Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylanator
jaja.....jag kanske inte ville direkt EXAKT vad jag sa med just "lagstifta"

Men håll med om att det är mkt "hype" kring nya "arkitekturer" - och när verkligheten (a.k.a. techforum som detta, och andra) testar produkterna så är toppkorten både bra och imponerande i många fall, men klasserna under toppskiktet har mig veterligen aldrig kunnat imponera då det finns en gammal produkt som hänger med...

(OBS jag har min uppfattning och den grundas mkt på pris/prestanda)

GURRTY - - - - > Jodå du har rätt i de mesta du säger i ditt svar, men i frågan om moral så ställer jag mig tveksam?
En god moral för mig vore att säkerställa att folk som inte är insatta i denna hårdvarudjungel åtminstone slipper välja de kort som i princip inte fyller en funktion för gamers, än mindre för de med lägre krav

Men du kan ju inte jämföra rakt av.

5770 och 4870 presterar väll ganska lika?
Men 5770 har massa fler funktioner och drar massa mindre ström.

Sen måste du ju förstå anledningarna bakom, som förklarats med 5830 så vill man i det här läget inte sälja för många 5830s och tar ut ett lite annat pris.

Men, det här är väll snarare en politisk fråga.
Du är ju inte direkt förespråkare för en "fri" marknadsekonomi av dagens version, vilket jag inte heller är.
Men det blir väldigt konstigt när du pratar om det på det här sättet.

Permalänk

Är det här ett skämt eller tror AMD verkligen att de kommer få detta sålt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
Är det här ett skämt eller tror AMD verkligen att de kommer få detta sålt?

Som det redan spekulerats i från flera håll så vill inte AMD sälja för många och man räknar med att man iaf kommer sälja lite granna med den här prissättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylanator
GURRTY - - - - > Jodå du har rätt i de mesta du säger i ditt svar, men i frågan om moral så ställer jag mig tveksam?
En god moral för mig vore att säkerställa att folk som inte är insatta i denna hårdvarudjungel åtminstone slipper välja de kort som i princip inte fyller en funktion för gamers, än mindre för de med lägre krav

lite offtopic:Läste utdrag ur "ipred"-lagen och lite annat som styr internet.......så jag var väl lite uppjagad och tyckte att lagar kan användas till datoranvändares fördel oxå...

Ett företag har rätt att sälja vilka produkter de än må behaga. Du har rätt att kritisera och avstå från köp.

Ipred lagen är till för att skydda immateriella rättigheter.

OFF TOPIC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Ett företag har rätt att sälja vilka produkter de än må behaga.

Vad för "rätt" är det du pratar om?
Det finns massor med lagar och regleringar som säger vad man får och inte får sälja och hur man får göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, det är märkligt att 5830 inte är bättre jämfört med det kortet.
Ännu konstigare blir det när man tänker på att 5830 har mer än dubbelt så många transistorer, men presterar sämre.
Nu är det iofs en lättförståelig förklaring till det, dom flesta transistorerna är inaktiverade i 5830. Men det är ändå rätt "kul".

Det jag tänker mig är att 5830 lider mer av sina 16 ROPs, att texturenheterna och annat är hungriga och att det blir en obalans på ett sätt som påverkar prestandan negativt jämfört med 4890 som är mer balanserat.
Utöver skillnaden på 50mhz då.
Fast det låter rätt konstigt och långsökt egentligen, men jag kommer inte på något annat.

Har ingen aning om hur ROP fungerar, men både 48xx-och 38xx-serien har 16 ROP och där är det stor prestandaskillnad. Någon som kan upplysa mig?

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, det är märkligt att 5830 inte är bättre jämfört med det kortet.
Ännu konstigare blir det när man tänker på att 5830 har mer än dubbelt så många transistorer, men presterar sämre.
Nu är det iofs en lättförståelig förklaring till det, dom flesta transistorerna är inaktiverade i 5830. Men det är ändå rätt "kul".

Det jag tänker mig är att 5830 lider mer av sina 16 ROPs, att texturenheterna och annat är hungriga och att det blir en obalans på ett sätt som påverkar prestandan negativt jämfört med 4890 som är mer balanserat.
Utöver skillnaden på 50mhz då.
Fast det låter rätt konstigt och långsökt egentligen, men jag kommer inte på något annat.

Troligen är det just HD5830's 16ROP's som förstör kortet. Det skulle vara intressant med ett svar från AMD varför man inte sparade 24 ROP's istället. HD5770 har 16, HD5830 24, HD5850 32 och HD5870 40st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Troligen är det just HD5830's 16ROP's som förstör kortet. Det skulle vara intressant med ett svar från AMD varför man inte sparade 24 ROP's istället. HD5770 har 16, HD5830 24, HD5850 32 och HD5870 40st.

Jag tror helt enkelt det är så för att använda skadade kort som inte duger till 5850 så måste man ner på 16ROPs eftersom chippen har dom sektorerna skadade.
Eller så kanske det presterar för nära 5850 med 24?
Eller så kanske det begränsas av något helt annat då 4890 presterar bättre med lika många?

För att sammanfatta, jag har ingen aning, men det är lite kul att spekulera.

Men om prestandan hade blivit så som vi tror så håller jag med dig, 24 ROPs och kortet lagt sig mellan 4890 och 5850 hade ju varit skitbra, och en prislapp på iaf ett par-tre hundra mindre.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tror helt enkelt det är så för att använda skadade kort som inte duger till 5850 så måste man ner på 16ROPs eftersom chippen har dom sektorerna skadade.
Eller så kanske det presterar för nära 5850 med 24?
Eller så kanske det begränsas av något helt annat då 4890 presterar bättre med lika många?

För att sammanfatta, jag har ingen aning, men det är lite kul att spekulera.

Men om prestandan hade blivit så som vi tror så håller jag med dig, 24 ROPs och kortet lagt sig mellan 4890 och 5850 hade ju varit skitbra, och en prislapp på iaf ett par-tre hundra mindre.

Precis. Jag påstår ju inte att jag vet något men jag tycker mig se ett samband. Om man jämför specifikationerna i övrigt så förhåller de sig rätt vettigt men just ROP's sticker ut. Pixel fillrate är ju halverad mot för HD5850 och om jag minns rätt så påverkas detta kraftigt av just ROP's.

Om man ser till Vantage-resultaten så presterar ju kortet annorlunda mot för i "verkligheten" så återstår att se om det går att lösa med bättre drivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Precis. Jag påstår ju inte att jag vet något men jag tycker mig se ett samband. Om man jämför specifikationerna i övrigt så förhåller de sig rätt vettigt men just ROP's sticker ut. Pixel fillrate är ju halverad mot för HD5850 och om jag minns rätt så påverkas detta kraftigt av just ROP's.

Om man ser till Vantage-resultaten så presterar ju kortet annorlunda mot för i "verkligheten" så återstår att se om det går att lösa med bättre drivare.

Ja.
Det är lite märkligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Anandtech

"On a global average, the 5830 sits about half-way between a 4890 and a 4870, or if you prefer is about 8% slower than a GTX 275 and 20% slower than a 5850. The latter is particularly interesting since it comes so close to the 5850 even though it only has 55% of the ROP capacity; clearly the hit to the ROPs didn’t hurt too badly."

Och jag som köpte ett GTX 275 för 1800 kr hos komplett förra veckan.

Med tanke på att det trots allt "endast" är 20% långsammare än HD5850 med blott 55% ROP kapacitet, kanske det inte är så konstigt trots allt. Varför HD4890 är snabbare har jag dock ännu inte funnit kunskap om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Nej

HD5830 utklassar HD4890 på samtliga delar, förutom antalet ROPs där de är livärdiga. Att HD4890 är 50MHz högre klockad kan inte göra någon betydande skillnad. Kanske är det antalet ROPs som är den begränsande faktorn, det är trots allt en halvering gentemot HD5850. Här får någon annan tillägga om detta kan vara fallet.

Jag tror också att det är antalet ROPpar. När man kollar på test som går utan antialiasing så ökar gapet relativt 5770. Denna GPU skulle nog prestera ungefär likvärdigt om den hamnade på en 5770 PCB med 128 bits minnesbuss vilket den nog lär göra med tiden. Dock så lär den inte vara lika prisvärd som en äkta 5770 som dessutom drar drygt 60 watt mindre ström under full last. På sikt borde den hamna strax ovanför 5770 i prissättning där den hör hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Frågan jag ställer mig är vad XFX har offrat för att få ner storleken så mycket.

Ja, jag vill gärna veta hur mycket prestandan på XFX kortet skiljer sig fån de övriga.

Permalänk
Medlem

Borde ha gjort 1280 shaders och lägre core clock för att få ner elförbrukningen...känns lite underligt att det drar mera ström än ett 5850 men presterar sämre...

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Enligt xfx hemsida är kortet dock hela 24.1 cm. Dvs. verkar inte vara så litet i praktiken?

Permalänk

En rätt tragisk grej är det faktum att när SweClockers la upp sin första recension av HD5870 i höstas, och jag räknade ihop alla poäng och presenterade att kortet presterade 23-26% bättre än GTX 285 bara, så fick jag minsann höra att det gapet skulle öka med kommande månadernas driveruppdateringar. Well, slår vi ihop siffrorna mellan HD5870 och GTX 285 i denna recension så ser vi att gapet nu är på 21,7-25%. Inte nog med att driveruppdateringarna inte har gjort någon skillnad, det har t.o.m. blivit sämre.

När kommer det bättre drivers?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _J_K_92_
Borde ha gjort 1280 shaders och lägre core clock för att få ner elförbrukningen...känns lite underligt att det drar mera ström än ett 5850 men presterar sämre...

Antagligen pga högre core frekvens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Frågan jag ställer mig är vad XFX har offrat för att få ner storleken så mycket.

Ska finnas ett test på den, visade sig att kylaren var undermålig. Fläkten fick gå på 70% för att kyla tillräckligt.

För övrigt så håller jag med Dinoman lite, men AMD har nog skalat bort lite väl mycket streamingprocessorer och ROPS här. Priser tenderar dock att sjunka över tid och ökat lagersaldo.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ska finnas ett test på den, visade sig att kylaren var undermålig. Fläkten fick gå på 70% för att kyla tillräckligt.

Ok, låte rimligt och lite dåligt gjort av XFX som annars brukar göra rätt bra grejer som jag förstått det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
För övrigt så håller jag med Dinoman lite, men AMD har nog skalat bort lite väl mycket streamingprocessorer och ROPS här. Priser tenderar dock att sjunka över tid och ökat lagersaldo.

Men anledningen till att AMD skalat bort såpass många är antagligen för att kunna använda så många chip som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, låte rimligt och lite dåligt gjort av XFX som annars brukar göra rätt bra grejer som jag förstått det.

Men anledningen till att AMD skalat bort såpass många är antagligen för att kunna använda så många chip som möjligt.

Jag har annars riktigt bra erfarenhet av produkter från XFX jag också, men kan ju vara något exemplar som de planerar att sälja riktigt billigt.

Självklart vill de kunna sälja av många av de Cypress chip som inte klarade att platsa i ett 5870, men nu kvarstår fortfarande det stora mellanrum som finns mellan 5770 och 5850.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
Är det här ett skämt eller tror AMD verkligen att de kommer få detta sålt?

Självklart får de sålt dem också, de kan t ex strypa tillgången på HD5770 och HD5850.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Från xbitlabs :

"I think ATI is lying to us, according to the chip design is they cut 16 ROP's the remaining ROP's have only access to 128 bits of memory. THU and shaders probably still have access to 256 bits of memory. and thats why this card acts sometimes like 5770 and sometimes like 5850, and whats more surprising - even 4890 is better sometimes.
It's not a 256 bit memory card but a 128/256 bit card
[Posted by: rops | Date: 02/26/10 01:44:30 AM]"

http://www.xbitlabs.com/discussion/6033.html

Han kanske har rätt..........

Permalänk
Medlem

Det skulle ju förklara en del...

Permalänk
Avstängd

Verkar som ATI/AMD "dropped the ball" med denna. Hade den bara presterat bättre än 4890 och haft ett pris under 2000kr hade det säkert kunnat bli en ny 8800gt eller 9800 pro.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk

mer ett '5790' än '5830' ...

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se hur de äldre korten (mid-high end) står sig mot sådana här nyare budget kort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, låte rimligt och lite dåligt gjort av XFX som annars brukar göra rätt bra grejer som jag förstått det.

XFX har även gjort skit på 5870 kortet nu.. snacka om en överraskning när det kommer ett helt nytt kort hem med posten än vad man förväntat sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
XFX har även gjort skit på 5870 kortet nu.. snacka om en överraskning när det kommer ett helt nytt kort hem med posten än vad man förväntat sig.

Vaddå för skit?

Permalänk
Medlem

Nu ligger 5830 på ca 2300kr. Kanske värt ändå? Med tanke på att ett överclockat 5830 presterar som ett 5850!

Källa: Overclockers Club

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett HD5830 nyligen, varför funderar många kanske på?
Men det är enkelt! Kommer självklart att klocka, vilket jag har gjort med alla grafikkort jag har haft.
Detta kort har DX11, vilket jag är ute efter. Jag sparar några hundra på att köpa ett HD5830 än HD5850. Och det verkar vara ett klockvänligt kort så jag ska göra ett försök att komma upp till HD5850s prestanda.
Hade ett HD4890 tidigare. Så vi lär se om det presterar likvärdigt (vilket jag vill att det ska göra), och med klock kanske upp till HD5850.
Sen får framtiden säga sitt, kommer ju nya drivers då och då så

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::