Permalänk
Medlem

Switch väggupphängning

Tjena!
Jag har tänkt att köpa mig en switch för att få upp prestandan på hemmanätverket.
Jag har tänkt att köpa en riktig switch, då menar jag en som är tänkt att monteras i rack.

Problemet är att jag inte har något rack och det ser inte så snyggt ut att ha den på skrivbordet. Så jag tänkte hänga upp den på väggen.

Men vet inte hur, någon som har tips?
Antar att de flesta switchar inte har några färdigborrade hål för detta. Säljs det några kit för väggupphängning, eller är det borra egna hål som gäller?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Rackmonterbara switchar är ganska stora, är du säker på att du skall ha en sådan?
Brukar räcka bra med en bättre gigabitswitch. Själv har jag en GS108 som jag är supernöjd med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Re: Switch väggupphängning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Tjena!
Jag har tänkt att köpa mig en switch för att få upp prestandan på hemmanätverket.
Jag har tänkt att köpa en riktig switch, då menar jag en som är tänkt att monteras i rack.

Problemet är att jag inte har något rack och det ser inte så snyggt ut att ha den på skrivbordet. Så jag tänkte hänga upp den på väggen.

Men vet inte hur, någon som har tips?
Antar att de flesta switchar inte har några färdigborrade hål för detta. Säljs det några kit för väggupphängning, eller är det borra egna hål som gäller?

du kan ju köpa ett ikea bord och sätta den i mellan bordsbenen sök här på forumet så får du veta vilket jag menar

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ja, ska ha en rackmonterad. Vill ha många portar och bra prestanda.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Switch väggupphängning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
du kan ju köpa ett ikea bord och sätta den i mellan bordsbenen sök här på forumet så får du veta vilket jag menar

Här --> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Switch väggupphängning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
du kan ju köpa ett ikea bord och sätta den i mellan bordsbenen sök här på forumet så får du veta vilket jag menar

Har sett den, snygg lösning, men tyvärr inte aktuell för mig. Har helt enkelt inte plats.
Då köper jag hellre ett rack.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Rack kan vara ganska dyra. men har sätt något på blocket för runt 1000kr. kolla på tradera och sånt också.

Edit: söker själv nån form av montering för 1u rackserver så perfekt taiming på tråden!

Permalänk
Medlem

Måtten är ju standardiserade, så är väldigt enkelt att bygga något eget eller nyttja en befinlig möbel i hemmet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

för att montera en rackswitch på väggen är det ofta förberett att man kan vrida på rack-vinklarna som monteras på switchen 90 grader, för att möjliggöra rackmontering.

t.ex. hp 1800-serien har detta.

Det står säkert i de olika switcharnas tech-specs.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk

Fixa upp ett rack istället. Själv köpte jag ett 5-6 (?) U rack på Kjell&Co för några hunkor som jag har monterat längst upp i garderoben

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Ja, ska ha en rackmonterad. Vill ha många portar och bra prestanda.

http://www.dustin.se/pd_5010087323.aspx
snabb med många portar? =]

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem

Denna kanske kan vara något för dig?

19" Väggfäste

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Rackswitchar har ju en tendens att låta nå fruktansvärt, du vill nog inte ha en i samma rum som du är i.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Rackswitchar har ju en tendens att låta nå fruktansvärt, du vill nog inte ha en i samma rum som du är i.

Det finns många rackmonterbara switchar som är fläktlösa (och så finns det självklart de där lite roligare som har en hel dator i sig om minst 10 fläktar...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fenrus
för att montera en rackswitch på väggen är det ofta förberett att man kan vrida på rack-vinklarna som monteras på switchen 90 grader, för att möjliggöra rackmontering.

t.ex. hp 1800-serien har detta.

Det står säkert i de olika switcharnas tech-specs.

Detta lät vettigt, ska kolla mer på detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Fixa upp ett rack istället. Själv köpte jag ett 5-6 (?) U rack på Kjell&Co för några hunkor som jag har monterat längst upp i garderoben

Menar du denna: http://www.kjell.com/?item=38952&path=97000000,208000000,2095...
Hittade ingen annan när jag sökte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
http://www.dustin.se/pd_5010087323.aspx
snabb med många portar? =]

Är inte miljonär tyvärr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Denna kanske kan vara något för dig?

19" Väggfäste

Nästan, fast har tänkt att montera switchen längs med väggen, så alla nätverkskablar går ner mot golvet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Rackswitchar har ju en tendens att låta nå fruktansvärt, du vill nog inte ha en i samma rum som du är i.

Har tänkt att byta ut fläktarna mot tysta varianter, så det ska nog lösa sig.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Nej det var inte den, det var samma som Kr^PacMan länkade till
Tyvärr tror jag att det blir svårt att hitta något rack för vertikal montering istället för det vanliga, horisontell.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, finns få monteringsprylar för vertikal montering av 19"-prylar. Kan rekommendera kardborrband, sjukt slitstarkt och relativt billigt:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Som sagt, finns få monteringsprylar för vertikal montering av 19"-prylar. Kan rekommendera kardborrband, sjukt slitstarkt och relativt billigt:

http://www.kjell.com/content/media/images/items/40093.jpg

Ja! Detta kan nog funka bra, lätt att montera ner switchen också ifall det skulle behövas.
Får fixa någon platta att fästa ena delen av kardborrbandet på väggen bara, men det ska nog inte vara några problem. Nu ska jag köpa switch

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

fyfan bara köpa några meter patentband, spänna över switchen och sen några skruvar på varje sida!
nemas problemas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
fyfan bara köpa några meter patentband, spänna över switchen och sen några skruvar på varje sida!
nemas problemas
http://www.vvsochbad.se/images/ProductPictures/productcard/Pa...

Men det blir inte så snyggt Vill ha det stilrent.

Funderade på kardborrbanden, hur mycket kan de bära upp? Switchen jag kollar på nu väger 4.9 kg, kommer det funka att sätta upp den på väggen med kardborrband?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Snusfri

Finns kardborrband som pallar flera hundra kilo så det är nog nemas problemas

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Finns kardborrband som pallar flera hundra kilo så det är nog nemas problemas

Perfekt, då behöver jag inte oroa mig.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1