Effektförbrukning egenbyggd NAS

Permalänk
Medlem

Effektförbrukning egenbyggd NAS

Jag står inför planerna att bygga egen NAS som ska köra FreeNAS.

Hårdvaran är jag lite kluven inför, bland annat med tanke på elräkningen.

Vad jag är ute efter är raid samt dubbla NICs för LAGG. Att fixa den kombon på en Atombräda verkar ganska klurigt, väldigt få har dubbla NICs eller inbyggd raid, och få har fler än en PCI.

Förutom diverse gemensam hårdvara så jag vissa funderingar kring själva hjärtat i modermodemet:

Alternativ 1:
Asus P5Q Deluxe
Celeron 430 (35W)

Alternativ 2:
MSI IM-945GC Atom 330 (eller motsv)
Ev externt NIC
Ev externt RAID

För alternativ 1 blir det lättare, då den har dubbla NICs samt raid från början. Då kommer jag till min fundering, nämligen effektförbrukningen.

Alt 1:
P5Q Deluxe: 10W?
Celeron 430: 35W TDP, undervoltat och nerklockad kanske 15W i snitt?

Alt 2:
Atomprocessorn: 8W TDP
945-chipset 10W?
GMA950: 10W?
Ev externt NIC: ?W
Ev extern RAID: ?W

Jag hade också tänkt köra alt 1 headless (utan GPU). Det blir i mina ögon cirka 25W för alt 1 och cirka 25W för alt 2 (plus diskar för båda). Det känns ju som ett självklart val, då Celeronen dessutom är vassare och P5Q bör ju vara ett trevligare moderkort.

Är det något som haltar med mina beräkningar? Annars blir det nog alt 1 (eller motsv).

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min gamla soket 939 med en athlon x2 3800+ med 4 gb minne och en 2,5" systemskiva som kör debian drar som lägst kring 70w med 3 lagringsskivor i standby, och cool'n'quiet aktiverat. Och den kör mera än bara som filserver. Den kör upp till 3 virtuella klienter från tillfälle till tillfälle.

Jag kommer upp i ca 60MB/s överföringshastighet i medeltal. Och det är främst pga att jag misstänker att både nätverkskortet och hårdskivorna är satta på en PCI lane, trots att de är inbyggda på moderkortet, vilket leder till att den har max 133MB/s teoretisk hastighet, vilket delat på två enheter ger ungefär 60MB/s. Så för att komma över 60MB/s bör man kolla upp först hur moderkortet är upplagt och genom vilka bussar datan kommer att föras. Jag har sett peak dataöverföring till servern på över 100MB/s, men den har alltid gått ner till kring 60MB/s.
Jag berättar allt detta för att ge dig en bild av vad man skall kolla efter om man vill komma upp i högre överföringshastigheter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Att överföringar går fort i början beror på buffrarna, när dessa är fulla töms de och då går det långsammare.

Jag vet. Specielt när man har mera minne i datorn så kan den ännu till hålla större buffrar.