Fråga ang. människans "inbyggda klocka"

Permalänk
Medlem

Fråga ang. människans "inbyggda klocka"

låg och tänkte på detta igår när jag skulle sova.
Hörde en gång ett radioprogram där de pratade om att människan har en inbyggd klocka som gör att du t.ex. kan gå och lägga dig och bestämma dig för att vakna ett speciellt klockslag för att sedan vakna just då.

Jag själv har lagt märke till detta några gånger när jag vaknat 5min innan väckarklockan ringer bara för att kunna stänga av den.
Igår tänkte jag prova så jag ställde in mig på att vakna klockan 4 (somnade runt 23) för att sedan somna om och vakna när väckarklockan ringde vid 8.
Och tro det eller ej, men jag vaknade 03.57.

Hur kan man förklara detta? För jag kan ju omöjligt avgöra vilken tid på dygnet det är när jag befinner mig i ett kolsvart rum, eller?

Hur fungerar människans inbyggda klocka egentligen?
Det finns väl djur som har en mycket väl fungerande inbyggd klocka om jag inte har helt fel för mig?

Det jag kom att tänka på när jag reflekterade var att detta var något som ligger i ens undermedvetna. Problemet är att det börjar tangera pseudovetenskap, så jag vill gärna veta lite mer om någon sitter på info?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som har en Déjà vu, eller har vi inte pratat om just exakt detta med dig på detta forum tidigare, för inte så fasligt länge sedan?

Edit: Halvrätt: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Du var dock inte med i tråden vad jag kan se. Nåväl, den innehåller en del info om den "cirkadianska rytmen" (ibland "cirkadiska"), vilket är fintermen för vad du frågar om, dvs dygnsrytmen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Gjorde nyligen ett seminarium om exakt detta, det korta svaret är att ja, vi har en innbyggd klocka. Ämnet kallas kronobiologi och är relativit nytt, men fasansfullt intressant. En cirkadiansk rytm definieras som en biologisk cykel som upprepar sig själv med en period på 24 timmar, den måste dessutom göra detta oberoende av temperatur hos organismen och den måste gå att "starta om" med ett extern stimuli, såkallade zeitgebers där ljus är den vanligaste.

Under normala förhållanden styrs vårat sömnbeteende på tre olika vis, av tre separata centra i hjärnan. Det som styrs är när vi ska sova, hur länge vi ska sova och hur våra sömncykler ska se ut.

Några av dom studier man har gjort på detta kallas för cave-studier (yes, grotta på svenska) och går helt enkelt ut på att man depriverar försökspersonen allt som kan reglera den cirkadianska rytmen. Inga klockor, ingen tv eller något annat man kan mäta tider med och framförallt totalt mörker. Detta pågor i upp till flera veckor och man observerar helt enkelt hur personen går och lägger sig. Det visar sig att människor faktiskt har en nästan cirkadiansk rytm, vår rytm är faktiskt 24,5 timmar lång. Rytmen justeras alltså ungefär en halvtimme om dagen, detta sker med hjälp av solens upp och nedgång. Detta är en av orsakerna till att många blinda har sömnproblem, dom kommer väldigt lätt "ur fas" efter ett par dagar.

Otroligt spännande är att man har kunnat påvisa cirkadianska rytmer hos nästan varenda cell i människokroppen trots att de avlägsnats och placerats i petriskålar.

Som kuriosa kan det vara kul att veta att vi även i vår kropp har infradiana och ultradiana rytmer. Den förstnämda är rytmer längre än 24 timmar t.ex kvinnors menstruationscykel. Den sistnämda är cykler kortare än 24 timmar t.ex vår 4 timmars näscykel där kroppen alternerar vilken näsborre som ska seccinera mest. Vissa havslevande djur har även rytmer baserade på tidvattnet, alltså 12 timmars rytmer.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt då att man sover längre på vintern och kortare på sommaren. Intressant! Tänkte själv på detta imorse när jag vaknade 3 minuter innan alarmet på mobilen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

MegaN00bie: Tack för ditt inlägg Var faktiskt riktigt intressant att läsa, ska se om jag kan hitta något att läsa vidare på!

Jag vaknade idag med ett litet ryck, tänkte "Det känns som att klockan är 6"...

...06:01 visade mobiltelefonen. Det var häftigt!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Är det bara jag som har en Déjà vu, eller har vi inte pratat om just exakt detta med dig på detta forum tidigare, för inte så fasligt länge sedan?

