Speldator, 10-13tusen, feedback och tips sökes!

Permalänk
Medlem

Speldator, 10-13tusen, feedback och tips sökes!

Tjena alla kunniga

Jag har fått en budget på runt 10-13 lax att spendera på en ny gamingdator (inkl. skärm och dylikt) och har nu suttit och pulat ihop lite delar på Inet.se.

Nu undrar jag om detta paket ser fint och prisvärt ut? Jag har tänkt lira spel som Bad Company 2 och MW2, tänkte oxå köra windows 7 professional 64 bit.

Kom gärna med feedback och tips på vad som skulle kunna förändras (strunta i musen och tangentbordet)

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 st 1 192 kr

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart st 210 kr

500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ st 490 kr

Asus M4A79XTD EVO DDR3 st 1 072 kr

Byggnation av dator med valfria delar st 795 kr

Intel Core i7 930, 2.80GHz st 2 731 kr

BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED st 1 490 kr

Gigabyte Radeon HD5850 1GB st 2 760 kr

Ace Keyboard KUA100 st 84 kr 84 kr Ta bort

Logitech MX518 Optical Gaming Mouse st 329 kr

Cooler Master HAF 932 st 1 345 kr

Corsair TX 650W 80+ st 888 kr

Summa: 13 386 kr

Jag är inte direkt vad man skulle kalla kunnig inom detta område, så ställ gärna frågor om det är någon detalj jag missat!
Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Jag vet vad som MÅSTE förändras. Processorn passar inte ens fysiskt på moderkortet, du har valt en Intel-processor till ett AMD-moderkort.

Tog inte med allt, det jag inte bytt ut kan du behålla helt enkelt.

Skillnaderna
*Processor som faktiskt passar på moderkortet Den är bättre lämpad för spel än i7 930, dock hade du nog inte haft råd med den om du valt rätt grejer vad det avser moderkort och minnen
*Grafikkort med bättre kylare, även fabriksöverklockat
*Billigare chassi, även det här ett gamerchassi, med fönster och allt. Vill du behålla 932 respekterar jag det, inget dåligt chassi
*Lite snabbare minnen för en nästintill symbolisk extra summa
*Moudlärt nätaggregat = mindre lösa sladdar. Dock kanske du inte gillar den orangea färgen
*Processorkylare variant bättre än den medföljande

Vill du ha möjlighet till att köra dubbla grafikkort i framtiden så säg till, då måste jag ändra ett par saker.

Kan också få in en SSD tillsammans med en AMD-processor, dock ger det ingen bättre spelprestanda. SSD kan du alltid uppgradera till längre fram.

Permalänk
Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Son of Qwerty
http://img32.imageshack.us/img32/2420/datorpaket4.png

Du missade en liten detalj för 1 500 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Son of Qwerty
http://img32.imageshack.us/img32/2420/datorpaket4.png

Bra paket som klarar en del klockning, dock lite över budget med hänsyn till skärm.

Ska du inte klocka kan du ta bort H50n, och spara någon krona, då kan du även köra på P7P55D (dvs utan "PRO"). Sen byter du till 1333-minnen och tar ett billigare tangentbord. Då har du råd med en skärm också. Räcker inte dessa förändringar till en vettig skärm så tar du ett HD5850 istället för HD5870 så är du hemma.

Paketet som tuppel rekommenerade ser jag heller inga fel på.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Mitt förslag.

Har 8x8 stöd för crossfire om du skulle vilja det i framtiden.
Du kan om du vill spara in lite på grafikkortet genom att ta http://www.inet.se/artikel/5408723/powercolor-radeon-hd5850-p...

Edit: såg nu att du kankse skulle ha montering med i priset? ta 5850 då som grafikkort istället.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem

Spåret TheJerk var inne på:

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Fick med ett 5870 och en 24" skärm.

Har själv en likadan skärm och är kanonnöjd

Läste några kommentarer på Inet om att man kanske behöver köpa en förlängningssladd till en av sladdarna på nätagget, men det är ju lätt fixat.

Kör själv en sådan processorkylare med en likadan fläkt på som jag la i paketet och den är verkligen knäpptyst. Även när jag körde överklockat (kolla datorn i sig) så var den i princip ljudlös. Kan vara lite bökig att få på dock men du låter ju Inet göra det åt dig så det skall inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Tackar hjärtligast för all respons! Nu ska jag nog kunna knåpa ihop något förhoppningsvis:)

En snabb fråga bara, ska man satsa på i5 eller AMD? Eller är de en smaksak?

(Med AMD menar jag förstår processorn djjokke tipsade om!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullz
Tackar hjärtligast för all respons! Nu ska jag nog kunna knåpa ihop något förhoppningsvis:)

En snabb fråga bara, ska man satsa på i5 eller AMD? Eller är de en smaksak?

(Med AMD menar jag förstår processorn djjokke tipsade om!)

Ja jag tror att det mest är en smaksak. Tror knappt att det skiljer någonting alls i spelprestanda mellan en i5:a och 945:an.

Tänk bara på att om du väljer en i5:a så måste du även byta prollekylare, minnen och moderkort. Jag valde 945:an dels för att jag själv har en 940:a som jag är grymt nöjd med (väldigt lätt att överklocka) men även för att det finns en del moderkort på marknaden just nu som ger mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Ja jag tror att det mest är en smaksak. Tror knappt att det skiljer någonting alls i spelprestanda mellan en i5:a och 945:an.

Tänk bara på att om du väljer en i5:a så måste du även byta prollekylare, minnen och moderkort. Jag valde 945:an dels för att jag själv har en 940:a som jag är grymt nöjd med (väldigt lätt att överklocka) men även för att det finns en del moderkort på marknaden just nu som ger mycket för pengarna.

Okey! Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Jag valde 945:an dels för att jag själv har en 940:a som jag är grymt nöjd med (väldigt lätt att överklocka) men även för att det finns en del moderkort på marknaden just nu som ger mycket för pengarna.

940 är Black Edition och 945 är inte, alltså kan man inte påstå att 945 är lätt(are) att överklocka.

---

Nu låter det som jag tutar min egen tuta, men låt gå: Byt ut 21,5" skärmen mot 24" i mitt paket så får du mer prestanda för priset (13 464 kr) och bättre grafikkortskylare. i5 750 är bättre än X4 965 som är högre klockad än 945 och har upplåst multipel. Modulärt nätaggregat och Fractal Design Define R2 tillsammans med mitt paket i övrigt innebär ~13 650 kr. Crossfire med HD5870 är det väl ändå ingen som behöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Ja jag tror att det mest är en smaksak. Tror knappt att det skiljer någonting alls i spelprestanda mellan en i5:a och 945:an.

Tänk bara på att om du väljer en i5:a så måste du även byta prollekylare, minnen och moderkort. Jag valde 945:an dels för att jag själv har en 940:a som jag är grymt nöjd med (väldigt lätt att överklocka) men även för att det finns en del moderkort på marknaden just nu som ger mycket för pengarna.

Minnen behöver han väll inte byta?

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|