Permalänk

Streama ljud över nätverk

söker en mediaspelare som kan koppla ihop flera enheter och köra upp samma stream.

detta kan vara webbaserat eller något program som funkar både till linux och windows.

vill helt enkelt ha en mediaspelare som winamp, där man ansluter sig till samma stream, vill också att man ska ha möjlighet att se låtar, lägga till låtar och byta låt från alla anslutna enheter. så jag kan ha 3-4 datorer igång där alla spelar upp exakt samma ljud, vill inte ha någon fördröjning. vore också kanon om man kunde sända ut audio ut och audio in till spelaren så att de andra enheterna kan lyssna på tex skypesamtal. ser dock problemet med audio ut så framför allt intresserad av line in.

finns det något som gör detta? finns det rentav någon webapplikation jag kan köra så alla enheter inte behöver ha något program installerat utan kan logga in direkt på servern via browsern?

vill betona att just fördröjning är något som jag verkligen vill undvika, om jag ska spela upp musik så är det inte så roligt att ha det osynkat.

Permalänk
Medlem

du kanske skulle ta en titt på squeezebox? jag kör själv 2 sånna i mitt hem, en i köket och en i sovrummet. Samt en mjukvaruspelare (squeezeslave) på en dator i vardagsrummet.

Permalänk

jag har sett squeezebox, vill inte köpa en pryl till när jag redan har massa datorer jag kan spela upp ifrån. hade tänkt mig en billigare lösning.

Permalänk
Medlem

Airfoil är ett smart litet program som skickar ljudet över nätverket till airports, iphones, ipods eller andra datorer... dock kan du inte byta låt eller se vad som spelas genom programmet.
Men det är en lösning för att få ut ljudet iaf.

Visa signatur
Permalänk

tyvärr så är jag inte en appleperson.. men det är precis en sådan funktion jag efterfrågar, hade räckt om man bara kunde sända ut ljud till andra enheter och alla är synkade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arrowroot
jag har sett squeezebox, vill inte köpa en pryl till när jag redan har massa datorer jag kan spela upp ifrån. hade tänkt mig en billigare lösning.

ja just därför nämde jag mjukvarulösningen squeezeslave som du kan installera på dina datorer?

Permalänk
Medlem

Vad har apple med detta att göra? Airfoil finns för windows...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
ja just därför nämde jag mjukvarulösningen squeezeslave som du kan installera på dina datorer?

okej. så det fungerar utan man behöver ha en squeezebox? squeezeslave är det bara servern eller? hur spelar man upp streamen?

Permalänk
Medlem

VLC är riktigt duktigt på att streama, du kan till och med köra multicast för att begränsa bandbreddsbehov.

http://www.videolan.org/vlc/streaming.html

Permalänk

VLC lösningen ser intressant ut.. Vad skulle man behöva för att spela upp musik/film på tv? Finns det någon annan lösning än att ha en dator stående vid tvn?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

har testat Airfoil nu och det funkar hur bra som helst. Bra att det fanns server till windows, saknade dock serverprogramvara för linux. men skype lär ju inte fungera för mer än vad motparten säger, man hör antagligen inte sig själv.
följdfråga då, finns det något program som tar audio in och audio ut och kombinerar i en annat audio ut som ett simulerat ljudkort. gärna med en smidig på och avstängningsknapp för audio in.

saknar också lite mer avancerade inställningar i airfoil, verkar som att den bara går att använda inom samma subnät. men det går ju att lösa med tex hamachi.