Permalänk
Medlem

Ändra IP-adress på TG787?

Jag har en TG787 (Smart) från Telia. Kan man inte ändra IP-adress på denna?

Jag försöker ansluta till jobbet med VPN och där har vi 192.168.1.xxx, dvs. samma subnät som TG787 använder och det ställer till problem.
På TCP/IP-konfiguration (Hemmanätverk-Gränsnitt-LocalNetwork) kan man ju byta adressen (192.168.1.254) och DHCP-adresserna, så jag provade det. Men det ledde bara till att Internet och IPTV slutade fungera och när jag startat om TG787 så var IP't återställt till 192.168.1.254.

Så vad kan jag göra?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Problemet är i grunden att din jobbdator inte har en publik IP adress, samma med din dator hemma, det är alltså bara IP adresser som bara användes i lokala nätverk det blir så när datorer sitter bakom en router.
Problemet är alltså inte att det är samma subnät det minsta, utan på att detta är en adress som "inte finns"

Du får använda nån annan metod att ansluta till datorn, tjänster som tex http://www.logmein.com bör fungera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Manualen till modemet finns här:

http://www.thomsonbroadbandpartner.com/getfile.php?id=5368

Det verkar dock inte stå något om att byta ip-nät för lan-sidan i modemet.

Då finns det några saker att göra:
1. Ring supporten och fråga om de kan byta nät på lanet i ditt modem åt dig.. (ibland har de mer access än du)

Fungerar inte detta, har du egentligen bara två alternativ:
- ställ modemet i bryggat läge, och koppla in en egen bredbandsrouter (där du kan konfa ip-nät för lansidan själv)
- byt ip-nät på kontoret.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Problemet är i grunden att din jobbdator inte har en publik IP adress, samma med din dator hemma, det är alltså bara IP adresser som bara användes i lokala nätverk det blir så när datorer sitter bakom en router.
Problemet är alltså inte att det är samma subnät det minsta, utan på att detta är en adress som "inte finns"

Jo, vi använder VPN-klient. Lite osäker på hur det fungerar, men vet ATT det fungerar om man har olika subnät på de båda sidorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fenrus
Manualen till modemet finns här:

http://www.thomsonbroadbandpartner.com/getfile.php?id=5368

Det verkar dock inte stå något om att byta ip-nät för lan-sidan i modemet.

Då finns det några saker att göra:
1. Ring supporten och fråga om de kan byta nät på lanet i ditt modem åt dig.. (ibland har de mer access än du)

Fungerar inte detta, har du egentligen bara två alternativ:
- ställ modemet i bryggat läge, och koppla in en egen bredbandsrouter (där du kan konfa ip-nät för lansidan själv)
- byt ip-nät på kontoret.

Tack, jag funderade lite på att använda en router, men det är alltså inte bara att plugga in mellan modem och dator? Bryggat läge?

Brukar inte nån från Telia skriva här? Så slipper jag ringa...:D

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

har du ringt ännu?
90200 är telias privatkundservice annars..

Visa signatur

Cogito ergo sum