Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Kylningen på Packard Bell IPower

Har nyligen köpt en bärbar Packard Bell IPower (IPWRGXM740NCD) 17" på ElGiganten.

Då datorn levererades med Vista har jag fram tills nu väntat på att windows 7 uppgraderingen skulle skickas till mig och har ännu inte spelat något på datorn, har mest surfat och kollat på film. Men under lägre belastning upplever jag det som att en av fläktarna på datorns undersida (den vänstra sett framifrån) är defekt. I mina öron låter den ganska mycket, inget tjutande ljud utan mer det ljud fläkten ger i från som om man blåser tryckluft eller dammsuger den, dvs den går runt några varv och ger ett susande ljud utan att egentligen komma igång.
Är detta så datorn arbetar normalt?

Jag har främst erfarenhet av en HP laptop med en fläkt så spellaptopar är helt nytt för mig, därför hoppas jag att någon av er där ute har en IPower själv och kan ge mig ett svar

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om den ska arbeta så eller vad problemet kan vara, men öppna luckan och kolla hur de ser ut. Kan ju ha hamnat mkt damm och skit där i isåfall. Dammsug den ele ännu bättre enligt mig blås ur den med en kompressor eller liknande om du har tillgång till det

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk

Öppna luckan & damsug=ESD faran, har du oflax så kan ev en blottad komponent ex ett chip, (kisel) ta skada av ESD som en dammsugare kan generera. inte att överdriva, då ESD skador inte behöver visa sig på engång utan komma succesivt & fel kan uppstå långt senare.

Rekomenderat är att köra tryckluft på burk (om man har kompreesor går det bra med), rätt billig lösning på dammproblemet.
blåsa från båda håll, osv.