Permalänk

Imac 27"

Tja är en 17 Årig grabb som ska köpa mig en ny dator, som ska var till :
Alla Cs4 program
lirar en del cs 1.6
Video redigering
Musik redigering
surfa på nätet
och lyssnar på musik!
Har mycket erfarenhet sen tidigare inom Bildredigering så det är därför jag vill ha en mac så jag kan Bli så bra som möjligt inom det jag vill hålla på med i framtiden..
Ska ha mig en Mac dator men vet inte vilken, Och har Jobbat/sparat ihop till 21000 Kr, men vilken är det man Ska köpa?

3,06 GHz Intel Core 2 Duo??
i5 ?
i7 ?
Ram?
Hdd?
Grafik kort? (På 3,06 an)
AppleCare?
Är iMac 27" Framtids säker?
Hur länge kan man ha den i snitt?

Hade Bra Mvh Flowepower!

Permalänk
Medlem

Antar att du har csn-kort och då kan du komma över en i5 med 4850 grafik med rätt bra prislapp.
4GB ram (standard), behövs inte mer om du inte kör jätte tunga videoredigeringsprogram.
HDD är ju så mycket som du behöver, ingen annan kan svara på det.

Framtidssäker är ingen dator, sedan beror det på vad du menar med det.
Kräver du ingen monsterprestanda på grafiksidan så kommer den att räcka ett par år.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

i5:an är imho mest prisvärd, att utöka till 8GB RAM är inte fel om du har tänkt dig multitaska lite.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Kör i5 nu i väntat på utbytet till i7, den extra speeden är värt det, betänk att datorn håller riktigt länge så att slänga till någon tusenlapp är det lätt värt!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt min i5:a och ska hålla på ungefär med samma saker som dig dock inte CS. Jag själv satt och funderade länge på att köpa en i7:a men jag tycker inte 200Mhz å HT är värd 2000:-. Men 8GB RAM är aldrig fel.

Permalänk

Bör tilläggas att Mac på inget vis är ett krav för att syssla med bildredigering. Är du bra på det spelar det ingen roll vilket system du sitter på. Bara så du inte tror att det är ett branschkrav att kunna Photoshop på Mac. Photoshop är Photoshop, oavsett om du sitter med Windows eller OS X.

Annars, go for it. Min sambo fick sin 27" häromdagen, jösses vilken maskin! Jag vill genast byta ut min 24" iMac som inte ens har ett år på nacken.

Permalänk
Medlem

Sen att CS kommer native till OSX är inte helt fel heller http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.300829/counter-strike-och-h... .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Antar att du har csn-kort och då kan du komma över en i5 med 4850 grafik med rätt bra prislapp.
4GB ram (standard), behövs inte mer om du inte kör jätte tunga videoredigeringsprogram.
HDD är ju så mycket som du behöver, ingen annan kan svara på det.

Framtidssäker är ingen dator, sedan beror det på vad du menar med det.
Kräver du ingen monsterprestanda på grafiksidan så kommer den att räcka ett par år.

Okej tack för tipsen, blir nog en i5 med 8gb ram och appel care!
Tycker du applecare är värt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Kör i5 nu i väntat på utbytet till i7, den extra speeden är värt det, betänk att datorn håller riktigt länge så att slänga till någon tusenlapp är det lätt värt!

Ja det blir så, i5 och 8 gb ram
Och applecare?
Tycker du att applecare är värt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Bör tilläggas att Mac på inget vis är ett krav för att syssla med bildredigering. Är du bra på det spelar det ingen roll vilket system du sitter på. Bara så du inte tror att det är ett branschkrav att kunna Photoshop på Mac. Photoshop är Photoshop, oavsett om du sitter med Windows eller OS X.

Annars, go for it. Min sambo fick sin 27" häromdagen, jösses vilken maskin! Jag vill genast byta ut min 24" iMac som inte ens har ett år på nacken.

Nej det vet jag, men vill kunna bli så bra som möjligt inom det jag vill hålla på med när jag blir äldre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Sen att CS kommer native till OSX är inte helt fel heller http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.300829/counter-strike-och-h... .

Fast det är väll bara Valves "Source" baserade spel som kommer väll? Trådskaparen spelar CS 1.6 som mig är ifrån tiden innan Source-motorn kom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowerpower10
Och applecare?
Tycker du att applecare är värt?

Ska du köpa AppleCare så är det billigast på eBay (jag har själv gjort det) och det är sanktionerat och "OK":at av Apple. Tror priset på eBay ligger på ~1/3 utav det som Apple tar om du köper direkt av Apple. Se bara till att du får tag i AppleCare för iMac (finns olika "versioner" av AppleCare för alla de olika modellerna, MacBook, MacBook Pro, iMac, osv.).

Personligen tycker jag att AppleCare är värt det på min Mac Pro och jag kommer nog att köpa till det när jag köper mig en ny iMac (eller Mac Pro) om ~1.5 år. Det är ju nämligen lite halv-bökigt att byta ut komponenter i en iMac själv.

Kan ju även nämnas att i7:an är snabbare än nästan alla Mac Pro:s från 2008 (och alla ifrån 2006), bara 2008 octa core 3.2 GHz modellen som är marginellt snabbare. Källa för det är geekbench.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Fast det är väll bara Valves "Source" baserade spel som kommer väll? Trådskaparen spelar CS 1.6 som mig är ifrån tiden innan Source-motorn kom.

Jo du har rätt. Bara source i början. Men när väl dom får smaken av mera stålar från Mac användare kommer varenda spel på steam konverteras...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ser ut som det ja http://www.valvesoftware.com/news.php?id=3568 . Men det borde inte vara nå större problem att koda om cs 1.6.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Fast det är väll bara Valves "Source" baserade spel som kommer väll? Trådskaparen spelar CS 1.6 som mig är ifrån tiden innan Source-motorn kom.

Ska du köpa AppleCare så är det billigast på eBay (jag har själv gjort det) och det är sanktionerat och "OK":at av Apple. Tror priset på eBay ligger på ~1/3 utav det som Apple tar om du köper direkt av Apple. Se bara till att du får tag i AppleCare för iMac (finns olika "versioner" av AppleCare för alla de olika modellerna, MacBook, MacBook Pro, iMac, osv.).

Personligen tycker jag att AppleCare är värt det på min Mac Pro och jag kommer nog att köpa till det när jag köper mig en ny iMac (eller Mac Pro) om ~1.5 år. Det är ju nämligen lite halv-bökigt att byta ut komponenter i en iMac själv.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jo du har rätt. Bara source i början. Men när väl dom får smaken av mera stålar från Mac användare kommer varenda spel på steam konverteras...

Ja det hoppas jag verkligen, inte för att jag själv spelar speciellt mycket eller många spel men det vore bra för Mac-communityt. Försvinner ju en utav Windows, få, kvarvarande fördelar jämtemot Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ser ut som det ja http://www.valvesoftware.com/news.php?id=3568 . Men det borde inte vara nå större problem att koda om cs 1.6.

Tja för alla CS 1.6 spelare som vill gå över till Mac kan vi ju hoppas även om jag tycker det låter otroligt att det skulle göra något sådant med ett så passa gammalt spel. Men det kanske är så att det spelet fortfarande underhålls utav Valve?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize

Ska du köpa AppleCare så är det billigast på eBay (jag har själv gjort det) och det är sanktionerat och "OK":at av Apple. Tror priset på eBay ligger på ~1/3 utav det som Apple tar om du köper direkt av Apple. Se bara till att du får tag i AppleCare för iMac (finns olika "versioner" av AppleCare för alla de olika modellerna, MacBook, MacBook Pro, iMac, osv.).

Personligen tycker jag att AppleCare är värt det på min Mac Pro och jag kommer nog att köpa till det när jag köper mig en ny iMac (eller Mac Pro) om ~1.5 år. Det är ju nämligen lite halv-bökigt att byta ut komponenter i en iMac själv.

Aaah fan bra tips där! Men blir nog inte apple care efter 10 månader!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowerpower10
Aaah fan bra tips där! Men blir nog inte apple care efter 10 månader!

Spelar ingen roll om du köper AppleCare direkt eller efter 10 månader. Garantitiden blir 3 år från den dagen då du köpte datorn. Så länge som du lagt till AppleCare till iMac:en inom 12 månader efter att du köpte den (dvs. inom garantitiden som datorn kommer med).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Spelar ingen roll om du köper AppleCare direkt eller efter 10 månader. Garantitiden blir 3 år från den dagen då du köpte datorn. Så länge som du lagt till AppleCare till iMac:en inom 12 månader efter att du köpte den (dvs. inom garantitiden som datorn kommer med).

aja men har inte pengarna nu till appelcare.! räker precis till imac med i5 o 8gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowerpower10
Okej tack för tipsen, blir nog en i5 med 8gb ram och appel care!
Tycker du applecare är värt?

Har ingen erfarenhet av apple care...
Ska du ta 4st á 2GB eller 2st á 4GB? Det senare är dyrare och något bättre. Tycker dock inte att prisskillnaden är motiverad.
Så jag tycker att du ska köra på i5 med 4x2GB RAM.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Har ingen erfarenhet av apple care...

Inte specifik riktat till dig Piece of Cake utan snarare till flowerpower10.
De gånger jag pratat med AppleCare, ett flertal gånger gällande både Mac:ar och iPods, har jag alltid fått som jag velat tämligen kvickt. Jag uppskattar det i alla fall och kommer nog att köpa till det till mina framtida Mac:ar. Såvida de kostar mer än några tusenlappar då. Tror inte jag köpt det till en Mac Mini av enklaste modellen, men om jag köpt mig en iMac skulle jag sett till och ha gjort det. Dock räcker det ju med någon gång inom det första året. Till min Mac Pro gjorde jag det inte förrens efter mer än ett halvår efter att jag köpt maskinen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Har ingen erfarenhet av apple care...
Ska du ta 4st á 2GB eller 2st á 4GB? Det senare är dyrare och något bättre. Tycker dock inte att prisskillnaden är motiverad.
Så jag tycker att du ska köra på i5 med 4x2GB RAM.

Blir i5 och 4*2 ram

Permalänk
Citat:

Dock räcker det ju med någon gång inom det första året. Till min Mac Pro gjorde jag det inte förrens efter mer än ett halvår efter att jag köpt maskinen.

Okej Blir nog att köpa Apple care efter någon månad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowerpower10
Blir i5 och 4*2 ram

Hur mycket kostar det med frakt och allt?

Visa signatur

| FD Define R2 | Corsair HX 750W | Gigabyte GA-P55-UD4 | Intel Core i5 750 2.66GHz | XFX Radeon HD5850 1GB | Corsair 4GB XMS2 | 80GB Intel X25-M G2 | 640GB WD Black |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoogftw
Hur mycket kostar det med frakt och allt?

21655 kr för en i5:a med 4*2 GB RAM och allt annat standard (fraktfritt på alla beställningar på 1125 kr inkl. moms och uppåt ifrån Apple Store).
Med studentrabatt blir det 19489 kr.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
21655 kr för en i5:a med 4*2 GB RAM och allt annat standard (fraktfritt på alla beställningar på 1125 kr inkl. moms och uppåt ifrån Apple Store).
Med studentrabatt blir det 19489 kr.

Exakt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CCNP

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Här har ni en bättre imac.

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=812871

Tror du har missat 100% av poängen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tror du har missat 100% av poängen

aaa som fan!

Permalänk
Medlem

fan vilken löjlig prestanda som krävs för dagens mjukvara. satt å lekte me vår gamla mac på 266 mhz å typ 128mb ram i mac os 9. flyter ju på bättre än en core 2 duo i win 7. Antar att photoshopandet har utvecklats en del men man kunde göra sjukt mycket med den gamla macen och photoshop ändå.
Hastigheten har såklart ökat när man jobbar med galet stora bilder, men de gör man bara om man ska trycka upp något som är kvadratmeter stort?
hur som helst... om nu ryktena stämmer ang mac pro uppdateringen till 6 lr 12 kärnor så kommer nog mellansegments imacarna ha i5 i framtiden. Så satsa på det nu, eller vänta på att dom också uppdateras.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
fan vilken löjlig prestanda som krävs för dagens mjukvara. satt å lekte me vår gamla mac på 266 mhz å typ 128mb ram i mac os 9. flyter ju på bättre än en core 2 duo i win 7. Antar att photoshopandet har utvecklats en del men man kunde göra sjukt mycket med den gamla macen och photoshop ändå.
Hastigheten har såklart ökat när man jobbar med galet stora bilder, men de gör man bara om man ska trycka upp något som är kvadratmeter stort?
hur som helst... om nu ryktena stämmer ang mac pro uppdateringen till 6 lr 12 kärnor så kommer nog mellansegments imacarna ha i5 i framtiden. Så satsa på det nu, eller vänta på att dom också uppdateras.

iMacen har redan i5 och i7.