Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Permalänk
Medlem

Hey!

Just got my CG3100 from ComHem. Quick question? When you guys push the button for WIFI Access Point on the front of the modem does the light turn on and off? My light STAYS ON ALL THE TIME, but do notice when I go into the Gateway Setting page that if I push the button it turns this off and on. Just wondering cause it would be nice if the light turned off when Wireless Access Point was disable dand on when Wireless Access Point was enabled.

Any body that can test this! Plan on calling Comhem and would like to know if my device is faulty!

Permalänk
Medlem

It's well known bug and Comhem knows the problem. It should be fixed in the next firmware update.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Yes this will be fixed in 1-2 weeks if the build comhem got right now is ok for deployment. Restart the modem in about 2 weeks and the problem should be solwed. The modem automaticly download new firmware if there is any when it is restarted.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Skaffade precis XXL 100

När jag kör med Netgear 3100 som router får jag DL 60-65Mbit/Sek UL 8-9Mbit/sek.

När jag stänger av NAT och kör med DIR-655 som router får jag DL 98-99Mbit/Sek UL 9-9,5Sek.

Nån som har ngra tips , förutom det uppenbara att köra med DIR-655..men det blir så mycket kablar och jox...

Permalänk

agneroc: trådlöst eller?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Försöker lära mig lite i det här eftersom jag nyligen skaffade comhem, ip flood grejen funka bra för surfet övriga problem utan att man nog e utelåst från hubba sin ip grej.

Däremot och här kommer frågan, vad fan kan man göra med usb anslutningen? Extern hårddisk hade ju varit toppen men läst genom lite och vissa verkar fått för sig att du ska ansluta en dator, frågan är varför de ger detta svaret. Känns som det borde gå att plugga in den men ska man ställa in nåt käckt då eller skaffa en adaptergrej...

Permalänk

PSP med cg3100

Hey, jag har fått en cg3100 med comhems XXL, och jag har en del frågor.

1.- varför blir trådlöst så instabill om man slår på att köra b/g/n på 40 mhz. Händer det till någon annan?
2.- om man har endast bärbara datorer med g netkort vilket e den bästa setting man ska ta?
3.- Jag har trådlöst i endast b/g med WPA-PSK+tkip, men hursomhelst kan jag inte hitta mitt nätverk med min PSP som bara ser andra nätter att har de samma inställningar? Det funkade med min tidigare router (netgear wpn824 v2) och jag har SSID broadcast on.

Any help would be appreciated

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrBunny
Däremot och här kommer frågan, vad fan kan man göra med usb anslutningen?

Det är ett USB-NIC.

För dem som inte har möjlighet till nätverkskort kan man ansluta USB-kabel för att kunna surfa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det är ett USB-NIC.

För dem som inte har möjlighet till nätverkskort kan man ansluta USB-kabel för att kunna surfa.

vilket hastighet får man då? Fult?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agneroc
Skaffade precis XXL 100

När jag kör med Netgear 3100 som router får jag DL 60-65Mbit/Sek UL 8-9Mbit/sek.

När jag stänger av NAT och kör med DIR-655 som router får jag DL 98-99Mbit/Sek UL 9-9,5Sek.

Nån som har ngra tips , förutom det uppenbara att köra med DIR-655..men det blir så mycket kablar och jox...

Samma för mig. Har exakt samma som du.
Hade Comhem tekniker här igår för det har spökat med ett modem, Han bekräftade att det ofta verkar vara så att NAT avslaget = högre Mbit.
Jag sa att det verkar ju en jättebugg att Netgear ska käka upp 20 Mbit när man använder det som annat än ett modem.

Permalänk
Medlem

Tjena! Fick hem mitt XXL idag och jag får 99mbit trådat och ca 50 trådlöst (Intel 5300-kort med 40mhz och auto channel). Trådlösa delen verkar faila lite så jag ska koppla in min Linksys wrt320n imorgon då jag vet att den klarar 130mbit i throughput via trådlöst.

Har läst så sjukt mycket skit om Comhem men jag pallade inte att sitta med 6mbit adsl längre så jag var tvungen att pröva.

So far so good!

Permalänk

Så om man bara har en dator så kan man lika väl stänga av NAT?
Har även en bärbar, funkar trådlöst nätverk med NAT avstängt?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Min CG3100 har fungerat felfritt både i Trådlöst och TP-trådat tillstånd.

nu dock helt plötsligt är trådlösa precis kasst TPTEST visar 0.7 mbit ner med trådlösa. innan var det 40-50mbit. kabel är fortf stabilt som vanligt.

vad kan ha ändrats i trådlösa inställningarna?

Permalänk

kan nån svara mig? xD

Permalänk
Medlem

Hejsan

Fick precis in mitt 100/10, när jag väl kopplade in sladden och gjorde ett test på bredbandskollen klämde den upp i 95/9 ungefär, vilket jag kände mig väldigt nöjd med.

När jag provar nu vill den inte upp i mer än 40/8 ungefär, jag är helt värdelös på hur routers fungerar. Ända inställningarna jag ändrat i modemet är att stänga av "ip-flooding" då även jag hade problem med surfning. Stängde även av brandväggen under services.

Någon som har ett hum vad det kan bero på att min hastighet plötsligt sänkts till hälften? däremot om jag exempelvis laddar en torrent går det i 6-7mb/s. Kan tillägga att jag kör med nätverkskabel. Det trådlösa gick tidigare ungefär i 70/9, den har också strypts till ca 40/7-8.

Permalänk
Medlem

Jahapp, jag startade om modemet efter att jag gjort inställningarna och nu är det full fart igen. Märkligt

Permalänk

Bryggat läge (NAT off) funkar inte för mig. Allt är okej till en början men efter en tid, typiskt mindre än 8 timmar, går hastigheten ner från ca 90 MBit till 1 MBit. Som router har jag testat både Airport Extreme och DLink 655. Båda dessa funkade perfekt när jag körde med 50 MBit på Motorola-modemet.

Det enda som hjälper när hastigheten går ner är omstart av modemet. Är så trött på att starta om så jag funderar på att köpa en "lamptimer" på Clas Ohlson så att modemet får starta om varje natt.

Jag har ringt supporten på Comhem. De vill inte kännas vid att det är problem med cg3100 och ger ingen hjälp när man har annan hårdvara mellan den och datorn. Mycket tråkigt!

Permalänk

Detta problemet har även Cisco modemet... jag skulle helst av allt vilja skylla på Comhem i detta fallet så jag inte upplevt det med några andra ISPs trots IP-flood detection varit på... dessutom hade jag samma problem med IE så det bör inte bero på att FF använder multipla anslutningar... Men men bra att detta ligger här så slipper folk ta upp kö platser till supporten i onödan

Permalänk
Medlem

limefreak's problem tror jag inte är samma som ditt chstoffersson... ip-flooding stör inte hastigheten i bredbandskollen vad jag någonsin märkt. Det ip-flooding dock verkar göra för comhems del är att uppvisa symptom av sega DNSr. Sedan är det fullt naturligt att ip-flooding kan ge problem på alla typer av routrar och modem oavsett ISP sedan folk började köra torrents som nyttjar fult mycke portar samtidigt. Vissa som tex uTorrent är värre än andra per default och motarbetar just det ip-flooding ska skydda emot.

Aldrig hört talas om att speeden skulle sänkas efter en tids användning i just bredbandskollen med Ciscomodellerna men med Netgear är jag inte lika säker. Kan vara något som jag bara inte stött på själv. Uppstår felet verkligen bara med NAT off? Tveksam faktiskt men du märker ju inte om det fungerar med NAT on eftersom du då inte kan använda din router.

Nya produkter har alltid buggar och vissa tar längre att hitta än andra om så nu är fallet med detta

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Nu har jag kört NAT on i ett dygn... hastigheten har inte gått ner utan ligger kvar på ca 90 MBit. Jag återkommer om något händer i den frågan.

Något jag inte skrev om i mitt förra meddelande är att när jag kör CG3100 i routerläge så funkar inte Airtunes. Jag har två airport express som jag med annan router kan spela upp musik på från itunes via WLAN. Vidare funkar inte mina nätverksskrivare (HP LJ 2600n och Lexmark X4850) på WLAN (båda är inkopplade på LAN men ej tillgängliga från WLAN). Det verkar som att Netgear CG3100 inte kan routa Bonjour mellan WLAN-interface och LAN-interface. Finns det någon här som kan verifiera eller som upplevt samma problem?

Setup enligt följande för bonjourskrivare. När jag kopplar in min Macbook på LAN så syns mina skrivare som Bonjour när jag väljer lägg till skrivare. Om jag pluggar ur LAN och kör på WLAN så finns det inga Bonjour-skrivare tillgängliga för installation.

Setup enligt följande för Airtunes. Jag konfar mina Airport express att ansluta till det trådlösa nätet och att de ska finnas tillgängliga för uppspelning av musik via WLAN. (NB Airport Express är rätt konfad och ansluten till WLAN). När jag öppnar iTunes på min iMac 27" som är ansluten via LAN så finns Airport Express inte tillgänglig (fjärrhögtalare). När jag sedan kopplar ur LAN på min iMac och kopplar in den på WLAN så finns Airport Express där.

Jag kör Mac OSX Snow Leopard på samtliga datorer. Jag har testat att slå av IPV6 för att se om det har med routing av IPV6 över de två interfacen (LAN <-> WLAN) i netgear som ställer till problem, dock utan framgång. Jag ska fortsätta med de testerna idag.

Utan att veta exakt vad som orsakar problemet så tror jag att Netgear CG3100 har problem att routa Bonjour från WLAN -> LAN och tvärtom. Är det någon annan som har samma problem?

Ps. Hade det inte varit för problemen med hastigheten som jag beskrev i tidigare meddelande så hade ju bryggat läge varit en enkel lösning.

Permalänk
Medlem

Vilken port använder Bonjour? Har för mig comhem blockar en specifik macport. Tror det var 548 för att externt lägga ut sin hårddisk. Det förklarar dock inte varför det ej fungerar med NAT on. Tror båda felen du beskriver kan vara rellaterade till samma bugg som gör att man ej kan streama mellan LAN och WLAN på Netgearmodemet som står nämnt i den stora comhemtråden. Åtminstonde om det fungerar mellan LAN-LAN eller WLAN-WLAN men ej mellan LAN-WLAN. Comhem planerar fixa det i v20 av mjukvaran om kanske 1mån. Antar att du får välja mellan pest och kolera här

Just streamingproblemet mellan LAN/WLAN är ju "känt" men bonjourproblemet och hastigheten vet jag inget om. Enda macprodukten jag har är en Iphone = mac newbie Med lite tur kanske alla 3 blir korrigerade samtidigt?

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/223191-namninsamling-tvin... finns en länk om port 548, om det är just det du berörs av vet jag som sagt inte. 5353 står ju också nämnd i tråden men det verkar som inte den är stängd. Fungerar skrivarna osv med NAT on men bara mellan WLAN-WLAN eller mellan LAN-LAN men ej mellan WLAN-LAN så är jag nästan säker på att det inte beror på portspärren och istället på detdär streamproblemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky! Tack för att du engagerar dig!

Porten är 5353. Det är mDNSResponder som använder den för annonsering av Bonjourtjänster (skrivare, airtunes, chat etc.).

Om det är så att den medvetet blockeras mellan WLAN och LAN-interface så är det ju skandal, imho. Det mest sannolika är väl som du skriver att det är en bugg.

"mDNSResponder is a Bonjour system service that implements Multicast DNS Service Discovery for discovery of services on the local network, and Unicast DNS Service Discovery for discovery of services anywhere in the world. "

Källa:
http://support.apple.com/kb/TS1629
http://developer.apple.com/networking/bonjour/faq.html

Permalänk

I väntan på att comhem släpper en uppdaterad mjukvara kör jag nu Dlink dir 655 som accesspunkt och netgear som router. Då funkar allt som det ska.

Permalänk

har flera datorer kopplade till routern, om jag connectar till den ena från den andra via ftp och gör det till det interna ip't ligger jag på stadiga 100mbit, kör jag via det externa ip't på samma datorer så hamnar jag på 50mbit? slugt?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

freddan83, ja då kan det ju gå saktare för att det routas ut via comhem nät. Inte så märkligt beroende på vilken tur trafiken verkligen tar istället för internt i modemet. Sedan kanske det beror på annat också.

Hittade förövrigt en manual till modemet. Tror folk inte fått det med beställningen eller inte hittat på comhem.se eller på netgear.com

http://www.comhem.se/blob/view/-/19294/data/7513/-/Netgear_CG...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky: ja för jag har ju bara 10mbit upp via comhems nät, förstår inte riktigt hur det går ihop..

annan fråga, kan man välja statisk ip när man har deras 100/10 tjänst?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Ingen tjänst ger statisk ip, inte ens företagstjänsten vad jag vet. Kör DynDNS tex så blir det i princip lika bra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

En sak som jag irriterar mig på med CG3100 är att det inte går att ställa in andra DNS:er samtidigt som man erhåller IP-adressen dynamiskt från Com Hem. Till och med min gamla Netgear RP614 klarar av det!
Så, om man vill använda Opendns eller någon annan istället för comhems dns:er så måste man ändra i varje burk.

Är det bara jag som retar mig på det?

Permalänk

Har fortfarande inte fått något svar: Varför hittar man inte datorer, skrivare, nas m.m. via trådlöst->trådat? Fungerar med IP-adresser men inte med namn, tex //HOMESERVER. Detta pajar otroligt mycket för mig och jag har funderat på en DIR-655 bredvid. Men det är väl onödigt om det SKA fungera? Nån som har koll?

Testat med två andra routrar nu, fungerar perfekt. Dock är den ena ej trådlös och den andra stöder max 10mbit. Inte så kul. Backup, skrivare genom nätverk m.m. fungerar alltså med andra routrar, men inte via CG:n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Har fortfarande inte fått något svar: Varför hittar man inte datorer, skrivare, nas m.m. via trådlöst->trådat? Fungerar med IP-adresser men inte med namn, tex //HOMESERVER. Detta pajar otroligt mycket för mig och jag har funderat på en DIR-655 bredvid. Men det är väl onödigt om det SKA fungera? Nån som har koll?

Testat med två andra routrar nu, fungerar perfekt. Dock är den ena ej trådlös och den andra stöder max 10mbit. Inte så kul. Backup, skrivare genom nätverk m.m. fungerar alltså med andra routrar, men inte via CG:n!

Är inte det i princip samma som streamingproblemet mellan wifi och trådat? Just det ska åtminstonde fixas i v20 av modemet när nu den kommer.

Visa signatur

Dooh!