Permalänk
Medlem

En vägg som finns någon kilometer hemifrån.
Lekt lite med vitbalans och kontraster i Lightroom.

Kritik uppskattas

(samma inlägg finns i Vinterfoto-tråden, men då det främst är kritik jag vill ha, så postar jag här med ^^)
MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
http://waf.se/bilder/ovrigt/vagg.png

En vägg som finns någon kilometer hemifrån.
Lekt lite med vitbalans och kontraster i Lightroom.

Kritik uppskattas

(samma inlägg finns i Vinterfoto-tråden, men då det främst är kritik jag vill ha, så postar jag här med ^^)
MVH //Gorian

Min första tanke när jag såg bilden var, tråkig vinkel och att den inte sa mig så mycket. Och efter att ha kollat lite på den så tror jag nog att jag fortfarande tycker så. Den här bilden säger inte så mycket mer än att det är en tegelvägg som står upp och där borat någonstans finns en gångtunnel.

Angående leken med vitbalansen så är den ju väldigt neutral och korrekt vad n korrekt vitbalans är. Men det är varken kall eller varm-ton i bilden, så skulle mer se detta som en justering än en lek med vitbalansen.

Kanske ta fram en lite varmare ton i bilden och leka med samma ställe och motljus skulle göra att bilden blev mer intressant.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Hejsan, här kommer mitt första inlägg någonsin i en tråd som har med foto att göra, så håll i er!

Vi har fått så mycket snö nu hemma i Uddevalla och brorsan (familjens "fotograf") har brutit benet, så jag valde att själv gå ut och föreviga detta för Bohuslän ovanliga fenomen.

Jag har bara använt en riktig kamera en gång förut, så var hårda men rättvisa i er kritik, skulle vara kul att få lite tips till nästa gång jag blir sugen på att fota. Bilden är tagen med en Nikon D40, objektiv har jag ingen aning om. Jag överdrev kontrasten och förstärkte det blåa lite för att få den lite mer effektfull.

http://pici.se/pictures/vzcJSdhnp.jpg

När du förstärkte det blåa kanske du skulle ha maskerat snön så att den inte blev så blå. Annars en bra bild.

En närbild på en mandarin. Hur kan bilden bli bättre? Vad kan mer vara intressant att fotografera nära?

Permalänk
Medlem

En bild på en av mina airsoft bössor.
Notera att jag avsiktligt valt att ha hög kontrast och hög "fill light" (vad nu det heter på svenska?).

Vad tycker ni om denna bild? Vad skulle ni gjort annorlunda/komplettera med?

Högupplöst version här

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Sätter lite fart på tråden igen!

Bild från när jag och tjejen vandrade/fiskade i fjällen.
Konstruktiv kritik uppskattas!

http://pici.se/pictures/MPMESKjjX.jpg

Riktigt snygg bild, stör mig lite på att horisonten, testa kanske att beskära bilden så att horisont-linjen ligger precis i mitten. Som våran fotolärare ofta sa till oss, ska något vara snett så ska det synas tydligt att det är det också, annars upplever man lätt bilden som "lite sned". Samma gäller också horisontlinjen, vanligtvis så brukar man beskära bilden så den är på antingen 25, 50 eller 75%.

Självklart så är det ju bara guidelines, inget som säger att man måste göra så!

En bild jag tog i somras, kommentera gärna.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
En bild på en av mina airsoft bössor.
Notera att jag avsiktligt valt att ha hög kontrast och hög "fill light" (vad nu det heter på svenska?).

Vad tycker ni om denna bild? Vad skulle ni gjort annorlunda/komplettera med?

http://waf.se/bilder/ovrigt/spr_w600.png
Högupplöst version här

MVH //Gorian

Ny bakgrundsbild..:P

Tycker bilden ser bra ut som den gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ny bakgrundsbild..:P

Tycker bilden ser bra ut som den gör.

Haha, tack så mycket ^^
Hojta till om du vill ha en ännu mer högupplöst version ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Haha, tack så mycket ^^
Hojta till om du vill ha en ännu mer högupplöst version ^^

MVH //Gorian

*Hojtar till utav helvete*

Du har inga fler liknande egentagna bilder ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
En bild på en av mina airsoft bössor.
Notera att jag avsiktligt valt att ha hög kontrast och hög "fill light" (vad nu det heter på svenska?).

Vad tycker ni om denna bild? Vad skulle ni gjort annorlunda/komplettera med?

http://waf.se/bilder/ovrigt/spr_w600.png
Högupplöst version här

MVH //Gorian

i princip "slö-HDR" får bössan att se modellerad ut

Permalänk

[IMG]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
*Hojtar till utav helvete*

Du har inga fler liknande egentagna bilder ?

Jovisst har jag det.
Tänkte först posta alla i tråden, men såg sedan att det endast var tillåtet att posta en bild per inlägg (samt att det skulle bli en jäkla massa bilder på vapen helt plötsligt ^^).

4 bilder på semisnipern, samt 5 bilder på min M4 kan laddas ner >>> HÄR <<< (OBS! 51MB).
Alla är i samma stil som ovan.
(EDIT: Här är en liten custom 1280x1024 wallpaper också)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
i princip "slö-HDR" får bössan att se modellerad ut

För en kille som har haft sin systemkamera i två månader och inte riktigt fått kläm på begreppen än...

...är det positivt eller negativt?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gillar den skarpt! Skulle nog vilja se en version där huset är i fokus. Fast är inte säker på att det skulle göra den bättre. Älskar kornet och tonerna! Är det TS optik?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Foto från dagens runda, gammalt skjul på nån klart skum gård vi gick förbi. Alla kanaler utom den röda och orangea har blivit konverterade till s/v. Har jag lyckats få den lite skumma, gamla känslan? Kritik och synpunkter, tack.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
[BILD]

Foto från dagens runda, gammalt skjul på nån klart skum gård vi gick förbi. Alla kanaler utom den röda och orangea har blivit konverterade till s/v. Har jag lyckats få den lite skumma, gamla känslan? Kritik och synpunkter, tack.

I say yes, you have!
Jag skulle personligen dock göra bilden aningen ljusare, men tycker den är mycket bra som den är också!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag vet att iPhonen's skärpa vart lite knas, men i denna lågupplösta version kände jag att det inte gjorde så mycket?

Något jag kunde ändrat, med text eller nåt?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Visa signatur
Permalänk
Medlem

mer på www.rekfoto.se

Visa signatur

PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB - Gigabyte GA-P55A-UD3 -
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Intel Core i5 750, 2.66GHz - Cooler Master 690 II Advanced - Fractal Design Tesla 550W 80+ [www.rekfoto.se]

Permalänk
Medlem

Solnedgång i Tarifa

Är kontrasten och ljusstyrkan rätt?
Cadiz

Hur mycket färgmättnat kan man ösa på? Och hur mycket Unsharp mask?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Zealxor: Kanske lite mindre kontrast så att de mörka områdena inte blir så mörka. Skärpan ser ok ut (inga haloeffekter…). Inte speciellt bra att dra i skärpereglaget för mkt. Själv gillar jag skärpa upp mina digitala bilder med högpassfilter (i cs4 appliceras högpassfilter på ett bildlager vars blend mode sätts till overlay eller hardlight… ).

Permalänk
Medlem

att ändra till hardlight tycker jag ofta ger för stark skärpa, det är ju om man isf drar ner opaciteten eller såå kan man köra soft light från början.

Visa signatur

PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB - Gigabyte GA-P55A-UD3 -
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Intel Core i5 750, 2.66GHz - Cooler Master 690 II Advanced - Fractal Design Tesla 550W 80+ [www.rekfoto.se]

Permalänk
Medlem

Testade sänka kontrasten, tack för tipset med högpassfiltret. Kör ufraw + gimp och jag hittate ett högpassfilter plugin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB - Gigabyte GA-P55A-UD3 -
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Intel Core i5 750, 2.66GHz - Cooler Master 690 II Advanced - Fractal Design Tesla 550W 80+ [www.rekfoto.se]

Permalänk
Medlem

iPhonekamera och Photshop mobile

wiiieee

EDIT: Hmm, såg nu att detta var bildkritiktråden och inte vanliga. Jaja, lite kritik kan väl inte skada

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

Litet enkelt bidrag från mej.

//Peter

Permalänk
Medlem

Bland dom första bilderna tagna på min första systemdigitalare. är totalt rookie på fotografering men man ska väl börja någonstans

blev överexponerad. mkt kvar att lära bara förstå hur kamerans alla inställningar funkar är inte gjort i en handvändning

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1zard:

Bland dom första bilderna tagna på min första systemdigitalare. är totalt rookie på fotografering men man ska väl börja någonstans

blev överexponerad. mkt kvar att lära bara förstå hur kamerans alla inställningar funkar är inte gjort i en handvändning

http://sundkvist.blogsite.org/bilder/Emma 2.jpg

Testa att använda kamerans ev. exponeringsgaffling tillsammans med full auto f.ö. & kolla vad som händer.
Dagens kameror är så tekniskt bra fotografer (skärpa & det ..) så det kan löna sig att ta t.ex. 3-serier
med olika exponeringar med t.ex. 0.3-1.3EV differans. Kolla EXIF-data & histogram. Gilla eller inte.
Exponeringskompensationsknappen/ratten (O_o) brukar sitta bra till på DSLRs av en bra anledning.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zealxor:

Solnedgång i Tarifa
BILD
Är kontrasten och ljusstyrkan rätt?
BILD
Cadiz
Hur mycket färgmättnat kan man ösa på? Och hur mycket Unsharp mask?

Fina bilder i min mening, så kan inte uttala mig om färgmättnaden, men det ser ut som om de drabbats av lite sned horisont. Sticker lite i mina ögon på samma vis som när en tavla hänger lite snett. Testade att trycka en penna mot skärmen för att syfta lite och på båda bilderna är vänsterkantens linje lite "dippad"/ längre ned än på högersidan.
Kanske inte var kommentaren du ville ha, men i alla fall...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tror ni om den här HDR'en ? Kritik och synpunkter tack!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?