Permalänk
Medlem

Tablet PC vs Wacom

Hejhopp!

Wacom ritplattor är i allmänhet väldigt dyra och undrar du vilka fördelar dom har.

Hur mycket kan Tablet PC, och andra liknande konkurrera med en wacom?
[URL="http://www.inet.se/artikel/6900843/wacom-cintiq-12wx"]
Där här skulle jag gärna vilja ha men 12 000kr?! man borde kunna lägga dom pengarna på att köpa en fet bärbar som har man kan skissa etc med samma kvalite som med en wacom?

berätta gärna lite allmänt för mig som är okunnig i området.

Är det klurigt att använda en ritplatta utan skärm? att pricka rätt ställe etc?

Permalänk
Medlem

tablet pc e byggda i första hand för businessmen, så är inte 100% bra för art, men funkar, dock dyra, 20 000 ny och 10 000 beg eller ebay.
en tablet pc har lägre känslighet än en cintiq, cintiqen har även en bra skärm, vilket tablet pc inte brukar begåvas med eller ngn laptop för den delen.
tablet pc's har wacom tech i sig (allefall de du är intresserade av).
vanliga tablets är ganska standard och inga problem att vänja sig vid, och vissa tyckr till och med de är bättre att måla på än en ritskärm för att man just inte har handen över halva bilden.
en ritplatta funkar så att när du har din penna över plattan så kan du flytta muspekaren, det är inte föräns du sätter ner penspetsen som den registrerar ett tryck. och skärmens yta blir översatt till plattans yta så de stämmer överens.
så både cintiq och intuos e industristandard på många kreativa yrken där de används, så du kan inte gå fel med en intuos4 egentligen, men ja de är dyra, kolla på begagnade intuos3 annars.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men de flesta skärmar till tablet pcs känner inte av tryck. En wacom kan ju känna av 1000 olika trycknivåer. Det är ju viktigt om man vill få det mer analogt.

Permalänk
Medlem

min lenovo x200t har 256 nivåer, räcker ok tycker jag, men har en intuos3 oxå.
det man måste kolla är att den är wacom penable, de som inte har det har lite problem med tryckkänsligheten i många program, och undvik allt som bara har touch.
men jag skulle nog rekomendera en hyffsad bärbar och en a5 intuos4 eller en bambo fun medium.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Wacoms plattor är verkligen inte dyra. Det är inte så att du måste ha en platta för tusentals kronor. Det som sätter stop är snarare dina konstnärliga förmågor Jag köpte själv en Graphire 3 för 1000 kr för ca 4 år sedan som jag kontinuerligt ritat med i photoshop, och jag har aldrig känt att den inte räckt till. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen! Lite mer kött på benen!

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men gick i tankarna på att jag faktiskt kom på ett bra användningsområde för en tablet-PC hemma hos mig, som tråden hänvisar till, en platta som man kan rita på.
Nu finns det några på marknaden men har som ingen koll på någon av dessa.
Finns det någon som är mer anpassad och kunna köra även med penna? Mer tryckkänslig?
Hade varit ett bra komplement till min stationära med Wacom plattan, skönt och sitta och skissa i soffan.
Fördelen är väl också om det skulle gå och köra någon Photoshop version så man kan arbeta direkt med PSD filer.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men gick i tankarna på att jag faktiskt kom på ett bra användningsområde för en tablet-PC hemma hos mig, som tråden hänvisar till, en platta som man kan rita på.
Nu finns det några på marknaden men har som ingen koll på någon av dessa.
Finns det någon som är mer anpassad och kunna köra även med penna? Mer tryckkänslig?
Hade varit ett bra komplement till min stationära med Wacom plattan, skönt och sitta och skissa i soffan.
Fördelen är väl också om det skulle gå och köra någon Photoshop version så man kan arbeta direkt med PSD filer.

Ja wacom har några
Wacom Europe GmbH - Products - PL Series - Overview
Men du måste ha en "värd dator" då detta bara är en skärm.

Sedan finns det ju många resistiva skärmar, men dessa känner inte av tryck och vinkel som wacomen. Många klassiska tablet-pcs har resistiva skärmar.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är också intresserad. Läste här att tillverkare som använder det är bl.a: Fujitsu, lBM/lenovo, Toshiba, och Asus. Det är dock en postning från 2007.

Edit: Asus EEE Pad MeMo (lite liten dock ...)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?