Hur nedgraderar man till Xp från Win7?

Permalänk
Medlem

Hur nedgraderar man till Xp från Win7?

Kan någon hjälpa mig o installera Winxp från windows7. När man trycker på en valfri knapp innan den ska installeras så kmr en blå ruta fram där det står error blabla bla, kan bero på att du har virus eller din hårddisk kan vara sönder.. BEHÖVER HJÄLP TACK!!

Permalänk
Medlem

Testa att boota med skivan i? Det är det jag skulle göra

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Se det som ett tecken på att någon högre makt vill hindra dig från att göra en riktigt dålig nedgradering. Man använder inte ett 9 år gammalt OS om man inte måste.

Permalänk
Medlem

Häller med ovanstående, ta o lär dig hur win7 funkar i stället o använd det. Annars kommer det ju bli ett grose hopp mellan framtida nyare Windows.

(Bara tips ingen kritik)

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Ni förstår inte problemet.
han har win7, och vill formatera till XP, men hans OS låter han inte.

(pröva en annan skiva o se om de funkar)

Permalänk
Avstängd

Skapa en startdiskett,starta från den.
Skriv format c: starta om från skivan och allt bör rulla på bra:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

jag fatta ingenting, ge mig ett svar please.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har ju fått ett svar!!.
Starta datorn med xpskivan i och starta installationen....

Dessutom formaterar man inte till ett annat os, formatera betyder ta bort.. (I det här sammanhanget).

Permalänk
Medlem

Har lite svar och frågor

Du säger blå skärm vart i installationen och bla bla bla vad står det.

om du lyckats köra igenom installationen enler valt at installera och får blå skärm så kan jag nog gissa mig till at det är dit chipset (hårdisk typen)som inte stödjs av winxp skivan du har.

Om så är fallet får man göra en diskett (ja disketten borde va död men tyvär xp använder disket för at läsa in sata driv rutiner och liknande)

När man botar från CD och väljer installera så läser winxp instalationen up massa saker i boten raden mit bland alt så står det tryck F6 för att instalera SCSI drivrutin och det är där du ska trycka F6 sen händer det inget förns den laddat klart då komer den fråga efter diskett i enhet A: där du måste lägga tilverkans chipset drivrutin för sata.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pojahn
Ni förstår inte problemet.
han har win7, och vill formatera till XP, men hans OS låter han inte.

(pröva en annan skiva o se om de funkar)

Vi förstår visst problemet och det är en efterbliven request, ok?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilse.se
Har lite svar och frågor

Du säger blå skärm vart i installationen och bla bla bla vad står det.

om du lyckats köra igenom installationen enler valt at installera och får blå skärm så kan jag nog gissa mig till at det är dit chipset (hårdisk typen)som inte stödjs av winxp skivan du har.

Om så är fallet får man göra en diskett (ja disketten borde va död men tyvär xp använder disket för at läsa in sata driv rutiner och liknande)

När man botar från CD och väljer installera så läser winxp instalationen up massa saker i boten raden mit bland alt så står det tryck F6 för att instalera SCSI drivrutin och det är där du ska trycka F6 sen händer det inget förns den laddat klart då komer den fråga efter diskett i enhet A: där du måste lägga tilverkans chipset drivrutin för sata.

Rättelse 1: Skulle inte vilja säga att chipset är "hårddisk typen".
Rättelse 2: XP skivorna/installationen har inte satadrivrutiner integrerade och kan därför ge blåskärm vid installation.

Sen används nLite för att integrera drivrutiner på xpskivan (såklart måste man ju bränna ny skiva och nLite är ju ett program så datorn måste ha ett os från början).

Permalänk

Om du inte använder en XP-skiva som är av de första upplagorna (utan en med någon form av service pack integrerat) så finns det nog drivrutiner till de flesta sata-chipsets.

Men som sagt, varför ska du nedgradera? Jag kan inte se någon anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Om du inte använder en XP-skiva som är av de första upplagorna (utan en med någon form av service pack integrerat) så finns det nog drivrutiner till de flesta sata-chipsets.

Men som sagt, varför ska du nedgradera? Jag kan inte se någon anledning.

Finns fortfarande dom som sitter på en P4 eller liknande, vare sig det är en stationär eller bärbar blir datorn väldigt trög med windows 7 (jag har testat vilket slutade med en nergradering)..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Re: Hur nedgraderar man till Xp från Win7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BVG196
Kan någon hjälpa mig o installera Winxp från windows7. När man trycker på en valfri knapp innan den ska installeras så kmr en blå ruta fram där det står error blabla bla, kan bero på att du har virus eller din hårddisk kan vara sönder.. BEHÖVER HJÄLP TACK!!

Testa kör med windows 7 skivan, sedan radera partitionerna, låt sedan XP formatera din hårddisk, har för mig att windows XP inte gillar partitionen med system filerna, och detta kan ställa till problem, valet för att radera partitonerna kommer under installationen. du måste dock trycka på knappen Advanced för att få fram dom knapparna/menyerna..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Datorn e för seg jagh ar 64bit win7 måste ha ett snabbare operativsystem. Med mer flyt i.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BVG196
Datorn e för seg jagh ar 64bit win7 måste ha ett snabbare operativsystem. Med mer flyt i.

Så länge du inte har en riktigt dålig dator så kommer W7 vara snabbare än XP.

Permalänk
Medlem

Ta bort partitionen med windows 7 skivan. Installera windows xp.
Fungerar det inte. Gå in i bios och sätt typ s-ata mode till ide. Installera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Så länge du inte har en riktigt dålig dator så kommer W7 vara snabbare än XP.

Win7 är långsammare än xp i vissa avseenden och snabbare i vissa.
jag uppfattade xp som snabbare och körde in det i stället för 7 hemma.
Visst win7 startade snabbare och använde mindre minne men tyckte det var drygt att använda (mycket möjligt att det var snabbare över lag än xp men drygheten tog bort det)
Placebo ftw

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

jocke92:
Eller välj "disable" på "SATA Native mode".
Texten varierar beroende på vem som tillverkat den.

Oavsett vad du väljer att installerar (XP, Win 7 etc) så är det viktigt med en ren installation. Speciellt när man jämför. Som jocke92 också nämnde är det bäst att ta bort partitionen (helst alla) och skapa 1 ny när du installerar.

Permalänk
Medlem

Om din dator har för dåligt flyt tycker jag det är dags att börja titta efter en ny dator istället för att förlänga problemen genom att stoppa i ett jättegammalt OS i en jättegammal dator.

Med en ny dator som klarar win7 och mer därtill kommer du få mer än bara flyt, det kommer strömma!

(hehe, vilken ordvits jag fick till där...)

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Vipers:
Då lär han få ännu mer flyt om han installerar XP på den nya också då eftersom den har lägre krav

Nyste är inte alltid bäst. Annars skulle ni ha installerat Linux, Ubuntu Mac OS X etc varje gång de kommer med något nytt. Men vi vet ju varför det inte blev så. Men nu skulle vi hjälpa honom att installera och inte diskutera bästa OS, 64 bit, 32 bit som det redan finns massor av trådar.

Så, hur går går det?
Lite mer detaljer hade varit bra.

Permalänk
Avstängd

Ja precis vad sitter du på för skräp till att börja med??

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Ta bort partitionen med windows 7 skivan. Installera windows xp.
Fungerar det inte. Gå in i bios och sätt typ s-ata mode till ide. Installera.

Kami pröva de han sa.
Pröva först med en annan skiva.

Permalänk

Jag förmodar att du stängt av aero och sånt?

Permalänk
Medlem

Aero ska man ha på för speed. Däremot kan man slå av de onödiga animationerna & skuggorna

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Haha, nedgradera till XP... ja, det blir verkligen en NEDGRADERING, rena stenåldern i jämförelse med win7 :S. Att ens komma på idén?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses