"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem

Fick inget svar på min första så testar väl igen då.

*CPU= AMD Phenom X4 9850 2.5 ghz BE
*PSU= Blue Storm 500W (Köper nytt om det behövs)
*Moderkort= ASUS M3N WS
*CF/SLi= – NVIDIA Hybrid SLI™ and DX10 Support
*Gränssnitt= 1 x PCIe 2.0 x16 slot at full x16 speed
Starcraft 2 mest
1650x1050
Budget: Spelar ingen roll
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja/Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja/Nej

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nytt graffekort

*CPU= Intel core2quad Q9550
*PSU= 750W
*Moderkort= ASUS P5E3 Deluxe (x48)
*CF/SLi= – Bara stöd för CF (tror jag, rätta mig om jag har fel)
*Gränssnitt= 2 x PCIe 2.0 x16
Starcraft 2, WoW, mw2
1900x1200
Budget: 4k

Frågan är vad jag ska göra, köpa 2 ATI kort och köra CF eller bara köpa ett kort. Tilläggas bör att jag är sugen på att köpa ett Nvidia för jag är trött på ATI:s drivrutiner som alltid strular.

Permalänk
Medlem

CPU: AMD Phenom II X2 550
PSU: 550W
Moderkort: AsRock AliveXfire E-Sata2, stödjer CF.
Gränssnitt: PCI-E
Spel: FPS Shooters, typ BC2, MW2 mfl.
Upplösning: 1600x1200, men spelar ingen roll.
Buget: Max 2000 SEK.
Spelar ingen roll om det låter.

Permalänk

Hej hej!

Jag planerar att köpa en dator nu i slutet av augusti (beställer runt 20e kanske) och har då knåpat ihop följande:

CPU: Intel Core i7 930 (Quad 2,8 GHz)
PSU: 750W
Moderkort: Asus P6X58D-E
CF/SLi= Både och
Gränssnitt: 3x PCI-E 16x
Används till: Lite allt möjligt, FPS till LoL till SC2 och förmodligen Diablo III. Men jag sysslar även en del med enklare bildredigering och vill gärna ha HDMI för att koppla till TV. DVI är såklart ett krav.
Upplösning: 1920x1080
Buget: Max 2500.
Är relativt mån om att det inte ska låta.

Jag har preliminärt kollat in ett Gigabyte GTX 460 1GB (Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)) men undrar om det finns något som är mer prisvärt för max 2500. Hur vettigt kan det vara att köpa två billigare kort för runt tusenlappen och köra SLi/CF?

Hela datorn kan ni kolla in här (om ni tror det kan hjälpa): Produktlista - Dator 3

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har inte gjort något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toffelskater:

Hej hej!

Jag planerar att köpa en dator nu i slutet av augusti (beställer runt 20e kanske) och har då knåpat ihop följande:

CPU: Intel Core i7 930 (Quad 2,8 GHz)
PSU: 750W
Moderkort: Asus P6X58D-E
CF/SLi= Både och
Gränssnitt: 3x PCI-E 16x
Används till: Lite allt möjligt, FPS till LoL till SC2 och förmodligen Diablo III. Men jag sysslar även en del med enklare bildredigering och vill gärna ha HDMI för att koppla till TV. DVI är såklart ett krav.
Upplösning: 1920x1080
Buget: Max 2500.
Är relativt mån om att det inte ska låta.

Jag har preliminärt kollat in ett Gigabyte GTX 460 1GB (Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)) men undrar om det finns något som är mer prisvärt för max 2500. Hur vettigt kan det vara att köpa två billigare kort för runt tusenlappen och köra SLi/CF?

Hela datorn kan ni kolla in här (om ni tror det kan hjälpa): Produktlista - Dator 3

GTX 460 låter helt rätt, väldigt prisvärt och tyst (referensmodell) kort. Det är aldrig "bättre" att köra två kort som presterar som ett kort.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

Okej, och jag kan ju alltid köpa till ett extra 460 eller 470 om jag känner för det när de blivit mycket billigare om något år eller så, och då får man en dator som står sig rätt många år antar jag?

Edit: Skulle PSU klara 2x 460 på 750W eller borde man isf. gå upp några hundralappar för att kunna lägga till ett grafikkort om något år?

Edit2: Skulle Gigabyte GTX 465 kanske vara ett bättre alternativ? Gigabyte GeForce GTX465 HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Enligt Gigabyte GTX 465 1GB (GV-N465UD-1GI) - Bjorn3D.com kommer den vid överklockning (som ökar load temperatur med 2 grader) upp i klass med 5850 och har nästan samma prestanda i vissa spel som 5870..

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har inte gjort något!

Permalänk
Medlem

CPU= AMD X2 4200
RAM= 2GB ddr 3200
MODERKAKA= ASUS (nåt) PCI-E iallafall

Ja. starcraft2 har ju kommit ut. Så nu har jag lämnat ettan därhän, datorn fungerade ju fint till det men inte till 2:an.

Så kan man köpa nåt budget kort för att köra högre upplösning samt lite snyggare grafik. Funderar på att köpa större skärm i samma veva 21-24". FPS:en får gärna hålla sig på en spelbar nivå med.

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66 GHz
*PSU= Corsair HX Series Modular Power Supply 620W
*Moderkort= Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775
*Gränssnitt= PCI-E
Spelen för tillfället är Heroes of Newerth och Starcraft 2 och senare när det kommer även Diablo 3.

Upplösningen som gäller är 1680 x 1050!

Budgeten är på någonstans mellan 1500 - 2000, kan tänkas gå lite över om det finns mycket att vinna på det, att det är hyffsat tyst är ett stort plus

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hallå. Mitt Radeon HD4850 är (mer eller mindre) kaputt och nu letar jag efter ett nytt grafikkort som inte är alltför dyrt (runt/under 1000 kr), som fungerar till ett Gigabyte GA-MA770-DS3 i ett Antec Sonata III chassi med orginalnätagg.
Skadar inte om det är tyst eller åtminstone har bra kylning. Det jag har nu viner som sjutton och har vid sina tillfällen dessutom gått upp i över 100C.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte göra en miniuppgradering, genom att köpa ett nytt grafikkort. Idag sitter det ett Nvidia 7600 GT 256 MB i datorn. HAr tänkt byta till ett Radeon. Behöver inte vara det värsta som finns. Har kollat på ett HD 4670 1 GB och HD 5670 1 GB. Vilket är mest prisvärt? Det kanske räcker med 512 MB versionen?
Då kommer jag undan billigare.

Det är en dator jag nyss packat upp och inte använt på 1.5 år.

*CPU= AMD Athlon X2 3800+ Socket AM2
*RAM= Kingston HyperX PC5400 4 GB
*PSU= Corsair HX 520W
*Moderkort= MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2 Socket AM2
*Gränssnitt= PCI Express
*Vilka spel du ska spela= alla möjliga

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut mitt 9800GX2, men har inte direkt hängt med i grafikkortsutvecklingen ...

*CPU= Intel 8400@3.3Ghz
*PSU= Corsair TX 750W
*Moderkort= Asus P5Q Deluxe (P45-chipset)
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Huvudsakligen EQ2 i skrivande stund, men vill ha dörrarna öppna i största möjliga utsträckning.
*Upplösning: 1920x1280 x 2
*Budget: Runda slängar 2-3k.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Inte av yttersta vikt, men det är ett stort plus. Sålänge det inte låter som ett reaplan så kan jag leva med det.
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

*CPU= (vad för processor du har) intel core i7 930 2.80Ghz
*PSU= (nätagg) Corsair HX 750w 80+
*Moderkort= (Vilket moderkort du har) Asus P6T deluxe V2
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) Ja, både crossfire och SLI.
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Jag ska mest redigera filmer/bilder i hd upplösning, men spel som t.ex det nya starcraft kommer att spelas.
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget. runda slängar 1-3k
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Skriver som snubben ovanför mig, Inte av yttersta vikt, men det är ett stort plus. Så länge det inte låter som ett reaplan så kan jag leva med det.
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? japp
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Japp, Men hur fan man gör det vet jag inte,

Uppskattas om man får hjälp snabbt,

Permalänk
Medlem

Grafikkort till "äldre" dator

Hej!

Jag har sneglat på att skaffa ett nytt grafikkort till min stationära. Orsaken är att min bärbara som jag använt för spel börjat låta lite väl mycket när man spelar StarCraft 2 och WoW, samt att temperaturerna skjuter i höjden.

Det grafikkort jag har i den stationära är ett GeForce 8500 GTS/GTX, frågan är om man kan sätta in ett GeForce 460 GTX och förvänta sig bättre prestanda i spel? Det enda jag också undrar över är om det finns en flaskhals någonstans som kanske gör det bättre att vänta med att uppgradera ett tag och om det rör sig om olika PCI-E standarder på de två korten?

*CPU= (vad för processor du har) AMD Dualcore 64, 3,2ghz (6000+)
*PSU= (nätagg) 450W
*Moderkort= (Vilket moderkort du har) ------- (Ska kolla upp senare)
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) Nej.
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E.
*Vilka spel du ska spela. Starcraft 2, WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget: 2000-2500 kr.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Nej, men uppskattas.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej.

Permalänk

*CPU= AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.11GHz
*PSU= ACE 520 W
*Moderkort= Asus M3A-H/HDMI
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Crysis,starcraft 2,CSS och HoN
*Upplösning: 1920x1280
*Budget: mellan 1k till 2k
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Delvis
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?Nej

Visa signatur

CPU:: Intel Core i5-3570k @ 4.2GHz |Mobo: MSI Z77A-S01 |RAM: CORSAIR Vengeance Pro 8 GB |Grafik: Gigabyte 970 G1|
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |NZXT H440W Silent Ultra |Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 250GB |Nätagg: Fractal Design R2 800W Platinum |Mus: Steelseries Rival |KB: CM Storm QuickFire TK Brown Switch |Monitor:BenQ XL2411T 144hz

Permalänk

*CPU= (vad för processor du har) intel core i7 930 2.80Ghz
*PSU= (nätagg) Corsair HX 750w 80+
*Moderkort= (Vilket moderkort du har) Asus P6T deluxe V2
*CF/SLi= (Om ditt moderkort har stöd för Crossfire eller SLi) Ja, både crossfire och SLI.
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Jag ska mest redigera filmer/bilder i hd upplösning, men spel som t.ex det nya starcraft kommer att spelas.
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget. runda slängar 1-3k
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Skriver som snubben ovanför mig, Inte av yttersta vikt, men det är ett stort plus. Så länge det inte låter som ett reaplan så kan jag leva med det.
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? japp
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Japp, Men hur fan man gör det vet jag inte,

Uppskattas om man får hjälp snabbt,

Permalänk
Medlem

Crap, mitt gamla 7900 GS börjar gå sönder och jag behöver ett nytt. Jag skulle gärna vilja ha ett grafikkort som stödjer Cuda eftersom huvudanvändandet är videoredigering, inte tänkt att spela på burken.
Max 1000 kr, gärna tyst.

Uppgraderade precis till i5 760, Asus P7P55D
Har ett Seasonic S12 380W (bör gå med ett enklare kort)

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core™ i5 750 @ 2.67 GHz
*PSU= Power 550W
*Moderkort= ASUS P7P55D-E, P55, Socket-1156
*CF/SLi= Stöd för crossfire men inget som jag är ute efter
*Gränssnitt= PCI-E
*SpelVarierar, mycket nyare spel men det händer att det kommer inte någon klassiker
*Upplölsning1680X1050
*BudgetRunt 3000 MaX
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Vill gärna ha ett tyst, skulle kunna montera en annan kylare men undviker det helst.
*Tillägg Har haft ATI ett tag nu och är sugen på ett Nvidia, dock så skulle jag vilja veta om det är värt att köpa ett kort nu eller om man ska vänta till hösten ifall det kommer ut några nya kort på marknaden.

Tack på förhand!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så finns HD5770 nu för 1273 kr på PixMania. Blev riktigt sugen själv, får nog bli ett sånt på onsdag när lönen kommer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

*CPU= intel core E8500
*PSU= Corsair HX 750w 80+
*Moderkort= Gigabyte GA-X48-DS5
*CF/SLi= x16/x16 Crossfire mode
*Gränssnitt= PCI-E
*Din ungerfärliga budget= Så lite som möjligt
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Spelar ingen roll, men så tyst som möjligt, passiv kylning kanske?
Har ett hd4870 och kör 2 skärmar. Vill kunna ansluta 1 eller 2 skärmar till. Anslutningen spelar ingen roll då två skärmar är vga och 2 är hdmi.

Är alltså på jakt efter ett billigt grafikkort som komplement till det jag har för att kunna ansluta fler skärmar! Ingen kloning utan varje skärm ska vara självständig.

edit:
ex Sapphire Radeon HD4350 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express) - skulle det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Om någon är intresserad så finns HD5770 nu för 1273 kr på PixMania. Blev riktigt sugen själv, får nog bli ett sånt på onsdag när lönen kommer.

Efter frakt så räcker det med att lägga till ungefär 70 kr för att istället beställa från en seriös butik, som inte hånskrattar sina kunder i ansiktet när något inte fungerar som det skall.
PowerColor Radeon HD5770 1GB - Inet.se

Permalänk
Medlem

*CPU= intel Q6600 2.4ghz
*PSU= Corsair 520w
*Moderkort= Gigabyte GA-p35-ds3
*CF/SLi= nix inte vad jag vet men e inte läge heller
*Gränssnitt= PCI-E
*Din ungerfärliga budget= Så lite som möjligt, men inte så det blir sämre än mitt trasiga 8800gtx
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? tja jag vet inte vart mitt 8800gtx ligger på skalan men det är ganska tyst enligt mig, bara det är väldigt tyst på idle så e jag nöjd.
* å visst kan jag montera en kylare, kan la inte va så svårt...

Permalänk
Medlem

460 eller 465? viket presterar bäst om man klockar båda? någon som vet?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Uppgradering

*CPU= i5 750 2.66
*RAM= 4g cosair xms3
*PSU= "idk" 500w
*Moderkort= Gigabyte UD3
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: CoD4, Black Ops, lol
*Vilken upplösning du spelar i: 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: ca 3000-4000 kr

Har för nuvarande ett ATI Radeon HD 4670

Några förslag på en uppgardering?
tänkt och köpa de lagom till 9 november, då Call of duty: BO kommer^^

funderar på 5850 eller 5870 men den sist nämnda är lite väl saftigt för plånboken kanske:P

Permalänk

Tja kan ej så mkt om min dator. Men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Skulle vilja ha ett kort till mw2. det ända jag begär är att kunna ha shadows on och specular map on. helst 1440x900 elr mer i upplösning. annars behöver jag ej maxa ngra andra inställningar. Min budget ligger på max 700kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 4 Ever:

Tja kan ej så mkt om min dator. Men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Skulle vilja ha ett kort till mw2. det ända jag begär är att kunna ha shadows on och specular map on. helst 1440x900 elr mer i upplösning. annars behöver jag ej maxa ngra andra inställningar. Min budget ligger på max 700kr

Just nu: XFX Radeon HD4850 HDMI 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Annars kommer det en del nya budget kort i höst, dock vet jag inte om det kommer något vettigt kort i 700-kronors klassen.

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Just nu: XFX Radeon HD4850 HDMI 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Annars kommer det en del nya budget kort i höst, dock vet jag inte om det kommer något vettigt kort i 700-kronors klassen.

hur mkt fps ligger man på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 4 Ever:

hur mkt fps ligger man på då?

Ingen aning, men mer för pengarna får du inte om du inte handlar beggat.

Permalänk
Medlem

Mitt "BFG GeForce 8800GT 512MB OC2" har efter trogen tjänst tyvärr kastat in handduken. Behöver därför inhandla ett nytt. Prestandan bör helst vara likvärdig men gärna bättre så klart...

*CPU= AMD Athlon 64 X2 4400+
*PSU= LITE-ON 400W
*Moderkort= MSI MS-7184
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI Express x16 graphics
*World of Warcraft
*1280*1024
*500-1500

Tacksam för alla tips!

Permalänk

tja igen... Har nu höjt min budget till 1000kr. Annat kort som gäller då elr samma?

Permalänk

*CPU= (Intel 2 Quad 9950 2,83ghz)
*PSU= (Crossair 750W)
*Moderkort= (Asus PQ5 Pro Socker 775)
*CF/SLi= ( Crossfire )
*Gränssnitt= (PCI-E)
*Vilka spel Allt från gammalt till det senaste.
*Vilken upplösning 1600*1200
*Din ungerfärliga budget Mitt gamla kort dog (Sapphire hd 4870 x2 2GB) Så jag fick tillbaka pengarna för det så jag har runt 5 k att lägga ut. Siktar på ett kort som håller för framtiden...orkar inte punga ut 5k varje gång man ska köpa ett nytt.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? - Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? - Orkar inte. a

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]