Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fler priser för Geforce GTX 470 och 480

Permalänk
Medlem

Oj, det var så pass! Tack för rättelsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
kommer ihåg när 58xx släpptes och det var jätte många som var besvikna på prestandan, och det var massor som minsann tänkte vänta på fermi hoppas ni slipper bli besvikna igen.

Hur högt uppskruvade förväntningar har ni förresten?

om 480gtx är 20% snabbare än 5870 och 470 likvärdigt med 5870 är det godkänt tycker jag

Jag hoppas du skojjar?

Om 480GTX för 5195kr är 20% snabbare än 5870 för 3595kr (som varit släppt i över 7 månader) då är det ok ?

.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Lite intressanta länkar som just dykt upp:
ATI's Priser

Nvidias Mainstream

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Får se hur dem presterar då...Intressant.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jisses.. Ta av dig tunnelseendet människa och inse att det du säger bara framställer dig själv som naiv och patetisk.. Kan du inte lägga fram bevis för en så hård anklagelse så kan du knappast förvänta dig att någon ska lyssna på vad du säger..

Dock är ju båda argumenten sanna.. De stängde av effekter i crysis för att få bättre prestanda. De mutade assasins creed till att ta bort dx10.1-stödet, då atis kort som hade stöd för det fick mycket bättre prestanda, medans nvidia inte orkade lägga till stödet. Så de mutade bort det istället.

Kolla fakta istället för att vara en blind Fanboy!;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Är du i huvudet på riktigt eller spelar du bara dum? Nej Geforce är INTE segare. Geforce och Radeon har sina för och nackdelar i olika spel. Inget av korten vinner i alla spel, inte ens 5970 vinner i alla spel trots att de är dual-GPU, de kan tom få stryk av 5850 i viss spel för att spelet är så optimerat för dual-GPU. Crysis "buggen" är åtgärdad och ser man tillbaka på förra generationen så presterar 200-serien bättre än HD4000-serien i Crysis. Sen är de till största del AMD som skapar rykten och påståenden om att Nvidia fuskar, och för de mesta så kommer aldrig bevisen fram och ryktet dör ut.

Vill du köra på Radeon så gör de. Hoppas att du har de bra med ditt Radeon 5800 kort, för de stinker enda hit att du har ett.

Dock harr jag ett NVIDIA 9800gt...

Jo.. Nvidias kort är segare. Tar man ett kort för 1500kr från ati och ett från nvidia så vinner atis kort..

Sen stämmer anklagelserna. De stängde av effekter i crysis i en drivrutin för att få bättre prestanda.
Sedan mutade de assasins creed till att ta bort dx10.1 stödet för att ati hade stöd för det medans nvidia ej orkade fixa det. På så vis fick ati bättre prestanda, vilket nvidia tydligen inte tollererade

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

"Why is CPU utilization lower when PhysX is enabled?" tomshardware.com

När physX är igång i Batman så begränsas cpu belastningen och förs över till nvidia gpu`n. Har du ett ATI kort så stryps din cpu helt enkelt.

(om jag har missuppfattat artikeln så får någon gärna rätta mig)

http://www.tomshardware.com/reviews/batman-arkham-asylum,2465...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Dock harr jag ett NVIDIA 9800gt...

Jo.. Nvidias kort är segare. Tar man ett kort för 1500kr från ati och ett från nvidia så vinner atis kort..

Sen stämmer anklagelserna. De stängde av effekter i crysis i en drivrutin för att få bättre prestanda.
Sedan mutade de assasins creed till att ta bort dx10.1 stödet för att ati hade stöd för det medans nvidia ej orkade fixa det. På så vis fick ati bättre prestanda, vilket nvidia tydligen inte tollererade

Crysis buggen är inte bevisad att vara ett fusk, snarare en bugg, men stämmer görde, dock så gällde de en beta-drivrutin och va åtgärdat när dom släppte en WHQL-stämplad drivrutin. Och ang Assassins Creed så har inget bevisat utan de är bara spekulationer om att Nvidia ligger bakom de hela för att de va en "The Way It's Meant To Be Played"-titel. Det låter mycke troligt, men de finns som sagt ingen fakta bakom anklagelserna.

Nvidia satsar inte på mainstream, utan på mobile, high-end och HPC (supercomputers), därför får du tag på mainstream kort från AMD som är bättre.

AMD ligger bakom dom flesta anklagelserna, vare sig de gäller spel, 3DMark, dom anklagar tom PureVideo. Dom snackar även en massa skit om PhysX och 3D Vision, för att dom själva ska ge sig in i den marknaden. Intel har även fått smakat på deras anklagelser. AMD är datorvärldens surkärringar som bara misstänker och anklagar sina konkurrenter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag hoppas du skojjar?

Om 480GTX för 5195kr är 20% snabbare än 5870 för 3595kr (som varit släppt i över 7 månader) då är det ok ?

.....

får jag tycka det om jag vill, är det okej för dig eller?

vad är dina förväntnigar då, vilket faktiskt var frågan.

Så var det var inte priset jag syftade på heller för den delen.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

haha som vanligt så har det blivit ett kring ATi vs. nVidia...

Känns som att så fort det kommer en nyhet om någon tillverkar så blir det krig blir nästan aldrig en vettig diskussion av det hela!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
haha som vanligt så har det blivit ett kring ATi vs. nVidia...

Känns som att så fort det kommer en nyhet om någon tillverkar så blir det krig blir nästan aldrig en vettig diskussion av det hela!

Ibland vill jag bara att både ati och nvidia ska kursa så att det blir slut på det här tjatet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelGeForce
Nagel va inte så negativ nu, förstår inte vf folk hackar på geforce haha dom äger ju grafikmarknaden, dom mest erfarna också. ati i va så nära konkurs efter sin 3000 serie så dom va tvugna att samarbeta med xfx och gigabyte för att klara kampen mot geforce det enda som räddar ati är priserna tycker jag. därför blir det mest "värt" att köpa ati.

På vilket sätt är de mest erfarna. De har inte nämnvärt mycket mer erfarenhet än vare sig VIA eller ATI. Dock så har de mer resurser men det är en helt annan grej.

ATI var inte nära att gå i konkurs. AMD med förlust men visade nyligen upp deras första vinst-kvartal på tre år medan Nvidia gick med förlust. Bara leta i arkivet så hittar du artiklarna.

Sedan så var det så att efter HD3000 serien och inför HD4000 serien var det många kort som ville börja jobba med ATI, exempelvis XFX, Gainward, och Gigabyte. Hade ATI varit så nära konkurs som du säger hade de troligtvis inte nekat EVGA, som ville börja släppa Radeon kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelGeForce
Jo det är sant. Men den som inte kan erkänna att geforce att dom alltid tar hem vinsten i prestanda i slut ändan vet jag inte vad jag kan kalla

Det är absolut inte alltid de tar hem vinsten i prestanda. Det har varit ett jämnt race de senaste tio åren. Kolla på Radeon 9000 mot Geforce FX serien. Nvidia tappade ju bollen helt kolossalt vad det gäller prestanda. Sedan var det väldigt jämnt med en liten fördel till Nvidia under Radeon X vs. Geforce 6000 och åter igen under X1000 vs. Geforce 7000 så var ATI strået vassare. Sedan upprepade ATI samma fel som Nvidia gjorde med Geforce FX, med Radeon HD2000 serien medan Nvidia släppte bland de bästa korten genom historien. Några år av underläge och ATI tog tillbaka prestandatronen med HD3870X2 och senare igen med HD4870X2 och nu har de ju den stora fördelen att de har kort på marknaden och har haft det i 6 månader nu medan Nvidia väntas släppa ett kort i natt som verkar (återstår att se) vara för klena för att konkurrera mot sina motparter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelGeForce
Jo men på feber.se sägs det att det ska komma ut gtx 475 o 485 med dual gpu och 5**? bittar.. den lär slå 5970 kanske inte 4gb'arn och gtx485 kommer troligtvis stiga över 300w JA, i med att 470 o 480 ligger på 296W

GTX 470 ligger på drygt 225W verkar det som och GTX 480 väntas ha en TDP på 250W... Att du litar på feber vet jag inte vad jag skall säga om. Har svårt att tro att 5970 4gb vs. 2gb skulle resultera i någon skillnad förutom vid högupplöst rendering, alt. väldigt maxat Crysis eller Metro 2033.

Du får för all del gilla Nvidia bättre än ATI eller vice versa men du behöver inte smutsa ner forumet med skitsnack bara för att du skall intala dig själv att det är ett bättre kort.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Är du i huvudet på riktigt eller spelar du bara dum? Nej Geforce är INTE segare. Geforce och Radeon har sina för och nackdelar i olika spel. Inget av korten vinner i alla spel, inte ens 5970 vinner i alla spel trots att de är dual-GPU, de kan tom få stryk av 5850 i viss spel för att spelet är så optimerat för dual-GPU. Crysis "buggen" är åtgärdad och ser man tillbaka på förra generationen så presterar 200-serien bättre än HD4000-serien i Crysis. Sen är de till största del AMD som skapar rykten och påståenden om att Nvidia fuskar, och för de mesta så kommer aldrig bevisen fram och ryktet dör ut.

Vill du köra på Radeon så gör de. Hoppas att du har de bra med ditt Radeon 5800 kort, för de stinker enda hit att du har ett.

Mitt HD4870X2 slår alla GTX2xx kort i Crysis i 1920*1200 med allt på Very High och 2x AA förutom GTX295.

Det finns en väldigt intressant utvärdering av Nvidia vs. ATI vs. Batman:Arkham Asylum trasslet som är väldigt professionellt skriven av en utomstående kille som då har intervjuat både ATI, Nvidia, samt 3 utomstående utvecklare och även UE3:s skapare. I denna artikel kommer det fram att Nvidia har tagit standardkoden för MSAA och lag till en Vendor ID blocker och sedan kallat det deras trademark. På grund av att utvecklaren av någon osagd anledning lät Nvidia få builden av spelet som stödde AA långt innan release och gav denna build till ATI efter release betydde detta att folk med ATI kort inte kunde aktivera AA i spelet för att standarden för denna process helt plötsligt hade blivit ett "Nvidia trademark".

Det som var ännu mer intressant var att det kom fram att halva processen för AA var automatiskt aktiverat på ATI kort genom den här "Nvidia trademarken" vilket då gav ATI-kort en prestanda förlust för att mycket av jobbet för AA utfördes, men man fick inget resultat. En av utvecklarna av många TWIMTBP tyckte att det var väldigt fult spel av Nvidia och det verkade inte som om han tyckte det var något ovanligt från dem. Det är fruktansvärt intressant läsning. Att Nvidia engagerade sig betydligt mer för att hjälpa till med spelet det är det inget snack om och det är jag tacksam för men att de skall hålla på med sådant fulspel är fan bedrövligt. Artikeln finns i en av trådarna angående "ATI anklagar Nvidia för mutor".

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Mitt HD4870X2 slår alla GTX2xx kort i Crysis i 1920*1200 med allt på Very High och 2x AA förutom GTX295.

Det finns en väldigt intressant utvärdering av Nvidia vs. ATI vs. Batman:Arkham Asylum trasslet som är väldigt professionellt skriven av en utomstående kille som då har intervjuat både ATI, Nvidia, samt 3 utomstående utvecklare och även UE3:s skapare. I denna artikel kommer det fram att Nvidia har tagit standardkoden för MSAA och lag till en Vendor ID blocker och sedan kallat det deras trademark. På grund av att utvecklaren av någon osagd anledning lät Nvidia få builden av spelet som stödde AA långt innan release och gav denna build till ATI efter release betydde detta att folk med ATI kort inte kunde aktivera AA i spelet för att standarden för denna process helt plötsligt hade blivit ett "Nvidia trademark".

Det som var ännu mer intressant var att det kom fram att halva processen för AA var automatiskt aktiverat på ATI kort genom den här "Nvidia trademarken" vilket då gav ATI-kort en prestanda förlust för att mycket av jobbet för AA utfördes, men man fick inget resultat. En av utvecklarna av många TWIMTBP tyckte att det var väldigt fult spel av Nvidia och det verkade inte som om han tyckte det var något ovanligt från dem. Det är fruktansvärt intressant läsning. Att Nvidia engagerade sig betydligt mer för att hjälpa till med spelet det är det inget snack om och det är jag tacksam för men att de skall hålla på med sådant fulspel är fan bedrövligt. Artikeln finns i en av trådarna angående "ATI anklagar Nvidia för mutor".

Vill inte lägga mig i allt för mycket men för det första, HD 4870x2 tävlar med GTX 295, och precis som du säger så är GTX 295 snabbare i Crysis, inget konstigt där. Som att ta HD4870 och jämföra med GTX 295 och säga GTX 295 presterar bättre så de så.

Sen ser jag mycket snack men lite källor, länka gärna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vill inte lägga mig i allt för mycket men för det första, HD 4870x2 tävlar med GTX 295, och precis som du säger så är GTX 295 snabbare i Crysis, inget konstigt där. Som att ta HD4870 och jämföra med GTX 295 och säga GTX 295 presterar bättre så de så.

Sen ser jag mycket snack men lite källor, länka gärna.

Du glömmer kanske att GTX295 släpptes senare för att HD4870X2 piskade GTX280. Dock, precis som du säger, kan man inte neka att GTX 295 presterar bättre än HD4870X2.

Här är artikeln: http://www.brightsideofnews.com/news/2009/11/4/batmangate-amd...

Läs genom alltihop...det finns mycket spännande.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Jag ska nog också ge mig in i låd-branchen;)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Det ska bli kul och se om det blir ett priskrig eller ej. Hoppas på att det gröna laget kommer släppa ett bra kort som får ner priserna

Sen undrar jag varför designen av kartongernas front och dylikt är riktad emot en målgrupp som garanterat inte är storkonsumenter. Varför kan de olika tillverkarna göra något stilrent och strunta i en design som enbart 10 åriga killar kan tycka är häftigt... tex http://www.nordichardware.se/image3.php?id=11588

fast å andra sidan var planet riktigt awsome (!!!1)

Jetplanet ska ju referera till kylfläkten som antadligen kommer att låta som en jetmotor.