Permalänk
Medlem

[FAQ] Hur du skriver en felbeskrivning

Många som rapporterar om fel på sina internetuppkopplingar missar att ta med grundläggande saker i felbeskrivningen, här är en kort lista på vad som är bra att ta med.

1. Felbeskrivning (Kortfattat, hur upplever du felet?)
2. Har det fungerat tidigare, i så fall när, och vad har du gjort sen dess?
3. Uppkopplingstyp/tjänst (*DSL, LAN, Kabel, Stadsnät, 3G..)
4. Leverantör (Dynamisk/statisk IP?, hur många addresser får du..?)
5. Vad har du för utrustning från leverantören? (fabrikat & modellbeteckning, samt: Lyser det några märkliga lampor på den?)
6. Vad har du för egen utrustning? (fabrikat & modellbeteckning på: bredbandsroutrar, brandäggar, wlan-ap's etc som kan vara relevanta)
7. Vad har du för IP, Default Gateway, subnätmask.
8. Får du samma fel när du testar med flera olika datorer?
9. Får du samma fel när du testar direkt i modem/uttag utan bredbandsrouter?

[edit]Adderat bra input.[/edit]
[edit]Adderat mera bra input om fabrikat/modellbeteckningar.[/edit]

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Har det fungerat tidigare, i så fall när, och vad har du gjort sen dess? Vad har du för IP, Default Gateway, mask.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Har det fungerat tidigare, i så fall när, och vad har du gjort sen dess? Vad har du för IP, Default Gateway, mask.

Bra grejer!, la till dem!

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Hehe, nu skrev jag lite snabbt men du kanske ska skriva subnätmask för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

ändrade.. nån som har fler tillägg?

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Vad prylarna har för modellbeteckning och märke.

Händer rätt ofta att folk kallar sitt modem/switch/whatever för router.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Om man har fått ev. ärendenummer är det bra att ta med. (Detta förutsatt att tråd-skaparen tänker på när man har kontakt med operatörsupporten och inte när man skriver här på forumet)