Hårddiskar mystiskt oläsbara...

Permalänk
Medlem

Hårddiskar mystiskt oläsbara...

Hej, bytte dator för ett halvår sen, den gamla datorn som bara stått och samlat damm tänkte jag att min bror skulle få. Så jag koppla in den och skulle forma om hårddisken, men icke... när jag satte i en skiva av windows XP så hitta den inga hårddiskar när jag forma datorn.

Jag har bytt nätaggregat utan förändring. hårddiskarna blir varma, och knäpper som de brukar göra. Jag har dessutom satt i dom i min nya dator och där fungerar dom perfekt.

Nu börjar jag oroa mig för att det är fel på moderkortet eller liknande, har verkligen ingen aning. Dom verkar på något sätt inte kunna läsas i den gamla datorn.

När jag gick in i bios och försöker hitta "hard drives" så söker den men hittar inget.

Hjälp!!

edit: Den gamla datorn är 4-5år och använder SATA, hårddiskarna är 250gb stora och är av märket Seagate, moderkortet är ett ATI Radeon Xpress 200, processorn är en AMD athlon64 x2. Skall försöka leta upp vad det är för moderkort.

edit2: hitta en länk till datorn, var ju en hem pc från HP.
http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/c00540111.pdf

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Hittas dom av BIOS? Om dom gör det är det möjligt att du behöver ladda drivrutiner för kontrollerkortet i början på installationen av XP.

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så behöver du sata-drivrutiner på en floppydisk för att installera XP. Vet inte om det går med USB men tvivlar på det. Fungerar nog endsat på nyare OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Om jag inte misstar mig så behöver du sata-drivrutiner på en floppydisk för att installera XP. Vet inte om det går med USB men tvivlar på det. Fungerar nog endsat på nyare OS.

Yepp du behöver sata drivrutiner för att installera xp. Dessa följer med i vista/win7 men inte med xp.

Permalänk
Medlem

Jag tror moderkortets konrollerkort är sönder eftersom bios inte kan identifiera diskarna heller.
Ställ om "s-ata native mode" (tror hp kallar de ngt sådant) till "disabled" i bios o testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aason
Hittas dom av BIOS? Om dom gör det är det möjligt att du behöver ladda drivrutiner för kontrollerkortet i början på installationen av XP.

När jag går in i BIOS hittar den 2 st DVD-drives, och när jag söker går det inte att hitta några fler...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Om jag inte misstar mig så behöver du sata-drivrutiner på en floppydisk för att installera XP. Vet inte om det går med USB men tvivlar på det. Fungerar nog endsat på nyare OS.

Det som är lurigt är att det finns ett windows XP på den ena av dom, men när jag startar datorn hittar den ingen hårddisk. Jag skulle gärna vilja testa att installera sata-drivrutiner, men det finns tyvärr ingen floppydisk :/

Jag tror jag kan fixa Windows 7 via högskolan, tror ni att w7 kommer hitta hårddiskarna när jag försöker formatera?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
När jag går in i BIOS hittar den 2 st DVD-drives, och när jag söker går det inte att hitta några fler...

Det som är lurigt är att det finns ett windows XP på den ena av dom, men när jag startar datorn hittar den ingen hårddisk. Jag skulle gärna vilja testa att installera sata-drivrutiner, men det finns tyvärr ingen floppydisk :/

Jag tror jag kan fixa Windows 7 via högskolan, tror ni att w7 kommer hitta hårddiskarna när jag försöker formatera?

Hittas dom inte i BIOS så kommer inte Win 7 hitta dom heller.
Har inte kollat upp moderkortet men är det möjligt att dom sitter på en inbyggd RAID kontroller som kanske är inaktiverad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aason
Hittas dom inte i BIOS så kommer inte Win 7 hitta dom heller.
Har inte kollat upp moderkortet men är det möjligt att dom sitter på en inbyggd RAID kontroller som kanske är inaktiverad?

Det är säkert mycket möjligt, det är en hp hem-pc så det är inte jag som satt ihop den. Har faktiskt inte så stor koll på specifikationerna.
Men om så vore läget, hur kollar jag detta?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |