Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ducky

Någon som vet när shine 2 kommer ut til den svenska marknaden?
Vad är skillnaden mellan shine och shine 2, är det bara att bakgrundsbelysningen är lagrad i tangentbordet istället för på datorn?

är mycket intresserad av detta tangentbord.

Permalänk
Medlem

Köpråd

Tänkte köpa ett nytt tangentbord, troligtvis ett med röda switches.

Vilket rekomenderar ni av:
TESORO DURANDAL ULTIMATE G1NL MECHANICAL GAMING KEYBOARD - RED SWITCH
och
CM STORM QUICK FIRE PRO GAMING KEYBOARD - RED SWITCH

Eller har någon något annat förslag? (Har inget pristak men ska jag pröjsa 1500 ska det verkligen vara värt de 6-800 extra det handlar om.)

*edit

Beställde CM STORM QUICK FIRE PRO.
Hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem

Skulle någon rekommendera Qpad mk-50 svarta brytare? Funderar starkt på att skaffa det...

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Finns det någon butik i Stockholm där man kan känna på olika mekaniska tangentbord?

Ja, på Inet Sveavägen 17 Hötorget

Skrivet av Chabean:

Skulle någon rekommendera Qpad mk-50 svarta brytare? Funderar starkt på att skaffa det...

Kör hellre på Tesoro G1N för 649 eller G1NL för 909 imo. (Dustin)

Själv rekomenderar jag CM Storm tangentborden efter att ha spenderat X antal timmar (läs hela natten) till att titta på olika recensioner och rekomendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burgarn:

Ja, på Inet Sveavägen 17 Hötorget

Kör hellre på Tesoro G1N för 649 eller G1NL för 909 imo. (Dustin)

Själv rekomenderar jag CM Storm tangentborden efter att ha spenderat X antal timmar (läs hela natten) till att titta på olika recensioner och rekomendationer.

Jag funderade förut på att köpa CM Storm Trigger tror jag den hette Men det blec ducky ist

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Jag funderade förut på att köpa CM Storm Trigger tror jag den hette Men det blec ducky ist

Jo, var också nära att sträcka mig till den prisklassen men lyckades hålla mig i skinnet!

Permalänk
Medlem

Tänkte ja kunde ställa en fråga angående röda switchar då: Hur lätt är det att trycka ner tangenterna, man kan väl ändå vila sin hand på wasd och shift utan att dem trycks ner?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chabean:

Tänkte ja kunde ställa en fråga angående röda switchar då: Hur lätt är det att trycka ner tangenterna, man kan väl ändå vila sin hand på wasd och shift utan att dem trycks ner?

Det kan man utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Tänkte ja kunde ställa en fråga angående röda switchar då: Hur lätt är det att trycka ner tangenterna, man kan väl ändå vila sin hand på wasd och shift utan att dem trycks ner?

Beror ju på hur tung hand du har och hur mycket vikt du vilar på handleden osv, helt omöjligt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Beror ju på hur tung hand du har och hur mycket vikt du vilar på handleden osv, helt omöjligt att veta.

Men om man jämför med ett vanligt tangentbord, dvs ett icke mekaniskt?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan man utan problem.

Låter bra.. har tänkt skaffa ett Qpad mk-50 men vet inte riktigt om det är värt att betala 150 kr extra för svarta brytare, jag är van vid icke mekaniskt och föredrar "tyngre" än "lättare" tangenter, men jag kanske kan vänja mig

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Men om man jämför med ett vanligt tangentbord, dvs ett icke mekaniskt?

Är du van vid ett tangentbord med tunga knappar så kan du nog råka trycka in dom ibland, men man lär sig ganska fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Låter bra.. har tänkt skaffa ett Qpad mk-50 men vet inte riktigt om det är värt att betala 150 kr extra för svarta brytare, jag är van vid icke mekaniskt och föredrar "tyngre" än "lättare" tangenter, men jag kanske kan vänja mig

Enda sättet att riktigt veta hur det är, är att helt enkelt ta sig till en butik och känna. Jag skaffade mitt MK-85 Pro för ett halvår sen. Ja, jag tryckte ner lite fler tangenter än jag siktade på första halvtimmen, sen vande jag mig.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till rubber-dome!

Mechanical ftw!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Enda sättet att riktigt veta hur det är, är att helt enkelt ta sig till en butik och känna. Jag skaffade mitt MK-85 Pro för ett halvår sen. Ja, jag tryckte ner lite fler tangenter än jag siktade på första halvtimmen, sen vande jag mig.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till rubber-dome!

Mechanical ftw!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, hade cherry blå switchas innan röd och det var väldigt ovant från början, men jag är mer "pricksäker" med de röda switcharna, ingen aning varför och ibland såg det ut typ något sånhär när jag skrev "någgot lkiknande som detr här"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Håller med dig, hade cherry blå switchas innan röd och det var väldigt ovant från början, men jag är mer "pricksäker" med de röda switcharna, ingen aning varför och ibland såg det ut typ något sånhär när jag skrev "någgot lkiknande som detr här"

Precis! Det var som att man råkade "studsa" med fingret lite grann här och där
Men som sagt så lär man sig det ganska snabbt.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en bra och billig säljare av tangentbodsknappar?
Vill utsmycka mitt Filco Majestouch lite och är ute efter Ninjacaps eller något annat kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nikkop:

Någon som kan tipsa om en bra och billig säljare av tangentbodsknappar?
Vill utsmycka mitt Filco Majestouch lite och är ute efter Ninjacaps eller något annat kul

Det finns massor på ebay.com eller ebayt.de beroende på om du vill ha cherry doublseshots eller nytillverkade caps.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan välja färg på Ducky Shine2 eller om man återigen bara kan ha blått med blåa brytare?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag har sneglat på mekansiska brytare ett tag nu men inte vågat ta klivet från "traditionella" keyb för 300:-.. Förvisso skaffa jag mig ett G110, men aj vad jag ångrar mig. Anledningen till att jag tvekar är att frun här HATAR klickljud, och jag sitter med datorn i vårt sovrum.. Mao så är kvälls/natt-gejmin out of the question i stort sätt!
Vill ha standard layout utan en massa macro-knappar, bakgrundbelyst gärna.. och tyst!!! Vilket är det som gäller då, bruna eller röda eller?!?

[EDIT] .. det kanske är Topre jag ska ha, har dom med bakgrundbelysta tangenter?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lacrits:

Jag har sneglat på mekansiska brytare ett tag nu men inte vågat ta klivet från "traditionella" keyb för 300:-.. Förvisso skaffa jag mig ett G110, men aj vad jag ångrar mig. Anledningen till att jag tvekar är att frun här HATAR klickljud, och jag sitter med datorn i vårt sovrum.. Mao så är kvälls/natt-gejmin out of the question i stort sätt!
Vill ha standard layout utan en massa macro-knappar, bakgrundbelyst gärna.. och tyst!!! Vilket är det som gäller då, bruna eller röda eller?!?

[EDIT] .. det kanske är Topre jag ska ha, har dom med bakgrundbelysta tangenter?

Det är verkligen topre du ska ha om du ska sitta i samma rum som någon som sover.
Topre har även silent edition som är ännu tystare. Men det finns mig veterligen inte att få tag på med svensk layout om det är viktigt.

Topre har inget bakgrundsbelyst tjaffs nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är verkligen topre du ska ha om du ska sitta i samma rum som någon som sover.
Topre har även silent edition som är ännu tystare. Men det finns mig veterligen inte att få tag på med svensk layout om det är viktigt.

Topre har inget bakgrundsbelyst tjaffs nej.

Tack för bekräftelsen!
Synd det där med bakgrundsbelyst.. Kanske dags "upplysa" Topre om det?! Nämen skämt åsido, gillar när jag lätt kan se tangenterna i mörkret. Men visst kan man leva utan det..
Jaha, vart är bästa stället att köpa ifrån? Såg nån som hade länkat i nån annan tråd.. Som jag förstod så fanns det inte fanns några svenska butiker som hade Topre..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lacrits:

Tack för bekräftelsen!
Synd det där med bakgrundsbelyst.. Kanske dags "upplysa" Topre om det?! Nämen skämt åsido, gillar när jag lätt kan se tangenterna i mörkret. Men visst kan man leva utan det..
Jaha, vart är bästa stället att köpa ifrån? Såg nån som hade länkat i nån annan tråd.. Som jag förstod så fanns det inte fanns några svenska butiker som hade Topre..

Vitt
Svart
Svart tenkeyless

Skulle verkligen rekommendera vitt över svart då det är svårt att se texten på de svarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vitt
Svart
Svart tenkeyless

Skulle verkligen rekommendera vitt över svart då det är svårt att se texten på de svarta.

Är det varierande vikt på tangenterna på dom där borden? Så mycket jag fattar av google translate så ska det vara det.

Permalänk
Medlem

Jag äger ett steelseries 7G som jag har råkat spilla saft i... (Hurra)
Är det någon som har ett tips på hur man enklast rengör detta? Brytarna verkar vara fastlödda i kretskortet, vilket gör det svårt att rengöra.
Jag funderar på att ta med hela modermodemet och skölja det under kranen, för att sedan låta det torka i ett torkskåp. Finns det vattenkänslig elektronik i tangentbordet som kommer att dö en tidig död?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Är det varierande vikt på tangenterna på dom där borden? Så mycket jag fattar av google translate så ska det vara det.

Japp, Verkkokauppa har bara Topre med varierande vikt. Vad jag vet så är det enda Topre-tangentbordet med svensk teckenuppsättning och 45g-brytare som säljs detta från Keyboard Company. Men det är kanske inte rätt tangentbord om man vill kunna se vad som står på tangenterna, det skulle lika gärna kunna vara blankt Jag har ett sånt själv och det är utan tvekan det bästa tangentbord jag någonsin använt.

Men jag vet inte om jag skulle kalla Topre för tyst. Det låter nog ungefär lika mycket som t.ex. svarta Cherry-brytare om man inte hamrar ner dem, men Topre-brytarna har ett ganska dovt ljud medan Cherry-brytare har ett skarpare ljud. De flesta tycker förmodligen att Topre-ljudet är behagligare än Cherry dock, det låter inte lika mekaniskt. Här är en bra youtube-video som jämför Topre, Cherry MX Blue och ett vanligt RD. Ljuddämpade Topre är säkert mycket tystare, något annat vore ju konstigt, men de är nog lite svårare att få tag på och svensk layout är nog bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Japp, Verkkokauppa har bara Topre med varierande vikt. Vad jag vet så är det enda Topre-tangentbordet med svensk teckenuppsättning och 45g-brytare som säljs detta från Keyboard Company. Men det är kanske inte rätt tangentbord om man vill kunna se vad som står på tangenterna, det skulle lika gärna kunna vara blankt Jag har ett sånt själv och det är utan tvekan det bästa tangentbord jag någonsin använt.

Har samma tangentbord och instämmer, bästa jag använt :). Det konstiga tycker jag är att båda modellerna heter 88UB även om ena är med varierande vikter. Borde ju heta nåt annat tycker man.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Har samma tangentbord och instämmer, bästa jag använt :). Det konstiga tycker jag är att båda modellerna heter 88UB även om ena är med varierande vikter. Borde ju heta nåt annat tycker man.

Mitt 88UB från verkkokauppa var inte med varierade vikter. Tror nog dom har taget och översatt en beskrivning på ett annat tangentbord av misstag eller något.

Jag testade alla knappar med mynt för att se hur mycket vikt som krävdes för att trycka ner dem, och det var precis lika mkt i mitten som på tex "A".

De fullstora tangentborden på verkkokauppa vet jag dock inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vitt
Svart
Svart tenkeyless

Skulle verkligen rekommendera vitt över svart då det är svårt att se texten på de svarta.

Om jag nu skulle måst ha bakgrundbelysning.. Vilka MX-knappar skulle då ge mig minst klick-ljud? Har börjat snegla på Ducky Shine MX-Brown.. :/

Jag hade en kväll ett Logitech Illuminated.. Fy faen vad det var tyst och skönt å skriva på. Och bakrundbelysningen var också väldigt bra (tyckte jag i jämförelse med Saitek Eclipse II eller Logi G110). Men.. och som gjorde bordet obrukbart.. det ghostade apa, kunde inte spela BF.. Så det åkte tillbaka nästa dag!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Om jag nu skulle måst ha bakgrundbelysning.. Vilka MX-knappar skulle då ge mig minst klick-ljud? Har börjat snegla på Ducky Shine MX-Brown.. :/

Jag hade en kväll ett Logitech Illuminated.. Fy faen vad det var tyst och skönt å skriva på. Och bakrundbelysningen var också väldigt bra (tyckte jag i jämförelse med Saitek Eclipse II eller Logi G110). Men.. och som gjorde bordet obrukbart.. det ghostade apa, kunde inte spela BF.. Så det åkte tillbaka nästa dag!

Skulle väl vara svarta då, men att köpa ett mekaniskt tangentbord om du vill ha ett tyst är som att köpa en gokart om du vill åka bekvämt, ingen bra idé.

Ett annat tips är att lära sig skriva utan att titta på tangentbordet, en riktig befrielse.

Permalänk
Medlem

Röda mx med o-ringar eller liknande blir är nog det tystaste man kan få med mx.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss