Permalänk

Prao

Hejsan, fick idag reda på att det är dags att börja kolla efter prao-plats och då var det första som slog mig game och gamestop. Någon som prao'at där? Jag bor 2 mil utanför Karlstad i värmland så i karlstad finns siba, onoff, elgiganten, expert, game, gamestop mm. Jag går i 8:an.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

har inte gjort prao på några såna ställen (1000 år sedan man var Prao elev...) men jag kan tänka mig att det är som att vara försäljare i vilken butik som helst, förutom att du är prao elev vilket betyder att de stoppar in dig i lagret eller liknande och om du har riktigt tur får du ett gratis spel som tack för hjälpen när du är färdig!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Om du pluggar IT kan jag rekommendera att fixa prao på ett IT konsult företag
Man får grymt bra insikt i själva arbetet med IT.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Om du pluggar IT kan jag rekommendera att fixa prao på ett IT konsult företag
Man får grymt bra insikt i själva arbetet med IT.

Högstadiet har ofta inte sådana inriktningar.

Jag kan verkligen inte rekommendera någon butik. Nästan bara lagerarbete och det är aldrig kul! Ett tips är att köra någonstans som öppnar upp för ett alternativt sommarjobb eller liknande, lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Onoff kan du ta bort från listan eftersom de inte tar in Prao-elever som inte är myndiga (i alla fall här i Ängelholm, men det borde nog vara så på alla onoff)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

De flesta prao och praktikplatser jag haft har det varit mycket städning, lager och sortering. En av de roligaste praoplatser jag haft var Electrolux i nordstan i gbg. Där fick jag åka med en tekniker till olika kök och "övervaka" medan han lagade allt från diskmaskiner till tryckkokare. Då vi alltid jobbade i en skola/restaurang/cafe o.s.v fick vi alltid gratis lunch efteråt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Jag praoade på en restaurang, det var schysst. Antagligen bra mycket roligare än att jobba i en butik och sopa golv och inventera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Högstadiet har ofta inte sådana inriktningar.

Jag kan verkligen inte rekommendera någon butik. Nästan bara lagerarbete och det är aldrig kul! Ett tips är att köra någonstans som öppnar upp för ett alternativt sommarjobb eller liknande, lycka till!

Nej, jag pryade på Jysk och det var långtråkigt som fan. Fick inte stå i kassan eller nåt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Roligaste jag varit med om var på Nårdik i Örnsköldsvik.

Var ute på "montering" två dagar. Första dagen så åkte vi hem ni någon handikappad snubbe (men med massor av pengar) och monterade upp en stor plasma-tv (dyr pioneer kuro) och ett hemmabiosystem. Fixade även lite kabelkanaler för att göra det skitsnyggt.

Andra dagen åkte vi en bit utanför ö-vik, till en lyxvilla som byggdes. Vi skulle montera in högtalare i vardagsrummet, köket, badrummet och bastun. Även fixa en hel drös med kablar och fixa lite multi-room saker osv. Riktigt kul men jobbigt.

Dom andra dagarna så var jag bara i affären och softade, såg på film. Jo, fick även byta antenn på en bil och dessutom hjälpa till att byta högtalare i dörrarna på en annan bil. Riktigt kul det också.

För det så fick jag ett par jeans (dom jag har på mig nu, favoritjeansen), presentkort på 300:- och lite kabelskor och sådant som man kan tänkas behöva. Dessutom hade jag jäkligt kul med en av dom som arbetade där

Senaste praon var på Hi-Fi klubben, rätt så tråkigt faktiskt. Mest bara städa, fick packa upp ett par högtalare dessutom. Mesta av tiden gick väl åt till att lyssna på musik/se på film. Tråkig prao men efter det så gick jag in i Hi-Fi världen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Re: Prao

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samurai237
Hejsan, fick idag reda på att det är dags att börja kolla efter prao-plats och då var det första som slog mig game och gamestop. Någon som prao'at där? Jag bor 2 mil utanför Karlstad i värmland så i karlstad finns siba, onoff, elgiganten, expert, game, gamestop mm. Jag går i 8:an.

äru intresserad av datorer tkr jag du ska försöka fixa praktik på Kleves-pccenter , Databutiken , Revolve-it lr liknande i Karlstad har själv haft på Databutiken och det var kul! bygger en del datorer , felsöker och övrig tid får man sitta och surfa/spela på om man vill

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

GameStop tar inte emot prao elever under 18. Var ganska ofta det kom in 13-15åringar som frågade om praoplats och det funkar inte att ha folk som inte är straffmyndiga bakom en kassa ifall de skulle sno pengar.

PS. Jobbade på GameStop i karlstad så det är ingen idè att gå dit o fråga

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Det finns en butik här i Forshaga jag bor som heter Soundconnection där de säljer allt från toner till möss/tangentbord.

Var inne med pappa för 4 år sedan(kanske något längre) då vi kollade efter ett nytt grafikkort för det vi hade innan kunde inte hantera the Sims 2(har än så länge ett 4870 1gb nu och slutat spela sims )

iaf. killen/gubben bakom disken förstod inte att alla grafikkort som fanns då inte hade hårdvarustöd för dx 9(vilket var det vi letade efter), men men, man kan inte få allt

Det verkar vara ett intressant ställe men jag har bara varit inne där en gång men det händer att jag går förbi butiken. Det stället stod med på listan över exempel på ställen vi fick.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

PRAO :DDD Har dom fortfarand den där blåa med säkerhetsnål "Prao-elev"? Hade en sån när USA gick in i Kuwait under operation ökenstorm

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jag hade praktik när jag gick i tvåan på gymnastiet på en webbyrå i 4 veckor.

Under dessa 4 veckor lärde de mig allt inom css kodning, när jag hade gått iväg från praktiken kunde jag koda css helt utantill, detta var för mig den roligaste och mest givane praktikplats jag varit på.

Så om du är intresserad av datorer ska du inte tänka direkt på El gigaten eller onoff eller något sunkigt IT-cafe utan hör runt med IT bolag o hör med It teknikerna har du tur kan du gå lära dig en hel del om arbetet, om du itne får någon tråkig gammal gubbe vilket alltid kan hända.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Jag hade prao på GAME när jag gick åttan för sisådär 6-7 år sedan. Det jag fick göra var att öppna alla leveranser med spel och dylikt sedan larma och plasta in. Jag fick även en generös personalrabatt under tiden jag jobbade där Fick även erbjudande att testa stå i kassan när det var mindre folk där på eftermiddagen, fast det vågade jag inte, hehe.

Övriga uppgifter var väl att torka hyllor före öppning, sortera lite i hyllorna(flytta runt på topplistan osv), städa. Ganska chill jobb egentligen!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

Bilverkstad är alltid kul att ha praktik hos

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Hade prao på Expert när jag gick i sjuan.
Blev direkt att vara på lagret och plocka bland varorna, prismärka etc.
Åkte även hem till en kund, bar in och installerade en tv.

Permalänk
Medlem

I 8an var jag på VBG group En industri som gör endel saker till lastbilar vilket var riktigt roligt.
I 9an var jag på f7 såtenäs vilket också var roligt. När vi åkte herkules så hissade dom ex ner lastluckan så vi fick se bla läcköslott osv. sen fick man endel historia bakom flygvapnet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Herkules = flygplan?
Fick du flyga på praon? Fyfan vad ballt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ala_95 ja det är ett fraktflygplan

Hade några klasskompisar i 8an som var på F17 i blekinge. Dom fick nog inte flyga men dom fick sitta i en gripen, och skjuta med ak5 mm

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad ballt alltså!

Om jag har nå mer prao ska jag söka till något riktigt skitballt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

McDonalds är skitballt.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commanderswe
Ala_95 ja det är ett fraktflygplan

Hade några klasskompisar i 8an som var på F17 i blekinge. Dom fick nog inte flyga men dom fick sitta i en gripen, och skjuta med ak5 mm

Sitta i gripen fick vi också göra men skjuta Ak5 är inte tillåtet förrän man är 17 år och det bör man ju inte vara när man går i 8an. Har med att kroppen kan ta skada då man inte är tillräckligt färdig byggd. Kanske var det länge sedan eller så bröts det mot reglerna vilket är konstigt att dom vågade då 14/15 åringar inte brukar hålla käft
För oss var dom till och med tveksamma till att låta oss skjuta med lusftgevär så vi fick ta med underskrivna lappar från föräldrarna för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
I 8an var jag på VBG group En industri som gör endel saker till lastbilar vilket var riktigt roligt.
I 9an var jag på f7 såtenäs vilket också var roligt. När vi åkte herkules så hissade dom ex ner lastluckan så vi fick se bla läcköslott osv. sen fick man endel historia bakom flygvapnet

Låter som om någon är ifrån mina hemtrakter.

Permalänk
Medlem

Det stämmer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag avråder dig från diverse butiksjobb, jag var på ICA två veckor, fick mest paketera ost, fronta, plocka runt med varor osv, väldigt trist. Dock så blev jag erbjuden jobb där när jag fyller sexton.

Något jag varmt rekommendera är att praoa på en grundskola med årskurser 1-5. Riktigt roligt, jag och en kompis var på vår gamla skola och fick vara med vår första lärare, som vi hade när vi gick i ettan. Var väldigt kul, på morgon/förmiddag var man med i klassrummet och hjälpte småbarnen med diverse saker, det kanske var lite segt. Men eftermiddagarna var bäst, då var vi på fritids. Ofta var det någon som vill spela basket, visst säger man. Stora mot små körde vi oftast, dvs jag å min polare mot ungarna. När de var runt 4-5 så var det lätt men de blev oftast fler. Efter ett tag kunde de vara uppemot 15-20, mot oss två, då fick man jobba lite. Grymt roligt dock, kolla upp med din gamla skola!

Permalänk

8an: bilverkstad, TRÅKIGT!!! fick sitta på däcklagret en hel jävla förmiddag och skriva upp vilken plats vilka däck låg på, sen efter lunch fick jag kolla så att det stämde i datorn :@

Nu i ettan ska jag iväg till en till bilmeck, Toyota i vällingby, ska vara där i två veckor.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag praoade på gammla EB Games i Umeå när jag gick i 7-8an. Fick plasta in fodral dag in och dag ut. Nä inge mer spelaffär.

Praoat på en crossbutik i 8an, fick mest packa beställningar, hänga upp nya kläder och ibland hjälpa till i verkstaden om dom ropade.

I 9an praoade jag på Hemköp. Det var väl det jobbigaste, fick ställa ut varor som en tok och sådant. Kan va för att dom byggde om butiken den veckan.

Visa signatur

Intel Core i5-2500K @ 4.2Ghz | MSI P67A-C45 | KFA2 GeForce GTX 560Ti 1024MB | Corsair Force 3 120GB + 3.2TB | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Fractal Design Define R3 | Cooler Master Hyper 212 EVO PnP

Permalänk
Medlem

Praoade på SVT med någon allt i allo vaktmästare, fick göra allt ifrån dra TP kabel och rigga upp kontor till långa fika pauser, var ganska soft. Fick en hel del föremål som tack också

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Praoade på SVT med någon allt i allo vaktmästare, fick göra allt ifrån dra TP kabel och rigga upp kontor till långa fika pauser, var ganska soft. Fick en hel del föremål som tack också

Haha! Jag fick praoa på TV4 och fick göra reporteruppdrag, klippa ihop sagda reporteruppdrag, skriva kvällsnyheter till promptern och allt möjligt. Andra veckans prao var att plocka varor på ICA dock. Inte lika kul, men nu som 18-åring är det rätt skönt att man fick ett jobb där.