ändå inte ha hänt sedan CS1/2/3 ? Alla grundverktyg, filter, effekter etc. är väl i princip oförändrade sedan version 7 eller nått?

Typ så, de kommer mest med små genvägar och smarta lösningar på olika saker. I grund och botten kan du utföra samma sak med alla, bara att det kanske går fortare med nya versioner.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är om du helt ny på PS så är det bra att lära sig hur man jobbar med lager, vilka olika typer det finns och hur dom påverkar varann.

Lager är ett av dom starkaste verktygen i PS.

Finns många förklaringar på nätet och tutorials om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
Man kan ju alltid tipsa om Moderskeppet. Finns bra saker där.

Typ så, de kommer mest med små genvägar och smarta lösningar på olika saker. I grund och botten kan du utföra samma sak med alla, bara att det kanske går fortare med nya versioner.

Tack så mycket för moderskeppet.se den var väldigt bra den sidan det tackar jag för

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Håll ned space, dra och släpp så går det snabbare att förflytta sig i dokumentet, uppdaterat med mjuk rörelse i CS4.
Annars så är moderskeppet som tidigare nämnt bra sida för att lära sig, men den bästa kunskapen kommer genom att gå loss i programmet, så mitt hetaste tips blir Window > Workspace > Essentials.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

rekommenderar

http://revision3.com/pixelperfect/episodes

väldigt bra sida där man får väldigt bra förklarat steg för steg hur man kan göra olika trevliga saker.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Har precis laddat ner Cs4 nu och försöker lära mig det. En sak som gör det hela svårare är att det är på Engelska. Har gått in i inställningar och försökt ändra men endast Engelska finns med. Betyder detta att jag måste avinstallera och installera en annan med svenska???

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivet är moderskeppet väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Ok tackar! Jag får nog installera om CS4 om jag vill ha svenska. Men hörde sedan att en kompis sa att det var bra att ha engelska av ngn anledning. Vad kör ni och vad tycker ni är lättast/bäst???

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på CS3, laddade ned en testversion av CS4 men det var segt.
Vad jag kommer ihåg fungerade inte ATi kort med den grafikkortsaccelererade renderingen då (eller så gjorde jag något fel) men jag antar att det fungerar nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.ryhage
Ok tackar! Jag får nog installera om CS4 om jag vill ha svenska. Men hörde sedan att en kompis sa att det var bra att ha engelska av ngn anledning. Vad kör ni och vad tycker ni är lättast/bäst???

De flesta guider är väl på engelska, kan vara lite lättare att hitta rätt funktioner om man har programmet på samma språk, speciellt när man är nybörjare.

Permalänk
Medlem

När jag började leka i photoshop så klickade jag igenom allt möjligt för att lära känna miljön. Sedan kollade jag guider, sedan blev det mer lekande utav de guiderna visat. Höll på så i några år och nu idag kan jag rätt mycket, dock mycket kvar att lära mig.

http://psd.tutsplus.com/ är en grym site, dock satt jag på pixel2life när jag började.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag kan väl tillägga att jag själv började med PS genom att göra signaturer. Det var rätt lagom för mig att börja med. Därefter har jag nu gått vidare till större fotomanipulationer. Om du vill prova att göra lite signaturer kan du kika in på Planet Renders. De har en uppsjö av gratis tutorials i den sektionen jag länkade till.

Jag hittade även en till svensk sajt som ingen länka till här.

Tutvid är också en av mina favoritsidor. Det finns en uppsjö av videos om hur man hanterar alla Adobes program. Kika på dem!

Permalänk
Medlem

Mycket fint med en hög guides. Ska ta en titt på dessa

Utöver det kan jag tipsa om 3Dbuzz.com då jag vill bidra med nåt. En av de första ställena jag besökt men hann inte mycket längre än the basics.

Permalänk
Medlem

Bästa tipset jag kan ge för Photoshop är att LEK RUNT, pröva olika saker, se vad som händer när du gör saker,var inte rädd för att prova olika effekter och prova, utforska och kombinera olika effekter och verktyg Sen finns det ju en enorm mängd olika guider som är bra om du ska göra en specifik sak men jag tycker man lär sig bäst av att pröva själv