Permalänk

win 7 problem

Försökt hitta info om mitt problem, men hittar inget, så jag lägger in en ny tråd.

Jag har kört vista innan, och det har fungerat bra, tänkte blåsa allt på hårddisken, och sen installera win 7... visst, det gick bra tills man klickar i att man bodkänner licensavtalet, man formaterar hårddisken, och sen när man trycker på för att installera så skickas jag vidare till "välj den drivrutin som ska installeras" antar att det har då med drivrutin till hårddisk att göra... jag fattar alltså inte detta.... vad är det den vill ha? Man behöver väl inte drivrutin för hårddisk väl? Inte när man installerar win???

Försökte installera vista igen då, men det är samma meddelande som gäller då också. Aldrig har jag haft med detta att göra, och då har jag installerat datorn många ggr sen dess.

Tacksam för en snabb svar för jag håller på att bli galen....

Hårddisken är dock en ide hårddisk, men aldrig haft problem med den. Inte med xp eller vista... det är bara nu den jävlas...

Permalänk
Medlem

Tja!

Fram med hammaren och bara.....!!

Nä skoja :), den vill förmodligen ha drivrutiner till styrenheten, inte hårddisken.

Har skrivit det här ett par gånger idag men kolla att hårddisken finns med i bootordningen i första hand i bios.
Andra hand så kan man trycka in F6 när den läser av XP skivan från början tror jag det var för att installera drivrutiner till styrenheter.
Men att det är en IDE är skumt för det är Sata som brukar strula på detta viset..

Kolla om nått av det här hjälper.

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Det kan hända med PATA enheter också, speciellt faktiskt på lite nyare moderkort
och i synnerhet med windows 7, vilket inte har många drivrutiner för PATA kontrollers, många tillverkare blandar också rätt frisk styrenhet för PATA kontrollern, PATA är lixom inget som prioriteras med nya OS och hårdvara.

Förut när PATA var vanligare så ingick ofta styrenheten i Chipsettet och fanns inte så väldans många olika sådana, men numera är det borttaget på moderna chipset och separat styrenhet behövs, och utan drivrutin så hittas inte hårddisk, eller så behöver den drivrutin för att kunna göra nått annat än bara formatera den.

Kan det tänkas att du har bytt moderkort sen sist du installera Vista?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för svaren.... jag var nästan/ är på väg att köpa en ny hårddisk.... :/

Men då menar ni att det är inte alls hårddisk drivis den vill ha, utan något helt ennat.
Märkligt att den aldrig har stulat hittils.

Modekortet är rellativt ny. Det är en 4 kärnig 2.5 ghz... så det är det "senaste" skulle man kunna säga....

Ja, BIOS:et ska nog säkert vara i sin ordning.
Startar först på DVD, sen hårddisk.

Så win 7 startar installationen, men efter det att man kan formatera hårddisken, trycker vidare, så vill den ha någon form av drivrutin, och kommer inte vidare därifrån.....

Så, PATA, vad är det för något, och var hittar jag driv till den?
Och trycka F6 vid installation har jag aldrig varit med om heller, men ska definitivt prova när jag kommer hem.

Men om det nu inte skulle hjälpa... vad kan det vara mera för drivisar den vill ha? Försökt dock hitta driv till min hårddisk, men finns inget.... :/
Har även provat att plocka ut hårddisken, och formatera den genom en hårddiskkabinett och kopplat till min bärbara.

uuuuuuuusssschhhhhh

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin du behöver, beror på vilket moderkort!

PATA = Parallell ATA det som du kallar för IDE, med stor flat kontaktkabel

SATA är Seriell ATA, liten tunn kontaktkabel, samt bara en enhet per kontakt, mot PATA 2 enheter per kontakt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har snart provat med allt... den köper inget av det....
Har tryckt in min skiva jag fick till modekortet och försökt installera det som finns på den (provat med det mesta) men nej.....

Har begärt in förstärkning på detta... (hoppas han löser det) Men tack alla för ert försök!!!