SEGA master system och Mega drive hjälp!

Permalänk
Medlem

SEGA master system och Mega drive hjälp!

Tja!

I helgen gick man till en stor marknad och hittade en snubbe med lite retro konsoler, och självklart kunde man inte neka barndoms kärleken.
Köpte med mig 2 konsoler hem med lite spel och kom hem och skulle spela men ser att jag antagligen saknar lite sladdar, och marknaden öppnar inte föränns onsdag, men vill gärna spela och slippa tjafsa med han.

där e liv i båda konsolerna, och jag har alla tillbehör förutom kablar till tv:n verkar det som. läst lite att det finns en RGB som man kopplar in via Scart och ska ge bättre bild..

http://www.disgruntleddesigner.com/chrisc/gotRGB/IMG_1152sm.j...

Har provat köra konsolerna via antenn men hittar inte nån bild vet inte om jag sökt fel eller vad som hänt. har ju inte den optimala tv:n för retro spel då jag kör på en 46" LCD, kan den vara boven?

hjälp uppskattas!!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

jag kör mitt sms via antenn på 52" plasma från lg ;o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athkore
jag kör mitt sms via antenn på 52" plasma från lg ;o

det är längesen jag pillade med gamla konsoler så jag vet inte om jag gör fel eller vad jag fattas. han jag köpte det från sa att det va komplett men jag blir lite tveksam.

Jag har ju konsolen, ström adapter och en sladd från konsolen till tv:n (antenn) men jag hittar inte konsolen i tv:n, även via sökning på nån random kanal. fick även med en "splitter" som man kopplar mellan tv:n och antenn sladden så man slår av och på om man vill spela eller se på tv. provat utan den med men det verkar inte funka. antar att jag saknas en sladd då det inte funkade hemma hos en polare heller som har en gammal "tjock tv"

Vill ju spela sonic 1

Tror det är en sån här jag behöver. någon som vet?

http://cgi.ebay.com.au/SEGA-MEGA-DRIVE-2-ORIGINAL-RF-SWITCH-W...

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Tror att det är en sådan du behöver, när jag såg bilden så kom jag ihåg att det fanns någon sådan sladd till Sega och Nintendo 8-bit men jag undrar om det inte bara var för att kunna se på tv och ha ikopplat konsolen på samma gång, jag menar så man inte behövde byta antenn varje gång man skulle se på tv!

EDIT: Annars köper du detta:
http://cdon.se/spel/sega_mega_drive_ultimate_collection-40696...
Så får du spela Sonic igen!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Du måste söka på TV:n din efter rätt frekvens, sen är det bara och spara frekvensen som en "kanal". Det finns som sagt 2 lägen, dock minns jag inte vad dom heter men det är i stilen med hur du söker på en radio.

Är du "old school" enough och säkert äldre än mig borde kunna sånt här utan tjafs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Tror att det är en sådan du behöver, när jag såg bilden så kom jag ihåg att det fanns någon sådan sladd till Sega och Nintendo 8-bit men jag undrar om det inte bara var för att kunna se på tv och ha ikopplat konsolen på samma gång, jag menar så man inte behövde byta antenn varje gång man skulle se på tv!

EDIT: Annars köper du detta:
http://cdon.se/spel/sega_mega_drive_ultimate_collection-40696...
Så får du spela Sonic igen!

haha. det som är charmen med det hela är ju att det är en gammal konsol och de sköna hand kontrollerna! men annars har du helt rätt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sillywalker
Du måste söka på TV:n din efter rätt frekvens, sen är det bara och spara frekvensen som en "kanal". Det finns som sagt 2 lägen, dock minns jag inte vad dom heter men det är i stilen med hur du söker på en radio.

Är du "old school" enough och säkert äldre än mig borde kunna sånt här utan tjafs.

jo jag vet men det är lite mer än 12-13 år sen jag spelade på sånna här konsoler.. ska söka på alla frekvenser nu. se fall man gör framsteg!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

verkar inte som den hittar endå.

Har sladd från RF OUT till tv:n, alltså till antenn ingången men inget händer

Den sladden jag länkade innan och den jag tror jag fattas heter A/V OUT. det enda jag kan tänka är att det är en sån jag måste få tag på?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Har ingen möjlighet och kolla hur mitt SMS är inkopplat då det ligger och dammar hos syrran men det finns en liten adapter vilket kopplas in till antennuttaget sedan till Master system med en till kabel vilket du nog bara fick med. Och just precis så har den en switch på för GAME/TV mode. Antar att du inte fick med en sån? Men det där ebay länken kan vara något. Både SMD och SMS har samma I/O.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sillywalker
Har ingen möjlighet och kolla hur mitt SMS är inkopplat då det ligger och dammar hos syrran men det finns en liten adapter vilket kopplas in till antennuttaget sedan till Master system med en till kabel vilket du nog bara fick med. Och just precis så har den en switch på för GAME/TV mode. Antar att du inte fick med en sån? Men det där ebay länken kan vara något. Både SMD och SMS har samma I/O.

Har en adapter som liknar den men är inte helt samma men borde fylla samma funktion.

har sökt igenom med SMD och sonic 1 i men den hittas inte på någon frekvens i "S" och håller på och söka i "C" nu. vet inte vad det öär för skilland men ja, ska bli kul och se om det funkar, även om det känns dött.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

den vill inte hitta nån av konsolerna. vad jag har förstått så finns det en RGB kabel man ska kunna köpa sm kopplas in via SCART och då ska den hitta direkt. det enda problemet är att jag inte hittar en sån nån stans. ett annat alternativ är att gå till förådet och plocka fram en gammal tjock tv, vilket jag helst slipper, men har jag nått val?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Svårt och säga, min 3-4år gamla Samsung 26" LCD funkade fint med alla äldre konsoler sist jag kollade men hittar inte TVn den så har du nog inget val.

Permalänk
Medlem

Jag använder SCART kablar från www.spelfyndet.se till min Master System och Mega Drive kopplat till LCD-TV, fungerar fint.

Annars finns ju alltid Tradera, finns alltid SCARTs till SEGA där.

Men det skall fungera med antennkabel också, så jag vet inte varför det strular för dig...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Jag använder SCART kablar från www.spelfyndet.se till min Master System och Mega Drive kopplat till LCD-TV, fungerar fint.

Annars finns ju alltid Tradera, finns alltid SCARTs till SEGA där.

Men det skall fungera med antennkabel också, så jag vet inte varför det strular för dig...

kollade lite på de kablarna och det verkar som det är en sån jag behöver. hade dock vatt skönast om man hittade en i nån butik i malmö. någom som vet nån butikskedja som har en sån måntro?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

hittade denna på netonnet men ingen beskrivning. där är ju en hel drös med diverse kablar. kan det funka?

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/scar...

EDIT : nu funkar länken.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

så.. då har man konkat in den gamla tjock tv:n. dax för slutgiltliga testet innan man börjar gråta.

EDIT : verkar som om det inte går via den gamla tvn heller. faaaaan vad drygt. den vill helt enkelt inte hitta via RF OUT.

några tips?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Du säger att tvn söker på c och s. Det låter som dvb. Inte så att du har en separat ingång för analog tv?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Konsoll = Broken?

kanske kan vara så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Konsoll = Broken?

kanske kan vara så...

tror inte den är trasig. beställde iaf en kabel från spelfyndet. så vi får se hur den funkar. borde komma på onsdag sa dom. underlättar inte den så e dom ju sönder, och då lämnar jag tillbaka dom. får hoppas på det bästa. hittade en del spel man e sugen på men tänker inte köpa nått innan man vet att det funkar.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Läste på nått ställe som jag givetvis inte hittar nu att alla LCD tv apparater inte nödvändigtvis hittar Sega Mega Drive via antennen så det kan vara att du behöver en scart!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Läste på nått ställe som jag givetvis inte hittar nu att alla LCD tv apparater inte nödvändigtvis hittar Sega Mega Drive via antennen så det kan vara att du behöver en scart!

yupp. alla gamla konsoler går på lågfrekvens, medans de nya tv apparaterna endast söker på högre frekenser. har beställt en sladd nu. får hoppas på det bästa.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

frekvensen är på 591,50 mhz nått tror ja,det såg ut som ett megadrive 2 med den kontakten.
har bara en sån rund rf kontakt. och 4-5 st vanliga rf till master system 1/2 å megadrive.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Du har samma problem, lånar en MegaDrive av en kompis ska kanske få eller köpa den
Funkar inte med antenn heller! ska nog beställa en sånn där scart grej.
Har en Tjock TV ganska ny en Sony WEGA tror det är 32 TUM funkar med ps2,gamla xbox,ps1 och en ganska gammal DVD men dom går ju igenom scart.. får se vad som händer om jag beställer en scart eller inte.
Hur gick det? funkar det nu?
// Benz

Permalänk
Medlem

Det finns ingen vanlig komposit-utgång eller liknande?
Kopplade in mitt gamla NES för ett tag sen och upptäckte att det hade en sån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hehe, har ni kollat datumen på de tidigare inläggen?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Hehe, har ni kollat datumen på de tidigare inläggen?

Haha, nej.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."