Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Auzentech släpper X-fi Bravura 7.1

Permalänk
Melding Plague

Auzentech släpper X-fi Bravura 7.1

Silicon Valley-baserade Auzentech inleder det nya året med lanseringen av ett nytt ljudkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att bli en fin liten ljudbest
Hoppas på en review

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv

Varför ska man köpa just detta ljudkortet då?

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en såpass stor hörlursingång för?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Varför ska man ha en såpass stor hörlursingång för?

HiFi-lurar har 6,3mm. Detta ljudkort lär väl rikta sig till audiofilgänget, gamers med Siberia headset osv. köper snarare "gamingljudkort" som Fatal1ty.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
HiFi-lurar har 6,3mm.

Det hade jag ingen aning om, det blir väl knappast bättre kvalite bara för att kontakten är större.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Varför ska man köpa just detta ljudkortet då?

För att deras tidigare kort haft klart högre ljudkvalité än Creatives?
För att stödja en mindre aktör?
För att kartongen ser fin ut?

Det är bara att välja.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det hade jag ingen aning om, det blir väl knappast bättre kvalite bara för att kontakten är större.

Varför inte? Analog signal

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det där var ju billigare än mitt Auzentech X-Plosion när det köptes
Men jag har lite "surroundlagg" det tar 1-2 sekunder innan ljudet hörs pga dekodern ska slå om till DTS hela tiden men det är antagligen ett problem med mitt system Philips HTS3500 =/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Varför inte? Analog signal

vaddå då?
är inte signalen analog annars heller ifall man använder 3.5mm?
undrar mest vad skillnaden är förutom storleksmässigt...

Permalänk
Medlem

Den lär inte ha någon chans ljudmässigt mot Asus värstingar ändå. Kanske blir konkurrenskraftig prismässigt?

Tycker konceptet är konstigt: göra audiofilkort på X-Fi?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
vaddå då?
är inte signalen analog annars heller ifall man använder 3.5mm?
undrar mest vad skillnaden är förutom storleksmässigt...

Han snackar ur arslet bara, där är ingen ljudskillnad att snacka om överhuvudtaget mellan 6.3 och 3.5 eller ens 2.5 för den delen. Att 6.3 finns kvar fortfarande är helt sjukt egentligen. Har hängt med sen 1800 talet. Av nån anledning så finns det på rätt mycket highend saker fortfarande. Särskilt den balanserade 6.3 stereo varianten då. Fast finns även 3.5 som är balanserat.
Både mitt DJM-800 bord och min Alesis mixer och mina Sennheiser har 6.3 balanserat ut, men även 3.5. Detta får ändå räknas som high-end ljudutrustning. Mer "tradition" än nytta skulle jag vilja påstå.
Dock är det vanligare med ljudkablar som är lite grövre att vara i 6.3, t.ex högtalarkablar som går från 6.3 / 1/4 till XLR t.ex. Då känns det nog mer naturligt med den större kontakten också iomed kabelstorleken.

Men som sagt det är ingen ljudskillnad dem emellan. Cirkulerar massa kabelmyter överallt. Alltifrån att digitala kablar måste vara dyra som fan till att guldplättering ger bättre ljudkvalité (guldplättering förhindrar errosion, som är rätt ovanligt).

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
vaddå då?
är inte signalen analog annars heller ifall man använder 3.5mm?
undrar mest vad skillnaden är förutom storleksmässigt...

Om inte annat så ger åtminståne 6,3mm större kvalitetsintryck mot 3,5mm pluttarna.

Permalänk
Avstängd

Fördelen med detta är väl att det är PCI Express x1 och inte PCI?

Tyckte jag var lite bra, öppnar möjligheter vart man kan ha det : )

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men som sagt det är ingen ljudskillnad dem emellan. Cirkulerar massa kabelmyter överallt. Alltifrån att digitala kablar måste vara dyra som fan till att guldplättering ger bättre ljudkvalité (guldplättering förhindrar errosion, som är rätt ovanligt).

Korrosion kanske?

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Han snackar ur arslet bara, där är ingen ljudskillnad att snacka om överhuvudtaget mellan 6.3 och 3.5 eller ens 2.5 för den delen. Att 6.3 finns kvar fortfarande är helt sjukt egentligen. Har hängt med sen 1800 talet. Av nån anledning så finns det på rätt mycket highend saker fortfarande. Särskilt den balanserade 6.3 stereo varianten då. Fast finns även 3.5 som är balanserat.
Både mitt DJM-800 bord och min Alesis mixer och mina Sennheiser har 6.3 balanserat ut, men även 3.5. Detta får ändå räknas som high-end ljudutrustning. Mer "tradition" än nytta skulle jag vilja påstå.
Dock är det vanligare med ljudkablar som är lite grövre att vara i 6.3, t.ex högtalarkablar som går från 6.3 / 1/4 till XLR t.ex. Då känns det nog mer naturligt med den större kontakten också iomed kabelstorleken.

Men som sagt det är ingen ljudskillnad dem emellan. Cirkulerar massa kabelmyter överallt. Alltifrån att digitala kablar måste vara dyra som fan till att guldplättering ger bättre ljudkvalité (guldplättering förhindrar errosion, som är rätt ovanligt).

Det har också med hållbarhet att göra. 3,5 mm-kontakter är ju väldigt dåliga på den punkten, därför är det bäst att köra 6.3 mm när man kan. Har du kanske noterat att adaptern som följer med de flesta lurar skruvas fast och inte bara sätts dit? Att det skulle ha med ljudkvalite att göra är bara bullshit, men hållbara grejer är ofta inom den profesionella världen den högsta prioriteringen av alla. Sitter man med en trasig kontakt spelar det ingen roll hur bra man mixar, hur hög upplösning utgången har och framförallt inte om man sparat lite utrymme på frontplåten genom att välja ett mindre jack.

EDIT: För övrigt rätt så löjligt att man ska kunna byta ut OP-stärkarna själv. Det fungerar inte riktigt så att man kan trycka dit vilken som helst och det bara fungerar perfekt, hela kretsen runtikring måste ju anpassas efter den specifika OP man väljer att använda. Eller har de någon speciell liten lista på de få modeller som är 100% kompatibla med ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det där var ju billigare än mitt Auzentech X-Plosion när det köptes
Men jag har lite "surroundlagg" det tar 1-2 sekunder innan ljudet hörs pga dekodern ska slå om till DTS hela tiden men det är antagligen ett problem med mitt system Philips HTS3500 =/

Hade lika när jag använde X-Plosion fast med Harman Kardon... Bytte MB till ett med Toslink och lade ljudkortet på hyllan så slapp jag lagget. (TV datorn i signaturen).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Korrosion kanske?

Guldplätering skyddar främst mot oxidation. För att återknyta till myterna kring kablar så kan man nämna att koppar har mycket bättre ledningsförmåga än guld. Guld kan således inte användas för att förbättra ledningsförmågan hos en kopparkontakt/kabel.

Erosion vore dock ruskigt kul om det skyddade mot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Guldplätering skyddar främst mot oxidation. För att återknyta till myterna kring kablar så kan man nämna att koppar har mycket bättre ledningsförmåga än guld. Guld kan således inte användas för att förbättra ledningsförmågan hos en kopparkontakt/kabel.

Erosion vore dock ruskigt kul om det skyddade mot!

Ja förlåt Oxidation var det givetvis vad där skulle stått. Hur vatten formar vår planet har givetvis inget med detta att göra >_<

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900