Någon rotar i min brevlåda - Vad göra?

Permalänk
Medlem

Men personnummer är fortfarande tillgängliga offentligt.

Regga er på www.upplysning.se och sök fram valfri person så får du fullständigt personnummer när du är inloggad. Hur enkelt som helst och helt gratis. Det går även bra att ringa till skatteverket och fråga.

Personnummer och tillgång till brevlåda kan ställa till det mycket. Lite för enkelt kan man ju tycka.

Permalänk
Medlem

ha en uppesittarkväll(natt) och håll koll om det kommer någon som snor din post.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Observer
Om Sverige känns lite för stelt för dig finns ju alltid lite mer vapenliberala länder som Somalia eller Burundi tillängliga. Riktiga mönsterländer jämfört med Sverige om man vill vifta med puffran.

Hade ju onekligen varit bättre i detta fallet, behöver ju inte skjuta ihjäl tjuven. Men blåsa knäskålarna av honom är inte mer än rätt.

Permalänk
Medlem

Har ringt till UC och de har inte fått in någon ny sökning på mig, dock finns det ju andra företag att kolla, men vilka andra det finns, vettefan.

Edit: Eftersom min inkomst är från CSN, och såvitt jag vet så räknas inte CSN som en fast inkomst. Vilket man måste ha från nästan alla ställen. Jag vet att Swedbank erbjuder kreditkort för studenter, och jag har själv kredit hos Swedbank för studenter.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Vänta på postnissen, löp ut och fyll postlådan med 10 råttfällor modell large.. avvakta ..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

har du tänkt på att du kanske kan köpa ett sånt där titthål och kolla vem som är där och rotar?

Permalänk
Medlem

Hur går det med posttjuven? Gått 2 dagar nu

Permalänk
Medlem

Sitt uppe tills han rotar i din låta, spring då ut helt naken med en kniv i högsta hugg, tror inte han kommer komma tillbaka mera :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Har ringt till UC och de har inte fått in någon ny sökning på mig, dock finns det ju andra företag att kolla, men vilka andra det finns, vettefan.

Edit: Eftersom min inkomst är från CSN, och såvitt jag vet så räknas inte CSN som en fast inkomst. Vilket man måste ha från nästan alla ställen. Jag vet att Swedbank erbjuder kreditkort för studenter, och jag har själv kredit hos Swedbank för studenter.

upplysningscentralen är en samverkan mellan bankerna. i upplysningscentralens databas lagras alla lån du har och alla förfrågningar.

så om du vill ta ett lån (där det krävs kreditprövning) så kontaktar dom UC för att veta vem du är.
visst, oseriösa kreditbolag kanske inte kollar med UC, men så är det oftast också bara "småsummor" man kan låna.

så du kan känna dig "trygg" nu

Permalänk
Medlem

mina förslag:

1. ring polisen och hör om du får något tips av dem

2. (om det går) bygg om brevlådan så att när posten är nersläppt, går det inte att få upp den utifrån

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om det är en "vanlig" brevlåda du har och inget inkast, det är att skaffa en brevlåda med hänglås, den går att öppna så mycket att man kan lägga ner brev, men inte mer.

Kostar inte många hundralappar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Heter du Johansson i efternamn så är det bara tidningsbudet som kommer på att han lägger ner blaskan i fel låda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De 2 sista dagarna har det inte hänt mycket. Det var ju helg nyss.

Rotaren har kanske börjat ge upp, eller som ovannämnda skribent skrev...men jag tror inte min granne prenumenerar på en tidning, då de flesta kärringar vill ha det till kaffet klockan 5 på morgon och inte klockan 8.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Polisen skriver rapporter och tittar på när rånare snor miljonbelopp och flyger helikopter!

Men idén om att lägga tex ett bankpapper eller liknande i lådan var smart för då kan han inte misstänka något heller! Så vet du om det är någon rotare

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
upplysningscentralen är en samverkan mellan bankerna. i upplysningscentralens databas lagras alla lån du har och alla förfrågningar.

så om du vill ta ett lån (där det krävs kreditprövning) så kontaktar dom UC för att veta vem du är.
visst, oseriösa kreditbolag kanske inte kollar med UC, men så är det oftast också bara "småsummor" man kan låna.

så du kan känna dig "trygg" nu

Upplysningscentralen är ett i mängden bland upplysningsbolag.

De upplysningar som har gjorts på mig har till 90% av fallen kommit från andra upplysningsbolag. D&B är ett stort bolag för att ta ett exempel. Vissa upplysningsbolag byter uppgifter med varandra men de flesta hämtar själva från diverse statliga register. Det gäller även upplysningscentralen.

Innehållet hos de olika upplysningsbolagen varierar. En upplysning från UC kan se helt annorlunda ut om den kommer från tex D&B. Vi har också Creditsafe som en hel del företag använder.

Många tror att UC är något universalt och speciellt men det är ett företag i mängden. Ett av de största i Sverige men långt ifrån alla använder UC när de tar en upplysning.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt ett kuvert med typ lite mjöl eller något i, sen skriver du på ett papper "varsågod här kommer lite mjältbrand" eller något annat kul! Då blir dom förhoppningsvis lite avskräckta.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Lägg en råtta i lådan eller väldigt många maskar :p, och sen när du vaknar av ett skrik vet du vad du ska göra t.ex: springa ut naken med en kniv ( som någon sa:P ) och skrämma skiten ur dom:D

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte14
Lägg en råtta i lådan eller väldigt många maskar :p, och sen när du vaknar av ett skrik vet du vad du ska göra t.ex: springa ut naken med en kniv ( som någon sa:P ) och skrämma skiten ur dom:D

Det är bara fjortisar som blir rädda för råttor och maskar

Permalänk

Låter som om någon har beställt något till din adress eller liknande. Lite konstigt att GM stal ditt brev från CSN.

Kontakta polisen (114 14) och se vad dom har att säga om saken. Annars får du helt enkelt sitta uppe och vänta på att GM ska rota igen, och då går du ut och konfronterar honom/henne.

Permalänk
Medlem

Brevbäraren lär ju bli glad om det är h*n som hinner först.

Permalänk
Medlem

Okey...

Det har nte varit några misstänkta "ljud" på ungefär en vecka. Jag tror att den personen har slutat upp. Allting verkar vara kvar i lådan, då jag glömde och rensa post från förrgår.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Re: Någon rotar i min brevlåda - Vad göra?

Citat:

Och nu när jag gick hem från ICA såg jag ett CSN-kuvert ligga på trottoaren, bara 20 m från min dörr. Och vad jag vet så är jag den enda som studerar och tar lån från CSN i området där jag bor. Kuvertet var öppnad, och jag lät den ligga kvar. Jag misstänker att det kan ha varit min studieförsäkran, i den så står ju ens hela personnummer. Och ett personnummer kan man göra mycket med.

Men herregud du kollade ju inte ens om det var ditt brev... känner du verkligen alla i omrödet där du bor så att du sägert vet att du är den enda som har csn lån?

Låter som att du är lite paranoid i mina öron...

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att införskaffa dig en säkrare låda alt hänglås. Finns inte mycket mer du kan...

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Det hjälper dåligt med låda med lås om brevbäraren gör som han gjorde här idag och la i halva breven så att alla stack ut ifrån lådan... Så hade han gjort på samtliga i min uppgång. Blir det återkommande så ska han få fan för det

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ah, den låsbara lådan, varje brevbärares dröm. Kombinera den med en person som har morgontidning men aldrig tömmer lådan innan posten kommer, guu va underbart det är...
/sarkasm av

Skaffa fastighetsbox, d.v.s. en smart liten pryl att ha längst ner i trappuppgången, varje lägenhet har ett fack som är låst, brevbäraren har en nyckel så han kan öppna hela anläggningen och har därmed lätt att dela ut posten.

Postis blir glad eftersom han slipper slita ut sina knän i era trappor, du blir glad eftersom du får behålla din post, "it´s a win-win situation"

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Ta ett gammalt brev från CSN och stoppa i ett papper som du skriver "Nästa gång smäller det" och lägg i brevlådan om det fortsätter, han försvinner nog

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim
Ah, den låsbara lådan, varje brevbärares dröm. Kombinera den med en person som har morgontidning men aldrig tömmer lådan innan posten kommer, guu va underbart det är...
/sarkasm av

Skaffa fastighetsbox, d.v.s. en smart liten pryl att ha längst ner i trappuppgången, varje lägenhet har ett fack som är låst, brevbäraren har en nyckel så han kan öppna hela anläggningen och har därmed lätt att dela ut posten.

Postis blir glad eftersom han slipper slita ut sina knän i era trappor, du blir glad eftersom du får behålla din post, "it´s a win-win situation"

Var det svar till mig? Uttryckte mig lite kasst. Det är exakt såda låda som vi har. Om brevbäraren har en enda nyckel för att öppna hela vet jag dock inte. kanske något som jag borde ha koll på...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jonazz, om det är sådan låda ni har, så hade postis nog ingen nyckel med sig till den, det är meningen att han SKA öppna den för att stoppa in posten, att lämna posten utstickandes sådär är helt fel om ni har en ordentlig anläggning, slå en signal till utdelningskontoret och tala om att det hänt, kan ju vara en vikarie som inte vet bättre...

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Men en fundering.. om posten kommer vid 12tiden och din rotare är där 4 på natten? så är det ju bara ta in posten när den kommer o inte låta den ligga över natten så är saken biff?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!