SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem

Fick hämta ut min dator idag sony i3 2 dagar tog det, håller nu på och rensar den från allt skit som finns i den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neomodus
Fick hämta ut min dator idag sony i3 2 dagar tog det, håller nu på och rensar den från allt skit som finns i den

Okej, härligt Tycker du dina fläktar låter hela tiden?

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Precis då man hade bestämt sig (för i3) så dyker en till Sony upp...
Det ända som gjorde mig tveka hittills var skärmen då jag insåg att alla i det här prisklass har samma (kast) skärm. De nya Vajo (dock 14') har bättre upplösning!
Jag spelar inte så grafikkortet är dock inte så viktig. Viktigare för mig är att få bra bild när jag kollar på film...
Vad tycker ni andra? Och vart stod det att de nya kommer i April?
Förresten, tack alla för bra inläggar, man blir lite förvirrad men jag inser att jag lärde mig sjukt mycket om datorerna

VPCEB1M1E/WI
Diagonal storlek (tum) 15,5
Upplösning 1366 x 768
Extern skärm med maximal upplösning 2048 x 1536

VPCEA1S1E/P
Diagonal storlek (tum) 14
Upplösning 1600 x 900
Extern skärm med maximal upplösning 2048 x 1536

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man höjer känsligheten på pekplattan? Jag tycker att den är alldeles för trög med standardinställningen.

Permalänk
Medlem

som sagt lillmackan, mina fläktar är knäpptysta förutom när jag spelar, så om dina låter mkt bör du kontakta Sony.

lindholm: I kontrollpanelen -> mus -> pekaralternativ.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartibus
Precis då man hade bestämt sig (för i3) så dyker en till Sony upp...
Det ända som gjorde mig tveka hittills var skärmen då jag insåg att alla i det här prisklass har samma (kast) skärm. De nya Vajo (dock 14') har bättre upplösning!
Jag spelar inte så grafikkortet är dock inte så viktig. Viktigare för mig är att få bra bild när jag kollar på film...
Vad tycker ni andra? Och vart stod det att de nya kommer i April?
Förresten, tack alla för bra inläggar, man blir lite förvirrad men jag inser att jag lärde mig sjukt mycket om datorerna

VPCEB1M1E/WI
Diagonal storlek (tum) 15,5
Upplösning 1366 x 768
Extern skärm med maximal upplösning 2048 x 1536

VPCEA1S1E/P
Diagonal storlek (tum) 14
Upplösning 1600 x 900
Extern skärm med maximal upplösning 2048 x 1536

14 tummarn har helt klart mycket bättre skärm. Så om du nöjer dig med ett svagare grafikkort, när det gäller spel, så är VPCEA1S1E/P klart bättre val när det gäller skärmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
som sagt lillmackan, mina fläktar är knäpptysta förutom när jag spelar, så om dina låter mkt bör du kontakta Sony.

lindholm: I kontrollpanelen -> mus -> pekaralternativ.

Okok, du menar stället där jag köpt den = inet, eller menar du sony?

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Jag har i5:an och funderar på batteritiden, min startar alltid på 87 % kvar när jag drar ut sladden, ska det vara så?

Permalänk

Ska nog dra till Onoff i stan och be dom beställa in en i3a åt mig så jag får klämma på den

Tycker inte om Onoff i vanliga fall fast priset är så pass lågt nu så det är det värt

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Ska köpa i3:an imorn 99% säker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Okok, du menar stället där jag köpt den = inet, eller menar du sony?

Sony

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Sony

Okej, varför tycker du jag ska kontakta dom? Har kontakt inet nu, men tar väll och kontaktar sony också.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Därför att det alltid går snabbare att ta kontakt direkt med tillverkaren istället för att låta återförsäljaren göra det åt en!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Okej Haha, men nu har jag kontaktat båda. Får väll se vad dom säger.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Okej, härligt Tycker du dina fläktar låter hela tiden?

Hej!

Fläkten låter inte hela tiden och när den låter så märker man det knappt.

Mvh Micke

Permalänk

Tjena! Jag ville inte starta en ny tråd ang. denna datorn, så jag vet inte om det blir lite off-topic eller inte. Men anyway! Min fråga är följande:

Ni som har en Sony EB1M1E (eller egentligen en 15,5"), har ni spelat på den och hur är det att främst kolla på filmer, även spela spel på en 15,5 tummare? Grejen är den att jag tyvärr måste sälja min stationära dator, och det inkluderar min 20" datorskärm. Och det blir ju rätt så stor skillnad att switcha från 20" till 15,5", men hur är det egentligen? Är det verkligen så stor skillnad, och är det även jobbigt att spela och titta på filmer på en sån "liten" skärm?

Jag är så sjukt pepp på att köpa denna, men vet inte hur kräsen jag är Tips?

Tack så jätte mycket om ni orkar att svara!

/Mike

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk

kan man dra ner rpm på cpu fläkt i en laptop & är det en bra/dålig idé? Måste bli av med ljudet från den fläkt som låter.