Edit: Halvrätt: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Du var dock inte med i tråden vad jag kan se. Nåväl, den innehåller en del info om den "cirkadianska rytmen" (ibland "cirkadiska"), vilket är fintermen för vad du frågar om, dvs dygnsrytmen.

tänkte samma sak, "denna tråden har jag läst innan" fast sen såg jag de få antal svaren och tänkte "kanske inte"

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
tänkte samma sak, "denna tråden har jag läst innan" fast sen såg jag de få antal svaren och tänkte "kanske inte"

Jag också. Det första jag gjorde vara att kolla datumet.

Intressant ämne helt klart. Undrar lite hur det blir om man flyttar till en annan planet som har en annan dygnsrytm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Gjorde nyligen ett seminarium om exakt detta, det korta svaret är att ja, vi har en innbyggd klocka. Ämnet kallas kronobiologi och är relativit nytt, men fasansfullt intressant. En cirkadiansk rytm definieras som en biologisk cykel som upprepar sig själv med en period på 24 timmar, den måste dessutom göra detta oberoende av temperatur hos organismen och den måste gå att "starta om" med ett extern stimuli, såkallade zeitgebers där ljus är den vanligaste.

Under normala förhållanden styrs vårat sömnbeteende på tre olika vis, av tre separata centra i hjärnan. Det som styrs är när vi ska sova, hur länge vi ska sova och hur våra sömncykler ska se ut.

Några av dom studier man har gjort på detta kallas för cave-studier (yes, grotta på svenska) och går helt enkelt ut på att man depriverar försökspersonen allt som kan reglera den cirkadianska rytmen. Inga klockor, ingen tv eller något annat man kan mäta tider med och framförallt totalt mörker. Detta pågor i upp till flera veckor och man observerar helt enkelt hur personen går och lägger sig. Det visar sig att människor faktiskt har en nästan cirkadiansk rytm, vår rytm är faktiskt 24,5 timmar lång. Rytmen justeras alltså ungefär en halvtimme om dagen, detta sker med hjälp av solens upp och nedgång. Detta är en av orsakerna till att många blinda har sömnproblem, dom kommer väldigt lätt "ur fas" efter ett par dagar.

Otroligt spännande är att man har kunnat påvisa cirkadianska rytmer hos nästan varenda cell i människokroppen trots att de avlägsnats och placerats i petriskålar.

Som kuriosa kan det vara kul att veta att vi även i vår kropp har infradiana och ultradiana rytmer. Den förstnämda är rytmer längre än 24 timmar t.ex kvinnors menstruationscykel. Den sistnämda är cykler kortare än 24 timmar t.ex vår 4 timmars näscykel där kroppen alternerar vilken näsborre som ska seccinera mest. Vissa havslevande djur har även rytmer baserade på tidvattnet, alltså 12 timmars rytmer.

Intressant läsning!

Men jag förstod inte en sak med Cave-studien, fick personerna vara inlåsta i ett helt mörkt rum utan yttre stimuli? Hur länge då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Intressant läsning!

Men jag förstod inte en sak med Cave-studien, fick personerna vara inlåsta i ett helt mörkt rum utan yttre stimuli? Hur länge då?

Du läste helt rätt och jag tyckte också att det lät helt sjukt :D. Den längsta studien har jag för mig var på tre veckor. I totalt mörker. Problemet i att studera någon sorts rytm i kroppen är att man inte har någon som helst aning om vad som kan påverka den. Bara att man äter påverkar enormt många processer i kroppen, vissa av försökspersonerna fick därför bara mat på oregelbundna tider, vissa fick på regelbundna och vissa fick äta när dom ville. Har inte tillgång till PubMed hemifrån men jag kan gräva fram några artiklar imorgon.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Du läste helt rätt och jag tyckte också att det lät helt sjukt :D. Den längsta studien har jag för mig var på tre veckor. I totalt mörker. Problemet i att studera någon sorts rytm i kroppen är att man inte har någon som helst aning om vad som kan påverka den. Bara att man äter påverkar enormt många processer i kroppen, vissa av försökspersonerna fick därför bara mat på oregelbundna tider, vissa fick på regelbundna och vissa fick äta när dom ville. Har inte tillgång till PubMed hemifrån men jag kan gräva fram några artiklar imorgon.

Okej, för det jag läst om vad beträffar sådana studier där man depraverar en person all yttre stimuli är att de får psykoser/psykosliknande symtom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_deprivation

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Du läste helt rätt och jag tyckte också att det lät helt sjukt :D. Den längsta studien har jag för mig var på tre veckor. I totalt mörker. Problemet i att studera någon sorts rytm i kroppen är att man inte har någon som helst aning om vad som kan påverka den. Bara att man äter påverkar enormt många processer i kroppen, vissa av försökspersonerna fick därför bara mat på oregelbundna tider, vissa fick på regelbundna och vissa fick äta när dom ville. Har inte tillgång till PubMed hemifrån men jag kan gräva fram några artiklar imorgon.

Var det inte någon fransman som ledde studien som befann sig inne i grottan (i det här fallet tror jag att det var en riktig grotta) längst va?

CSM101: Nä, de hade lampor, böcker och annat. Det de inte fick var något som kunde antyda vilken tid det var utanför.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Var det inte någon fransman som ledde studien som befann sig inne i grottan (i det här fallet tror jag att det var en riktig grotta) längst va?

CSM101: Nä, de hade lampor, böcker och annat. Det de inte fick var något som kunde antyda vilken tid det var utanför.

Jag har för mig jag sett nån dokumentär om det. Från BBC, National Geographic eller nått liknande. Men jag har också ett minne av att nån gubbe stängde in sig i en riktig grotta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
seccinera

Mycket intressant.
Undrar dock vad som menas med det citerade ordet.
Blev inte klokare av googling även om jag kanske kan gissa mig till betydelsen så vore det trevligt om du förklarade.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
tänkte samma sak, "denna tråden har jag läst innan" fast sen såg jag de få antal svaren och tänkte "kanske inte"

Det knäppaste är att det även diskuteras Déjà vu där!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

MegaN00bie: Jag har också läst om den studien, som gjordes första gången redan på 70- eller 80-talet. Den har inte undsluppit kritik, men jag tror ändå att resultatet är riktigt, jag tror att det är mer adaptivt att skynka en något för lång rytm med en för kort och vidare tycker jag det stämmer bra med en naturlig variation här, 24,5 (eller 25h i de tidigare undersökningarna) är ju bara ett medelvärde som kan möjligtvis vara en ESS, evolutionär stabil strategi. Observera att det är spekulation från min sida, inte fakta.

Men en sak undrar jag lite över. Du säger att blinda "ofta" har sömnproblem? Det finns ju en uppsjö av olika sätt att vara blind på. Man kan ha skadade ögon, man kan ha skadat syncentrum, man kan sakna kopplingar mellan delar i syncentrum eller öga->limbiska systemet (vilket inte ger blindhet, men andra "roliga" effekter som capgrassyndrom) och man kan ha kvar de evolutionärt äldre systemen för syn men inte yngre, vilket leder till omedveten syn.

Hur som helst så reglerar dygnsrytmen i huvudsak av epifysen, tallkottskörteln och den har, vill jag minnas, sin egna koppling till ögonen som innehåller dedikerade ljuskänsliga celler för att ge input till epifysen (lägre ryggradsdjur, t.ex. amfibier och vissa [alla?] kräldjur har sina ljuskänsliga celler direkt i epifysen och ett tunt område i skallbenet för att föra in ljus direkt dit i hjärnan. Ett "tredje öga" således).

Det borde ju räcka med att denna koppling förstörs, vilket inte implicerar blindhet, för att dygnsrytmen ska balla ur, och det borde krävas en "ordentlig blindhet" för att även den ska förstöras?

Möjligen påverkar synen i mer vanlig bemärkelse också dygnsrytmen varpå konventionell blindhet i allmänhet kanske kan orsaka störningar. Min fråga är, vet du mer om blinda och dygnsrytm? Har jag rätt i om jag misstänker att det kanske inte är "ofta" som blinda har sömnstörningar på grund av detta?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
CSM101: Nä, de hade lampor, böcker och annat. Det de inte fick var något som kunde antyda vilken tid det var utanför.

h okej, det förklarar att de kunde klara av veckovistelser där då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
MegaN00bie: Jag har också läst om den studien, som gjordes första gången redan på 70- eller 80-talet. Den har inte undsluppit kritik, men jag tror ändå att resultatet är riktigt, jag tror att det är mer adaptivt att skynka en något för lång rytm med en för kort och vidare tycker jag det stämmer bra med en naturlig variation här, 24,5 (eller 25h i de tidigare undersökningarna) är ju bara ett medelvärde som kan möjligtvis vara en ESS, evolutionär stabil strategi. Observera att det är spekulation från min sida, inte fakta.

Men en sak undrar jag lite över. Du säger att blinda "ofta" har sömnproblem? Det finns ju en uppsjö av olika sätt att vara blind på. Man kan ha skadade ögon, man kan ha skadat syncentrum, man kan sakna kopplingar mellan delar i syncentrum eller öga->limbiska systemet (vilket inte ger blindhet, men andra "roliga" effekter som capgrassyndrom) och man kan ha kvar de evolutionärt äldre systemen för syn men inte yngre, vilket leder till omedveten syn.

Hur som helst så reglerar dygnsrytmen i huvudsak av epifysen, tallkottskörteln och den har, vill jag minnas, sin egna koppling till ögonen som innehåller dedikerade ljuskänsliga celler för att ge input till epifysen (lägre ryggradsdjur, t.ex. amfibier och vissa [alla?] kräldjur har sina ljuskänsliga celler direkt i epifysen och ett tunt område i skallbenet för att föra in ljus direkt dit i hjärnan. Ett "tredje öga" således).

Det borde ju räcka med att denna koppling förstörs, vilket inte implicerar blindhet, för att dygnsrytmen ska balla ur, och det borde krävas en "ordentlig blindhet" för att även den ska förstöras?

Möjligen påverkar synen i mer vanlig bemärkelse också dygnsrytmen varpå konventionell blindhet i allmänhet kanske kan orsaka störningar. Min fråga är, vet du mer om blinda och dygnsrytm? Har jag rätt i om jag misstänker att det kanske inte är "ofta" som blinda har sömnstörningar på grund av detta?

Den kärna som har den överordnade kontrollen över den cirkadianska rytmen i kroppen är den suprakiasmatiska kärnan, SCN från engelskans suprachiasmatic nucleus. Denna är belägen som namnet antyder superiort, alltså ovanför kiasma, synnervskorsningen och är en del av hypothalamus. Hos människor är det denna som får information från retina som sedan vidarebefordras till en mängd olika platser, däribland epifysen.

Hur viktig epifysen är hos människor tvistar de lärde än idag. Tallkottskörteln har varit mycket omdebatterad i många år, det enda man med all säkerhet vet är att den producerar melatonin, "sömnhormonet". Detta är något många läkare skriver ut mot sömnproblem, det är även något många "businessmen" knaprar när dom flyger kors och tvärs för att slippa jetlag. Finns väldigt lite forskning som stödjer detta rakt av, det är mycket mer komplicerat än så. Bland annat har man relativt kraftig kortisolinsöndring när man sover.

Kom för 2 timmar sen hem från en presentation där man hade studerat detta. Det man hade gjort var att hugga huvudet av 4 råttor för att sedan avlägsna ögonen och sedermera hjärnan. Sedan skivade man upp hjärnan så att man fick en skiva med hela SCN. Denna placerades sedan i en petriskål med en näringsbuffert. SCN är bilateral, dvs den sitter på båda sidorna av hjärnan, detta är experimentellt fördelaktigt eftersom man kan göra vad man vill med den ena sidan och använda den andra som kontrollgrupp. Dessa placerades sedan i ett speciellt skåp där det är helt mörkt (kom ihåg, ljus är en zeitgeber) och man med hjälp av radioaktiva isotoper kan mäta de två SCN aktivetet individuellt. Detta gjordes under tre dagar och man fick jättefina sinuskurvor med en period på 24 timmar och helt i fas för de båda kärnorna. Sedan öppnade man skåpet i totalt mörker och injicerade melatonin, epifyshormonet i den ena kärnan och väntade ytterligare tre dagar. Här fick man precis lika fina sinuskurvor med perioder på 24 timmar men de båda kärnorna var ur fas. Den cirkadianska rytmen hos den melatoninincerade SCN var fördröjd med ett par timmar.

Nu var detta bara ett litet projektarbete på tre poäng och alla vet att god vetenskap kräver tusentals resultat för att vara signifikant men jag tycker nog ändå att det är väldigt intressant.

För att svara på din fråga, med blind menar jag givetvis helt enkelt avsaknad av ljusstimuli. Jag är kass på fysiologi rörande ögat, det jag vet är att ljus hämmar melatoninproduktion via först sönderfallet av melanopsin i retina, detta tros i slutändan ge frisättning av inhibitoriska transmittorsubstanser till SCN som tidigare sagt är chefen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Melanopsin

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

MegaN00bie: Tack för infon, här ska studeras vidare!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Intressant ämne, även fast jag inte förstår alla ord. Men vad jag fattar det som bevisar detta endast att vi har en klocka som tickar på tills 24h och 30min och sedan startas om. Den synkronisera med hjälp av solljuset så vi hela tiden ligger i balans.

Dock svarar väl inte detta på hur TS vaknade kl 3.57? Utav det jag förstår skulle jag säga att det är en tillfällighet som du bara lägger märket till för att det inte händer så ofta. Jag förmodar att du inte kommer ihåg alla gånger detta inte skedde.

Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag vaknar alltid runt halv sex på morgonen, oavsett dag. Farsan kliver upp då på veckodagarna och brukar alltid väcka mig. Dessutom så brukar jag vakna precis före sju, ungefär en minut innan mamma kommer och väcker mig.

Och visst brukar det hända att man hinner vakna bara för att stänga av alarmet, häftigt faktistk!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vaknar ofta några minuter före klockan ska ringa, men det gäller inte tider som jag inte är vann med...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X