Fler bilder på Geforce GTX 480

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Du är medveten om att yttrandefrihet är en av våra grundlagar i Sverige?

....?

Yttrandefriheten sitter väldigt löst i hela EU.
http://aktualia.wordpress.com/2010/03/19/europas-yttrandefrih...

On topic: Hoppas fläkten följer nvidia-tradition och är tyst
I alla fall i idle, under spel kan jag gå med på att det låter lite...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är mest intresserad nu just av hur tung kortet är med den kylaren.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Jag tror inte att yttrandefrihet gäller så mycket på såna här forum, moderatorerna kan radera vilka inlägg de vill utan att riskera bli åtalade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
Är mest intresserad nu just av hur tung kortet är med den kylaren.

Varför bry sig om tyngden..?

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Varför bry sig om tyngden..? [/B]

En sån där bjässe till referens kylare väger helt säkert en hel del. Jag säger inte att det är ett problem. Bara det skulle vara kul att veta vikten

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Fet kylare, frågan är vad man behöver för nätagg för ett sådant monster?

Noterar en hel del OT-spammande i denna tråden. Här är ett bra sätt att förhålla sig till forum:

"
1. Tänk
2. Skriv
3. Tänk
4. Posta?

Tillför jag verkligen något till denna tråden."

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Här är ett bra sätt att förhålla sig till forum:

"
1. Tänk
2. Skriv
3. Tänk
4. Posta?

Tillför jag verkligen något till denna tråden."

Eller ännu bättre:

1. Tänk
2. Skriv
3. Tänk
4. Förhandsgranska och läs igenom noggrant
5. Tillför jag nåt till tråden?
6. Om ok på punkt 4 och 5, posta

Back to topic, ser ju åtminstone ut bastant ut den där kylaren, vågar mig faktiskt på en gissning här och säger att den är effektivare än 5870/5850 kylaren som ser ut såhär:

Iofs, om kortet har en TDP på ~250W så behöver det nog en bra kylare också. Gällande TDP:n som några andra nämnde tidigare, om 490 eller vad den nu kommer att heta har en TDP på 295W, och 480 har 250W = 45W mindre för 32 färre CUDA-kärnor, är det då logiskt att 470 har en TDP på 225W?
Borde inte 470 ha en TDP på 200W, antingen det eller så borde 490 ha en TDP på 275W, tycker jag verkar mera logiskt. Såvida inte spänningen skalar olinjärt med antalet kärnor...

Är det nån som fattar hur jag tänker och har nån idé om det kan stämma?

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

"KNI-861"

Kan ju vara att de har ökat spänningen för att få den stabil, högre hastigheter etc.

Svårt att säga för tillfället.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
underhållningen tar slut om bara mr burkas slutar att svara skulle vara bra med en "block" knapp som hindrar honom att svara på något jag säger

Jag tror att det var någon som fick smaka på stora blockknappen istället.

OT:
Redaktionen:
Har ni fått några indikationer på om det kommer komma in något grafikkort för test till er med alla 512 kärnor också? Så man kan få en försmak på vad det kan tänkas handla om för prestandaskillnad mot GTX480?

Är det bara jag eller visst borde det tänkta priset ha justerats lite (sänkts) med tanke på att prestandan sänkts på GTX480?

Även om det har kostat exakt lika mycket att få ut korten med bara 480 kärnor så kan man ju inte ta lika mycket betalt för mindre prestanda, eller ja, så klart man kan men av konkurrensskäl går det ju inte att ta ut mer förmodligen.

Vad jag är ute efter är att om de hade kunnat leverera kort med 512 kärnor och med den högre klocken skulle korten legat på 5500kr+ i alla fall och kanske tom upp mot 6000kr.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Blablabla, 32 Cudakärnor mer gör inte så mycket, blablabla.

Har ni tänkt på att antalet texturenheter, ROPs osv kanske också blir fler om det är 512SPs? De sitter liksom i kluster om jag har rätt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Blablabla, 32 Cudakärnor mer gör inte så mycket, blablabla.

Har ni tänkt på att antalet texturenheter, ROPs osv kanske också blir fler om det är 512SPs? De sitter liksom i kluster om jag har rätt.

Jag har mycket svårt att tänka mig att fler aktiverade SP's skulle resultera i fler texturenheter. Om inte annat är det en lika marginell ökning av dessa enheter som aktiverade SP's, vilket i det stora hela inte lär bli värt att göra en scen utav. Kanske i uträkningssyfte, a' la folding, men i uppritandet av grafik tror jag ett gäng extra aktiverade kärnor inte blir annat än ett symboliskt plus i kanten.

Men som alltid återstår det ju att se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag har mycket svårt att tänka mig att fler aktiverade SP's skulle resultera i fler texturenheter. Om inte annat är det en lika marginell ökning av dessa enheter som aktiverade SP's, vilket i det stora hela inte lär bli värt att göra en scen utav. Kanske i uträkningssyfte, a' la folding, men i uppritandet av grafik tror jag ett gäng extra aktivare kärnor inte blir annat än ett symboliskt plus i kanten.

Men som alltid återstår det ju att se.

Men varför är skillnaden mellan 470 och 480 så stor då? En lite bredare minnesbuss kan inte göra en så stor skillnad..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag tror att det var någon som fick smaka på stora blockknappen istället.

OT:
Redaktionen:
Har ni fått några indikationer på om det kommer komma in något grafikkort för test till er med alla 512 kärnor också? Så man kan få en försmak på vad det kan tänkas handla om för prestandaskillnad mot GTX480?

Är det bara jag eller visst borde det tänkta priset ha justerats lite (sänkts) med tanke på att prestandan sänkts på GTX480?

Även om det har kostat exakt lika mycket att få ut korten med bara 480 kärnor så kan man ju inte ta lika mycket betalt för mindre prestanda, eller ja, så klart man kan men av konkurrensskäl går det ju inte att ta ut mer förmodligen.

Vad jag är ute efter är att om de hade kunnat leverera kort med 512 kärnor och med den högre klocken skulle korten legat på 5500kr+ i alla fall och kanske tom upp mot 6000kr.

Inga 512 kärnor i samband med lanseringen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wyver
En sån där bjässe till referens kylare väger helt säkert en hel del. Jag säger inte att det är ett problem. Bara det skulle vara kul att veta vikten

Eftersom den är i aluminium är den nog inte farligt tung, rören är och säkerligen plattan mot GPU:n är iofs i koppar, men det borde ändå inte göra den allt för tung.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
finns ju folk som t.ex Robbaz som kör i 5k upplösning med ett enkelt 295 , vilket har ca 800-900 mb minne om jag inte minns fel.

jag har tror att grafikminne funkar så att antingen har man tillräckligt , då får gpu'n arbeta ostört , eller så har man inte tillräckligt , och då är det ospelbart.

att 3 gb inte ger någon boost om ett maxat spel inte tär mer än 800 mb på grafikminnet alltså.

men det är bara vad jag fått för mig.
har jag rätt så kan du iofs fortfarande ha en poäng med nyare spel , fast jag tror det tar ett tag innan grafikkort har så pass mycket beräkningskapacitet att man kan fläska på tillräckligt med effekter för att allokera 3 gb och fortfarande få en acceptabel fps.

Yes 896mb används vid spel, knappast minnet som är problemet utan helt enkelt kraften från grafikkortet som måste bli bättre. Kör jag en gpu får jag mycket sämre fps för att det helt enkelt blir för klent.

Det är ju ändå självklart trevligt med mer minne 5040x1050 är trottsallt begränsningen hos triplehead2go. Vad nu nvidia's sak heter och eyefinity klarar är betydligt högre.