Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Permalänk

:(:(:(:(

Nu har jag samma problem som ett par av er andra här i tråden. Mitt modem dör helt när jag lämnar torrents igång ett tag. Kan inte ens logga in mot modemet på 192.168.0.1, "sidan kan inte visas". Det enda som hjälper är att starta om modemet helt, vilket jag ju bara kan göra när jag är hemma...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Är det med NAT av eller på eller oavsett? Hånder det både på kablat och wifi?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Kör med NAT på och kör endast med kabel även om wifi är på och används av min iphone.

Idag har jag fått starta om modemet två gånger...

Hade problem med att det bara dog (tappade och fick ingen ny IP) när jag körde utan NAT med min DIR-825 bakom så jag kopplade bort den för att minimera antalet prylar. Blir nu mer och mer tvexam till om det verkligen var den som var problemet.

Snart blir det att köra helt utan NAT för att se om det fungerar bättre.

Till råga på allt så var Gåborts supports system nere idag när jag ringde, så de kunde inte ens ta en felanmälan. Blir så jävla trött på den här skiten man betalar knappt 500kr i månaden för. Ska nog fan ringa min hyresvärd och muta någon att snabba på installationen av stadsnät så jag kan kasta modem, routrar och datorer och köpa nytt som aldrig har haft någon kontakt med Comhems äckliga skitnät.

[EDIT]
Tror ni inte det slutade fungera bara medan jag skrev detta meddelande? Ringde supporten igen som fortfarande inte har några system igång. Fick ivf. ur honom att modemet ska stå upp för att det lätt blir för varmt annars, så nu ligger skiten ute på balkongen. Hoppas det funkar för jag måste ringa tillbaka till supporten imorgon igen eftersom idioterna inte verkar veta vad papper och penna är! GAAAH!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Nu har jag varit i kontakt med Comhem igen och de misstänker att modemet kan ha tagit skada om/när det överhettats, vilket dem tydligen gör ganska lätt. Hur som haver får jag ut ett nytt modem på garantin så det är väl bara att hoppas att det fungerar bättre.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Eller så kanske v20 av mjukvaran fixar nått när nu den kommer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Eller så kanske v20 av mjukvaran fixar nått när nu den kommer.

Finns det spikat datum?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Nä, det var planerat någon gång i mars men så ser det ju inte ut nu + att de håller på att uppgradera sina äldre modem. Tror de drar sig för att uppgradera flera modemtyper samtidigt om något skulle gå fel.

Kanske har de hittat någon fatal bugg de vill få korrigerad innan nästa release.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tjena, kan någon kanske hjälpa mig med de inställningar jag ska ha i modemet.

Har 100/10 men mina downloads i uTorrent går sugigt sakta, håller på och ladda ner en film med många utdelare men den går ändå bara upp i max 250 kb/sek och ner till 50 kb/sek med jämna mellanrum, detta är med NAT på men allt urbockat i services.

Kan inte så mycket om det här med inställningarna i modemet, har testat lite olika saker efter jag läst runt här och bäst har det gått när jag haft NAT avstängt. Om jag har tur kommer jag upp i 1-2 mb/sek då.

Min uppload är det dock inget fel på går i typ 1-1,5 mb/sek.

Känns inte heller så lönt och ringa och fråga comhem...

Tacksam för svar.

// Johan

Permalänk
Medlem

modemet dör hela tiden och jag kommer inte in på router inställningar...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Hej alla duktiga där ute.

Jag har en fråga som alla andra

var hittar man"IP Flood Detection"?

Så att man kan stänga av det.
Kommer in på modemet men hittar det inte där efter..

Permalänk
Medlem

IP Flood detection finns i "Services" menyn under "Content Filtering"

Permalänk
Medlem

trådlöst med laptop:

med NAT:

(bredbandskollen: 8.77/3.77)

utan NAT:

(bredbandskollen: 8.40/4.40)

ska testa på stationära, med sladd, och uppdatera..

stationär med sladd:

med NAT:

(bredbandskollen: 90.24/9.45)

utan NAT:

(bredbandskollen: 91.83/9.48)

jag är nöjd med resultatet med sladd men det trådlösa är ju under all kritik. och resultatet med trådlösa varier VÄLDIGT mycket. nu är det ändå hyfsat bra.

ibland kommer jag upp till 20-30/3-5 men ibland är det ~0.1/~0.5

hur kan det variera så stort och vad kan jag göra för att förbättra prestandan? jag funderar på att skaffa en homeplug, som går via elnätet.. fast tycker det inte borde behövas eftersom jag bor i en lägenhet (inte alltför stor 4a)

tacksam för råd!

testade igen nu:

trådlöst med NAT:

(bredbandskollen: 0.62/0.19)

kan ju även säga att det står att signalstyrkan är bra, 4/5 pluppar

Permalänk
Medlem

Efter en längre tid med 24/8 så har de äntligen byggt ut 100/10 här i "hålan" och fick idag det nya modemet. Har en dir-655 som jag är mycket nöjd med så ville inte använda netgearen som router/trådlöst så det enda som behövdes göra, som sägs i början av denna tråden, var att logga in på netgearen och stänga av NAT så vare bara o brygga vidare till dir-655 sen!

Funkar kanoners, toppat 11.5 mb/s som mest hittills!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Funkade bra för mig idag. T.om genom VPN till jobbet.

Permalänk

något nytt gällande uppdatering till modemet?

Permalänk
Medlem

Sip

Vet någon om den andra telefonporten är konfigurerbar.
Har ett phonzo SIP abonnemang jag vill använda istället för comhems iptelefoni.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

på bredbandskollen får jag 82.83/10.09

var det några fler som upplevde packet-loss igår?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Mitt modem (CG 3100) går ner minst en gång i timmen och är verkligen kokhett. Känns snarare som att felet ligger i överhettning än att just mitt modem är dåligt. Så frågan är du, vad gör man?

Ringa Comhem och be om ett nytt modem lär ju inte lösa problemen på sikt. Om det nu är värmen som spökar.

Tips? Börjar bli riktigt tröttsamt nu..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mUpp:

Mitt modem (CG 3100) går ner minst en gång i timmen och är verkligen kokhett. Känns snarare som att felet ligger i överhettning än att just mitt modem är dåligt. Så frågan är du, vad gör man?

Ringa Comhem och be om ett nytt modem lär ju inte lösa problemen på sikt. Om det nu är värmen som spökar.

Tips? Börjar bli riktigt tröttsamt nu..

Hej
Börjar med att ställa upp modemet, blir nämligen mycket varmare när det ligger ner, om möjligt ställ modemet på typ glasbord/skiva

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mUpp:

Mitt modem (CG 3100) går ner minst en gång i timmen och är verkligen kokhett. Känns snarare som att felet ligger i överhettning än att just mitt modem är dåligt. Så frågan är du, vad gör man?

Ringa Comhem och be om ett nytt modem lär ju inte lösa problemen på sikt. Om det nu är värmen som spökar.

Tips? Börjar bli riktigt tröttsamt nu..

Jo om du eventuellt har modemet liggande blir det problem. Stött på modem som har normal & varm temp oavsett dock, blir det "stekhett" får du be comhem om ett nytt.

Labanius: tror ej man kan ansluta SIPtelefoner direkt till modemet. Antar du får slå av NAT och koppla telefonen till en annan enhet bakom.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Sip

Skrivet av Phunky:

Jo om du eventuellt har modemet liggande blir det problem. Stött på modem som har normal & varm temp oavsett dock, blir det "stekhett" får du be comhem om ett nytt.

Labanius: tror ej man kan ansluta SIPtelefoner direkt till modemet. Antar du får slå av NAT och koppla telefonen till en annan enhet bakom.

Var som jag gissade, tack för svaret

Permalänk
Medlem

Ska ner och hämta mitt modem senare idag och jag tänker fortsätta använda min d-link router, så om jag förstått rätt ska man

  • Stänga av NAT

  • Slå av IP flooding

  • Konfigurera skiten i IE

Något jag har missat?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en bekant som har Comhem och cg3100 modemet. Han hade också värmeproblem så vi ställde modemet upprätt. Sen hade han inte tagit bort skyddsfilmen på ovansidan av modemet. Såg att modemet är ventilerat bakom netgear-loggan där så det kan nog ha bidragit till att det blev för varmt. Än så länge har han inte haft problem igen men det har bara gått några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ska ner och hämta mitt modem senare idag och jag tänker fortsätta använda min d-link router, så om jag förstått rätt ska man

  • Stänga av NAT

  • Slå av IP flooding

  • Konfigurera skiten i IE

Något jag har missat?

