Sata hdd som inte vill fungera ?

Permalänk
Medlem

Sata hdd som inte vill fungera ?

Jag köpte en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343055
hårddisk men den vill inte komma upp i hanteraren står bara att den är 7,87 gb ? och i bios står de att den är 33 mb ?
Snälla hjälp !

Permalänk
Medlem

Stödjer ditt BIOS så stor hårddisk? Ditt system ser gammalt ut!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

nä men de e inte min dator jag har

Moderkort : Gigabyte p35 ds3
Jag har en sata hdd till i som jag har windows på. Men den hittar ju den här hdd;n men den på 8 gb i windows och 33 mb i bios ?

Permalänk
Medlem

Okej, kan vara bra att veta vilken dator det gäller!

Och jo, du nämnde problemet i topic
Men som sagt, BIOS är ett problem även på p35 ds3, jag vet att om man har ett gammalt BIOS på dom så kan man få problem om man har 1TB stora diskar eller större. Så uppdatera till senaste BIOS så bör det lösa problemet, eftersom disken hittas som 33MB i BIOS.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Är inte så bra på bios hur uppdaterar man de ?

Permalänk
Medlem

Det finns en utförlig readme.txt när man laddar ner BIOS som förklarar mycket kort och enkelt hur du gör, inga svårigheter att göra Tror t.om det går att göra via windows men då får man se till att inte ha fler program igång än BIOS uppdateringsprogrammet när man flashar till de senaste.

Så gå in på gigabytes hemsida och ladda ner de senaste bioset för det moderkortet!
Du kan även läsa manualen för moderkortet hur du gör så finns de även bilder, är mycket enkla steg som vem som helst klarar bara man läser och förstår

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Fungerar 1 tb extern hdd om nu inte moderkortet stödjer 1 tb internt ?

Permalänk
Medlem

Nu överdriver ni lite väl mycket. 2-3 år är inte så gammalt för GA-P35-DS3 och då menar jag version 1.0 som jag sitter med. 1 TB funkar både internt och extern så det är knappast moderkortet.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a...

Kontrollera och byt SATA kabel och kontakt du kopplar in. Glöm inte att kolla båda ändarna.

Nollställ bios om du får slut på ideer. Glöm inte att ta bort ström sladden från baksidan av datorn när du gör det. Lättast är att ta bort det runda platta batteriet en stund. Du kan även passa på att röra metall piggarna som sticker upp bredvid batteriet med en stjärnskruvmejsel. Anledningen är för att det inte finns någon jumper så man använder något av metall. Glöm inte att efteråt gå in i bios (ställ in det du vill, tex sätta på USB stödet för tangentbord etc) och spara inställningarna.

Testa den i en annan dator.

Jag gissar på trasig hårddisk. Fast de andra som fick samma fel på sina hade funkat normalt och bara blev så en dag. Det gällde olika märken. Ingen hittade någon annan lösning än att lämna tillbaka den och få en ny på garantin.

Permalänk
Hedersmedlem

Som föregående talare säger - den sista stora begränsningen var ju 32 bitars LBA som begränsade diskarna till 137 GB. Mitt tips till inläggsförfattaren är att ladda ner Ultimate boot CD (www.ultimatebootcd.com) och köra diagnostikverktyg från tillverkaren.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+