Permalänk
Medlem

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 settings

Jag har nyligen fått reda på att mina Crucial DDR2 BallistiX PC8500 inte ska köras på default-inställningar i bios. Utan dessa ska köras på 2.0 volt.

Nu har jag 4gb av detta kit.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363371

Dessa är det för att vara mer exakt.

Nu är frågan.

Ska jag ställa in ytterligare inställningar manuellt?

Jag har ett sådan't här moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS4, P45, Socket-775

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354385

med en E8500 CPU.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har ett Antec Truepower Trio 550W näagg.

Permalänk
Medlem

Nej, det skall inte behövas ställas in några andra inställningar. Men om du vill kan du ju alltid ställa in frekvens och CAS manuellt, dvs 5-5-5-15 och 1066MHz.

Hoppas dom håller

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Supporten på komplett menade på att ett kit av detta funkar bra. Alltså 2x1GB

Men som för att jag har två kit av detta nu. 4x1GB och har stött på instabilitet.
Dom menade på att detta skulle kunna inträffa.

För mig känns det lite skumt och jag skulle gärna vilja ha en bakomliggande förklaring till detta. Om någon kan och bemödar sig att dra en harang om detta får dom mer än gärna göra de

Permalänk
Medlem

Det du kan prova med är att öka spänningen till Nordbryggan lite, hade samma problem när jag körde 4st corsair minnen på ett Asus kort. 4 minnen kräver ofta lite boost med volt på NB. Vet inte om du överklockar, men sitter med ett likadant Gigabyte kort, och det klockar grymt bra. Mvh //Vedma.

Permalänk
Medlem

okey, hur gör jag detta?

alltså jag har gått ner mig så mycket med datorer dom senaste åren så jag är sämre än min mor på detta

överklocka är rena grekiskan för mig. visste inte ens att standard på vanligt ddr ram var på 1.8v förrens 2 dar sen hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixt3n
Supporten på komplett menade på att ett kit av detta funkar bra. Alltså 2x1GB

Men som för att jag har två kit av detta nu. 4x1GB och har stött på instabilitet.
Dom menade på att detta skulle kunna inträffa.

För mig känns det lite skumt och jag skulle gärna vilja ha en bakomliggande förklaring till detta. Om någon kan och bemödar sig att dra en harang om detta får dom mer än gärna göra de

Någon jätteutläggning kanske jag inte orkar, mer än att bekräfta att så är fallet. Ju fler minnen, desto större risk för instabilitet. Ett klassiskt exempel är att två moduler fungerar bra i 1T command rate, men med fyra moduler så får/fick man ofta gå ner på 2T. Likaså att minnesfrekvensen som moderkortstillverkaren stödjer kanske bara gäller två minnen, använder man alla platser får man gå ner i hastighet / sämre timings. Minneskontrollern har helt enkelt mer moduler att ta hand om.

I ditt fall så hade jag börjat på 800MHz, 5-5-5-15 och 2T. Sen så kan du börja laborera därifrån.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

hmm okey.. det är ingen som har orkat dra en utförlig guide på detta forum om detta? kan tänka mig att jag inte är den enda som lider av detta problem

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan bara säga att väldigt många är missnöjda med dom där minnena, Hade väldiga problem med exakt samma setup och EP35-DS4. Visade sig 3 av 4 minnen var dåliga.
I alla fall livstids garanti så går ju alltid skicka på rma. Har också läst att många har fått skicka tillbaks minnena 3-4 gånger på rma.

Jag gav bort mina hade inte hjärta att sälja dom till nån stackare. Dock så verkar dom funka än för han som fick dom. Av nån anledning verkar dom inte gilla gigabyte moderkort alls. Kompisen jag gav minnena till har ett Asus p5ql och verkar funka bättre där.

Permalänk
Medlem

jag har F9 bios installerad...finns en F10b men den är beta så den tänker jag inte flasha till

ska inte minnena köras i 5-5-5-5-15?

Permalänk
Medlem

jag hade dessa minnen tidigare ochjag är rätt säker på att de ska köras i 2.2V, inte 2.0V som det står på kompletts hemsida?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det ska tydligen finnas 2 versioner av dessa minnen, en med rek volt på 2,0-2,1 det andra 2,2volt. Kan mycket väl vara att dom ej fungerar med Gigabyte korten, speciellt bra, kör mina på ett Asus Commando. Men timings ska vara 5-5-5-15 på båda kitten. Har 3 olika GA kort,men kör dom med resp: OCZ, Corsair och Team Extreem/ Mushkin, och där har det aldrig varit några problem.//Vedma.

Permalänk
Medlem

hmm okey, ja det står 2.0v på mina minnen, även på komplett sida. Dock har jag testat att köra dom i 2.2v också utan någon skillnad

Permalänk
Medlem

Har du provat köra datorn med 2 minnen och se hur den fungerar då???Ställ minnena manuellt, prova 2,1v se hur den beter sig://Vedma.

Permalänk
Medlem

jag har testat kört med 2 minnen fram tills idag, då jag testade att stoppa i alla minnen. har kört minnena på 2.0v sen jag fick reda på att jag var tvungen att köra dom i de. (förutom att jag testat mig upp till 2.2v vid ett tillfälle)

ställde ner ramet lite på Performance Enhance. default där är turbo, men det står så här:

Standard >> Lets the system operate at its basic performance level.

och det verkar ha funkat hitills, dock funkar det fortfarande inte att köra ett memtest-86.

och har heller inte belastat systemet ännu i form av att spela eller dylikt.

funderar dock på om det kan vara så att nordbryggan? får för lite ström som du nämnde här ovan..vet dock inte hur jag ändrar detta och till vilka värden isåfall. känns lite risky att testa sig fram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbn
Kan bara säga att väldigt många är missnöjda med dom där minnena, Hade väldiga problem med exakt samma setup och EP35-DS4. Visade sig 3 av 4 minnen var dåliga.

Undrar vad det beror på egentligen. Har returnerat tre stycken sådana kit (både den gamla dubbelsidiga varianten och den nyare enkelsidiga). Allt ifrån några få minnesfel till total härdsmälta i memtest. Vissa dog efter ett par månader, andra höll i två år.

Får du minnesfel i memtest eller hur ter sig problemen? Kolla återigen så dom står på 2T. Du kan ju alltid ta en skärmdump från CPU-z:as minnestab till exempel och posta här.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Inga som helst fel enligt memtest när jag kör på 2gb minne. När 4gb minne körs så rebootas datorn ett par sekunder in i testet.

http://img297.imageshack.us/img297/7994/cpuzia.jpg

Permalänk

Körde 2x1GB av första revisionen (de dubbelsidiga) av dessa minnen på mitt Gigabyte P35-DS4 för ett år sen. Det funkade bra i ett halvår sen fick jag massor med konstiga fel. Det vanligaste var att moderkortet vid varje kallstart fick för sig att köra recover på BIOS. Köpte nya minnen från OCZ och sedan dess har jag inte haft några problem.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Weird. Menar ni att de är ramet de är fel på? inte att nordbryggan kanske behöver sig lite mer volt bara?

Permalänk

jag hittade lyckatdes aldrig ta reda på vad som va ostabilt med mina ram minnen, men nu tack vare någon som skrev att öka volten på nb gjorde så dom blev stabila!! asså den nissen som sa det vill jag fan ge en stor kram... tack tack tack...

OCZ blade 1068 5-5-5-18 med mitt M4A78 pro och kör stabilt med dom nu

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Har du inte höjt spänningen på MCH så gör det, 0.1-0,2V extra (1,2-1,3V) ska vara ok på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

okey, thx alot

Permalänk
Medlem

hmm...testade sätta volten på 1.2 samt 1.3v på mch...kan fortfarande inte genomgå ett memtest-86 test....datorn rebootar sig själv på samma ställe som tidigare :S

Permalänk
Medlem

Testa minnena var för sig, eller iallafall varje kit för sig. Så det inte visar sig att några minnen är dåliga. Men det krävs rätt mycket för att memtest skall få generalhaveri :). Funkar minnena om du sätter dessa på 800MHz och 5-5-5-15?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det är ju de jag har gjort? Även på alla minnes banker på moderkortet också..

inte testat ännu med 800mhz. Åter kommer med resultat snart

Permalänk
Medlem

Nix samma "problem" då med...vettefasiken varför datorn rebootar sig själv..är de problem med minne eller moderkort borde de ju bli errormeddelande tycker jag..