Typ, stänger du av NAT så stängs IP flooding också av.
Allt fungerade för mig i senaste FireFox.

Skrivet av FTTH:

Hjälpte en bekant som har Comhem och cg3100 modemet. Han hade också värmeproblem så vi ställde modemet upprätt. Sen hade han inte tagit bort skyddsfilmen på ovansidan av modemet. Såg att modemet är ventilerat bakom netgear-loggan där så det kan nog ha bidragit till att det blev för varmt. Än så länge har han inte haft problem igen men det har bara gått några timmar.

Mitt modem blir verkligen kokhet när jag har den liggandes under tvbänken, instängt, men har inte haft några problem med att det strular... än. Har det liggandes på en såndära laptopkylningsmatta så kanske hjälper lite men tar man under så bränner man nästan fingrarna av sig... De borde verkligen fixa så den inte blir så varm :/

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Typ, stänger du av NAT så stängs IP flooding också av.
Allt fungerade för mig i senaste FireFox.

Mitt modem blir verkligen kokhet när jag har den liggandes under tvbänken, instängt, men har inte haft några problem med att det strular... än. Har det liggandes på en såndära laptopkylningsmatta så kanske hjälper lite men tar man under så bränner man nästan fingrarna av sig... De borde verkligen fixa så den inte blir så varm :/

Hur menar du att de ska kunna fixa att det inte blir varmt? Antingen blir det FÖR varmt = fel på modemet eller så har man det inte stående som det är gjort för. Inte som att de kan firmwareuppdatera en bättre kylning

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Hur menar du att de ska kunna fixa att det inte blir varmt? Antingen blir det FÖR varmt = fel på modemet eller så har man det inte stående som det är gjort för. Inte som att de kan firmwareuppdatera en bättre kylning

Vad jag menar med att "de borde fixa" är att Netgear borde fixa sina modem så de inte överhetter, oavsett vad det beror på, så borde de "fixa" så deras modem inte överhettas så lätt genom t.ex. bättre kylning. Klart fan de inte kan firmware uppgradera bättre kylning

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Klart fan de inte kan firmware uppgradera bättre kylning

Klart man kan, tex genom att sänka volt och frekvens på CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intenso:

Klart man kan, tex genom att sänka volt och frekvens på CPUn.

Förvisso men då kanske man inte får ut 100mbit eller andra skumma fel Får väl se vad de lyckas förbättra och fixat med v20 som är runt hörnet. Streaming mellan wifi->lan ska åtminstonde vara fixat. YAY!

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Nat + DHCP

"Hej
Aktivera NAT i CG3100 igen, annas kan du inte bocka av DCHP...

bocka först av DCHP sen bocka du av NAT i CG3100, kolla nu om DCHP är på i DIR-655, annas boka in, nu skall det fungerar, kör själv med samma uppsättningen.

CG3100 DCHP av, NAT av
DIR-655 DCHP på "

Stämmer detta, måste man bocka av DCHP innan man bockar av NAT i CG3100, jag trodde att det räckte med bara bocka av NAT i CG3100 om DCHP är på i Routern, jag vill bara använda CG3100 som ett rent modem..
Tacksam för alla svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av psycho7256:

Stämmer detta, måste man bocka av DCHP innan man bockar av NAT i CG3100, jag trodde att det räckte med bara bocka av NAT i CG3100 om DCHP är på i Routern, jag vill bara använda CG3100 som ett rent modem..
Tacksam för alla svar..

När jag fick mitt modem förra veckan så det enda jag gjorde var att bocka av NAT och körde vidare den till DIR-655 och har inga konflikter så skulle nog säga Nej, du behöver inte bocka av DHCPn på Netgearen först, NATen tar han om det också.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord