Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför har det någon som helst relevans om klädseln är förargelseväckande eller inte? Om jag tycker att dina byxor är fula, går du med på att kasta dem? Gäller samma sak om jag får en majoritet med mig att vittna om hur fula dina byxor är?

Förövrigt så vågar jag nog påstå att burkabärarna själva anser att deras klädesplagg i allra högsta grad skapar förargelse hos många andra människor.

Varför tror du ens att debatten finns, om det inte var för att människor var arga på att vissa människor har för mycket kläder på sig?

Jag tror att det finns en lag som säger att en person inte får klä sig så att det väcker anstötan när personen i fråga är ute i allmänheten. Folk får alltså klä sig lite hur de vill, så länge det är inom en ram av det godkända. Det är alltså inte ok för mig att gå omkring på stan i enbart ett 5x5 cm stort skynke över genitalorganet. Ett annat exempel är att kvinnor inte får bada i offentliga badhus utan att skylla brösten. Det är i skrivande stund lagligt att klä sig i burka eftersom det inte skadar någon, skapar inget problem i det allmänna och är i sig inget hot emot det trygga.

De som klär sig i burka är troligen högst medvetna om att det väcker förargelse hos många. Varför ska de bry sig? Det är hos betraktaren som problemet ligger. En individ ska ju få klä sig som de vill så länge de känner sig trygga. Jag har läst i denna tråd om identifikations problem kan uppstå i och med burka, men det uppstår ju för bövelen även när en person har på sig en keps och solglasögon. Ska vi börja förespråka förbud emot detta också?
Och kom inte med att burka bärare vägrar att visa ansiktet för identifikation om det krävs.

Det finns ingen ilska riktat emot hur människan klär sig. Debatten kretsar kring hur kvinnan klär sig. Ilskan finns för att ett fåtal kvinnor i det svenska samhället väljer att klä sig på ett sätt som är annorlunda än det nuvarande modet.
Och orsaken till varför "folk" är arga på hur kvinnor väljer att klä sig är i sig inget nytt. Det har alltid funnits en förbaskad diskussion om hur kvinnan bör göra för att vara en god medborgare. Varför ska det alltid vara ett sånt bekymmer över hur en kvinna klär sig? Om "folk" är så oroliga över kvinnans situation i samhället, burkadebatten tar vid där har jag förstått, så är klädseln det minsta bekymret.

Franz Fanons "Algeriet av-slöjat" visar hur det moderna västerländska samhället laddar det som uppfattas komma från Islam med en mängd sociala negativer. Det är en riktigt intressant bok som jag rekommenderar alla som stör sig på slöjan

Edit: Detta är min tanke om individs fria val att klä sig i det som känns bekvämt under dess fritid. Om en klädsel har religiös laddning ska inte spela någon som helst roll i min mening. Det jag ser i den här debatten är en oändlig orättvisa emot några individer och denna typ av särbehandling ska bannemig inte finnas i en modern stat. Och det kommer från en person med en djup förankrad avsky emot allt det religiösa, vare sig det är islam, kristendom eller buddism.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Röstade ja men vid närmare eftertanke så är det nog lite hårddraget. Men då bör det ju inte vara några problem om jag går runt i en rånarluva på stan heller. Jag kan ju göra min egen religion där vi dyrkar Pingvinen och går runt i rånarluvor i Pingvinfärg. Skulle det bli kontroversiellt? Ja väldigt och jag skulle förmodligen bli avvisad och bli trakasserad av polisen av förklarliga skäl.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Vafan man måste väl få klä sig hur man vill?
Rånarluva, burka, whatever.
Vid identifiering så är det självklart att man ska vara tvungen att visa ansiktet.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Röstade ja men vid närmare eftertanke så är det nog lite hårddraget. Men då bör det ju inte vara några problem om jag går runt i en rånarluva på stan heller. Jag kan ju göra min egen religion där vi dyrkar Pingvinen och går runt i rånarluvor i Pingvinfärg. Skulle det bli kontroversiellt? Ja väldigt och jag skulle förmodligen bli avvisad och bli trakasserad av polisen av förklarliga skäl.

Finns ju elever på skolor som startat religioner för att få bära keps/mössa i skolan. Är dem bara tillräckligt många osv. så finns det ju inget lärare/ledning kan göra.

Om man tillåter att folk har burka på sig i skolan så får man väl fan ha luva eller vad för annan skit som helst med då?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hur kan nästan 40% vara emot förbudet? Hur fan kan man vilja att folk ska få gå maskerade mitt bland folk och i butiker osv. Ägde jag en butik skulle jag aldrig vilja släppa in dom, det e ju precis som att de skulle ha rånarluva på sig.

Permalänk
Medlem

Re: Lagstifta mot burka/niqab?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Det är dags att avgöra slaget om burkan, ska vi ha lagstiftning som förbjuder burka/niqab i Sverige på allmän plats?

Burka
http://images2.wikia.nocookie.net/uncyclopedia/images/9/93/Is...

Niqab
http://www.superkaratemonkeyfist.com/niqab803_3616.jpeg

För att göra omröstningen klar och tydlig så kan man antingen rösta för ett förbud eller mot ett förbud, vill man precisera sig (rösta för ett förbud i hemmet) så gör man det lämpligtvis i sitt inlägg.

Är det bara jag som tänker på fiskemössa med myggnät när man ser burkan?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Hur kan nästan 40% vara emot förbudet? Hur fan kan man vilja att folk ska få gå maskerade mitt bland folk och i butiker osv. Ägde jag en butik skulle jag aldrig vilja släppa in dom, det e ju precis som att de skulle ha rånarluva på sig.

Släpp inte in dem då? Så länge du inte specifikt menar att du inte släpper in dem pga deras religion utan för att utstyrseln inte är lämplig för din butik så kan du vägra att låta dem handla där.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lagstifta mot burka/niqab?

Citat:

Män i burka rånade postkontor

Bankavdelningen på ett postkontor i Athis Mons utanför Paris utsattes i dag för ett rån av två män klädda i burka. Rånarna slet av sig förklädnaden, drog vapen och fick med sig motsvarande 46 000 kronor.

EVRY. Två burkaklädda rånare fick med sig motsvarande 46 000 kronor från ett postkontor nära Paris på lördagen.

Personal ledde paret genom dubbla säkerhetsdörrar till postkontorets bankavdelning i tron att det rörde sig om två muslimska kvinnor, skriver Le Parisiens nätupplaga.

Strax efteråt slet de två männen av sig förklädnaden och drog ett vapen. De fick med sig pengar från både personalen och bankkunder i Athis Mons, söder om Paris.

Frankrike vill begränsa användandet av den fotsida muslimska klädnaden på offentliga platser. Burka anses inte förenlig med ”franska värden”.

President Nicolas Sarkozys högerparti UMP har lagt fram ett förslag i parlamentet som skulle göra det förbjudet att använda burka i offentliga miljöer av säkerhetsskäl. Enligt inrikesdepartementet bär omkring 1 900 kvinnor burka i Frankrike.

http://sydsvenskan.se/varlden/article627409/Man-i-burka-ranad...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.