Asus VG278HE – världens första gamingskärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Så exakt hur kan du då förklara att man upplever sån stor skillnad när man spelar t.ex. BF3 på en 60/120Hz skärm?

Var det inte någon som sa att 1080p är max vad ögat klarar av att se nrä bluray var nytt? Nu njuter folk snart av 4k upplösningar

Du kanske har en dålig 60Hz skärm? Ang. ditt andra försök till att underminera mitt påstående så kan jag inte svara för vad folk sa om Blu-ray när det var nytt, då det inte vad jag som yttrade mig om det.

Skrivet av Xaluku:

Helt rätt. Såna personer ska bara stå och hålla käft tills dom provat ett tag och sen gå tillbaka till det gamla. Övertygad om att man kommer se och känna skillnad mellan 120hz och 144hz men absolut inte lika stort som hoppet mellan 60hz och 120hz.

Jag håller mig till 120hz och inväntar 120hz IPS (gärna 2560x1440). Once you go 120hz, you can't go back

Du menar att jag inte behöver hålla käft då, eftersom att jag gick från en 120Hz skärm till 60Hz och kan med handen på hjärtat säga att det inte är skillnad i BF3 för min del?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Du påstår alltså att vi inte kan se mer än 12 FPS?
Skumt, jag tycker det laggar som fan då.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Men då förstår jag inte riktigt varför du sitter på dubbla GTX 680 om du tror 15 fps duger, vilket antyds i citatet. Det är skillnad på vad ögat kan "processa" och hur man upplever saker och ting.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Du kanske skulle läsa om och förstå vad som står

vid 10-12 fps är det fortfarande möjligt att se det som en serie stillbilder, över det uppfattas det som rörelse, om än ryckigt.

Det står lite mera utförligt längre ned i artikeln

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Det där förklarar ju bara varför dålig Framerate ser ut som slideshow.

Kan av erfarenhet intyga att man definitivt ser skillnad på 60 vs 120 hz , går aldrig tillbaka till 60hz.

För den som fortfarande sitter med en 60hz skärm kan denna 144hz skärm vara intressant. jag tycker dock att 144hz är lite väl blygsamt för att man ska uppdatera från 120hz.

Permalänk
Medlem

Och jag som tycker 60Hz räcker mer än väl...

Permalänk
Medlem

1080p på 27"
You never go full retard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Det här har redan tagits upp så många gånger och leder aldrig någon vart. Vissa hävdar stenhårt att det inte är någon skillnad alls, medan andra knappt står ut med 60hz. Det finns inga bevis på papper, bara egen erfarenhet. Jag bläddrade igenom en artikel där dom beskrev hur amerikanska soldater fick titta på en serie bilder som gick i 320fps. låt oss säga att den gick i tio sekunder, det var alltså 3200 bilder och en av dom var på ett flygplan. De flesta kunde beskriva detaljer enda ner i vilken modell det var på planet. Allting beror på hur man upplever det. Om du är nöjd med 60hz, var då nöjd och predika inte för andra som trivs bättre med 120hz.

Edit: Då bör även tilläggas att jag inte står på någons sida då jag gått från en 120hz LG W2363D till en 60hz Dell U2412H och inte upplever någon märkbar skillnad alls, men jag hävdar inte att andra inbillar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du påstår alltså att vi inte kan se mer än 12 FPS?
Skumt, jag tycker det laggar som fan då.

Nej jag har påstått att det inte kommer att gå att se skillnad på 22Hz.

Skrivet av pecill:

Men då förstår jag inte riktigt varför du sitter på dubbla GTX 680 om du tror 15 fps duger, vilket antyds i citatet. Det är skillnad på vad ögat kan "processa" och hur man upplever saker och ting.

När sa jag att 15Hz duger? Jag sa att det inte kommer synas någon skillnad på en ökning på 22Hz då det redan är fullt tillräckligt med 120Hz.

Skrivet av frankof:

Du kanske skulle läsa om och förstå vad som står

vid 10-12 fps är det fortfarande möjligt att se det som en serie stillbilder, över det uppfattas det som rörelse, om än ryckigt.

Det står lite mera utförligt längre ned i artikeln

Ja, jag har läst artikeln och jag förstår vad det står. Det jag säger är att 120Hz räcker och blir över.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Entusiast

" Men ögat kan ändå inte se mer än 30fps!, omöjligt att du känner av huvudvärk efter 1 timmes spelande med 30~fps! " Skitsnack, det är två helt olika saker.
Högre Hz, mer potential till flyt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Varför just 144 Hz?

24fps*6 istället för 30fps*4

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det här har redan tagits upp så många gånger och leder aldrig någon vart. Vissa hävdar stenhårt att det inte är någon skillnad alls, medan andra knappt står ut med 60hz. Det finns inga bevis på papper, bara egen erfarenhet. Jag bläddrade igenom en artikel där dom beskrev hur amerikanska soldater fick titta på en serie bilder som gick i 320fps. låt oss säga att den gick i tio sekunder, det var alltså 3200 bilder och en av dom var på ett flygplan. De flesta kunde beskriva detaljer enda ner i vilken modell det var på planet. Allting beror på hur man upplever det. Om du är nöjd med 60hz, var då nöjd och predika inte för andra som trivs bättre med 120hz.

Edit: Då bör även tilläggas att jag inte står på någons sida då jag gått från en 120hz LG W2363D till en 60hz Dell U2412H och inte upplever någon märkbar skillnad alls, men jag hävdar inte att andra inbillar sig.

Jag predikar inte heller och jag gick från samma skärm som du gick från till samma skärm i princip som du gick till. Jag hävdar att det är skillnad på skärmarna också inte bara att det är 60Hz rätt och slätt. Gäller att hitta en bra skärm med lite overdrive och allt vad det nu heter som jag har glömt.

Sen ang. testet du berättade om så kan det ju vara så att olika människor processrar informationen olika fort och således ser vissa planet i detalj medan andra ser nästa frame låt säga. Jag själv har sett en playstationkontroll i introt till The big bang theory några gånger men inte varje gång då det går så jävla fort i det introt. Letar efter den varje gång dock haha..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

" Men ögat kan ändå inte se mer än 30fps!, omöjligt att du känner av huvudvärk efter 1 timmes spelande med 30~fps! " Skitsnack, det är två helt olika saker.
Högre Hz, mer potential till flyt.

Vem pratar du med?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pontraz:

Nej jag har påstått att det inte kommer att gå att se skillnad på 22Hz.

När sa jag att 15Hz duger? Jag sa att det inte kommer synas någon skillnad på en ökning på 22Hz då det redan är fullt tillräckligt med 120Hz.

Ja, jag har läst artikeln och jag förstår vad det står. Det jag säger är att 120Hz räcker och blir över.

Obvious troll is obvious troll.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Ja, jag har läst artikeln och jag förstår vad det står. Det jag säger är att 120Hz räcker och blir över.

Nu ja, det är samma argument som Gates berömda (fel)citat

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ser man inte skillnad på 60 och 120Hz så har man problem någonstans eller aldrig upplevt ordentligt flyt.

För att kommentera nyheten, grymt kul att se att utvecklingen går framåt! Skulle gärna vilja testa en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

24fps*6 istället för 30fps*4

24*5 = 120
24*6 = för 3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nu ja, det är samma argument som Gates berömda (fel)citat

Ja fast nej. Men det spelar ingen roll jag ska gå och äta frukost nu.

( )

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

TN, gör IPS med samma uppdateringsfrekvens då kan vi prata om köp

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Vissa märker av de bättre färgerna på en IPS-panel av bra kvalitet jämfört med en billigare typ, andra inte. Vissa märker av 20 ms input lag, andra inte. Vissa hör skillnad på 320 kbits OGG och lossless FLAC, andra inte. Vissa känner skillnaden på en rejäl hamburgare från ett steakhouse och en maxburgare, andra inte.

Men ja, det är ju klart att den magiska gränsen mellan flyt och hack är precis 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Varför just 144 Hz?

Jag antar att det är ganska max det som går att klämma ut ur dual link DVI. (60hz i 1920x1200 tullar ganska precis på gränsen på single link DVI, som referens)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Va trött man blir på alla kids utan en aning om vad dom skriver på detta forum, hoppas ni trollar, annars tycker jag synd om er, 120Hz är klart man kan se med ögonen, då det blir mjukare mellan bilderna i snabba rörelser så som i fps och samma gäller vid vanligt tv tittande kolla på en fotbolls match med 120hz vs 50hz.

Om du nu inte har råd eller har testat ta 30 a4 papper och gör en liten animation av en boll från vänster till höger på 30 blad, sen tar du 120 blad och gör samma sak tror du kommer uppleva bollen mjukare och skarpare när du bläddrar igenom....

Forum inläggen på sweclockers blir inte bättre dom som hävdar att dom vet saker dom inte kan ett skit om, lägger inte mycket tid på att änns skriva här längre tappade orken för rätt länge sen tack vare alla "troll", "fan boys" , "jag vet mäst, utan att ens haft sakerna" osv...

Googla sidor för att sedan tro sig ha fakta. Det finns oss som har 2 skärmar en för webben ips och en för spel 120hz, då har man svart och vitt på vad hz gör för ögat, responsen på musen och tearing i spel, ja listan kan göras lång...

Vill man spela är mer hz bättre, och vill man se 3D film/TV med snabba rörelser och bättre skärpa så är säkert 144 hz bättre med...

Läs, Lär, Testa, sen kan man yttra sig!

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det verkar sjukt onödigt med ett par (troligtvis*) kassa högtalare på en skärm för 4k? Tycker ju de borde kunnat slopa dem och sparat in lite på produktionskostnader. Vilket grafikkort klarar för övrigt att driva säg BF3 i 1080p på ultra eller high över 120 FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Måste också få kommentera lite här.

Ja, det stämmer säkert att gränser går vid 10-12 bilder när det gäller huruvida vi uppfattar det hela som en serie stillbilder eller om vi uppfattar det som en rörelse. Det betyder dock inte att vi direkt uppfattar det som en mjuk maximalt tydlig rörelse vid den bildfrekvensen.
Det kommer att uppfattas som en oskarp hackig rörelse när vi är precis över gränsen.

Desto högre bildfrekvens desto mjukare och tydligare rörelse får vi och där är skillnaden antagligen högst märkbar mellan 60Hz och 120Hz (har dock inte provat en 120Hz skärm själv så jag kan inte tala av egen erfarenhet).
Hur stor skillnaden är mellan 120Hz och 144 Hz är svårt att säga. Det torde ju iallfall vara en långt mindre märkbar skillnad än mellan 60 och 120.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

OH WAIT.

"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually.[1] The visual cortex holds onto one image for about one-fifteenth of a second, so if another image is received during that period an illusion of continuity is created, allowing a sequence of still images to give the impression of motion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Du har varit medlem i över ett år, borde du inte lärt dig att det är är skitsnack snart? Om ögat inte kan se mer än 10-12 bilder kan vi ju lika gärna köra 12hz skärmar, blir perfekt!

do'h

Dock så kan jag säga att jag skulle nog ha problem med att märka skillnad på 120 - 144hz.. visst jag har inte testat men känns lite så.
Perfekt för 60hz spelare som inte gått över till 120hz än

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning angående hur mycket ögat kan uppfattas finns här:
http://100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Se det mer som lite kuriosa i ämnet än att jag försöker hälla bensin på elden

Med det sagt så håller jag med chipfunk, folk uppfattar värden olika, allas ögon fungerar inte exakt lika, vissa ser fler färger än andra etc.

Dock så finns det ju en övre gräns för hur mycket ögat/hjärnan hinner med och ju närmare den gränsen man kommer desto mindre roll spelar det.

Skillnaden mellan 15 och 30 hz upplever i alla fall jag som mycket värre än mellan 30 och 60, mellan 60 och 120 tycker jag det är svårt att se skillnaden, men någonstans registrerar hjärnan ändå detta och man känner ett bättre "flyt" .

Så skillnaden mellan 120 och 144hz gissar jag är ganska minimal, men i 3D tror jag höjningen från 60 till 72hz ändå kan ge en positiv upplevelse.

Det som sänker den här skärmen är ju att den är så stor men ändå med "låg" upplösning och därtill en TN panel. Personligen tror jag en bättre panel eller högre upplösning ger än bättre upplevelse än de extra 24hz'en.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

Nej det är ju absolut ingen skillnad mellan 60Hz och 120Hz, bara dubbla......

En ökning från redan höga 120Hz med 22Hz kommer du inte se skillnad på.

Fast nu kanske du inte tänker på att när man spelar i 3D så visas dubbla bilder, därför krävs 120Hz så att det i slutändan blir frekvensen 60Hz för den som tittar med glasögon. Och då kan nog de extra 22 hertzen göra att bilden blir lite lugnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Du menar att jag inte behöver hålla käft då, eftersom att jag gick från en 120Hz skärm till 60Hz och kan med handen på hjärtat säga att det inte är skillnad i BF3 för min del?

Vad hade du för fps när du körde på 120hz skärmen då? Kan köpa att du inte märkte skillnad som din fps var något över 60, säg runt 70-75. Över det borde du dock känna av någon skillnad. Körde du däremot bf3 på 120fps, då är det nog dags att öppna ögonen.

Dold text
Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att en skärm igentligen har 120,200 eller 60? Kan man inte bara tillverka alla paneler me 200 eller vad man nu vill ha?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

jag kommer ihåg jag läste en studie om de där med ögonen kan bara se så här många bilder i sekunden. Så hade dom i den studien iaf kommit fram till att det var helt fel. Fanns ingen begränsing på hur många bilder i sekunden den kan ta upp. Som ett exempel för att du ska kunna se 3d så måste du kunna se 120hz 60hz på varje öga.