SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk

HP ProBook håller mycket bra kvalité vill jag minnas, rätta mig om jag är ute och cyklar ngn.

Kvalitén på hp's vanliga datorer suger.

Permalänk
Medlem

På HP:n lär du inte ens få igång Sims 2, så du bör vara väldigt säker på att du aldrig vill spela något om du köper den.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Nej jag vet, jag har haft en HP Probook sedan tidigare och jag var inget annat än supernöjd med den datorn. Jag tycker valet är rätt svårt egentligen, just det skälet att man absolut inte KAN spela något på datorn känns som ett rätt bra skäl till att köpa den som studiedator, då lär man ju iallafall inte slösa bort värdefull tid. Tvärtemot tror jag andrahandsvärdet på Sony datorn är betydligt högre och dessutom mer lättsåld då den är mer multifunktionell eftersom du har grafikprestadan.

Permalänk

Åkte till Onoff nu och beställde i3;an. Får den dock inte förens v. 14

Men till det grymma priset kan jag gott vänta lite

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man kan använda w7 licensen som följer med datorn till att installera om med? Tex ifall jag installerar med en w7 premium oem dvd.

Börjar bli trött på laggandet... sjuka frysningar i spel i jämna mellanrum, spelar ingen roll ifall jag kör på minsta inställningar eller 10 år gammla spel.
Kommer fan slänga in en SSD ifall det är hårddisken som cpar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Nej jag vet, jag har haft en HP Probook sedan tidigare och jag var inget annat än supernöjd med den datorn. Jag tycker valet är rätt svårt egentligen, just det skälet att man absolut inte KAN spela något på datorn känns som ett rätt bra skäl till att köpa den som studiedator, då lär man ju iallafall inte slösa bort värdefull tid. Tvärtemot tror jag andrahandsvärdet på Sony datorn är betydligt högre och dessutom mer lättsåld då den är mer multifunktionell eftersom du har grafikprestadan.

Jag tycker nästan det låter som att du inte tycker att ProBooken inte är lika prisvärd som Vaion prestandamässigt.

Varför inte bara leta upp någon billigare dator med liknande prestanda som ProBooken?
Iofs kan det vara byggkvalitet osv som kan väga upp.

Men det låter lite dumt att säga: "Ska jag köpa den prisvärda datorn eller en för samma pris 'Mindre' prisvärd dator bara för att den har sämre prestanda så att det inte går att spela på den?"

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Kan väl btw säga att jag efter 3 veckor med min Vaio E fortfarande är lika nöjd som när jag köpte den. Den är tyst, snygg, väldigt kall och funkar perfekt till det mesta. Tangenbordet är grymt bekvämt också.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

köpte vaio VPCEB1M1E (den billigare) är det bara min vaio som fryser (ingen bild bara svart) när jag typ stänger på locket och öppnar den ungefär efter 30min? d hjälper inte alls att vänta hur länge somhelst trycka på tangenter, fortfarande händer inget.. riktigt irriterande!

blir tvungen att stänga av på knappen vilket ja ogillar.

Permalänk
Medlem

Gå in på energialternativ och pilla hehe

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lite info om 14" VPCEA1S1E? Tycker att den verkar helt klart intressant då den är lite mindre och har en LED skärm med lite vassare upplösning.

Ska så småningom köpa en ny bärbar och i dagsläget funderar jag på denna eller Asus UL30VT, ev att jag väntar in den nya UL30JT.

Visa signatur

Spelar? Det gör jag på ps3:an :)

Permalänk

Har jag fattat det rätt som att Sony har worldwide garanti 2år på Vaion med i3 oavsett vart man köper den?

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Varför inte bara leta upp någon billigare dator med liknande prestanda som ProBooken?

- Då kan man lika gärna hämta en dator på skroten eller likande. Lite kvalitë mest det vara, jag skulle inte kunna tänka mig Acer heller för den delen, skulle skämmas så mkt.

Permalänk
Medlem

Hej. Behöver hjälp! köpte en eb1m1e igår från onoff, men sedan igår har den helt plötsligt startat om sig 3 gånger. Vad kan det vara för fel?

När jag startade datorn första gången så stog det något om att windows stängts av felaktigt typ, sen gick instalationen av windows igång. Kör viruscheck nu. Fan va less jag är, datorn känns underbar men detta känns så tråkigt.

Visa signatur

Intel sucks :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoRdFiSh
Har jag fattat det rätt som att Sony har worldwide garanti 2år på Vaion med i3 oavsett vart man köper den?

Stämmer bra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robko
Stämmer bra det.

Skönt att höra. Då försökte säljaren på Onoff lura mig. Han var bombsäker på att det var 1år från Sony och att jag kunde köpa utökad försäkring av Onoff för 2495:-.

Som jag såklart inte gjorde. Onoff ska inte få några gratispengar här inte

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoRdFiSh
Skönt att höra. Då försökte säljaren på Onoff lura mig. Han var bombsäker på att det var 1år från Sony och att jag kunde köpa utökad försäkring av Onoff för 2495:-.

Som jag såklart inte gjorde. Onoff ska inte få några gratispengar här inte

Köpte min CW2 på Webhallen

Garanti
• 2 års tillverkargaranti

Det ska det vara på alla Vaios i Sverige, så Onoff grabben yrade. Och den uttökade från Sony

Sony Vaio 2 års Utökad Garanti PCGE-VPW2

Pris: 1795 kr

Så nog försökte han lura dig på pengar.

Permalänk
Medlem

Han försökte nog inte lura dig (de brukar inte göra det), däremot var han korkad och hade inte vett nog att kolla upp det han sa (något som är betydligt vanligare).

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Sådär ja, nu har man läst igenom alla 15 sidor och lärt sig ett och annat om Sony Vaio EB1M1E. Måste säga att jag är väldigt, väldigt sugen på denna laptop. Om jag köper den kommer jag använda den till att surfa en hel del men även spela lite spel som t e x HL2, CS, BFHeroes etc. och kanske testa med lite nyare spel.

Sen att fläkten låter lite gör inte mig något. Den stationära dator jag använder för tillfället skulle överrösta en helikopter. Dock är jag lite osäker på det där med upplösningen. Det ser inte så trevligt ut om alla ikoner m.m. är stora. Fast det löser sig nog trots allt. Det verkar som att det är en riktigt prisvärd dator.

Permalänk
Medlem

Fläkten låter inte, om den gör det är datorn defekt... min låter inget alls i idle.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

För alla er som undrar vilka program som man ska/kan ta bort från sin nyköpta Vaio E-serie dator så har jag skapat en tråd i teknisk-supportforumet.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

det är dags att vi en gång för alla samlar alla tips och tricks så man snabbt kan radera all skit eller formatera om det nu går. har personligen letat igenom alla 15 sidor här och det känns som att jag fortfarande har för mycket skit på datorn.

Guppgupp,
du kan väl gå in på tråden och dela med dig om det som du skrivit i det här forumet. Det var bra grejjer

Permalänk
Medlem

Kommer helt plötsligt inte åt mitt trådlösa nätverk. Har inte ändrat eller uppdaterat något sen senaste uppstarten. Någon som har haft samma problem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoRdFiSh
Skönt att höra. Då försökte säljaren på Onoff lura mig. Han var bombsäker på att det var 1år från Sony och att jag kunde köpa utökad försäkring av Onoff för 2495:-.

Som jag såklart inte gjorde. Onoff ska inte få några gratispengar här inte

Haha var det i Länna onoff? jag köpte min där fredag den 19:e och det var en onoff kille där som sa 1års garanti från sony och jag sa nej 2 år och han sa nej 1 år sen jag bara nej jag har läst att det är 2 år klart och tydligt.. sen han bara ok då riktig jobbig jävel som försökte sälja mig massa skit som jag får billigare på mecenat men han gav ändå aldrig upp

Permalänk
Medlem

LoUd3,

En idé, du kan inte råkat använda snabbknappen på burken som stänger av Wifi?

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tea42BBS
LoUd3,

En idé, du kan inte råkat använda snabbknappen på burken som stänger av Wifi?

// Lazze

Finns det nån mer än den som sitter alldeles under touchpaden?

Permalänk
Medlem

Lite frågor angående garantin..
Hur fungerar det om man ex. skulle köpa datorn begagnad av någon som inte har kvitto eller garantisedel, gäller tillverkargarantin ändå? Vad jag har för mig brukar det vid registrering krävas inköpsbevis från återförsäljare som man ska fylla i så att de vet var den är köpt? Finns det något "finstilt" med garantin eller räcker det med att bara innehava själva datorn utan varken kvitto eller något annat som intygar var/när man köpt den?

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst vartenda inlägg i denna tråd (och det tog ett tag).

Låter lite bekymmersamt att flera verkar ha problem med väsnande fläktar och klickande ljud från datorn dock. Även den tyska recensionen någon länkade till anmärkte på detta med klickande ljud.

Ett annat aber är att jag hellre tar en svart/grå än vit/silver.
Då verkar det som att man måste köra med i5, och var finner man dessa till vettigt pris? Jag har än så länge ingen studentrabatt hos Dustin men det verkar ju som att man kan få i3an för under 7000kr nu, om rabatten är 500kr.

En sidofråga: hur stor upplevs datorn som? Jag hade lite planer på att ha med den på föreläsningar och då vill man ju inte ha en bjässe. Då får vill man även gärna att den är tyst i föreläsningsmiljö och att tangenterna inte låter mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Nu har jag läst vartenda inlägg i denna tråd (och det tog ett tag).

Låter lite bekymmersamt att flera verkar ha problem med väsnande fläktar och klickande ljud från datorn dock. Även den tyska recensionen någon länkade till anmärkte på detta med klickande ljud.

Ett annat aber är att jag hellre tar en svart/grå än vit/silver.
Då verkar det som att man måste köra med i5, och var finner man dessa till vettigt pris? Jag har än så länge ingen studentrabatt hos Dustin men det verkar ju som att man kan få i3an för under 7000kr nu, om rabatten är 500kr.

En sidofråga: hur stor upplevs datorn som? Jag hade lite planer på att ha med den på föreläsningar och då vill man ju inte ha en bjässe. Då får vill man även gärna att den är tyst i föreläsningsmiljö och att tangenterna inte låter mycket.

i3:an kostar 7490 på Dustin med studentrabatt. Att vissa har problem med missljud är givetvis tråkigt, men felaktiga exemplar drabbar ju alla tekniska produkter... min är som sagt knäpptyst. Den är lika stor som en vanlig 15", inget konstigt där. Dock mkt lättare än min gamla Asus och känns inte alls klumpig.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
i3:an kostar 7490 på Dustin med studentrabatt. Att vissa har problem med missljud är givetvis tråkigt, men felaktiga exemplar drabbar ju alla tekniska produkter... min är som sagt knäpptyst. Den är lika stor som en vanlig 15", inget konstigt där. Dock mkt lättare än min gamla Asus och känns inte alls klumpig.

Tackar för svaret.

En högst subjektiv fråga: hade du kunnat tänka dig att släpa med din vaio på föreläsningar eller känns den lite i överkant för detta ändamål?

Läste om nån kille som t.o.m tyckte sin 12" var på gränsen till för stor för att gå runt med.

Permalänk
Medlem

Jag har inte min dator med mig på föreläsningar men däremot hade jag min gamla (betydligt tyngre) Asus med mig varje gång jag skulle skriva grupparbete/uppsats eller liknande.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Jag hade mailat Dustin och de svarade att detta produkt inte ha rabatt. Jag köpte min igår på Webhallen (enligt mig bästa butiken) för 7.490.
Min data är tyst och tangentborg hur bra som helst (låter inte alls). Om du tar med data då och då köp Sony men om du tar data med jätte ofta skulle jag satsa på Asus UL30VT-QX030V betydligt lättare att ta med och bäst i sin klass/storlek!