Fråga om EATX 12v/EPS 12v Hjälp!

Permalänk
Medlem

Fråga om EATX 12v/EPS 12v Hjälp!

Hejsan! det är så här att jag har ett problem med min nybyggda dator. Nätaggregatet corsair TX 950w har ett uttag med 8pin EPS12v som man kan dela och få 2 stycken 4 pin ATX 12v. Mitt moderkort har 8pin EATX 12v. När jag gör på följande sätt, bootar windows 7 EJ:
8pins EPS12v i moderkortets 8 pins kontakt (alltså hela kabeln i) funkar inte
4pin atx12v i moderkortets 8 pin (delar kablen i två) funkar inte hur jag än kombinerar.

MEN! om jag använder ett gammalt dammigt deltaco 400w och pluggar in dess 4pins kontakt (vet inte vilken sort det är) på höger sida av moderkortets 8pin fungerar ALLT PERFEKT.

Min fråga är: Är det något fel på mitt corsair agg? ska jag skicka tillbaka det till komplett?

Hjälp! alla kommenterar uppskattas!

Edit: mitt moderkort är ett asus p6t deluxe v2.

Visa signatur

Asus p6t deluxe v2 - i7 920 d0 - Corsair Dominator 1600mhz - Ati Radeon 5970 - Intel x-25m g2 80 GB - WD Green Power 1 TB - Powered by Corsair HX1000w :)

Permalänk
Medlem

Verkar inte som om alla 8pins ska sitta där, sätt i en 4pins med det nya nätagget? på http://www.productwiki.com/upload/images/asus_p6t_deluxe.jpg den bilden verkar det som om de tillochmed pluggat ena sidan! (OBS STOR BILD)

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem

Vad är exakt felfunktionen? Startar datorn inte överhuvudtaget? POST:ar den inte? Eller hänger den sig när Windows skall laddas?

(slagit på strömknappen bak på agget? )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokem
Verkar inte som om alla 8pins ska sitta där, sätt i en 4pins med det nya nätagget? på http://www.productwiki.com/upload/images/asus_p6t_deluxe.jpg den bilden verkar det som om de tillochmed pluggat ena sidan! (OBS STOR BILD)

Anledningen till att det är pluggat är att användare inte skall bli förvirrade när de bara har en ATX 12V-kontakt på sin PSU medan det sitter en EPS-kontakt på moderkortet. Kortet fungerar alltså utan problem med bara en ATX 12V, men vill man överklocka hårt är det rekommenderat att använda en EPS-kontakt. Och då vet man troligtvis om skillnaderna :). Dessutom minskar/minimerar det risken att någon våldar ner en PCIe-strömkontakt där.

Visa signatur

Nej är också service.