router = ett elände.. eller kan man förenkla det?

Permalänk
Medlem

router = ett elände.. eller kan man förenkla det?

Routrar är för mig något ondskefullt som bara är till besvär. Man måste jåla med styra om IPs och så vidare, tex när man spelar... Känns så...

Eller, är det routrarnas inbyggda brandväggar som jag kanske har problem med?

Jag kör ingen router idag men kompisen har nog något sådant och fick då givetvis problem med att få vara med och spela:

Citat:

your internet connection is behind a Symmetric NAT Router that will prevent you from playing peer-peer games.
You are unlikely to connect to all players in the game.

Snart kommer jag ha dragit nätverkskabel till många rum i huset och det är ju bara att inse, router är ett måste...

Men faen, jag vill inte behöva få en massa problem... Allt ska rulla på som om datorn var ensam... Är det ens möjligt? en utopi?...
-Lär mig...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Re: router = ett elände.. eller kan man förenkla det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Routrar är för mig något ondskefullt som bara är till besvär. Man måste jåla med styra om IPs och så vidare, tex när man spelar... Känns så...

Eller, är det routrarnas inbyggda brandväggar som jag kanske har problem med?

Jag kör ingen router idag men kompisen har nog något sådant och fick då givetvis problem med att få vara med och spela:

Snart kommer jag ha dragit nätverkskabel till många rum i huset och det är ju bara att inse, router är ett måste...

Men faen, jag vill inte behöva få en massa problem... Allt ska rulla på som om datorn var ensam... Är det ens möjligt? en utopi?...
-Lär mig...

Det är klart det är möjligt.
Många vanliga routrar är precis som så mycket annat konsument-orienterat byggt som så att ju mer funktioner man kan ha i samma låda ju bättre är det. Jag personligen håller inte med om detta för fem öre men det är ungefär samma galenskap man ser överallt gällande det mesta som ska stå hemma hos gemene man.

Om du vill ha bredbandsdelning utan någonting annat så är det inte svårt att fixa. Så jag tänker råda dig till att göra samma sak som jag gjorde när jag tröttnade på att inte få saker så som jag ville ha det. Bygg en egen. Vill man ha det gjort rätt får man göra det själv. Mitt tips är att du tar en gammal burk, lägger in en ren linux-server på den och sen kör du med en av alla olika kombinationer av mjukvara som finns för att sätta upp den som router. Jag själv kör med dnsmasq och shorewall vilket fungerar ypperligt.

Nu är ju jag lite paranoid och har spärrat allt utom just specifikt det jag behöver men det fina är att det går att göra precis som jag vill. Det skulle inte ta mig mer än 2-3 minuter att konfa om shorewall att släppa igenom all trafik som om det över huvud taget inte existerade en brandvägg.

Eller så skaffar du en vanlig router av lite bättre modell, förslagsvis en Linksys och inaktiverar brandväggar och allt vad det nu är du inte vill ha.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ang det här med portar så behöver du aldrig bry dig om det såvida du inte ska tex hostat ett game, ha en webbserver eller liknande. Många program och spel stödjer även UPNP som ordnat det med portar automatiskt.

Det som gör att man behöver forwarda portar när man har en router är att den använder sig av NAT så att flera datorer ska kunna använda sig av en extern adress. Detta skapar en sorts brandvägg som "stoppar" inkommande trafik. Därför behöver man forwarda portar.

Har du nog med ipadresser från din ISP behöver du inte en router. Själv föredrar jag att köra med en router ändå tack vare säkerheten och avskärmningen från internet den ger.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Aktivera DMZ i routern bara så borde spel och program fungera finfint mot andra såväl som andra mot dig, se bara till att ha ett hyffsat skydd - som Kaspersky NIS 2010, Norton 360V3 eller liknande. Jag kör med SPI, DMZ, QoS aktiverat, dessutom trådlöst genom min DIR-615 och hitills så har jag inte haft problem med internetutdelningen.

Jag kör såhär och det är ganska bekvämt och enkelt, dem enda få gångerna jag är i admindelen i routern är när jag uppdaterar firmware eller dubbelkollar lite info när jag felsöker/"forskar".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch