Nikon D5000 + gammalt AF Nikkor 70-210mm 1:4, oskarpt?

Permalänk

Nikon D5000 + gammalt AF Nikkor 70-210mm 1:4, oskarpt?

Tjena!

Fick en DSLR i julklapp, en Nikon D5000 och 18-55 kitobjektivet. Men farsan har även två gamla objektiv som passar (var tanken), ett 35-70 och det jag nämner i rubriken, AF Nikkor 70-210mm 1:4 som tråden handlar om.

Har provat att fota lite med det gamla teleobjektivet, men tycker att bilderna blir oskarpa eller hur man ska säga. Det jag gjort är att ställa brännvidd, fokusen med ringen längst fram sedan skjutit.
Men det finns ju även en ring längst in vid fästet att ställa bländaren (9) från F/4-F/32, men det går inte att ha annat än F/32 då säger kameran ifrån och vägrar ta bild. Bländaren styr hur mycket ljus objektivet släpper in, right?

Men vad är det jag ställer in med ringen "längst fram", fokusen?

Som ni märker är jag inte speciellt kunnig, men villig att lära mig! Så kan någon snäll kunnig själ förklara hur jag ska ta bra bilder med objektivet och reda ut lite vore det jättebra.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

FS objektivet saknar fokusmotor varför du måste vrida på objektivets fokusring för att göra bilden skarp. Vid större brännvidder som t ex 200mm är det viktigt att slutartiden är tillräckligt kort för att undvika oskärpa pga objektivrörelse.

Det finns en regel som ger en indikation om vilken slutartid som är lämplig för att undvika kameraskak. T ex om objektivets bränvidd är 200mm bör du ha kortare slutartid än 1/200s, eller om brännvidden är 50mm bör slutartiden vara kortare än 1/50s.

Med bländarringen bestämmer du hur stor bländaren är för ljusinsläppet. En stor bländare (t ex f/1.4) gör också att skärpedjupet blir kort, varför fokuseringen blir extra viktig. I fallet med liten bländare (t ex f/20) blir fokusdjupet mkt större.

Permalänk
Medlem

Med en D5000 (eller andra kameror med APS-C-sensor) så är tumregeln 1/(brännvidden*1.5).

Vidare så styr man bländaren med kameran, så bara för att man rattat in f/32 på bländarringen är det inte den bländare som används, utan detta ställer man med inmatningshjulet på kameran (om man använder M eller A).
Det ska gå att använda bländarringen för att ändra bländare och ta bilder åxå, i M-läget.

Man kan använda AF-sensorerna även om objektivet inte har egen AF-motor så att kameran själv kan fokusera. Om man vrider på fokusringen kommer en grönliten punkt att lysa i sökaren när man har objektet under vald AF-punkt i fokus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
FS objektivet saknar fokusmotor varför du måste vrida på objektivets fokusring för att göra bilden skarp. Vid större brännvidder som t ex 200mm är det viktigt att slutartiden är tillräckligt kort för att undvika oskärpa pga objektivrörelse.

Det finns en regel som ger en indikation om vilken slutartid som är lämplig för att undvika kameraskak. T ex om objektivets bränvidd är 200mm bör du ha kortare slutartid än 1/200s, eller om brännvidden är 50mm bör slutartiden vara kortare än 1/50s.

Med bländarringen bestämmer du hur stor bländaren är för ljusinsläppet. En stor bländare (t ex f/1.4) gör också att skärpedjupet blir kort, varför fokuseringen blir extra viktig. I fallet med liten bländare (t ex f/20) blir fokusdjupet mkt större.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Med en D5000 (eller andra kameror med APS-C-sensor) så är tumregeln 1/(brännvidden*1.5).

Vidare så styr man bländaren med kameran, så bara för att man rattat in f/32 på bländarringen är det inte den bländare som används, utan detta ställer man med inmatningshjulet på kameran (om man använder M eller A).
Det ska gå att använda bländarringen för att ändra bländare och ta bilder åxå, i M-läget.

Man kan använda AF-sensorerna även om objektivet inte har egen AF-motor så att kameran själv kan fokusera. Om man vrider på fokusringen kommer en grönliten punkt att lysa i sökaren när man har objektet under vald AF-punkt i fokus.

Tack ska ni ha! Nu har jag blivit mycket klokare.
Såg den där gröna punkten, men den liksom blinkade sen lös bara lite och slocknade, svårt att veta om man fokuserat rätt.

Så om jag kör till exempel brännvidd 200mm "ska" jag ha 1/300 osv?
Har fattat det där med fokusdjup nu också efter lite experimenterande. Har börjat köra mer och mer på "M"-läget.

Så jag kan skita i vad bländarringen på objektivet står på då, och bara bry mig om det i kameran?

Kan ju passa på att fråga här också, om ett sådant objektiv är värt någonting? Har inte hittat något men verkar finnas mycket foto-tokar här så.
Tack ska ni ha!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa recensioner och se bilder tagna med objektivet.

Länkar till två, vet inte vilket ditt är.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7344

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7812

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Med en D5000 (eller andra kameror med APS-C-sensor) så är tumregeln 1/(brännvidden*1.5).

Fel. Det uppstår ingen egentlig brännviddsförlängning (1.5) med dx sensor jämfört med fx, dvs regeln är samma i båda fallen. Brännvidden f eller avståndet från focal point till omkring objektivets ljusinsläpp (vid bländaren) är samma i de båda fallen. Brännviddsförlängningen borde istället heta heta crop factor....

Men eftersom det endast är en tumregel skadar det inte att använda ännu kortare slutarhastigheter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Fel. Det uppstår ingen egentlig brännviddsförlängning (1.5) med dx sensor jämfört med fx, dvs regeln är samma i båda fallen. Brännvidden f eller avståndet från focal point till omkring objektivets ljusinsläpp (vid bländaren) är samma i de båda fallen. Brännviddsförlängningen borde istället heta heta crop factor....

Men eftersom det endast är en tumregel skadar det inte att använda ännu kortare slutarhastigheter...

Nja... Problemet är att alla skakningar kommer att synas mycket tydligare i en bild tagen på en DX-kamera jämfört med FX givet samma upplösning på sensorn. Är upplösningen per ytenhet samma blir det ingen skillnad såklart, men så brukar det ofta inte vara. Sedan kan man ju börja diskutera betrakningstorlekar och dylikt också... Tumregeln som sådan är ju av begränsat värde eftersom det kan variera rätt mycket hur stadig på handen olika personer är. Det är bättre att testa vid vilka tider man själv klarar att få skarpa bilder. Vill man bara kontrollera objektivet kan det vara en god idé att sätta kameran på stativ eller ställa den på ett bord eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Kan ju passa på att fråga här också, om ett sådant objektiv är värt någonting? Har inte hittat något men verkar finnas mycket foto-tokar här så.
Tack ska ni ha!

Värt i pengar eller värt fotografiskt?

Jag har inte använt det själv, men sett en del bilder tagna med det och det är ett rätt vettigt objektiv. Skulle tippa på att det är värt en 1000-2000kr, beroende på skick.
Nackdelen för just dig är ju att du inte får AF med det, vilket gör användningsområdet lite mer begränsat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Fel. Det uppstår ingen egentlig brännviddsförlängning (1.5) med dx sensor jämfört med fx, dvs regeln är samma i båda fallen. Brännvidden f eller avståndet från focal point till omkring objektivets ljusinsläpp (vid bländaren) är samma i de båda fallen. Brännviddsförlängningen borde istället heta heta crop factor....

Men eftersom det endast är en tumregel skadar det inte att använda ännu kortare slutarhastigheter...

Eftersom en APS-C-sensor är 1.5 ggr mindre kommer bilden (och därmed skakningsoskärpan) att förstoras upp 1.5 ggr mer än motsvarande bild tagen med FF för att ge samma slutliga bildstorlek.
Om man alltid avser att göra bilderna från APS-sensorn 1.5ggr mindre stämmer ditt påstående.

Edit:
Prova själv att ta bilder på 1/6, med en kompaktkamera, utan bildstabilisering så ser du att jag har rätt. De använder ju brännvidder på neråt 5-6mm, det är väl ingen konst att handhålla 1/6 då... Eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Värt i pengar eller värt fotografiskt?

Jag har inte använt det själv, men sett en del bilder tagna med det och det är ett rätt vettigt objektiv. Skulle tippa på att det är värt en 1000-2000kr, beroende på skick.
Nackdelen för just dig är ju att du inte får AF med det, vilket gör användningsområdet lite mer begränsat.

..både och?

Frågan är ju mer om det är värt att försöka sälja, och köpa till exempel detta Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32542

Så får jag autofokus osv. men det kanske är helt åt helvete optiskt? Tanken är väl att kunna fota en del sport med, och det går ju inte jättebra med det gamla objektivet och 18-55 är ju ingen hit heller. Men blir det sämre bilder med ett sådant objektiv?

Mest så jag tänker.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

55-200:n är bra för priset. Skarpt och fint redan på största bländare, vilket är ovanligt på telezoomar i den prisklassen. Den är ju lite ljussvagt, men det faktum att man får AF gör ju ändå att den är mer lämpad för sport än 70-200/4, som du ju inte får AF med. Man får se till att man har hyfsat ljus bara.
Jag tror definitivt att du skulle ha mer glädje av 55-200:n. Har du råd så köp versionen med bildstabilisering (VR). Det ger iofs inte så stor hjälp för just sport, men man fotar ju andra saker ibland åxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Värt i pengar eller värt fotografiskt?

...

Eftersom en APS-C-sensor är 1.5 ggr mindre kommer bilden (och därmed skakningsoskärpan) att förstoras upp 1.5 ggr mer än motsvarande bild tagen med FF för att ge samma slutliga bildstorlek.
Om man alltid avser att göra bilderna från APS-sensorn 1.5ggr mindre stämmer ditt påstående.

Edit:
Prova själv att ta bilder på 1/6, med en kompaktkamera, utan bildstabilisering så ser du att jag har rätt. De använder ju brännvidder på neråt 5-6mm, det är väl ingen konst att handhålla 1/6 då... Eller?

Ville mest poängtera att brännvidden f (focal length) inte blir längre bara för att man fotar i dx. Men om pixeldensiteten ökar borde ju också möjligheten till oskärpa pga rörelse också öka i motsvarande grad. Skillnad i pixeldensitet hos olika kameror i horisontell led: d90/d3=1.53, d90/d40=1.4, d40/d3=1.09.

Uträkningarna visar att det är ganska stor skillnad i pixeldensitet mellan d40 och d90 också (pixlarna hos d90 ligger 40% tätare än hos d40).

Vore intressant att veta vilken pixeldensitet en 3.5mm motsvarar. Antar att regeln med 1/f för att reducera objektivrörelser har uppkommit utifrån denna standard.

Förövrigt är det kanske inte riktigt relevant att jämföra mot kompaktkamera, speciellt om denna används i sk. Live View mode (håller kameran framför utan stöd mot huvudet), eftersom kameraskakningarna då blir ännu större. Men med rätt teknik vid fotograferingen med systemkamera går det att använda ganska långa slutartider utan bildstabilisering.

Testade själv utan vr aktiverad på min 16-85mm objektiv i 85mm. Lyckades ganska bra ner till 1/20s (”ganska bra” eftersom jag inte verifierat dessa bilder på min monitor, utan endast via kamerans LCD). För att lyckas med detta var jag tvunget att ha full koncentration. Men vid 1/8s uppstod riktig oskärpa (mkt synlig på kamerans LCD monitor).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
55-200:n är bra för priset. Skarpt och fint redan på största bländare, vilket är ovanligt på telezoomar i den prisklassen. Den är ju lite ljussvagt, men det faktum att man får AF gör ju ändå att den är mer lämpad för sport än 70-200/4, som du ju inte får AF med. Man får se till att man har hyfsat ljus bara.
Jag tror definitivt att du skulle ha mer glädje av 55-200:n. Har du råd så köp versionen med bildstabilisering (VR). Det ger iofs inte så stor hjälp för just sport, men man fotar ju andra saker ibland åxå.

