Permalänk
Medlem

Wifi-anslutning

Hej,

Är kass på det här så jag vänder mig hit,

Sitter med en Ipod touch och har inget trådlöst nätverk att ansluta till.

Det jag dock har är en Netgear WPN111-usb nätverkssticka och en vanlig internet anslutning till min dator via cabel-modem som jag har via comhem.

är det på något sätt möjligt att sända ett trådlöst nätverk via stickan eller kan jag bara använda den för att ta emot? guider eller vad som helst är välkommande!

Ledsen för mitt dåliga datorspråk hoppas ni förstår, fråga annars och gärna förklara vad som behövs ifall det inte går.

Permalänk
Medlem

Re: Wifi-anslutning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrZadire

är det på något sätt möjligt att sända ett trådlöst nätverk via stickan eller kan jag bara använda den för att ta emot? .

Nej!

Det du har är en mottagare (nätverkskort) för trådlöst som bara tar emot signaler. Det du behöver är en trådlös router.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde kunna sätta USB-stickan i Ad-hoc-läge och sedan får din dator agera gateway (och DHCP-server antar jag) för din iPhone. Finns guider i Vista och Windows 7 för att dela anslutningen, och även i XP om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Vartifrån tar du emot signalerna med stickan då? o.O

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Re: Re: Wifi-anslutning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Nej!

Det du har är en mottagare (nätverkskort) för trådlöst som bara tar emot signaler. Det du behöver är en trådlös router.

Det här var det dummaste jag har hört.

Ställ in wlan-kortet (usb-dongeln) i din andra burk att köra ad-hoc, och aktivera "internet delning" i windows så kommer din iPod att kunna surfa på nätet.

För att hitta mer info om det, googla på ditt wlan-korts fabrikat och ad-hoc windows så bör du hitta bra info.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Re: Re: Wifi-anslutning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Nej!

Det du har är en mottagare (nätverkskort) för trådlöst som bara tar emot signaler. Det du behöver är en trådlös router.

Både USB stickor och routrar sänder och tar emot signaler. För TCP/IP så räcker det inte bara att ha en mottagare, eftersom det är dubbelriktad kommunikation.

Jämförande exempel:
Internet: Du sänder och tar emot data, dubbelriktad kommunikation.
Television: Du är mottagare, enkelriktad kommunikation (oftast).

Förövrigt är det som föregående talare säger att det fungerar ypperligt med dator-dator kommunikation med hjälp av Ad-Hoc.