Permalänk
Hedersmedlem

Vanliga enheter är alltså:

[font=courier new] Beteckning Namn Storlek ---------- ------- --------- kbit, kb kilobit 1000 bit Kibit, Kib kibibit 1024 bit Mbit, Mb megabit 1000 kbit Mibit, Mib mebibit 1024 Kibit Gbit, Gb gigabit 1000 Mbit Gibit, Gib gibibit 1024 Mibit byte, B byte 8 bit kbyte, kB kilobyte 1000 byte KiB kibibyte 1024 byte Mbyte, MB megabyte 1000 kbyte MiB mebibyte 1024 Kibyte Gbyte, GB gigabyte 1000 Mbyte GiB gibibyte 1024 Mibyte Tbyte, TB terabyte 1000 Gbyte TiB tebibyte 1024 Gibyte [/font]

Fler behöver man sällan. Ofta blandar man de binära och decimala varianterna friskt (och säger till exempel megabyte när man menar mebibyte), men det är ett oskick. Och "mb", som rimligen betyder millibit, menar man förmodligen aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Har du 10/10MB så laddar du ner i 10MB/s..
100/100MB så laddar du ner i 100MB/s

Du har lite fel termer...

Ja det verkar så, var väldigt krångligt i vilket fall.
Men som sagt, 1/10 regeln har jag fått höra från flera håll, men men...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

1/10 låter ju som att man inte får det man betalar för.
Har man 100Mbit nedströms så får man upp till 100Mbit.
Optimalt kan man säga att man kan hämta i 12,5MByte/s med 100Mbit/s nedströms.

Permalänk
Medlem

Känns som att den här tråden är lite väl förvirrande nu för att man ska kunna klargöra något, men som sagt.
Om du har 10/10Mbit-lina får du 1.25MB. Det är som att omvandla pund till dollar, samma användningsområde men helt olika enheter.

Min tumregel är att dividera med 8, vilket tydligen är rätt enligt min gamla skolbok i nätverkskommunikation(kollade precis ).

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
SAY WHAT?
Är 7 = 100 nu också eller(verkar ju som vilket tal som helst kan motsvara vilket annat tal som helst)? Samt undrar jag vart du fått dina "regler" ifrån!

Motsvarar hastigheten en tiondel? Nej, verkligen inte. Det är ju för fan olika enheter...

Sen måste jag bara påpeka att det är fan skrämmande att det tar typ 10 inlägg för att reda ut att B och b inte är samma sak... Nästan så man blir ledsen!

EDIT:

Nej det gör det inte! 600kilobit(kb)/sek är inte samma sak som 0.6millibit(mb)/sek!

Warning for nerdrage!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Warning for nerdrage!

Japp! Vart förbannad som fan! Fick lov att lägga mig och käka lugnande för att jag brusade upp så fördjälvigt!

Åhh nej nu kommer det igen! AHHHHHHHHHHHH!

För övrigt b==B!

PUSS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Japp! Vart förbannad som fan! Fick lov att lägga mig och käka lugnande för att jag brusade upp så fördjälvigt!

Åhh nej nu kommer det igen! AHHHHHHHHHHHH!

För övrigt b==B!

PUSS!

=D

Permalänk
Medlem

När man leker med hårddiskar och partitioner. Vilken enhet är det man ska gå efter då? Om jag vill ha en disk på exakt 800 GB (enligt windows utforskaren) hur många MB är då det? Eller är inmatningsvärden olika också? T.ex. om jag gör partioneringen med windowsskivan vid installation eller om jag använder TrueCrypt.

Lurade nästan bort mig själv i frågan. Men hoppas ni förstår

EDIT: Senast jag lekte med TrueCrypt så chansade jag på att sätta 901GB på en disk och lyckades då få exakt 900GB enligt windows utforskaren. Har jag missat att de använder olika enheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Ja det verkar så, var väldigt krångligt i vilket fall.
Men som sagt, 1/10 regeln har jag fått höra från flera håll, men men...

1/8 teoretiskt.

100Mbit - 12,5MByte...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Ojoj vilken tråd Jag trodde faktiskt att många här på Sweclockers visste skillnaden mellan MegaByte och Megabit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Oj vilken förvirrande tråd...
ISP'er anger alltid hastighet i bit/s (Kbit/s eller Mbit/s) eftersom den siffran är störst
Men en del program som t ex vissa torrentklienter anger i Byte/s (kbyte/s eller Mbyte/s). Det skiljer ju en faktor 8 mellan dessa.
Problemet är ju att de ofta förkortar Mbit/s till Mb/s och Mbyte/s till MB/s (likadant för kbit/s).
Torrentnerladdning ska komma upp i ungefär samma hastighet som man får på www.bredbandskollen.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
SAY WHAT?
Är 7 = 100 nu också eller(verkar ju som vilket tal som helst kan motsvara vilket annat tal som helst)? Samt undrar jag vart du fått dina "regler" ifrån!

Motsvarar hastigheten en tiondel? Nej, verkligen inte. Det är ju för fan olika enheter...

Sen måste jag bara påpeka att det är fan skrämmande att det tar typ 10 inlägg för att reda ut att B och b inte är samma sak... Nästan så man blir ledsen!

EDIT:

Nej det gör det inte! 600kilobit(kb)/sek är inte samma sak som 0.6millibit(mb)/sek!

det heter megabit inte millibit, milli är 10 upphöjt till -3 och mega är 10 upphöjt till 6

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
det heter megabit inte millibit, milli är 10 upphöjt till -3 och mega är 10 upphöjt till 6

Men du skrev ju med litet m. mb = millibit, Mb = megabit.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
det heter megabit inte millibit, milli är 10 upphöjt till -3 och mega är 10 upphöjt till 6

Mega skrivs som "M" och milli skrivs som "m".
Alltså är 1 mb (millibit) en bråkdel av en bit, medans 1 Mb (megabit) är en miljon bitar.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

1 byte är 8 bitar.

Alltså är det helt i sin ordning.

Permalänk
Medlem

Hur många sweclockare krävs det för att reda ut skillnaden mellan bits och bytes?

Permalänk
Rekordmedlem

8?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
1 byte är 8 bitar.

Vanligtvis i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vanligtvis i alla fall.

lättast är det om man utvecklar ett liknande system för internetuppkopplingar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vanliga enheter är alltså:
....
Fler behöver man sällan. Ofta blandar man de binära och decimala varianterna friskt (och säger till exempel megabyte när man menar mebibyte), men det är ett oskick. Och "mb", som rimligen betyder millibit, menar man förmodligen aldrig.

Hur var det nu med det jag skrev i en annan tråd för ett par veckor sen om Mbit och MByte (som du sedan citerade)... Jag erkänner mig slagen; verkligheten ser värre ut än vad jag trodde ;).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hur var det nu med det jag skrev i en annan tråd för ett par veckor sen om Mbit och MByte (som du sedan citerade)... Jag erkänner mig slagen; verkligheten ser värre ut än vad jag trodde ;).

Hehe, jag tänkte väl att det kändes bekant på något sätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
det heter megabit inte millibit, milli är 10 upphöjt till -3 och mega är 10 upphöjt till 6

Naww bubben! Det är inte lätt när det är svårt. När fan ska du ge dig då? Eller är du en människa som inte kan ha fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Men du skrev ju med litet m. mb = millibit, Mb = megabit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth

Mega skrivs som "M" och milli skrivs som "m".
Alltså är 1 mb (millibit) en bråkdel av en bit, medans 1 Mb (megabit) är en miljon bitar.

Tack för att det finns folk som vet skillnad på saker och ting.

PUSS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Naww bubben! Det är inte lätt när det är svårt. När fan ska du ge dig då? Eller är du en människa som inte kan ha fel?

Tack för att det finns folk som vet skillnad på saker och ting.

PUSS!

jo jag ger mig
men det jag säger är kanske fel med jag har ju en uppkoppling på ungefär 5.6 Mbit/s och laddar ner med 670 kB/s
men du har säkert rätt:)

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Sötast

Har aldrig sett maken till okunskap i en och samma tråd, och på Sweclockers forum till råga på allt.

Kolla Elgots inlägg, och om inte det räcker så är det bara att googla och eller att köpa en bok.

Har man inte en susning så rekommenderas det INTE att skriva vad man gissar på vad det är, då det lurar andra personer som inte heller vet.

Permalänk
Medlem

Många inlägg för väldigt lite.

För att göra tillvaron lite mer ?

På vägen till/från internet så räcker det inte med att enbart skicka det bitar/byte som är av intresse. Till de intressanta bitarna så behövs det även bitar för att tala om vart meddelandet ska, om det är en ny etablering av en anslutning mm. Den overheaden har åtminstone förr legat på ca 2 bitar per skickad byte.
ISP:n anger oftast än så länge hur många bitar som deras uppkoppling kan klara av att överföra.
Så kontentan blir att det går 10 bitar på en byte där 2 bitar är för att hålla igång uppkopplingen mm.

Permalänk
Medlem

För alla som inte har förstått skillanden mellan megabyte per sekund och megabit per sekund:

http://hotpot.se/Mbps.htm

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

hahahahah den här tråden gjorde min morgon

Tack swec för all humor som får mig att bli glad en måndag morgon

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det var möjligt att bli mer efterbliven av att läsa en tråd, skulle jag vara en person som faktiskt letade efter skillnaden mellan megabit och megabyte här, skulle jag inte gå härifrån ett dugg klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrIcy:

Visste inte ens att det var möjligt att bli mer efterbliven av att läsa en tråd, skulle jag vara en person som faktiskt letade efter skillnaden mellan megabit och megabyte här, skulle jag inte gå härifrån ett dugg klokare.

Vore nog en bra post "Saker vi har hört från tekniskt okunniga"-tråden eller vad den hette.

Elgot förklarade dock bra, äntligen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrIcy:

Visste inte ens att det var möjligt att bli mer efterbliven av att läsa en tråd, skulle jag vara en person som faktiskt letade efter skillnaden mellan megabit och megabyte här, skulle jag inte gå härifrån ett dugg klokare.

Hade nog letat lite till i.s.f. istället för att dra upp en 6år gammal tråd

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB