Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering

Tjena

Farsan bad mig ge tips om på dator som ska användas för bl.a. videoredigering. Tittar i första hand på färdiga paket, vill undvika "lösplock" om möjligt. Farsan har handlat på webhallen tidigare och gillade bemötande mm där så jag har börjat med att kolla där.

Alla tips är välkomna!

Tittade på denna, vad tror ni om den?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=108177

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle spara ca 1400kr på att köpa samma/likvärdiga delar på Inet, med montering inräknat. Dock så kan det väl kanske vara motiverat att lägga lite extra om din farsa nu känner starkt för att få den från just webhallen.

Annars kan väl bara sägas att den där datorn blir nog skitbra, kommer räcka i flera år och utprestera datorn du har i sign med lätthet!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Spontant känns diskutrymmet för snålt om man ska syssla med serriös videoredigering. Kanske skulle det vara trevligt med en ssd, verkar inte finnas med?

Permalänk
Medlem

inet.se

behövs ett 5870? prioriterade lite annorlunda i mitt förslag. i7 860 quad med HT. 8GB DDR3. 3st 1TB Spinpoint för raid 5 (http://en.wikipedia.org/wiki/RAID_5#RAID_5). intels 80GB ssd.

dock klarar moderkortet & psu upgradering till ett till HD 5770 om kraften behövs.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

+ Fördelen att plocka ihop delarna själv är att man kan välja den prestanda på processor, hårddisk och grafikkort som man har användning för. Om man vill välja delarna men inte sätta ihop datorn kan du låta inet montera den för 795:- (http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-va...).

+ Få färdiga datorer har SSD och jag skulle säga att en bra SSD är ngt av ett måste med användningsområdet här. Det finns egentligen bara två SSD att välja mellan, antingen 40 GB X25-V eller 80 GB X25-M, du väljer helt enkelt den som uppfyller det krav på utrymme du har på systempartitionen.

+ Det är viktigt att specificera om det ska spelas spel eftersom det bestämmer vilket grafikkort, nätaggregat, moderkort, chassi som är bäst för hjust Dig. Om man inte är ngn gamer kan man dra ned på grafikkortet (kanske välja ett fläktlöst för så låg ljudnivå som möjligt), nätaggregatet (att många rekommenderar 650W har att göra med att räcker till för att man ska kunna köra två kraftfulla grafikkort i CrossFire i framtiden, modulära nätaggregat är overkill om man inte leker runt i lådan vilket jag tolkar kommer vara fallet här), moderkort (om man inte är en gamer kan man ignorera CrossFire-kompatibla moderkort, ska man inte överklocka kan man ignorera moderkort speciellt anpassade för dito), chassi (om man har ett "lågpresterande"/tystare grafikkort behöver man inte ha lika mkt dämpning i chassit).

Permalänk

Videoredigering? 930...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Får fundera lite på vad det blir. SSD vore trevligt, men det känns som man behöver ha åtminstone lite koll på var man installerar sina program mm om man ska köra med separat systemdisk, tror tyvärr inte att farsan har det

Det lär inte bli några spel, så det lär kanske inte behövas det värsta grafikkortet som pengar kan köpa just nu.

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Vad e det som krävs egentligen vid video/foto- redigering. Vad jag förstår så e det cpu, ram å hhd. Har grafikkortet så stor betydelse har till å me funderat på om ett onbord chip skulle räcka vissa klarar ju av å spela upp hd-material. Bara en undran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSork:

Vad e det som krävs egentligen vid video/foto- redigering. Vad jag förstår så e det cpu, ram å hhd. Har grafikkortet så stor betydelse har till å me funderat på om ett onbord chip skulle räcka vissa klarar ju av å spela upp hd-material. Bara en undran?

Jag undrar också vad grafikkortet har för funktion när det gäller videoredigering. Behöver man ett monster-kort eller ska man satsa på en SSD disk istället?

MVH

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ünder:

Jag undrar också vad grafikkortet har för funktion när det gäller videoredigering. Behöver man ett monster-kort eller ska man satsa på en SSD disk istället?

MVH

ENDAST cpu belastas vid videoredigering, punkt slut så man kan lika gärna köra onboard men det tycker jag e lite dåligt, windows 7 tar ju en del också.
Visserligen finns det vissa program till Nvidia kort (och till viss del ATI) som kan avlasta cpun men nej, skit i grafiken och ta en fin CPU (930 )

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite igen.

Vad tror ni om det här datorpaketet från Inet? Passar alla delar och behöver jag göra några ändringar?

Blir nog tyvärr lite dyrt med en SSD disk, men tror ni att dem kommer att sjunka i pris inom den närmaste tiden?

Visa signatur

,

Permalänk

+ Fördelen med i7 860 (vs i7 930) är att du kan välja ett billigare moderkort, men om du ändå ska lägga så mkt som ~2000:- på moderkortet skulle jag föreslå socket 1366 istället. Eller har moderkortet du valt ngra funktioner din far behöver?

+ Med socket 1366 bör du välja 6 GB minne, förslagsvis 3 stycken 2048MB-moduler (socket 1366 kör med tre kanaler, 1156 kör med två kanaler, därför ska du på socket 1366 ha antingen 3 eller 6 minnesmoduler, på socket 1156 antingen 2 eller 4 minnesmoduler.

+ Grafikkortet är mäkta overkill för ändamålet här.

+ Nätagget är mäkta overkill.

+ SSD kommer halveras i pris per GB vid årsskiftet när Intel går över till en mindre linjebredd (med lägre tillverkningskostnad, SSDerna idag är prissatta efter tillverkningskostnaden så när den går ned går oxå priset på SSDerna ned). Totalpriset för en SSD behöver dock inte nödvändigtvis halveras, troligtvis kommer de fasa ut den minsta modellen och släppa en för samma pris med dubbla utrymmet (dvs den 40 GB X25-V som idag går på 1096:- kommer försvinna och det kommer en 80 GB X25-V som vid årsskiftet går på 1096:-). Om SSDn kommer gå ned i pris beror därför på hur mycket utrymme din far behöver.