Produkt som knutpunkt för trådade devices att komma åt wifi

Permalänk

Produkt som knutpunkt för trådade devices att komma åt wifi

Jag hyr ett rum i en lägenhet där killen jag hyr av har ett wlan. Nu vill jag ansluta min PC, Xbox och framtida grejer som inte har wifi till nätet för att komma åt Internet.

Efter lite sökande var första planen att köpa någon billig workgroup bridge-liknande grej som jag kunde koppla in i min switch och på så vis ansluta mitt nätverk till wlanet. Dock verkar det vara tunt med sådana. Därefter såg jag billiga Netgear trådlös router WGR614 och tänkte att det kanske är enklast att köpa en sådan och koppla in alla direkt till den. Men kan en sådan ta emot wifi och dela med anslutna devices? Och hur funkar det med tilldelning av IP-adresser när jag sitter bakom en router?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort precis detta med t.ex. en fonera-accesspunkt med dd-wrt.
Har även gjort det framgångsrikt med netgear wg102.

Alla accesspunkter som går att ställa i "wireless client" klarar av detta.

ip-tilldelning genom en accesspunkt ställd som wireless client är inga problem, eftersom den bryggar det trådlösa nätet till det trådbundna nätet. Det innebär att den dhcp-server som delar ut ip-addresser i det trådlösa nätet i vanliga fall kommer att dela ut ip-addresser till dina burkar som sitter anslutna via tråd till din wireless-client -burk.

Visa signatur

Cogito ergo sum