Fick svar från inet att det är i3an som behöver mer kylning och därför datorn kan låta lite. Men tycker det låter märkligt eftersom ingen annans låter, måste nästan vara nå fel :/ Hör ljudet HELA tiden, jag blir förbannad.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
Tjena! Jag ville inte starta en ny tråd ang. denna datorn, så jag vet inte om det blir lite off-topic eller inte. Men anyway! Min fråga är följande:

Ni som har en Sony EB1M1E (eller egentligen en 15,5"), har ni spelat på den och hur är det att främst kolla på filmer, även spela spel på en 15,5 tummare? Grejen är den att jag tyvärr måste sälja min stationära dator, och det inkluderar min 20" datorskärm. Och det blir ju rätt så stor skillnad att switcha från 20" till 15,5", men hur är det egentligen? Är det verkligen så stor skillnad, och är det även jobbigt att spela och titta på filmer på en sån "liten" skärm?

Jag är så sjukt pepp på att köpa denna, men vet inte hur kräsen jag är Tips?

Tack så jätte mycket om ni orkar att svara!

/Mike

Vill veta ungefär samma sak! Har aldrig ägt en bärbar och har aldrig lirat på en. Var förvrigt på Onoff i stan och frågade om dom kunde ta in en i3;a. Tyvärr var den slut nästan överallt sa dom.

Skulle vilja pilla lite på den innan jag köper men vad jag kan läsa här så verkar den få väldigt mycket mer ros än ris

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
Tjena! Jag ville inte starta en ny tråd ang. denna datorn, så jag vet inte om det blir lite off-topic eller inte. Men anyway! Min fråga är följande:

Ni som har en Sony EB1M1E (eller egentligen en 15,5"), har ni spelat på den och hur är det att främst kolla på filmer, även spela spel på en 15,5 tummare? Grejen är den att jag tyvärr måste sälja min stationära dator, och det inkluderar min 20" datorskärm. Och det blir ju rätt så stor skillnad att switcha från 20" till 15,5", men hur är det egentligen? Är det verkligen så stor skillnad, och är det även jobbigt att spela och titta på filmer på en sån "liten" skärm?

Jag är så sjukt pepp på att köpa denna, men vet inte hur kräsen jag är Tips?

Tack så jätte mycket om ni orkar att svara!

/Mike

Det här är min första laptop och jag har hittills bara spelat the Lord of the Rings Online på den. Spelandet fungerar bra men det krävdes lite modifiering av UI:n för anpassa allt till den lilla skärmen. Jag är själv van med att spela på en 22" så visst är det skillnad men man vänjer sig efter ett tag. Att se film går hur bra som helst men jag har å andra sidan inga problem med att titta på min iPod Classic heller så det är nog väldigt personligt.

Angående fläkten:
För mig drar den på och låter när jag spelar, annars hörs den bara dovt. För mig är det inget störningsmoment.

Permalänk
Medlem

Är det nån mer en jag som har problemet med att batteriet "glappar" lite...?

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk

Hur ser entertangenten ut? Är det en liten smal eller en "normalstor"?

Edit: Kan förövrigt tipsa om att netonnet sänkt priset på i3an om ni missat det: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/So...

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Ja batteriet glappar lite. Enter är normalstor om du köper från Sverige, vad jag vet. Iaf från inet

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindholm
Det här är min första laptop och jag har hittills bara spelat the Lord of the Rings Online på den. Spelandet fungerar bra men det krävdes lite modifiering av UI:n för anpassa allt till den lilla skärmen. Jag är själv van med att spela på en 22" så visst är det skillnad men man vänjer sig efter ett tag. Att se film går hur bra som helst men jag har å andra sidan inga problem med att titta på min iPod Classic heller så det är nog väldigt personligt.

Angående fläkten:
För mig drar den på och låter när jag spelar, annars hörs den bara dovt. För mig är det inget störningsmoment.

Tack för svaret Jag antar väll att det är en personlig grej, jag får väll kanske chansa, efter lite pillande i butiken Fan va snuskigt det låter... "lite pillande" ....

Anyway, om någon annan har erfarenhet av bytandet från en 20"+, så skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Jag har en 22" extern skärm som jag använder för det mesta... 15" är ärligt talat ganska litet att ha som enda skärm. Du kan inte köpa en ny, billig extern?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Jag har installerat cs 1.6 nu, men när jag spelar så blir det svart på sidorna och jag undrar hur man får bort det. Kan inte ATI´s controllpanel då jag bara har haft nvidia innan..

mvh

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Svart på sidorna? Låter helt enkelt som att du har fel upplösning? Ställ in spelet på 1366x768 helt enkelt.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

det går ha max 1280*1024 men det är fortfarande svart, kan man inte göra nån inställning på catalyst? det gick på nvidia

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

kryssa i widescreen, det kanske hjälper

Permalänk
Medlem

Jo, det får men jag vill inte ha så hög upplösning i cs 1280*720, utan lirar med 640*480 eller 800*600 så därför undrar jag om man kan ställa in det i Catalyst control center.

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Kör med native upplösning, det som skärmen klara max alltså.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64