Permalänk
Medlem

Överklockning i7 920 och Windows 7

Japp Windows 7 gillar inte överklockning, iallfall på mina ram minnen vilket är kasst. Från en överklockning på 3.8Ghz till stock på 2.67 eller vad det är blir inte nog för mig då de flesta program och spel inte har stöd för quad core.

Frågan är då, hur mycket kan jag klocka utan att windows krashar?

Spec:
Superbundling! Asus Rampage II Extreme +
Corsair TWIN3X 1600Mhz 6GB KIT

Intel Core? i7 920 Quad Processor
8MB, Boxed

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan
Socket 1366, 19,8 dBA

Cooler Master Cosmos Silver m/850w PSU,
2x12cm Fans, Aluminum

Har även 2x Crucial SSD M225 series 2,5" 256GB
SATA2, läs/skriv hastighet upp till 250MB/200MB se

Bör jag uppgradera processorn? (företagspengar) eller kan jag klocka upp den mer? Eller jag kanske rentav behöver bättre Ram Minne?

Tack på förhand.

Mvh
Magenti

Permalänk
Medlem

Min i7 920 ligger på 3.8ghz i windows 7, tror inte det är operativet det är fel på.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag tror Windows 7 har problem med RAM minnena. Jag klockade upp dem med för att få så hög processorkraft.. tror jag iallfall. Följde en guide här på sweclockers.

Vad har du för ram minne ryttge?

Permalänk
Medlem

Hej igen, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=406347 dessa minne kör jag på 1603 mhz @1.64volt

BIOS inställnigar

200 Fsb
19x Multiplier
1.26 CPU voltage
1.9 CPU PPL voltage
1.35 QPI/DRAM voltage
1.64 DRAM Bus voltage

Moderkortet är Asus p6t Deluxe v2

EDIT:
Detta kan vara artiklen du följde http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6161&page=1

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Intressant att en i7 920 @ 3.8Ghz inte är nog. Vad ska man säga.

Men det är som allt annat, det finns bättre och sämre exemplar. Har du provat öka VCore en aning till? Är HT av eller på?

För låg VCore + HT på, då är stopp vid 3.8 inte så dramatiskt, speciellt på C0.

Mitt förra system (som var en C0), när man närmade sig 4 Ghz då hade HT av eller på stor betydelse.

Men för att rap it up, Win7 rår inte för något alls, troligen inte minnena heller. Snarare inställningar i bios och/eller vilken tur du haft med cpu'n.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Re: Överklockning i7 920 och Windows 7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magenti
Japp Windows 7 gillar inte överklockning, iallfall på mina ram minnen vilket är kasst. Från en överklockning på 3.8Ghz till stock på 2.67 eller vad det är blir inte nog för mig då de flesta program och spel inte har stöd för quad core.

Frågan är då, hur mycket kan jag klocka utan att windows krashar?

Spec:
Superbundling! Asus Rampage II Extreme +
Corsair TWIN3X 1600Mhz 6GB KIT

Intel Core? i7 920 Quad Processor
8MB, Boxed

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan
Socket 1366, 19,8 dBA

Cooler Master Cosmos Silver m/850w PSU,
2x12cm Fans, Aluminum

Har även 2x Crucial SSD M225 series 2,5" 256GB
SATA2, läs/skriv hastighet upp till 250MB/200MB se

Bör jag uppgradera processorn? (företagspengar) eller kan jag klocka upp den mer? Eller jag kanske rentav behöver bättre Ram Minne?

Tack på förhand.

Mvh
Magenti

Operativsystemet har ingenting med att göra med att komponenterna i datorn räknar fel på grund av sin fysiologiska gräns vid överklockning. Det man vet är att det kan skilja i överklockning mellan ett 32 respektive 64-bitars OS, då ett 64-bitars OS har betydligt större register att arbeta med och kan adressera mycket mer minne och många gånger frestar på grejerna hårdare, åtminstone ökar riskerna för en felräkning på ett hårt pressat/instabilt system.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag körde allt tidigare under Vista64bit och då crashade inget någonsin.

Sedan sa jag att en oklockad i1 920 2.67 Ghz inte är nog. 3.8 Ghz är nog och jag märker skillnaden redan nu.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma rig (Win7x64pro, i7 920, ASUS P6T, 3x2gb CorsairDominator 1600, HydroH50, HX750, Cosmos Silver) och kör stadigt i 3.6gHz med fläktar och kylning på standard. Hade den uppe på 4gHz ett tag med fläktar på max men det käns bättre att ligga försiktigt på 3.6

BIOS inställnigar
XMP
200 BCLK Freq
18x Multiplier
1.24 CPU voltage
DRAM Freq 1603mHz
1.8 CPU PPL voltage
1.375 QPI/DRAM voltage
1.64 DRAM Bus voltage

Under normalt arbete så ligger Core Temp runt 42grader och fläktarna går på halvfart. Kört Prim95 över natten utan problem. Kommer tyvär inte ihåg vad tempen kom upp i då :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliasant
Jag har ungefär samma rig (Win7x64pro, i7 920, ASUS P6T, 3x2gb CorsairDominator 1600, HydroH50, HX750, Cosmos Silver) och kör stadigt i 3.6gHz med fläktar och kylning på standard. Hade den uppe på 4gHz ett tag med fläktar på max men det käns bättre att ligga försiktigt på 3.6

BIOS inställnigar
XMP
200 Fsb
18x Multiplier
1.24 CPU voltage
DRAM Freq 1603mHz
1.8 CPU PPL voltage
1.375 QPI/DRAM voltage
1.64 DRAM Bus voltage

Under normalt arbete så ligger Core Temp runt 42grader och fläktarna går på halvfart. Kört Prim95 över natten utan problem. Kommer tyvär inte ihåg vad tempen kom upp i då :/

Jag testar och återkommer, tror jag haft det på liknande.

Permalänk
Medlem

Var hittar jag FSB och BCLK I Asus Rampage ii Extreme? Letat i bios men hittar ingenting vilket är mysko då jag tidigare överklockad processorn.

Dåligt korttidsminne!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magenti
Var hittar jag FSB och BCLK I Asus Rampage ii Extreme? Letat i bios men hittar ingenting vilket är mysko då jag tidigare överklockad processorn.

Dåligt korttidsminne!

FSB finns inte på i7, vet inte vad aliasant yrar om.
Men BCLK kan knappast vara så svårt att hitta, bara att leta lite till för den finns där.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Eeh. Ledsen..
Vet inte heller vad jag yrade om.

BCLK Freq = 200

Permalänk
Medlem

skylla en misslyckad överklockning på ett oprativsystem det är lågt fixa en överklockning som är stabil så kommer ditt os inte att va något problem

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Ligger på 4.4 GHz med Windows 7. Har inte haft problem med något.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred Windows 7 Ultimate Intel Core I7 920 4.4GHz Corsair XMS3 DDR3 1603MHz 6GB Western Digital Caviar 1TB Asus Rampage II Extreme Ati Radeon 5770 950Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magenti
Var hittar jag FSB och BCLK I Asus Rampage ii Extreme? Letat i bios men hittar ingenting vilket är mysko då jag tidigare överklockad processorn.

Dåligt korttidsminne!

Finns ingen, motsvarigheten bör vara QPI och/eller VTT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magenti
Jag tror Windows 7 har problem med RAM minnena. Jag klockade upp dem med för att få så hög processorkraft.. tror jag iallfall. Följde en guide här på sweclockers.

Du verkar vara en extrem nybörjare.

Operativsystemet har inget med överklockningen att göra.. om du får en bluescreen medan du är i operativsystemet så är din överklock inte stabil helt enkelt.

Varför hakar du upp dig på RAM minnena? Dina RAM minnen är bland de bästa på marknaden.
Du behöver inte bry dig om RAM minnena.

Jag har en känsla av att du inte har överklockat rätt. Läs på lite mer om överklockning, följ inte bara "newbie guider", utan läs runt på alla möjliga forum (inte bara på sweclockers).

Permalänk

Är din i7:a en C0 eller D0? Vilka volt (spänning för er ordmärkare) kör du på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Är din i7:a en C0 eller D0? Vilka volt (spänning för er ordmärkare) kör du på?

Du frågar väl Magenti?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Du frågar väl Magenti?

Ja

Permalänk
Medlem

Kan köra mina minnen i 2000Mhz 1.64v

Permalänk
Medlem

Den absolut bästa och mest detaljerade guide jag funnit och fått mycket information av om i7 överklockning är helt klart denna:
http://www.overclock.net/intel-cpus/538439-guide-overclocking...

Mycket detaljerad och intressant guide!