Permalänk

Rensa hårdisk.

Hejsan! J

ag har 3st hårdiskar i min dator.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå tillväga för att bara rensa dom två diskarna som inte har OS't på sig? (ska sälja dom)

MVH

Permalänk
Medlem

Formatera dom !??!?!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Formatera duger inte. Det går att återskapa med recovery program.

Kör en diskwipe så kommer inget gå att återskapa. http://www.diskwipe.org/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Formaterar tar som sagt inte bort något egentligen, bara skriver nollor till filtabell osv (right?).

Killdisk, DBan eller diskwipe kan du köra nåra gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Formaterar tar som sagt inte bort något egentligen, bara skriver nollor till filtabell osv (right?).

Nej, absolut inte, skapar en ny MFT e' va' den gör, inget annat.

Permalänk
Medlem

kör wds testprogram och skriv massa nollor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
kör wds testprogram och skriv massa nollor?

Utmärkt förslag. Alla disktillverkares testprogramvara jag använt har haft detta alternativ. På köpet får du en garanti att disken är ok om du ska sälja. Skriv ut protokollet och skicka med.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nej, absolut inte, skapar en ny MFT e' va' den gör, inget annat.

Så var det ja:)

Hade glömt det:/

Permalänk

Tack för alla svar. Har gjort det ni sagt på de två diskarna. Nu till ett annat problem. Har två till som jag tatt från en dator som moderkortet pajjade på. Den ena har windows xp på och den andra bara massa filer. Men när jag sätter in dom i datorn så får jag upp "NTLDS saknas tryck ctrl alt delete för att starta om datorn" eller något?

Någon som vet en lösning hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Datorn startar från fel hårddisk. Välj rätt hårddisk i bios eller byt plats på kablarna så att din Win hårddisk hamnar först.