Permalänk
Moderator
Moderator

Spellaptop med SSD?

Tjena folket,

Behöver lite råd från er, jag har börjat få en del resor i mitt arbete och har ofta tid över på kvällen på hotellen. För att undgå tristessdöden har jag löst detta på ett antal traditionella sätt, böcker osv...men nu börjar resorna komma såpass ofta att det är intressant ha möjligheten till dataspelande.

Kravspec;

Lagring:SSD (80 räcker då jag har iPod som komplement).
Grafik:DX11 grafik (kraftfullt kort vore nice)
CPU: i5/i7, vad tror ni om de klockbara som man boostar upp för spelande? Batterisnålhet är relativt viktigt eftersom den står i direkt proportion till de uppgifter jag vill göra med laptopen. Se kommentarer.
RAM:2gig minst, gärna mer. Bildfiler i RAW är feta, processande är krävande.
Vikt: <2.5 kg
Skärm: LED 12-15”
Batteritid: 4h+ (i icke spelläge)
Byggkvaliten: Måste vara mkt god.
DVD/Blueray läsare 50/50 om jag verkligen vill ha. Finns många nackdelar och fördelar. Vikten blir ju större. Ej beslutad.
Kostnad Gärna vara under 20k, ju billigare desto bättre.

Kommentarer till kravspec
SSD’n är både för hastighet och batterisnålheten. DX11, tja, framtiden kommer ju. Spelar mestadels DX9 och 10 förstås. Typiska spel blir väl Fallout 3, Oblivion, CoH, WiC, Assassins Creed 1&2, lite allt möjligt med SP kampanjer. Kör jag utan optisk läsarenhet (vikt fråga) så blir det en Steam verifiering eller Daemon img av min originalskiva förstås. Vikten och byggkvaliteten är för transport syften, då jag redan har en arbetslaptop måste jag kunna bära med mig bägge. LED för batterisnålhet. Batteritiden är mestadels för surfning/fotoeditering/skrivande på tåg eller flygplatser, här kan jag tänka mig ett extrabatteri i datorn.

Prisjakt kan inte hjälpa mig med ovan spec, då det inte finns några speldatorer med SSD förkonfigurerade som jag hittar. De enda jag vet som kan konfigurera en spellaptop av denna klass med just en SSD är Deviltech eller NotebookGuru.

Har någon andra tips eller funderingar, antingen på en färdig laptop eller butiker som kan konfigurera på begäran? Köpet är inte nära förestående.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Känner inte till någon vettig speldator som kommer med ssd. Då kvarstår notebookguru.de tex. där kan du konfigurera som du vill.

Vill du inte köpa från annat land så är det vettigaste en MSI gx640 +köp en lös ssd och montera. Det är helt utan konkurrens mest prisvärt inom sverige. Känner du att du inte vill ge dig in och mecka i datorn själv så kanske någon datorbutik kan hjälpa dig med detta?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558227

Ska du ha nåt kraftfullt med dx11 så är det 58xx kort som gäller. Allra helst 5850/70 med gddr5 minne då detta är mkt snabbare än motsvarande med gddr3. Ett 5830 som bara har stöd för gddr3 blir ganska kraftigt lidande av det tröga gddr3 minnet även om gpu i princip är samma som 5850/70.

Tycker du gör helt rätt i att välja ett kort med dx11, nvidia har tyvärr inget att erbjuda där ännu. Annars är deras gtx260/80m mycket potenta spelkort rent prestandamässigt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Mmm, stämmer överens med vad jag själv funderat fram. Köpte nyligen ett nytt stationärt system med ATI grafik på DX11 och SSD disk, det hjälper onekligen att motivera att man inte vill ha mindre på en laptop.

Jag har mecklat i laptops förut så det är inga problem, dock är det inte intressant om man ska köpa grejer för 10K då man gärna vill ha warranty på sådant ett tag. Därav helst färdigkonfigurerat med garanti.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Jaha, pga vissa omständigheter blev det inget köp sist men det får det bli nu;

Från Deviltech.de;

Bildschirm: 15,6" Full HD 1920 x 1080 LED Backlight Widescreen mit Glare-Technologie
Betriebssystem: Microsoft Windows 7® Home Premium 64-bit [+89€] ( in your native language )
Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie
Prozessor: Intel® Mobile Core i7 740QM / 6MB L3 Cache, 1.73GHz - 2.93GHz Turbo Modus [+189€]
Grafikkarte: ATI Mobility Radeon HD 5870 mit 1024MB GDDR5 Speicher und DirectX 11
Speicher: 6 GB - 1 x 4048 MB 1x 2024 Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1333 MHz [+159€]
Festplatte: 250 GB 7.200 U/Min SATA
CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem
Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound
Wireless Netzwerkkarte: Intel Wi-Fi Link 6200AGN Modul [+25€]
Bluetooth: Integriertes Bluetooth-Modul
WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
Fingerprint: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!
Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch

------------

1600 euro.

Åsikter? Jag kommer att själv göra garantin void och null genom att byta HD mot en 80 SSD intel x-25 gen 2, efter att ha testat den ett tag förstås så den fungerar i övrigt. Den HD som kommer med burken kommer att få agera mobil lagringsenhet så kanske ökar den ngt vid beställningen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Missat att svara på denna tråden totalt, sorry. Kul med folk från solstaden

Tycker inte den var så jätte billig direkt, då du kan få en MSI GX660R(720qm, 5870m, fullHD, 2x500gb) för 14-16k i sverige.

Egenskaper för MSI GX660-092NE

Du borde kunna få en maskin med 5870m CF för 16-1700 euro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Missat att svara på denna tråden totalt, sorry. Kul med folk från solstaden

Tycker inte den var så jätte billig direkt, då du kan få en MSI GX660R(720qm, 5870m, fullHD, 2x500gb) för 14-16k i sverige.

Egenskaper för MSI GX660-092NE

Du borde kunna få en maskin med 5870m CF för 16-1700 euro.

Clevo och MSi ligger ganska lika i den prisklassen. Om man bortser från kvalitetsskilnnader så tillkommer det faktum att MSI-modellerna inte finns på lager.

Permalänk
Moderator
Moderator

Bra tips men viktkravet är stenhårt, under 2,5 kg och helst faktiskt under två kg tom. Prestanda och vikt är inte helt kompatibelt, i varje fall inte spelprestanda.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jag kommer att själv göra garantin void och null genom att byta HD

Oftast finns ett lock över hårddisken så att du kan byta hårddisken utan att garantin förbrukas. Bäst är ju om du ringer och kollar men jag har aldrig sett någon "Warranty void if broken" vid hårddiskarna.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.