Fast bredband 10/10 Mbit: Långa svarstider

Permalänk

Fast bredband 10/10 Mbit: Långa svarstider

Hej!

Jag har en fast bredbandsanslutning med hastigheten 10 Mbit/s ner- och 10 Mbit/s uppströms. Min hyresvärd/fastighetsägaren har omkring 18000 lägenheter. I ungefär hälften av dessa levereras Internet-tjänsten av Tele2 och i andra hälften av Bredbandsbolaget. Jag har Tele2. Då femårsavtalet med Tele2 är på slutfasen så har hyresvärden tillsammans med Tele2 beslutat att de som idag har Tele2 ska få öppet nät via stadsnätet så att man själv kan välja operatör. Bytet sker under mars månad och ska vara klart den 1 april.

Sedan förra veckan, från söndag den 14 mars tror jag, så började jag uppleva problem med min uppkoppling och problemet kvarstår än idag. Problemet är det att jag måste klicka flera gånger på en länk, skriva om adressen i adressfältet och uppdatera sidan flera gånger och klicka mig framåt och tillbaka innan sidan helt öppnar sig. Så ska det väl inte vara? Samtidigt har jag en ovanligt snabb uppkoppling. Tro det eller ej men jag har högre hastighet än jag har tecknat för! Jag hoppas bara Tele2 inte får veta det och stryper den.

Om jag har högre hastighet än jag tecknat för, varför kan jag då inte surfa normalt? Alltså när en sida laddas så står det i statusfältet att webbläsaren "väntar på [domännamn]" att servern ska svara. Så jag funderar på om det inte kan vara svarstiden som är fördröjd mer än normalt.

Vad kan jag göra för att lösa det här problemet?

Tack!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kan vara att du har problem med dns uppslagen, prova någon annan t.e.x. opendns.com

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Det kan ju ha med någon form av ombyggnad att göra..
Du nämnde att bytet skulle ske under mars månad, och vara klart i april.

Är det via europa som är stadsnätet?

http://www.hyresbostader.se/CM/Templates/Article/general.aspx...

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk

Jag misstänker också att det kan ha något med DNS att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dextan
Kan vara att du har problem med dns uppslagen, prova någon annan t.e.x. opendns.com

Jag har faktiskt snubblat på någon diskussion i ett forum på OpenDNS tidigare idag. Vad jag förstått så måste man registrera ett konto där för att få tillgång till deras DNS server och det kostar nog en slant. Jag kunde inte hitta någon DNS adress på deras webbplats. Har du deras DNS adress?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fenrus
Det kan ju ha med någon form av ombyggnad att göra..
Du nämnde att bytet skulle ske under mars månad, och vara klart i april.

Är det via europa som är stadsnätet?

http://www.hyresbostader.se/CM/Templates/Article/general.aspx...

Ja, det ska finnas en kommunikationsoperatör som heter Via Europa.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har nu fått två DNS adresser från Tele2 som jag skulle kunna testa med.

1. Datorn är kopplad till en Tilgin Vood 342 VoIP router. Ska man ange DNS adresserna i nätverksanslutningen på datorn eller i routern då det är den som har den direkta uppkopplingen mot Internet?

2. Om man ska ange DNS adressen i nätverksanslutningen på datorn, skriver man in den under alternativet Använd följande DNS-serveradresser i rutan Egenskaper för Internet Protocol Version 4?

3. Om man skriver in en egen DNS adress, måste man även ange en egen IP adress eller kan IP adressen fortfarande tilldelas automatiskt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111