Permalänk
Medlem

Nya prylar, fungerar inte :(

Hejsan!

Fick idag hem lite nya saker jag införskaffat:

ASUS P7P55D Deluxe
Core i5 750
XFX GTX 285
Corsair Dominator XMS-3 1600MHz CL8 (2x2GB)
Corsair H50

Efter att ha monterat alltsammans och försökt starta datorn (utan framgång) lyser "MEM OK!"-varningslampan på moderkortet konstant, och när jag slår upp detta i manualen står det att det betyder att minnena inte är kompatibla med moderkortet. Jag trycker på knappen tills den börjar blinka och datorn startar om ett antal gånger och testar olika inställningar för att få det att fungera, dock utan framgång.

Allting tyder ju på att det är minnena som inte är kompatibla med moderkortet, men kan det verkligen stämma?

Oerhört tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla om den finns med här; http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1...

Annars vet jag faktiskt inte...

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Kolla om den finns med här; http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=1...

Annars vet jag faktiskt inte...

Nej, finns inte med i den listan...

Minnena är:
CMD4GX3M2B1600C8

Men de borde väl fungera ihop med moderkortet ändå?

Permalänk
Medlem

Googlade lite och kom fram till att dessa (CMD4GX3M2B1600C8) är "till för" AMD system, medan CMD4GX3M2A1600C8 (notera att en bokstav ändrats i namnet) är till för Intel system... För det första borde det väl inte spela någon roll? Och för det andra är det väl konstigt att inte dustin skriver ut det på sin hemsida? :/ Känner mig nästan lite lurad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Googlade lite och kom fram till att dessa (CMD4GX3M2B1600C8) är "till för" AMD system, medan CMD4GX3M2A1600C8 (notera att en bokstav ändrats i namnet) är till för Intel system... För det första borde det väl inte spela någon roll? Och för det andra är det väl konstigt att inte dustin skriver ut det på sin hemsida? :/ Känner mig nästan lite lurad.

Jag har tyvärr ingen koll på sånt där, fast du borde höra med dustin. Dom är bra så jag tror att du får vettiga svar.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

hej igen,

pratade med dustin idag, och de var ju inte ett dugg tillmötesgående. Pratade med en kvinna som för det första inte hade någon koll på datorkomponenter och för det andra var ganska otrevlig. Hon var väldigt noga med att påpeka att eftersom jag är företagskund så har jag ingen returrätt eller nånting och att det enda de kan tänka sig att göra är att byta ut minnena mot exakt likadana, förutsatt att de är trasiga (men det är de ju inte ens). Så var kört. Får helt enkelt försöka sälja de jag köpt och köpa andra som är kompatibla med mitt moderkort. Blir klart förbannad på sånt här..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
hej igen,

pratade med dustin idag, och de var ju inte ett dugg tillmötesgående. Pratade med en kvinna som för det första inte hade någon koll på datorkomponenter och för det andra var ganska otrevlig. Hon var väldigt noga med att påpeka att eftersom jag är företagskund så har jag ingen returrätt eller nånting och att det enda de kan tänka sig att göra är att byta ut minnena mot exakt likadana, förutsatt att de är trasiga (men det är de ju inte ens). Så var kört. Får helt enkelt försöka sälja de jag köpt och köpa andra som är kompatibla med mitt moderkort. Blir klart förbannad på sånt här..

Det tycker jag Dustin skötte mycket dåligt.

Permalänk
Medlem

Ring igen och hoppas att du får prata med en trevligare och kunnigare person person eller be om att få prata med en sån. Man tycker ju att företags kunder skulle vara viktigare för dom än vanliga eller så borde man på peka att de riskera att förlora kunder.

Undra om du kan komma runt henne till hennes chef (dator kunnigare?) och kan klaga.

Har inte även företags kunder ånger rätt om de snabbar sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Ring igen och hoppas att du får prata med en trevligare och kunnigare person person eller be om att få prata med en sån. Man tycker ju att företags kunder skulle vara viktigare för dom än vanliga eller så borde man på peka att de riskera att förlora kunder.

Undra om du kan komma runt henne till hennes chef (dator kunnigare?) och kan klaga.

Har inte även företags kunder ånger rätt om de snabbar sig?

Det tyckte jag också, men tydligen är lagen som den är.

I vilket fall som helst; skämmigt nog för mig så fick jag höra av en polare som nyligen gått från "gamla" moderkort som har en bygel på varje sida av ram-minnet för att låsa fast det, att han klantat sig och glömt "TRYCKA (hårt)" ner minnet på den sida som saknar bygel.

Därför testade jag att med lite våld trycka ner minnena och nu fungerar allt prima.

Är dock ändå lite bitter på dustin

Permalänk
Medlem

Skönt att det fixade sig.

Om Dustin vill ha trogna kunder bör de ändå ha hjälpt dig oavsett vad lagen säger.