Dator startar om sej själv när windows laddas.

Permalänk

Dator startar om sej själv när windows laddas.

Tjena.

Satte ihop en dator som farsan nyss köpt härom veckan. Ibland startar den dock om sej själv när windows laddas. Har inte kommit på vad det kan bero på och vänder mej därför hit!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64
Processor: AMD AthlonII x2 250
Processorkylare: Noctua NH-9B SE2
Moderkort: ASUS M4A77TD
Minne: 2x 1024 Corsair 1333MHz XMS3-10600
Grafikkort: XFX Radeon HD 4670
Hårddisk: Western Digital 500GB
Nätaggregat: Corsair VX450W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120 utblås i lådan
Temperaturer: Inte haft möjlighet att kolla detta då problemet just uppstått.

Datorn startar alltså om sej själv när Windows laddas in, när man ser punkterna som flyger runt för att sedan bildas till windows loggan. Den frös även när farsan försökte köra igång programmet för felsökning som är inbyggt i Windows. Jag startade om datorn och körde programmet sen, det kunde dock inte hitta något fel.

På overclock.net pratade de om att det kunde vara drivrutinerna för grafikkortet som inte funkade. Har Catalyst 9.12 installerat på den.

Datorn sattes ihop förra helgen. Jag har hunnit installera AVG, CCleaner, Windows Mail, Office paketet och drivrutinerna för moderkort och grafikkort. Jag höjde volten på minnena med 0.1V då jag varit med om liknande saker förr, dock fick jag blåskärm då. En annan sak ja tänkte på var att det kan vara nätagget? Men ja tycker fan inte att ett blånytt nätagg ska vara trasigt direkt, och den borde ju dessutom jävlas hela tiden isf.

Hjälp uppskattas!
MVH

Permalänk
Medlem

Testa det här:
När datorn startar så tryck flera gånger på F8 så du får fram "Advanced Boot options"
Ändra med piltangenterna så att det blir: "Disable automatic restart on system failure" , sedan tryck på enter.
Förhoppningsvis kan du få fram något felmeddelande efter det här....

"startup repair" med hjälp av windows skivan kan också vara värt att testa

Annars så skulle jag rekommendera att ominstallera windows....ingen kul lösning men aldrig fel att försöka

Lycka till!

Permalänk

Detta är helvetiskt frustrerande. Har nog ett blodtryck på 300000 nu.

Nu har jag formaterat datorn och installerat om Windows. Allting funkar ett tag, men nu är ja på samma ruta igen. Datorn startas om när jag försöker komma in i Windows. Det spelar ingen roll om ja kör igång felsäkertläge heller. Den startar även om när ja försöker köra igång repair skiten som är inkluderat i Windows installationen, så de är jävligt tydligt något problem med hårdvaran. Har prövat koppla ur samtliga USB kontakter och använder nu enbart ett tangentbord med PS/2 kontakt. Lär ju vara något innuti burken. Vet dock inte vad ja ska börja pröva med.

Nätagget?
Minnena?
Hårddisken?
Processorn?

Det där med att trycka f8 gjorde det enbart möjligt att ändra från vilken enhet den ska boota från, det går inte att ändra som du beskriver

Förslag, hjälp och tips är välkomna!

Permalänk
Medlem

Vartifrån har du installerat drivrutinerna.. medföljande CD-skiva?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Moderkortet har ja installerat med skivan som följer med och grafikkortet laddade jag hem catalyst 9.12 första gången och den här gången använde jag dem som Windows Update drog hem.

Förstår dock inte varför det är viktigt? I Felsäkert läge så körs väl datorn med andra drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Jag är allergisk mot drivrutiner på CD från tillverkaren då de garanterat är utdaterade och fulla av buggar.

Jag får ursäkta, jag läste dina inlägg lite för raskt.
Då allt verkar likna ett överhettningsproblem lär du iaf gå in i BIOS och kika under PC Health status eller liknande för att övervaka cpu/moderkortstemp.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Problemet är inte att processorn överhettas iaf. Den ligger på 25 grader vid varje startförsök. Det högsta jag har mätt upp den i är 36 grader i OCCT 3.1.0, kört i en halvtimme.

Kan ju vara drivrutinerna till moderkortet förstås. Men det känns ju konstigt att tillverkaren skulle skicka med en skiva med defekta drivrutiner. De ska dessutom vara gjorda för Windows 7.

De saker jag är mest inne på är nätagget, då det är precis under tiden då windows laddas som den dör, eller minnena, kan inte förklara varför men har varit med om datorer har slutat starta pga minnena, eller också hårddisken, då den tydligen kan få problem med att läsa informationen.

Men eftersom att jag inte är någon superhejare på datorer så vore det väldigt trevligt om nån kunde ge mej lösningen

EDIT:
Har nu installerat nya drivrutiner för chipset. Efter omstarten var det iaf inga problem, är ju dock tidigt att säga om det verkligen hjälpte.

