Permalänk

Skapa program

Hej,

Är en nybörjare av programmering och skulle vilja lära mig programmera VB som ett litet hemma projekt. Jag skulle behöva lite hjälp att komma igång av er med lite erfarenhet inom detta område.

Jag skulle vilja skapa ett litet program som visar grafik, filmer och text som hämtas från en databas, bilder och filmer.

Vilka verktyg behöver jag för detta?

Misstänker att jag behöver Visual Studio för kodandet och den grafiska delen och för databasdelen Access SQL eller kanske Excel, stämmer detta?

Skulle också vilja ha lite tips om var jag hittar info om VB script, t ex. någon bra bok eller hemsida.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är inte VB från stenåldern? känns kanske vettigare att lära sig något som används idag? (eller är jag ute o cyklar?)

Java? C#?

Permalänk
Medlem

VB är fortfarande med i gemet tror jag. Utvecklingen verkar hänga ihop med C#. Självklart skulle nog de flesta rekommendera att du lär dig C# framför VB.

Visual Studio finns att tanka gratis från Microsoft i sk expressutgåvor för de olika språken och är det du behöver. Har inga bra tips på databashantering dock.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

VB har sin vanliga status. VB6 är dock helt ute, VB.NET är det som gäller isf.

Rekommenderar dock C# som Nioreh, ett bra språk att skriva i och du slipper hantera det som kan vara struligt i början med minneshantering etc(gör du iof i massa andra språk också).

Ska du skriva i C# finns det ingen anledningen att inte använda sqlexpress. Du får du LINQ som gör det otroligt enkelt att köra transactions etc.

Har du mindre data kan du använda XML

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

http://msdn.microsoft.com är en mycket bra hemsida om man sysslar med .Net-isch (Vilket både C# och VB är)

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Det är ingen meningsfull skillnad mellan VB.NET och C#, det hänger mest på vilken syntax och IDE du föredrar. Personligen rekommenderar jag VB.NET över C# för allt utom spelprogrammering eftersom biblioteken XNA och Managed DirectX är bättre anpassade för C# och dess IDE.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
VB är fortfarande med i gemet tror jag. Utvecklingen verkar hänga ihop med C#. Självklart skulle nog de flesta rekommendera att du lär dig C# framför VB.

Visual Studio finns att tanka gratis från Microsoft i sk expressutgåvor för de olika språken och är det du behöver. Har inga bra tips på databashantering dock.

Kan man skapa egen grafik i dessa expressutgåvor?

Någon som vet vad jag ska använda för programvara för mina databaser. Kan jag använda Excel? eller DBF kanske?

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en stor databas och inte behöver mobilitet så rekommenderar jag också att du inte SQL Server. Är detta dock inget krav skulle jag avstå från att använda SQL Server. Då tror jag det fungerar bättre med XML eller eventuellt SQLite, kanske t.o.m. Access.
Detta utifrån att du vill använda dig av Microsofts platform .NET. Som redan är nämnt rekommenderas VB.NET framför VB6.

Vad menar du med grafik?
Om du menar vanliga användargränssnitt så kan du hantera det i Visual Studio eller Expression Blend beroende på om du vill använda WinForms eller WPF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Om du ska ha en stor databas och inte behöver mobilitet så rekommenderar jag också att du inte SQL Server. Är detta dock inget krav skulle jag avstå från att använda SQL Server. Då tror jag det fungerar bättre med XML eller eventuellt SQLite, kanske t.o.m. Access.
Detta utifrån att du vill använda dig av Microsofts platform .NET. Som redan är nämnt rekommenderas VB.NET framför VB6.

Vad menar du med grafik?
Om du menar vanliga användargränssnitt så kan du hantera det i Visual Studio eller Expression Blend beroende på om du vill använda WinForms eller WPF.

Eftersom jag är ny på detta så vill jag börja i lite skala.

Jag vill ha en mjukvara där jag kan både kan skriva script och rita grafik.
Meningen är att skapa ett program där jag kan på en sida lagra text i en databas och sedan söka upp och visa lagrade texterna via tryck av en knapp.

Behöver ingen stor databas. Frågan är om det går att använda Excel eller skapa dbf från Access?

Permalänk
Medlem

Då skulle jag nog säga Access och inte Excel, även om det också går.

Om du med script menar programmering funkar Visual Studio, vad du menar med rita grafik förstår jag inte. Är det som jag skrev i min tidigare post användargränssnittet eller vill du kunna rita bilder m.m.? Om det är det senare måste du använda någon extern programvara som Photoshop, Paint.NET eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Då skulle jag nog säga Access och inte Excel, även om det också går.

Om du med script menar programmering funkar Visual Studio, vad du menar med rita grafik förstår jag inte. Är det som jag skrev i min tidigare post användargränssnittet eller vill du kunna rita bilder m.m.? Om det är det senare måste du använda någon extern programvara som Photoshop, Paint.NET eller liknande.

Jag menar dra lite fyrkantar och cirklar och importera bilder, vilket man antagligen kan göra i Visual Studio. Menar inte rita bilder i Photoshop eller liknande programvaror.

Ska tanka hem Visual Studio och testa

Permalänk
Medlem

När mina kunskaper inom C# som blivit min nya stora kärlek växer och jag börjar skriva program på allvar så har jag bestämt mig för att använda SQLite som databas motor och lagra data med den.

Har även funderingar kring att använda LINQ för att sköta allt databas prat med SQLite.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.