Apple tar ut marginalerna med Ipad

Permalänk

till [SvK]Rogue som verkar ha insikt i det han pratar om och inte bara drar slutsatser på lösa grunder.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Kolla på att göra dig en hackintosh så får du prova MacOSX och sen kom tillbaka och se om du säger samma sak. Jag är inte imponerad.

Alla de som lägger ner tid på Hackintoshande delar nog inte din åsikt. De lär göra det för att de gillar Mac OS X. Man kan undra varför de nu gör det om allt Apple gör är så kass som många här verkar tycka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Håller inte riktigt med där. Man kan nörda sig mycket med Apples grejor. Mac OS X är ju Unix med allt vad det innebär. Mitt intryck är att den moderna Apple-nörden har ganska goda kunskaper i mjukvara och operativsystem (även andra än Apples). Men datorn i sig är nog inte lika mycket ett självändamål som för den klassiska PC-nörden, utan det är som sagt mer mjukvara som är fokus. På Sweclockers känns det som det är mer hårdvara och prestanda som är grejen. Och så spel förstås. Inget ont om detta - gillar också att spela.

Hårdvaran är i fokus också! Det är inte alls ovanligt att Linuxhackare köper en MB eller MBP och installerar Linux på, just för att den är snygg och kvalitativ. Funderar faktiskt på att göra samma sak

Permalänk
Medlem

Jag älskar min iphone men tycker den är lite besvärlig att läsa på.

Kommer garanterat köpa en ipad att ha när man slö surfar i soffan eller i sängen på kvällen.

Ni som klagar på att den är dyr och man inte kan göra så mycket med den, har ni sett amazons kindle? man kan endast läsa ebooks på den för runt 460$ det är dyrt.

Jag och förmodligen de flesta användare behöver inte ha irc, icq, messenger och folding igång medans vi surfar och ringer samtidigt.

Tror den blir ett sjukt bra komplement till min imac 27" och iphone.

Ska sälja min mbp när 3g versionen kommer ut och använda denna för film/böcker/musik samt surfande och alla coola spel som kommer ha nästan 10" skärm att visa upp sig på.

GeoDefense swarm på ipaden blir nog ännu bättre än vad det redan är

Sen är det klart att produkterna är dyra, själv tycker jag det är bra så att inte alla sitter med samma grejer, då många föredrar billigare asiatiska elektroprodukter där design satts åt sidan för utökad funktionalitet (som att kompilera linux kärnor medans man surar och pratar i telefon och sitter på irc)

Men glöm inte att riktiga hardcore tekniknördar är en liten minoritet ute i vida världen

Permalänk
Avstängd

Det är nog en försvinnande liten del som tycker de tär bra att priset är högt också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hårdvaran är i fokus också! Det är inte alls ovanligt att Linuxhackare köper en MB eller MBP och installerar Linux på, just för att den är snygg och kvalitativ. Funderar faktiskt på att göra samma sak

OK då.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Klart att de tar bra betalt för ipaden när den kommer. Det är en del av marknadsföringen. Suget för denna produkt finns och det kommer Apple givetvis att utnyttja. Som alltid.
Sedan när den stora massan har förstått vad detta är för en grej och vill köpa så kan marginalerna sänkas och pengarna strömmar in ändå.

Den stora kundkretsen har nog inte hört talas om ipad ännu. Tänk på det.
Jag skaffade min iPhone i november 2007 och fortfarande efter ett år så undrade folk vad det var för en grej...

Eller som min 8-åriga dotter sa när jag visade henne delar av keynoten:
- Cool pappa! En sån MÅSTE jag ha när jag fyller år!

Tänk er senariot om två-tre år. Hur många elever rycker upp en ipad eller en motsvarande kopia ur skolväskan för att hämta information om det senaste skolprojektet för att sedan börja göra en presentation med film, bild och ljud?
Visst, det sker redan idag med laptops, men då är eleverna oftast inte i låg- och mellanstadie-åldern.

Ipaden har en framtid och Apple tjänar stora pengar oavsett om jag eller du tycker att det är fel...

