Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk

Tror nog att kameran kommer överraska när väl riktiga tester kommer ev; när vanliga konsumenter testar den.

Men men, listan kan göras lång: Win 8 e skit, Nokias mobiler väger för mycket skitfula mm, optisk bildstabb ger inte alls nån fördel o så går det vidare derp derp...

Själv tycker jag detsamma om Apple men jag brukar inte sitta hemma o leta Apple nyheter bara för att trolla. Nån gång i månaden kanske sen bryr jag mig inte typ..

Längtar tills jag får min vita 920! ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Flera butiker, t.ex. Elgiganten, har updaterat sina datum och nästan alla är nu 26 eller 30 November.

Kan ju vara så att de inte har sålt slut på deras planerade första leverans, och planerar att få in andra leveransen då. Så att dom som köper den nu kommer få den då, eller låter kanske inte troligt?

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Bara min jag tycker mig läsa fler som är skeptiska i denna tråden. Andra sidan planeten vilken roll spelar det menar du ? Höst rusk hos honom och samma här inomhus bilder och utom hus. Det gör föga skillnad största skillnaden på utomhus bilden är reg nummer på bilarna. Vi ligger på samma sida ekvatorn och mig veterligen påverkas inte en kamera beroende på vilken ort. Jag sa aldrig heller att mina bilder var bra. Det jag menade är att kameran som så många säger är skit ger lila bilder blir ägd av Nokias Lumia 920 inte verkar så imponerande trots allt han är alla gånger en kass fotograf likväl som jag så vad är skillnaden ? Jag kan lova dig att skulle jag åka till canada med mobilen så skulle sällan kameran spöka lika lite som om han kom hit. Vi suger båda lika hårt oavsett land/ort.

Du måste väl fatta själv att om man ska jämföra foto kvalitet mellan två telefoner så ska dom fota exakt samma saker (alltså vara på samma plats på planeten)
Det är det absolut första man gör med jämförelser.

Fota saker hemma i Sverige och jämföra med foton på andra sidan planeten sen dra några paraleller mellan det är skrattretande.

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Så jag trollar bara för att jag ifrågasätter ? Det snackas friskt om hur usel kamera Iphone har och ändå så med det sagt skiljer bilderna i normal ljus sättning sig inte vidare mycket mellan två amatörer emellan. På vilket sätt är det att trolla ?

Ifrågasätter?
Du står och fotar utanför din dörr och jämför med bilder nån tagit på andra sidan planeten.. "Det är just höst här med..."
Var snackas det friskt om att kameran i Iphone är usel? Är det något mer du drömt ihop igen?

Måste hålla med om trollandet, du bara sparka in dörren, börja ladda upp egna foton och "svarade" på posts med inte ett enda svar.

Exempel,

Fråga,

Citat:

Sen har jag en fråga till er fotografer. Borde inte bilder tagna vid 8.7 MP vara större än 2552x2000? Det bör ju vara 7.1 MP? Undrar nämligen om han inte laddat upp dem med bästa kvalitén eller om Skydrive har en begränsning och komprimerat bilderna på något vis? Alla bilderna i hans SkyDrive har den upplösningen iaf.

Svar?,

Citat:

Tagit med Nokias ögon skit mobil kamera förre mp inga fancy pants ois etc etc
Inte jättebra den heller kanske men snabbt taget öppna dörren oppna kameran funktionen klick.

Helt grymt svar. Precis som en politiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeneralRushHour:

Ifrågasätter?

Var snackas det friskt om att kameran i Iphone är usel? Är det något mer du drömt ihop igen?

Jag har sagt att i5:ans kamera är usel, dock i den tråden det gällde och med utgångsläget att det är den dyraste mobilen man kan slänga sina pengar på. Då ska också kameran leva upp till priset, och det gör det INTE utan även denna är en relik.
Man ser att Don_W är en inbiten äppelkramare, han glömmer inte!

Så, nu kan vi släppa det och återgå till den helt meningslösa 920 som tydligen inte duger till nåt alls och som bara är en parantes i mobilvärlden.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Skrivet av raidarn:

Så, nu kan vi släppa det och återgå till den helt meningslösa 920 som tydligen inte duger till nåt alls och som bara är en parantes i mobilvärlden.

Ja, det är väl så. Antingen måste jag börja älska allt jag ser i bildväg från den, eller så måste jag börja tycka illa om hela telefonen, och OS'et, och varför inte börja köra linux hemma också.
Jag får helt enkelt sätta mig i i den rådande fanboy-mentaliteten som verkar inne nu.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, det är väl så. Antingen måste jag börja älska allt jag ser i bildväg från den, eller så måste jag börja tycka illa om hela telefonen, och OS'et, och varför inte börja köra linux hemma också.
Jag får helt enkelt sätta mig i i den rådande fanboy-mentaliteten som verkar inne nu.

Det är ju precis det vi inte vill ha..

Men att säga "Oj, kass bild från snubbe som köpt mobilen för 2min sedan, måste betyda att kameran är under all kritik"
Eller "Njaa...mina träd på min bild här i sverige är inte pixliga, och detta var bara en ut-genom-dörren-klick-klick hejsvejs, kameran är kassare än min.."

Vad vi vet, alltså fakta.

Nokia har gjort reklam för sin kamera på två punkter, IOS och foton tagna i mörkare miljöer. Dessa två vet vi redan den slår konkurrenterna med på fingrarna, The Verge har redan gjort test och IOS är ganska självklart då andra konkurrenter inte har den funktionen.

Ang vanliga bilder eller ett rejält test, tja då är det bäst med att en tidning eller site som The Verge samlar ihop all telefoner, fotar en hel drös med bilder i en hel drös med miljöer där vi sen kan se svart på vitt hur kameran står sig i vanliga fall jämfört med konkurrenterna.

Let´s wait and see som dom säger i ´Merica.

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att iPhone 5:s kamera är den bästa där ute och den kamera Lumia 920 måste mäta sig med. iPhone 5 tar konsekvent bra bilder med bra färgåtergivning och balans samt skärpa. Majoriteten av bilderna blir dessutom skarpa. Att Lumia 920:s bilder framstår som suddiga hela tiden trots OIS är illavarslande. Är det därför man fortfarande inte släppt review-embargo trots att den är släppt i Kanada?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cruZZade:

Jag skulle påstå att iPhone 5:s kamera är den bästa där ute och den kamera Lumia 920 måste mäta sig med. iPhone 5 tar konsekvent bra bilder med bra färgåtergivning och balans samt skärpa. Majoriteten av bilderna blir dessutom skarpa. Att Lumia 920:s bilder framstår som suddiga hela tiden trots OIS är illavarslande. Är det därför man fortfarande inte släppt review-embargo trots att den är släppt i Kanada?

...och jag kan bara konstatera att vissa aldrig kommer att acceptera att 920:s kamera är en milstolpe i mobilvärlden...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

...och jag kan bara konstatera att vissa aldrig kommer att acceptera att 920:s kamera är en milstolpe i mobilvärlden...

Jag accepterar det gladeligen om det kommer några bevis för det påståendet Just nu saknas det.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk

ljusinsläppet är väl inte nån milstolpe direkt men ändå ett steg framåt, IOS med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

ljusinsläppet är väl inte nån milstolpe direkt men ändå ett steg framåt, IOS med.

Ett helt stop mer ljusinsläpp än de flesta mobiler, ett halvt stop mer än iphone.

Jag tycker det är rätt bra.

Milstolpe?

Folk tyckte f / 2.4 i iphone var en milstolpe, varför inte nokias f / 2.0? Ska du ned under f / 2.0 så blir mobilen tjockare. Och med allt gnäll om tjocka mobiler så tror jag ingen vill ha det.

Permalänk
Medlem

Unity04 på forumet i WPcentral lämnar tillbaka sin andra 920 pga döda pixlar, maximal otur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Unity04 på forumet i WPcentral lämnar tillbaka sin andra 920 pga döda pixlar, maximal otur?

Får hoppas på det. Finns alltid folk som kommer få flera dåliga på rad, har varit så med alla telefoner de senaste åren :p.

Permalänk
Skrivet av Keng:

Unity04 på forumet i WPcentral lämnar tillbaka sin andra 920 pga döda pixlar, maximal otur?

Fyfan vilken otur (hoppas på det iallafall)
Än så länge har man klarat sig i elektronikens värld när det gäller tillbakalämningar, oavsett vilket rykte produkten haft.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på fler bilder och videor så vet jag inte riktigt om jag vill ha en Lumia 920.
Känns som att alla har hypat upp kameran väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

ljusinsläppet är väl inte nån milstolpe direkt men ändå ett steg framåt, IOS med.

IOS är väl apples operativsystem. OIS är Optical Image Stabilization.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Efter att ha kollat på fler bilder och videor så vet jag inte riktigt om jag vill ha en Lumia 920.
Känns som att alla har hypat upp kameran väldigt mycket.

För mig är kameran inte det viktigaste, men oavsett så tycker jag som boende i Sverige där det är mörkt större delen av året så spelar lågljusfoton större roll.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För mig är kameran inte det viktigaste, men oavsett så tycker jag som boende i Sverige där det är mörkt större delen av året så spelar lågljusfoton större roll.

Jo, men jag får en känsla att bilderna blir väldigt grötiga och ingen bra skärpa. Oavsett om den tar bra bilder i mörkret eller inte så trodde jag faktiskt att denna kamera skulle ge mig mer än det jag har sett.

Jag får helt enkelt vänta tills det har kommit mer recensioner av denna mobil innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Jo, men jag får en känsla att bilderna blir väldigt grötiga och ingen bra skärpa. Oavsett om den tar bra bilder i mörkret eller inte så trodde jag faktiskt att denna kamera skulle ge mig mer än det jag har sett.

Jag får helt enkelt vänta tills det har kommit mer recensioner av denna mobil innan jag bestämmer mig.

Japp. Något jag funderade på är huruvida denna sämre skärpa som synts kan ha att göra med mjukvara eller med autoinställningen i kameraappen. Den som lever får se, för mig spelar det ingen roll då jag köper telefonen oavsett.

Permalänk
Medlem

Lite oväntat att det folk kritiserar är kvaliteten på kamerabilderna. Åandra sidan så är det ju saker som bildstabilisering och lågljus-prestanda som lyfts fram hela tiden. Tog lite förgivet att då även bilder i normalt ljus skulle hålla högsta klass.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett ip5 vs L920 bilden i cnets test, fick jag tillbaka hoppet lite gran, ser lovande ut. Kanske nästan lite för varm bild från L920 men jag anser att det är mindre brus i den, bättre(mer?) vidvinkel och sist men inte minst 16:9 formatet som jag bara älskar!

Bilderna:
http://cdn-static.cnet.co.uk/i/c/blg/cat/nokia-lumia-920-screens/lumia-920-camera-test-large.jpg
http://cdn-static.cnet.co.uk/i/c/blg/cat/nokia-lumia-920-screens/lumia-920-camera-test-iphone-large.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Japp. Något jag funderade på är huruvida denna sämre skärpa som synts kan ha att göra med mjukvara eller med autoinställningen i kameraappen. Den som lever får se, för mig spelar det ingen roll då jag köper telefonen oavsett.

Förhoppningsvis något med mukvaran.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Denna bild tycker jag blev riktigt bra och det är från 920 vs iPhone 4s..
http://www.laptopmag.com/images/uploads/ppress/44008/night%20...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeeMaan:

Förhoppningsvis något med mukvaran.

Just mjukvaran har ju gjort att WP8 inte släppts fram till nu och vissa menar att det var för tidigt ändå...men de hade ju inget val med hårdvarutillverkare som står och stampar med sina lurar och bara väntar...

En kollega sa att Ballmer sagt att uppdateringar redan är på väg, stärker ju den teorin isf.
Det är iaf sann MS-anda, vi lanserar och fixar med tiden.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Just mjukvaran har ju gjort att WP8 inte släppts fram till nu och vissa menar att det var för tidigt ändå...men de hade ju inget val med hårdvarutillverkare som står och stampar med sina lurar och bara väntar...

En kollega sa att Ballmer sagt att uppdateringar redan är på väg, stärker ju den teorin isf.
Det är iaf sann MS-anda, vi lanserar och fixar med tiden.

japp, det är precis vad MS är känt för, på både gott och ont

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av snuffe82:

Denna bild tycker jag blev riktigt bra och det är från 920 vs iPhone 4s..
http://www.laptopmag.com/images/uploads/ppress/44008/night%20...

Ja i i4:ans fall här så hade man ju aldrig ens gissat att det fanns en kudde där.

Vill dock se "riktiga" tester av oberoende, tycker också kameran kan justeras en (stor) aning.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snuffe82:

Om man hoppas på att det var stereon som hackade ett par ggr och överslaget i basen i början bara var en sen justering från luren så lät det helt underbart kanonbra.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)