Permalänk

Datorn jävlas ännu. Den funkar helt perfekt om man väl kommer in i windows, men den hänger sej eller startar om sej när den håller på att ladda OS. Så jag frågar igen, vad ska jag kolla på?

Processorn är testad i OCCT med bra, låga temperaturer.
Nätaggregatet sa inte ifrån när processorn låg på max i OCCT så ja tycker inte att de ska vara det heller.
Minnena och hårddisken har ja inte testat än. Något annat som är värt att ta en titt på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverick661
Moderkortet har ja installerat med skivan som följer med och grafikkortet laddade jag hem catalyst 9.12 första gången och den här gången använde jag dem som Windows Update drog hem.

Förstår dock inte varför det är viktigt? I Felsäkert läge så körs väl datorn med andra drivrutiner?

Jag tänkte inte mycket på det förut men nu har jag börjat fundera på vart du hittat drivrutinerna för grafikkortet?
Catalyst 9.12? Har du kunnat installera den överhuvudtaget? (borde blivit varningar från windows 7)
Den är från Januari 2009, innan ens windows 7 släppts officiellt.

Den senaste för windows 7 är 10.1 som du hittar här, Radeon Driver

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

catalyst 9.12 fungerar fint för W7, det mesta som är vista drivare fungerar bra i W7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
catalyst 9.12 fungerar fint för W7, det mesta som är vista drivare fungerar bra i W7

Det som funkar fint för dig behöver inte funka fint för alla andra.....

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeDuke
Jag tänkte inte mycket på det förut men nu har jag börjat fundera på vart du hittat drivrutinerna för grafikkortet?
Catalyst 9.12? Har du kunnat installera den överhuvudtaget? (borde blivit varningar från windows 7)
Den är från Januari 2009, innan ens windows 7 släppts officiellt.

Den senaste för windows 7 är 10.1 som du hittar här, Radeon Driver

Jag har laddat hem dem från http://ati.amd.com/products/catalyst/index.html och sedan så har jag haft dem kvar på en av partitionerna i min egen dator, där jag har 9.8, 9.9, 9.10, 9.11, 9.12 och 10.1.

10.1 är installerat i burken nu, men felet kvarstår.

Förövrigt så står '.12' i 9.12 för den 12:e månaden och '9' står för 2009. Så de släpptes alltså i december 09 och inte i januari.

Jag tror inte att det har med drivrutinerna att göra då det inte funkar i felsäkert läge heller. Jag är rätt säker på att det har med hårddisken eller minnena att göra. Skulle uppskatta om nån kunde tipsa om gratis program för att testa hårddisken så ska ja köra memtest86 för att testa minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverick661
Jag har laddat hem dem från http://ati.amd.com/products/catalyst/index.html och sedan så har jag haft dem kvar på en av partitionerna i min egen dator, där jag har 9.8, 9.9, 9.10, 9.11, 9.12 och 10.1.

10.1 är installerat i burken nu, men felet kvarstår.

Förövrigt så står '.12' i 9.12 för den 12:e månaden och '9' står för 2009. Så de släpptes alltså i december 09 och inte i januari.

Jag tror inte att det har med drivrutinerna att göra då det inte funkar i felsäkert läge heller. Jag är rätt säker på att det har med hårddisken eller minnena att göra. Skulle uppskatta om nån kunde tipsa om gratis program för att testa hårddisken så ska ja köra memtest86 för att testa minnena.

Jaha det va därför..
Hur som helst så måste allt handla om en drivrutin då det endast händer när windows laddas in. Du kan testa att få en blåskärm med felkods info istället, genom att slå av starta om automatiskt.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Ett tips jag sett många ge tidigare för att kolla ev minnes problem är att köra med en minnessticka i taget.
Se om problemet kvarstår el försvinner.
Sen byta o stoppa i den andra o köra ett tag o se vad/om något händer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeDuke
Jaha det va därför..
Hur som helst så måste allt handla om en drivrutin då det endast händer när windows laddas in. Du kan testa att få en blåskärm med felkods info istället, genom att slå av starta om automatiskt.

Jag får inga blåskärmar. Att slå av automatisk omstart vid BSOD var bland det första jag gjorde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ladytech
Ett tips jag sett många ge tidigare för att kolla ev minnes problem är att köra med en minnessticka i taget.
Se om problemet kvarstår el försvinner.
Sen byta o stoppa i den andra o köra ett tag o se vad/om något händer.

Jo, det är en sak jag har tänkt på att pröva också. Dock så oroar jag mej mer för hårddisken.

Permalänk

Problemet är troligen löst nu. Ett minne var trasigt. Då jag försökte starta datorn med enbart det i så fick jag ingen bild, medan det andra fungerar utmärkt.