Permalänk
Medlem

http://www.techamok.com/?pid=7505

10 Reasons Why Apple iPad Fails to Pass -

Whilst the dust settles on Apple's recently announced iPad, it seems the hype has died down and everyone has an opinion on Apple's latest creation. In short, there is nothing that deserved the hype and the device simply sucks if said politely. Here are some reasons why this device fails:

1. No Multitasking
Do you know that if you concentrate on only one thing at a time, you can do that more efficiently than otherwise. Apple has come out with its own way to teach us that old proverb. No multitasking on iPad. Come on Apple! We want to listen to music when browsing the net or we want to download some files while we are watching a video. Earlier I said that we have little or no use of multitasking on a mobile phone due to its limited screen size but this is certainly not true for a device that is trying to replace a full fledged laptop or netbook.

2. Uncomfortable Keyboard
This was quite obvious that the iPad would have a virtual keyboard because there is no space for an actual hardware keyboard. And those who have used virtual keyboard, know that typing even an e-mail on it may be a headache and if you are a blogger or just a professional who have to type for a few hours, this is simply not the device for you. From the pictures available on the net, if you thought that you can just put the device on the table and type on the virtual keyboard like a normal keyboard, soon you'll find it impossible as the device's back is not perfectly flat and it kind of wobbles when you put it on a flat surface. This makes the virtual keyboard more difficult to use. However, you can connect a Bluetooth keyboard to the device and continue typing comfortably but then I have to say that you can also add two more wheels to your existing two wheeler to ride it like a car!

3. No WebCam
Yesterday I posted that the device should at least have an WebCam that will allow us to conduct video chat over a high speed internet connection. But Apple, with their infinite wisdom has decided that they can allow VoIP calls over 3G. We are very very pleased that you have given us your kind privilege to use the service. Oh! Apple is so generous! A cheap $400 Asus Eee PC Netbook can do VoIP or Video Chat through its WebCam but those devices are cheap anyway and Apple is obviously the synonym of glamor.

4. No Flash Support
Even if the standard smartphones have the flash support built-in their browsers nowadays, neither iPhone nor the iPod has the Flash support. And now, iPad also comes without the Flash support. The lack of Flash support in those tiny display browsers were pardonable but in a device that is going to be competing with the full fledged netbooks/laptops, this is going mean a deal breaker for many. Even the casual internet users won't forgive those gaping holes in the webpage which were supposed to be making the website more colorful. And also, forget about streaming video on webpage!

5. Ugly Adapters
You need to connect any device to the iPad? You just need to have the adapter for that device. Oh! We are so glad that we can at least connect our devices to it! Thank you Apple for your generosity to us. History will remember this.

6. Go to Apple Store for Apps
iPad can only run apps from the Apple App Store. No other Apps shall be entertained. Period.

7. No HDMI
Want to watch those nice HD Videos in your big HDTV screen when your iPad screen seems too small? No there is no HDMI to view the HD videos you've just downloaded from iTunes. And it is a sin that you thought the Apple iPad would connect to some Samsung HDTV. You shouldn't expect that Apple will allow follow any standard interface. They'll rather create an interface of their own!

8. Battery
We carry a spare wheel with our car. The Car can go flat. I will then replace that with my spare wheel. But forget this simple things with Apple. Touch their battery and void the warranty. They list that the battery life will last for 10 hours but I doubt if it will run for any longer than six hours. This is too low especially if we keep in mind that some netbooks(=computers) are now able to reach the 10 hour mark.

9. MicroSIM
Did anyone know that such term existed before Apple declared it? Well, I guess not. The device is supposed to be unlocked and you can use any carrier with it but currently, the SIM is only available from AT&T. Therefore, don't expect to run it on any cheap T-Mobile plans because they don't have the SIM. Do you know any other carrier that uses this SIM? The answer is apparently, Ahem, No.

10. Too Big Bezel
Don't you also think that the Bezel is too big to be called a decent one?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SvK]Rogue
Ibland undrar man om forumet är fullt av troll som inte läser tidigare inlägg och bara vräker ur sig dumheter på ren rutin...

Jag är en Windowsanvändare sedan DOS-tiden.
Jag sätter ihop mina egna och andras datorer.
Jag överklockar och vattenkyler.

Men jag har också upplevt MacOS sedan version 5.
Jag har en iPhone, flera iPods och en iMac.
Jag kan tänka utanför ramarna och uppskatta den smidighet som finns hos Apples produkter.

Allt snack om inlåsning är banalt. Är man någorlunda datorvan så inser man snabbt att det finns lösningar på det mesta -så vad är problemet? För det mesta verkar det vara hos den enskilde, som med skygglappar på, skyndar sig att vräka ur sig dumheter som inte är verklighetsförankrade.

Personligen har jag valt, observera ordet valt, att samla min musik under iTunes. Där har jag en smidig lösning som gör att jag kan hålla ordning på allt mycket smidigt. Tidigare sorterade jag i mappar och höll på med allsköns lösningar innan jag sneglade på iTunes. Övergången var lite ovan, men nu är jag mer än nöjd. Jag kan strömma musiken till stereon och styra låtval med iPhonen -hur smidigt som helst. Det kommer jag kunna göra med en iPad också då den kör de Apps som finns rakt av.

Skulle jag vilja använda något annat program än iTunes så kan jag fortfarande göra det, även om det kommer att krävas en hel del arbete, men inte sjutton är jag inlåst. Även om många är vana att få allt gratis i form av en .torrent, så finns det bevisligen en köpstark kundkrets som handlat 10 miljarder låtar via iTunes. Ett lagligt, bra och mycket smidigt sätt att köpa musik så att de artister du gillar kan fortsätta att producera musik.

Vill man inte använda iTunes till att överföra musik och film till en iPod så kan man gå runt det. Apple har givetvis knutit sitt program till sin produkt, tro det eller ej! En mycket smidig symbios dessutom. Det finns en uppsjö av alternativ om man inte står ut med iTunes och att saker sköts smidigt utan man vill ha fullständig och onödig kontroll, samt sitta och pilla helt i onödan -bara man ids leta, men jag antar att det är lättare att vräka ur sig sina fördomar.

Diskutera gärna för- och nackdelar med iPad men ha lite distans! Själv är jag inte okritisk till Apple eller deras produkter, men samtidigt uppskattar jag vad de kan erbjuda mig.

Behövs läsas en gång till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Apples mediaspelare -> låst till iTunes, låst till ett konto i taget, låst till en dator i taget. Musik som ringsignaler, endast om de köpt från iTunes.

Att Apples mediaspelare är låst till iTunes gör väll inget? Nej Apples produkter är INTE låst till bara en dator i taget. Man kan fixa musik som ringsignaler hur lätt som helst utan att köpa dom från iTunes. Läs på lite..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Apples OS, låst till deras egna datorer. Det finns även fördelar med detta som bra kompabilitet.

Precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Apple gör snygga prylar men de har även stora brister och är ett riktigt vidrigt företag. Konstigt att de inte får någon större kritik. Nu ryktas det dessutom att dom i smyg utan förvarning kan radera musik, filmer och filer på iPad.

Jag tycker inte dom har stora brister, men det beror ju på vad man har för användnings områden!

Vad är det för rykte någon apple-hatare har startat? :s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Funderade på deras 24" skärm tills jag såg att den har specialkontakter som typ bara deras senaste bärbara har. Skiten har inte ens standardkontakter.

Mini Displayport? Jaa verkligen svårt att ansluta till en vanlig dator. Om man betalar för skärmen så betalar man fan också för en adapter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Måste ändå säga att även om iPhone har brister så har de med denna telefon och appstore ändå gjort väldigt mycket för utvecklingen.

iPhones största brist tycker jag är att den slukar batteri ifall man använder den flitigt, men inte så mycket så den blir jobbig att ha. Om man ändå ska surfa / spela så mycket hela tiden får man väll fixa en bärbar dator istället. Och japp AppStore har gjort otroligt mycket, men jag skulle nog kunna tänka mig att ha en iPhone utan Appstore som en helt vanlig telefon ändå.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB