Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Var in på mitt modem och kollade runt och fick se något meddelande "Illegal TCP Header" under event logging, vad är det här? är det något att oroa sig över? mitt internet har varit segt de senaste 2-3 dagarna, dock kunde inte comhem se något fel med mitt internet och det är bara trådlöst som det är segt

Brukar inte vara någon fara alls. Sådär ser det ut i allas loggar. Kan vara nån av dina egna enheter som orsakar meddelandena. http://community.virginmedia.com/t5/Fibre-optic-broadband-cab...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Brukar inte vara någon fara alls. Sådär ser det ut i allas loggar. Kan vara nån av dina egna enheter som orsakar meddelandena. http://community.virginmedia.com/t5/Fibre-optic-broadband-cab...

Okej, en annan grej är mitt modem startar om sig själv, riktigt konstigt, den gjorde det ungefär 4 gånger på 1 dag och idag hände det 1 gång. Den beter sig som när man dragit ur sladden i 30 sek, att den resettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Okej, en annan grej är mitt modem startar om sig själv, riktigt konstigt, den gjorde det ungefär 4 gånger på 1 dag och idag hände det 1 gång. Den beter sig som när man dragit ur sladden i 30 sek, att den resettas.

Stängs wifi av också i samband med detta? Såg nån tidigare i tråden som nämnde nått liknande.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Stängs wifi av också i samband med detta? Såg nån tidigare i tråden som nämnde nått liknande.

Aa den resettar sig själv så allt stängs av tills den "kommer igång" igen eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Aa den resettar sig själv så allt stängs av tills den "kommer igång" igen eller vad man ska säga.

Kan vara nån bugg i mjukvaran. Har du över 24mbit-tjänst hos comhem och 4 eller mindre enheter kopplad till modemet så testa att slå av NAT.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Bra mätvärden hos Bredbandskollen är väl en sak - men hur fungerar det i "praktiken"? Jag får nästan utlovad maxhastighet (drygt 90, betalar för 50-100) på deras webtest, men har eljest bara kommit i närheten av den hastigheten då jag laddat ner filmtrailers hos Apple.

Med ökat fysiskt avstånd minskar bandbredden rejält, och inte bara hos Comhem. Har regelbunden kontakt med min bror som bor norr om Melbourne, Australien, med Skype. Det fungerar men inte bättre än då jag hade ADSL-uppkoppling hos Telia med max ca 6 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasW:

Bra mätvärden hos Bredbandskollen är väl en sak - men hur fungerar det i "praktiken"? Jag får nästan utlovad maxhastighet (drygt 90, betalar för 50-100) på deras webtest, men har eljest bara kommit i närheten av den hastigheten då jag laddat ner filmtrailers hos Apple.

Med ökat fysiskt avstånd minskar bandbredden rejält, och inte bara hos Comhem. Har regelbunden kontakt med min bror som bor norr om Melbourne, Australien, med Skype. Det fungerar men inte bättre än då jag hade ADSL-uppkoppling hos Telia med max ca 6 Mbit.

Öhh nä men det blir inte bättre med 1000mbit fiber direktkopplad till netnode heller. Att skypa till australien är ju ett hiskerligt antal routrar/switchar ISPer bort. Man kan väl från Sverige räkna med att ha hyffsad lina till de europeiska i-länderna men sedan är det omöjlig att garantera nått oavsett operatör. Även utanför Sverige är jag tveksam att någon operatör lämnar någon garanti men det fungerar normalt sett hyffsat. Den operatör man har styr inte vad "benkas cykel och sport" ISP i Kuala lumpur har för kvalitee på grejjerna. Precis som med en cykelkedja är inte internet starkare än dess svagaste länk vilket oftast är långt utanför sveriges gränser i dessa fall du tar upp.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

På speedtest.net kan man "leka" med att testa hastigheten mot servrar i olika delar av världen. Både ping och bandbredd skiljer sig ordentligt. Generellt kan man säga att hastigheten sjunker med avståndet och en av orsakerna är säkert att vägen blir mer och mer komplex ju längre bort motparten befinner sig (som påpekats i inlägget ovan).
Så den hastighet som utlovas av bredbandsoperatören i Sverige måste väl tolkas som den hastighet som Bredbandskollen uppmäter mot närmaste mätserver?

Permalänk
Medlem

Phunky o Andylindy,

Så sant, just Australien är lite hopplöst... Skype videolänk behöver ca 0,5 MBit, o det är ungefär vad man får mot Australien en bra dag. Men västerut över Atlanten till USA verkar förbindelserna generellt bättre, nästan likvärdiga som till Västeuropa. Österut är det värre.

Permalänk
Medlem

Har fått problem när jag ska använda trådlöst på min dator, jag får sjukt dåliga värden när jag testar det, det har verkligen funkat felfritt tills några dagar sedan, när jag kollar hur bra styrkan är på anslutningen så är fyra st staplar det bästa jag kan få, då får jag ut bra värden, men så fort den går ner till 3 st, 2st då sjunker hastigheten, jag har aldrig haft det här problemet förrut, vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Har fått problem när jag ska använda trådlöst på min dator, jag får sjukt dåliga värden när jag testar det, det har verkligen funkat felfritt tills några dagar sedan, när jag kollar hur bra styrkan är på anslutningen så är fyra st staplar det bästa jag kan få, då får jag ut bra värden, men så fort den går ner till 3 st, 2st då sjunker hastigheten, jag har aldrig haft det här problemet förrut, vad kan ha hänt?

Någon granne kanske har skaffat trådlöst som stör.

Permalänk
Medlem

CG3100 ostabil

Hej,

Finns det andra med samma problem?

Före detta stabilt (så stabil som Comhem kan erbjuda iaf) CG3100 som måsta startas om 3-4 ggr om dagen för att hålla trådlös hastighet. Problemen började nog några månader sedan, har det kommit en ny firmware eller nåt? Det känns att det finns en minnesläcka i mjukvaran eller nåt.. finns inga trådlösnät i närhet som stör.

Information
Hardware Version 1.04
Software Version 3.9.21.9.mp1.V0028

Gott Nytt År Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Mitt ComHem är också fullständig kaos för tillfället, jag blir galen... Internet segar ner något totalt ibland, går in på bredbandskollen och den mäter upp ca 2 mbit ner (betalar för 100), har även tappat anslutningen helt vid flera tillfällen... verkar som om svarstiden allt som oftast är flera hundra ms dessutom, blir så trött på det här. Har provat ComHems support flera gånger men tycker den är helt värdelös. Tänkte först vänta till min bindningstid gått ut med att byta leverantör, men jag tror att jag kommer kontakta konsumentverket ang. det här. Tjänsten håller inte vad den lovar, och jag tänker inte fortsätta betala för 100 mbit, och som sagt, comhems egen support verkar bara blunda för problemen.

EDIT: har suttit och försökt spela lite nu, men det är helt ohållbart. Har dock lyckats lägga märke till att min ms/ping pendlar mellan 50 och 4000, är det fler som upplever detta problem? Har startat om både Netgear CG3100 samt min d-link-router som sitter efter, samt provat att koppla bort dlinken, ingenting hjälper... är detta något tillfälligt?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Ditt problem låter exakt som jag har, kör dock bara på CG3100 modemet kopplat till switch just nu för att det är 5 i nätverket. Fast är inte bättre om man är 3 eller 4 så switchen har ingen påverkan här.

Kommer upp i ~10mbit nedströms atm och betalar för 50-100, och detta problemet har hänt för ofta nu sedan höstas.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Ditt problem låter exakt som jag har, kör dock bara på CG3100 modemet kopplat till switch just nu för att det är 5 i nätverket. Fast är inte bättre om man är 3 eller 4 så switchen har ingen påverkan här.

Kommer upp i ~10mbit nedströms atm och betalar för 50-100, och detta problemet har hänt för ofta nu sedan höstas.

Hade jag kommit upp i 10 mbit hade jag varit lycklig, snittar nog 0.2 ner nu tror jag, och min ms pendlar fortfarande upp till typ 4000. Det går i stort sett inte att använda internet, kan inte streama musik och hemsidor tar en evighet att ladda. Får ringa comhem imorgon, det är är helt ohållbart. Riktigt besviken!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Avstängd

Jag ligger stadigt på 11/11mbit (av 200mbit ner). Detta pajas företag är troligen den sämsta isp man kan ha i Sverige, sedan 1 september 2011 så skiter man totalt och rakt av i sina kunder i Göteborg.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Lösning på krånglande trådlös CG3100

Ok jag hade fått nog så gick ut och köpt en sådan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=765738

vilket skillnad alltså. 113.17mbit down 11.10 up över trådlös (har 100/10) 0ms ping, och fileserver via USB.

CG3100 är verkligen skit (förutom modem delen).

Permalänk
Skrivet av darel:

Ok jag hade fått nog så gick ut och köpt en sådan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=765738

vilket skillnad alltså. 113.17mbit down 11.10 up över trådlös (har 100/10) 0ms ping, och fileserver via USB.

CG3100 är verkligen skit (förutom modem delen).

Jovisst, det är ju allmänt känt att man behöver en "riktig" router bakom CG3100 för att ha en stabil lina 100/10 med ComHem. Men har man det funkar det faktiskt riktigt bra (förutom i vissa delar av Göteborg men där är det väl mer eller mindre fastställt att det är kapacitetsproblem som är boven).

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av darel:

Ok jag hade fått nog så gick ut och köpt en sådan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=765738

vilket skillnad alltså. 113.17mbit down 11.10 up över trådlös (har 100/10) 0ms ping, och fileserver via USB.

CG3100 är verkligen skit (förutom modem delen).

Japp, skaffade en sådan tidigare också, funkade bra innan men hade haft lite störningar senaste månaden. Löstes också direkt med den routern.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jovisst, det är ju allmänt känt att man behöver en "riktig" router bakom CG3100 för att ha en stabil lina 100/10 med ComHem. Men har man det funkar det faktiskt riktigt bra (förutom i vissa delar av Göteborg men där är det väl mer eller mindre fastställt att det är kapacitetsproblem som är boven).

Det är riktigt, men jag har alltid litat på Comhem att deras grejer fungerar - det är ju deras ansvar.. det har fungerat hyfsat förut men senaste månader har det varit helt värdelös (ser ut att andra har också haft samma problem). Lite dumt av Comhem deras support måste belastas något ordentligt av just denna routern, och det är fortfarande deras standard modem/router. känns onödig att jag ska punga ut en tusand lapp själv för att få en fungerande trådlös internet (och router med fungerande USB port också)

Har inte sätt beslastnings problemet här i Kungälv men vi har haft en del signal problem. Problemet är att Comhem har stora områden utan en riktig konkurens.

Permalänk
Medlem

Stora områden borde betyda stora pengar IN och borde då betyda stora resurser för att åtgärda eventuella problem, tycker man ju iaf.

Säg 550000 bredbandskunder gånger 300:- ger 165 miljoner i månaden, borde finnas rejält med resurser även efter utgifter.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Stora områden borde betyda stora pengar IN och borde då betyda stora resurser för att åtgärda eventuella problem, tycker man ju iaf.

Säg 550000 bredbandskunder gånger 300:- ger 165 miljoner i månaden, borde finnas rejält med resurser även efter utgifter.

Det låter väldigt mycket. Vad kommer de där siffrorna ifrån?

Permalänk
Medlem

http://www.comhem.se/comhem/om-com-hem/press/pressmeddelanden...

Lägg märke till namnet på länken "tjänstekvalitet-och-kundservice"

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Är det någon fler än jag som har en väldigt seg uppkoppling just nu? Enl. bredbandskollen har jag 3Mbit ner och 2Mbit upp. Enl. Comhems webbplats, så är det inga störningar på nätet (i Sundsvall).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wdrsn:

Är det någon fler än jag som har en väldigt seg uppkoppling just nu? Enl. bredbandskollen har jag 3Mbit ner och 2Mbit upp. Enl. Comhems webbplats, så är det inga störningar på nätet (i Sundsvall).

Tja.. 14/11mbit i Göteborg (ska ha 200mbit download). Sedan september men Comhem skiter i vilket det är rätt uppenbart. Så Har du börjat få problem så ska du inte vänta dig att dem kommer göra något för att lösa det.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Jag har haft fullt blås tidigare 100/10, men från och med igår kväll så fungerar det sådär kan man lugnt säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdrsn:

Jag har haft fullt blås tidigare 100/10, men från och med igår kväll så fungerar det sådär kan man lugnt säga.

är det via trådad eller trådlös uppkoppling till modemen?

Permalänk
Medlem

Har inte trådlösa aktiverat på modemet, jag har det bryggat.
Dock är det lika dålig fart trådat som via wifi. Har inte hunnit testa idag, men igår var det som sagt segt som sirap.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt 100/10 men varje gång jag resetar den så blir det bra sedan går den max 20-30 ned har felanmält mitt till comhem sedan 1 vecka så vi får se, vill nästan minnas att det började med den nya mjukvaran.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Jag har samma problem med mitt 100/10 men varje gång jag resetar den så blir det bra sedan går den max 20-30 ned har felanmält mitt till comhem sedan 1 vecka så vi får se, vill nästan minnas att det började med den nya mjukvaran.

Min uppkoppling ser ut att ha gått till sig över natten. Nu har jag fullt blås igen.