Det är värt att poängtera att även om frågeställaren haft en kamera som givit autofokus med AF 70-210/4 så hade den inte varit särskilt lämpad för sport. Autofokusen är nämligen allt annat än snabb. Jag har en så jag vet, men å andra sidan så försöker jag inte plåta sport heller då det inte är en fotograferingstyp som intresserar mig särskilt.

Permalänk
Medlem

Autofokusen på 55-200:an är inte heller dundersnabb. Hur snabb AF:en behöver vara beror ju på vilken sport det handlar om. Oavsett vilket så är AF i i stort sett alla fall mycket snabbare än MF.

Permalänk

Där ser man. Vad finns det för inte alltför dyra hyfsade AF objektiv som är någorlunda raska då? Alternativ alltså?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Några av nedanstående objektiv saknar skakstabilisering, men eftersom detta inte är kommer till användning vid sportfotografering har jag tagit med dessa också.

-Nikon AF-S 300/4D IF-ED (mkt snabb autofokus och skarp vid största bländaroppning över hela bildytan, kort närgräns vilket gör att den (nästan) har macro egenskaper)
-Nikon AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR II (antar att samma gäller för detta objektiv som ovanstående (ej läst så mkt om detta objektiv - ganska dyr)
-Sigma EX 100-300/4.0 DG APO HSM (snabb fokusering och skarp vid största bländaröppning över hela bildytan)
-Nikon AF-S VR 70-300/4.5-5.6 G IF-ED (snabb autofokus, inte så ljusstark, tappar något i skärpa nära 300mm).

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit vad det är för sport du tänkt fota. Eller om fotograferingen kommer att ske inomhus, utomhus, på kort eller långt avstånd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Du har inte skrivit vad det är för sport du tänkt fota. Eller om fotograferingen kommer att ske inomhus, utomhus, på kort eller långt avstånd.

Ursäkta att jag varit borta.

Hm, innebandy men också till viss del cross/quad osv. utomhus. Så det viktigaste är egentligen att AF är någorlunda snabb, men inte så dyrt. Kan tänka mig 3k kanske.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

För 3000kr får du nog inte mycket bättre än 55-200:an, skulle jag gissa. Vill du ha snabbare AF än den så är nästa steg uppåt Nikons 70-300VR, men där, liksom med 55-200:an så är ljusstyrkan lite klen för exempelvis innebandy.
Ett begagnat Sigma 70-200/2.8 eller Sigma 50-150/2.8 är alternativ, men de går nog åxå loss på minst 5000kr.
Sen beror det ju på vad man har för pretentioner. Kan man leva med att en del bilder kanske blir lite suddiga pga rörelseoskärpa eller att AF:en missade lite, så funkar 55-200:n, som är ett bra objektiv, om än inte det bästa för sport...
Man får tyvärr kompromissa lite om man inte är gjord av pengar och försöka hitta det som är tillräckligt bra med tanke på den budget man har.

Kommer du att stå på ett sådant avstånd att du verkligen behöver tele? Nu är man ju visserligen lite begränsad vad gäller fasta objektiv som ger AF åxå på en D5000, men annars kan det ju vara ett alternativ åxå, lite beroende på avstånd... Om du kan stå nära på innebandyn funkar ju ett 35/1.8 nog rätt bra (man kan ju beskära lite åxå) och så kan du köpa 55-200 för cross/quad utomhus (funkar fint om det inte är jättemolnigt och eller kväll/skymning).
Ska du hålla dig någorlunda till budgeten blir det ju dock 55-200:an utan VR då, men...

Eller så köpre du bara 55-200VR och testat och kompletterar eventuellt senare.

Permalänk
Medlem

Innebandy är en ganska snabb sport så jag skulle tippa på slutartiderna hamnar runt 1/500s. För att lyckas med detta hjälper det att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv eller att lokalen har väldigt bra belysning. D5000 har ju väldigt bra iso egenskaper, men detta ensamt räcker säkert inte för att komma ner till 1/500s i en normal belyst lokal om objektiv är av ordinär ljusstyrka. Fasta Nikon 85mm f/1.8 hade varit ett trevligt alternativ, men fokusautomatiken funkar inte med D5000. Enda rimliga alternativet som hamnar i närheten av din budget ett fast 50mm f/1.4 eller f/1.8.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
För 3000kr får du nog inte mycket bättre än 55-200:an, skulle jag gissa. Vill du ha snabbare AF än den så är nästa steg uppåt Nikons 70-300VR, men där, liksom med 55-200:an så är ljusstyrkan lite klen för exempelvis innebandy.
Ett begagnat Sigma 70-200/2.8 eller Sigma 50-150/2.8 är alternativ, men de går nog åxå loss på minst 5000kr.
Sen beror det ju på vad man har för pretentioner. Kan man leva med att en del bilder kanske blir lite suddiga pga rörelseoskärpa eller att AF:en missade lite, så funkar 55-200:n, som är ett bra objektiv, om än inte det bästa för sport...
Man får tyvärr kompromissa lite om man inte är gjord av pengar och försöka hitta det som är tillräckligt bra med tanke på den budget man har.

Kommer du att stå på ett sådant avstånd att du verkligen behöver tele? Nu är man ju visserligen lite begränsad vad gäller fasta objektiv som ger AF åxå på en D5000, men annars kan det ju vara ett alternativ åxå, lite beroende på avstånd... Om du kan stå nära på innebandyn funkar ju ett 35/1.8 nog rätt bra (man kan ju beskära lite åxå) och så kan du köpa 55-200 för cross/quad utomhus (funkar fint om det inte är jättemolnigt och eller kväll/skymning).
Ska du hålla dig någorlunda till budgeten blir det ju dock 55-200:an utan VR då, men...

Eller så köpre du bara 55-200VR och testat och kompletterar eventuellt senare.

Ska prova lite idag med 18-55VR (kit) så får vi se, går nog komma rätt nära. Får se lite hur det blir och om högre zoom är något som behövs.
55-200 med VR finns p Hegethorns här i stan för 2,3k tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Innebandy är en ganska snabb sport så jag skulle tippa på slutartiderna hamnar runt 1/500s. För att lyckas med detta hjälper det att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv eller att lokalen har väldigt bra belysning. D5000 har ju väldigt bra iso egenskaper, men detta ensamt räcker säkert inte för att komma ner till 1/500s i en normal belyst lokal om objektiv är av ordinär ljusstyrka. Fasta Nikon 85mm f/1.8 hade varit ett trevligt alternativ, men fokusautomatiken funkar inte med D5000. Enda rimliga alternativet som hamnar i närheten av din budget ett fast 50mm f/1.4 eller f/1.8.

Yes, det är det. Ska som sagt prova lite idag, olika slutartider osv. med kitobjektivet så får vi se.
Fasta objektiv känns för mig inte så lockande, känns som att man begränsas rätt mycket?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke

...

Yes, det är det. Ska som sagt prova lite idag, olika slutartider osv. med kitobjektivet så får vi se.

Fasta objektiv känns för mig inte så lockande, känns som att man begränsas rätt mycket?

Förmodligen ännu mer begränsande om bilderna bli oskarpa om inte tillräckligt korta slutartider går att använda. Men det är klart att det säkert förkommer ögonblick när man lyckas med längre slutartider.... fast andelen skarpa blir ju inte så hög...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Fasta objektiv känns för mig inte så lockande, känns som att man begränsas rätt mycket?

Fast objektiv ger flexibilitet i att man normalt kan få mycket högre ljusstrka både till lägre pris och i ett mindre format. Sedan finns det helt klart tillfällen då det är svårt att "zooma" med fötterna. Jag tycker inte att det ena kan ersätta det andra, utan de kompletterar varandra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Förmodligen ännu mer begränsande om bilderna bli oskarpa om inte tillräckligt korta slutartider går att använda. Men det är klart att det säkert förkommer ögonblick när man lyckas med längre slutartider.... fast andelen skarpa blir ju inte så hög...

Lite tjurigt att fota i hallen vi var i. Fick ligga på sådär ISO 2500 för acceptabelt ljus, då på slutare 1/160 mestadels. Bländare 5.6.
Bilderna blev lite brusiga men acceptabla till hemsidor osv, men inte mer. Fick tips om att Nikkor 50/1.8 skulle vara riktigt bra? Men AF funkar inte på D5000 med det?

Funderat i banorna att antingen skaffa 55-200VR eller kanske Nikkor 35/1.8? Utan VR visserligen, men hur mycket gör det på 35mm? Med VR ligger runt 3,5k medans utan får jag för under 2k.

Rätt olika typ av objektiv dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Fast objektiv ger flexibilitet i att man normalt kan få mycket högre ljusstrka både till lägre pris och i ett mindre format. Sedan finns det helt klart tillfällen då det är svårt att "zooma" med fötterna. Jag tycker inte att det ena kan ersätta det andra, utan de kompletterar varandra.

Ja jag har ju sett att de flesta fasta objektiv har bländare runt 1.8. Frågan är ju bara (som bara jag själv förmodligen har svar på) vad för typ av objektiv jag ska prioritera.

Sälja gamla 70-210 och 35-70 och köpa ett vettigt 55-200 VR eller liknande, eller sälja 35-70 och köpa 35/1.8?

35-70/3.3-4.5 har jag ju ingen användning av i vilket fall, vad tror ni man kan få ut för det?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var 35-70:n kan vara värd. Troligen inte så jättemycket.

Vad för objektiv som du har mest nytta av vet du nog bäst själv... Du har ju märkt att du skulle kunna ha nytta av mer ljusstyrka för innebandy. Låg du på f/5.6 så låg du troligen närmare 55mm. Med den något högre skärpa och lägre brusivå du skulle få med 35/1.8 kan du såklart beskära lite, men då förlorar man ju lite av vinsten med den ökade bildkvaliteten. Det finnd ju även en AF-S 50/1.4 (Sigma har en motsvarighet åxå) som ger AF på ditt hus, men den är ju lite dyrare och inte lika allround som en 35mm, om du vill använda den även till lite annat.

55-200:n har du förmodligen inte mer nytta av för just innebandyn än 18-55:an som du redan har (den är ju något ljusstarkare på 55mm, men...), om du inte behöver mer tele. Däremot kan det ju vara användbart utomhus för cross/quad, i hyfsat väder.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att köpa Sigma 50mm f/1.4 EX, främst eftersom denna är skarpare än Nikon AF-S 50/1,4 G vid största bländare. Autofokus skall funka med dessa tillsammans med d5000.

50mm funkar fint som porträttobjektiv också, eftersom perspektivet inte blir så "vridet" med detta objektiv (som det blir med t ex 35mm). 50mm i dx format motvarar omkring 75mm i fx format, viket brukar anses vara tillräklig brännvidd för just porträttfoto).

Tyvärr funkar inte AF med Nikon 85mm f/1.8 tillsammans med d5000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag vet inte var 35-70:n kan vara värd. Troligen inte så jättemycket.

Vad för objektiv som du har mest nytta av vet du nog bäst själv... Du har ju märkt att du skulle kunna ha nytta av mer ljusstyrka för innebandy. Låg du på f/5.6 så låg du troligen närmare 55mm. Med den något högre skärpa och lägre brusivå du skulle få med 35/1.8 kan du såklart beskära lite, men då förlorar man ju lite av vinsten med den ökade bildkvaliteten. Det finnd ju även en AF-S 50/1.4 (Sigma har en motsvarighet åxå) som ger AF på ditt hus, men den är ju lite dyrare och inte lika allround som en 35mm, om du vill använda den även till lite annat.

55-200:n har du förmodligen inte mer nytta av för just innebandyn än 18-55:an som du redan har (den är ju något ljusstarkare på 55mm, men...), om du inte behöver mer tele. Däremot kan det ju vara användbart utomhus för cross/quad, i hyfsat väder.

Sökt lite på Google om den, verkar som att folk köpt sådana för 250$ men det känns som önsketänkande.

Lite ljusstarkare vore ju inte fel, men samtidigt blir bilderna "tillräckligt" bra för det jag har dem till senare. Känns lite som att ett 55-200 nog går före ett fast 50 alternativt 35. Mer flexibelt, och jag har ju redan ett 18-55 som fångar in de fastas zoom också.
Utomhus borde väl 55-200 fungera hyfsat?

Tanken i så fall är nog att försöka sälja både 35-70/3.3-3.6 och 70-210/4, kanske kan få en 2-2.5k för dessa? Eller mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Är själv inne på att köpa Sigma 50mm f/1.4 EX, främst eftersom denna är skarpare än Nikon AF-S 50/1,4 G vid största bländare. Autofokus skall funka med dessa tillsammans med d5000.

50mm funkar fint som porträttobjektiv också, eftersom perspektivet inte blir så "vridet" med detta objektiv (som det blir med t ex 35mm). 50mm i dx format motvarar omkring 75mm i fx format, viket brukar anses vara tillräklig brännvidd för just porträttfoto).

Tyvärr funkar inte AF med Nikon 85mm f/1.8 tillsammans med d5000.

Tyvärr ligger nog 50/1.4 lite väl högt i pris är jag rädd. Och som jag sa ovan tror jag att jag har mer nytta med ett 55-200. Inte lätt att inte jobba än, gymnasiet fortfarande.
Har jag förstått rätt om AF objektiv inte har inbyggd AF-motor medans AF-S har detta?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja, AF-S har alltid inbyggd motor och AF har det inte. Sedan finns det en del objektiv från tex Sigma och Tamron som har inbyggd motor. Hos Sigma heter dessa ibland "HSM", men inte alltid. Tamron har inte något specifikt i namnet, utan man får kolla deras hemsida.

Och jo, så länge det inte är kväll/skymning eller väldigt molnigt så lär 55-200:an funka bra för action utomhus (med reservation för att AF:en inte är dundersnabb och kanske inte hänger med ibland när motivet åker snabbt mot eller från kameran).

Permalänk
Medlem

En begagnad Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX kanske är ett alternativ. Hyffsad ljusstart (f/4.5) jämfört med vanliga kitobjektiv och snabb autofokus. Vr saknas med detta kommer ändå inte till användning vid sportfoto (kortare slutartider).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Ja, AF-S har alltid inbyggd motor och AF har det inte. Sedan finns det en del objektiv från tex Sigma och Tamron som har inbyggd motor. Hos Sigma heter dessa ibland "HSM", men inte alltid. Tamron har inte något specifikt i namnet, utan man får kolla deras hemsida.

Och jo, så länge det inte är kväll/skymning eller väldigt molnigt så lär 55-200:an funka bra för action utomhus (med reservation för att AF:en inte är dundersnabb och kanske inte hänger med ibland när motivet åker snabbt mot eller från kameran).

Men AF'en är ungefär som 18-55'an?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
En begagnad Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX kanske är ett alternativ. Hyffsad ljusstart (f/4.5) jämfört med vanliga kitobjektiv och snabb autofokus. Vr saknas med detta kommer ändå inte till användning vid sportfoto (kortare slutartider).

Har kikat på det med, får man ju för 1500. Vet inte riktigt vad jag är ute efter mest för tillfället.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Finns ett 18-70/3.5-4.5 på en känd auktionssajt nu, 6h kvar. Budet ligger på 1225:-. Hur långt upp är värt att gå? Säljer ju i så fall 18-55 för kanske 7-800 eller vad jag får.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!