Asus Vivotab RT och Windows för ARM

Permalänk
Medlem

För mej är det ända frågan om hur stödet är för mp4 och mkv filer...
Annars låter det hela som ett laptop alternativ speciellt om priset går ner lite.
Den är annars intressant med tangentbord även om appar startar lite segt så såg flytet i dom flesta apparna bra ut.
Man ska kanske avvakta lite och se vad som händer eller se vad uppföljaren till denna erbjuder.
Hur som helst ser den intressant ut som första produkt och nu kommer detta från någon som är ett fan av android.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Cyberhof:

För mej är det ända frågan om hur stödet är för mp4 och mkv filer...
Annars låter det hela som ett laptop alternativ speciellt om priset går ner lite.
Den är annars intressant med tangentbord även om appar startar lite segt så såg flytet i dom flesta apparna bra ut.
Man ska kanske avvakta lite och se vad som händer eller se vad uppföljaren till denna erbjuder.
Hur som helst ser den intressant ut som första produkt och nu kommer detta från någon som är ett fan av android.

Stödet för containers har ingenting med operativsystemet i sig att göra utan handlar om vilka appar som finns tillgängliga. Så snart det dyker upp ordentliga mediaspelare till WinRT kommer det gå att spela upp rubbet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Stödet för containers har ingenting med operativsystemet i sig att göra utan handlar om vilka appar som finns tillgängliga. Så snart det dyker upp ordentliga mediaspelare till WinRT kommer det gå att spela upp rubbet.

Ahhh, det låter mycket trevligt tack för förtydligandet!
Kom igen DICE Player till WinRT nu då!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Stödet för containers har ingenting med operativsystemet i sig att göra utan handlar om vilka appar som finns tillgängliga. Så snart det dyker upp ordentliga mediaspelare till WinRT kommer det gå att spela upp rubbet.

Jag hade gärna sett någon genomgång av de inbyggda apparna Video, Spel och Musik. Vad klarar de av att spela upp för filer? Hur fungerar prenumerationstjänsterna, hur är utbudet osv.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det för ekosystem du syftar på?

Mer och bättre appar mer samt mer tillbehör till iPaden. Och ja det finns mycket USB-tillbehör till Windows RT som inte fungerar iOS. Men som sagt Vivotabben är säkert ingen dålgt tablet men jag tycker att en iPad är mycket mer prisvärd.

Skrivet av SnowJim:

Haha? Du inser vilken skillnad det är hoppas jag? Kör man redan Windows 8 och kanske även Windows Phone 8 så lär man få ekosystem så att det räcker, frågan är om det inte blir bättre än det Apple håller.

Själv tycker jag att det egentligen inte är någon större skillnad mellan iOS och Windows RT förutom att man får tillgång till filsystemet i den sistnämnda. Personligen ser jag ingen större nytta med desktopläget eftersom man inte kommer att kunna installera några desktop-appar. Hade Microsoft hunnit fixa en Metrovariant av office och utforskaren så lär som sagt inte desktopen varit inkluderad.

Vidare så finns det naturligtvis fördelar om man har både Windows 8/RT och Windows Phone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Stödet för containers har ingenting med operativsystemet i sig att göra utan handlar om vilka appar som finns tillgängliga. Så snart det dyker upp ordentliga mediaspelare till WinRT kommer det gå att spela upp rubbet.

Frågan är bara om det kommer att ske då MS inte låter appar ha samma tillgång till OS som deras inbyggda. Jämför IE med andra browsers som blir mycket segare för att WinRT inte tillåter att de visualiserar java (eller något åt de hållet).

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sears:

Tack för en bra rescension!

Vet inte riktigt vad ni menar med Chrome i Android. Jag sitter med "Browser" i Android 4.1.2 på min Nexus S. (och det flyter fantastiskt bra på denna mycket gamla telefonen)

Att Chrome för Android inte fungerar så bra som den ska/bör är det väldigt många som håller med om, speciellt användare av "rena" Google-plattan Nexus 7 - det är med andra ord inget unikt eller inbillat problem. Gamla "Browser" från ICS ger i många fall en mjukare upplevelse, men saknar integration och synkronisering samt kommer mer och mer att fasas ut. Det här är något Google verkligen måste kika på.

Skrivet av Cable:

Ni nämner i videon att .mkv-filer inte fungerar så bra på plattan. Däremot nämner ni att videoklipp i 720p kan spelas i 16 timmar med dockan, enligt testandet av Asus.

Det jag undrar då är videon för 720p en .mp4 eller var detta en .mkv-fil? Hade lite svårt att förstå detta, samt, var det detta som inte "fungerade" så bra?

Detta en rätt så stor deal för mig att .mkv-filer flyter på. Testade ni överhuvudtaget 1080p?

Skrivet av Cyberhof:

För mej är det ända frågan om hur stödet är för mp4 och mkv filer...
Annars låter det hela som ett laptop alternativ speciellt om priset går ner lite.
Den är annars intressant med tangentbord även om appar startar lite segt så såg flytet i dom flesta apparna bra ut.
Man ska kanske avvakta lite och se vad som händer eller se vad uppföljaren till denna erbjuder.
Hur som helst ser den intressant ut som första produkt och nu kommer detta från någon som är ett fan av android.

Skrivet av Andreas D:

Stödet för containers har ingenting med operativsystemet i sig att göra utan handlar om vilka appar som finns tillgängliga. Så snart det dyker upp ordentliga mediaspelare till WinRT kommer det gå att spela upp rubbet.

Skrivet av Cyberhof:

Ahhh, det låter mycket trevligt tack för förtydligandet!
Kom igen DICE Player till WinRT nu då!

Precis som Andreas skriver ska det rent plattformstekniskt inte vara några problem att spela upp mkv som container på Vivotab RT, givetvis beroende på strömmarna inuti. Tegra 3 har bred mediakompabilitet med stöd för bland annat 1080p h.264 i upp till 40 Mbit/s, och de tester vi gjorde med mp4-filer flöt på utan problem även med hög bitrate.

När och om det dyker upp alternativa mediaspelare med stöd för fler containers i Windows RT-butiken är dock en annan femma, i skrivande stund är det endast inbyggda Video som finns, vilken inte klarar av just mkv. Rent teoretiskt bör dock Vivotab RT kunna äta i stort samma filer som motsvarande Android-enhet med Tegra 3.

Skrivet av strejf:

Jag hade gärna sett någon genomgång av de inbyggda apparna Video, Spel och Musik. Vad klarar de av att spela upp för filer? Hur fungerar prenumerationstjänsterna, hur är utbudet osv.

Vi valde att begränsa oss en smula för att kunna bli klara med artikeln, och gjorde därför ingen djupdykning i prenumerationstjänsterna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Ja för Nexus 7 är ju ganska lik Windows RT plattorna...

Detta är väll bland de första RT plattorna som släpps, självklart försöker de ta ut extra, så är det med alla produkter. Det fanns ju priser på 7000-8000 kr när IPad kom ändå fanns det folk som köpte.

Det är ju inte en helt befängd jämförelse. Visserligen handlar det om helt olika skärmstorlekar, men å andra sidan ger inte RT i nuläget några större Microsoft-fördelar. I det läget kan formatet i kombination med pris helt klart kunna konkurrera med Windows RT på stor skärm och ganska hög prislapp.

Det är en sak att vara "först", åtminstone i meningen stor lansering, och då kunna ta ut premium priser. Samtidigt som jag håller med dig om att priserna kommer att sjunka ju fler produkter som lanseras, känns det väl inte riktigt som att vanliga konsumenter har suktat efter Microsoft läsplattor, och Wow-faktorn är slår inte genom taket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Vi valde att begränsa oss en smula för att kunna bli klara med artikeln, och gjorde därför ingen djupdykning i prenumerationstjänsterna.

Fullt förståeligt. Ni visar ju Netflix-appen så det vore intressant att se om Video-appen har något att sätta emot. Kanske en annan gång.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En tabell som jämför den här surfplattan med en bärbar dator med Windows 8 hade vart lite lustigt...

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Ska man vara lite mer seriös så kan man ändå undra vilket marknadssegment man riktar in sig med WindowsRT när det tillslut visade sig att Atom-baserade plattorna (CloverTrail) är >=40% snabbare (enligt AnandTech test)...

Snälla kan du länka det testet? Enda jag hittar på deras sida där de jämför Z2760 mot någon ARM är när de jämför mot div A9 kretsar med Intel Generated SPEC CPU2000 Comparison. Om de siffrorna som stod där så kommer till exempel Exynos 5250 vara snabbare än Z2760. Tycker dock inte et är en bra testmetod de använder dock så det skulle vara kul att se en riktig prestanda mätning mellan de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ursprungligen inskrivet av Sears:
"Tack för en bra rescension!

Vet inte riktigt vad ni menar med Chrome i Android. Jag sitter med "Browser" i Android 4.1.2 på min Nexus S. (och det flyter fantastiskt bra på denna mycket gamla telefonen)"

Du citerade mig utan att svara? *förvirrad*

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sears:

Du citerade mig utan att svara? *förvirrad*

Äh, tusan, missade. Lade till nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ähum. Jag räknade upp båda delkomponenterna. Du frågade inte om de detaljerna som du nu vill ha i svaret. Jag hade kunnat svara "skogen" på din fråga om det hade varit det ekosystem jag trott anye syftade på.

*cola*

Ähum. Jag ställer ingen fråga till dig, läs om läs rätt. Jag påtalade däremot det uppenbara med ditt inlägg; att du endast räknar upp ett par operativsystem, som om det skulle vara självförklarande men det är det inte. Underförstått: Det du skriver förklarar inte på något sätt vad Anye syftar på. Att skriva skogen hade varit lika intetsägande.

*Pepsi Max*

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Mer och bättre appar mer samt mer tillbehör till iPaden. Och ja det finns mycket USB-tillbehör till Windows RT som inte fungerar iOS. Men som sagt Vivotabben är säkert ingen dålgt tablet men jag tycker att en iPad är mycket mer prisvärd.

Själv tycker jag att det egentligen inte är någon större skillnad mellan iOS och Windows RT förutom att man får tillgång till filsystemet i den sistnämnda. Personligen ser jag ingen större nytta med desktopläget eftersom man inte kommer att kunna installera några desktop-appar. Hade Microsoft hunnit fixa en Metrovariant av office och utforskaren så lär som sagt inte desktopen varit inkluderad.

Vidare så finns det naturligtvis fördelar om man har både Windows 8/RT och Windows Phone.

IPad släppes väll 2010 så de e väll inte konstigt om de har fler appar och mer tillbehör idag? Windows RT har ju knappts släppts i Sverige än?

Att du inte uppskattar desktop läget är en sak, för min del känns det utmärk. Det blir så mycket enklare att hantera filer och enheter och man kan ju hoppas att det kommer en och annan app som nyttjar desktopläget med i RT.

En annan stor fördel med Windows RT jämfört med IPad enligt mig är att man kan docka program, så om man vill skulle man kunna ha sin vännerlista(ex skype) på vänstersidan och sin browser på resterande. Visst kan man köra flera sammtidiga appar i IPad med men inte så att man kan få en smidig överblick på dem samtidigt(vad jag känner till).

Men, du värderar uppenbarligen IPad högre, och då är det ju tur att du kan välja den platformen medan jag som föredrar Windows kan välja Windows RT

Skrivet av KimTjik:

Det är ju inte en helt befängd jämförelse. Visserligen handlar det om helt olika skärmstorlekar, men å andra sidan ger inte RT i nuläget några större Microsoft-fördelar. I det läget kan formatet i kombination med pris helt klart kunna konkurrera med Windows RT på stor skärm och ganska hög prislapp.

Det är en sak att vara "först", åtminstone i meningen stor lansering, och då kunna ta ut premium priser. Samtidigt som jag håller med dig om att priserna kommer att sjunka ju fler produkter som lanseras, känns det väl inte riktigt som att vanliga konsumenter har suktat efter Microsoft läsplattor, och Wow-faktorn är slår inte genom taket.

Windows RT har väll knappt släppts i Sverige än? Självklart får man anta att det kommer kombineras en hel del med andra Windows system, det ska ju gå att köra Windows RT appar på Windows 8 genom Windows store och man ska väll kunna flytta "kända" filer mellan de olika systemet. Sen har vi ju Skydrive, Skype och office som säkert gör det enkelt att gå mellan systemet. Dessutom nämndes det något om remote desktop vilket är fint Frågan man ställer sig här är om man kanske rakt av kan köra sina x86 på sin stationära och då låta Windows RT köra remote desktop, det vill så klart till att programet/spelet går att styra med Windows RT såklart.

Jag tror du ska sätta dig ner i båten ett tag till och se vad och hur det spelar ut innan du förhastar dig, det finns potential men det är defenetivt inte i hamn riktigt än.

En platta som denna går lika lite att jämföra med en liten Nexus 7 som IPad, det är helt olika produkter enligt mig, 3" skillnad är ganska mycket. Dessutom är ju tanken att du ska kunna koppla keyboard ganska enkelt till Windows RT plattorna vilket gör den mer eller mindre till en enklare bärbar dator vilket bara skulle se underligt ut med en Nexus 7.

Sen har Nexus 7 sina fördelar, utan tvekan men för mig tilltalar den en annan grupp.

Nej, Windows plattorna är ingen hype här än, det är ganska få som faktiskt känner till att det finns. Inte ens jag som är intresserad av en Surface har särskilt lätt att få tag på en(om man inte beställer från utlandet).

Men, hur var det när Android släpte sina första plattor, ex Samsung Galaxy Tab? Inte blev det någon hype direkt, det är inte förrens på senare tid som de börjat plocka upp farten. D.v.s nu när fler har fått upp ögonen för att det finns alternativ till IPad.

Sen är den stora nackdelen idag för Windows RT apparna, men man måste börja någonstans och med tanke på .net platformen så tvivlar jag inte på att det kommer växa ganska snabbt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Mer och bättre appar mer samt mer tillbehör till iPaden. Och ja det finns mycket USB-tillbehör till Windows RT som inte fungerar iOS. Men som sagt Vivotabben är säkert ingen dålgt tablet men jag tycker att en iPad är mycket mer prisvärd.

Tillgång till fler appar ger ett större mervärde det köper jag helt och hållet men ett större utbud av tillbehör som alla ger i princip samma funktionalitet tycker inte jag ger ett bättre "ekosystem" per automatik. Jag menar, hur många fodral kan du ha till din Ipad egentligen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Hade svårt att fokusera på något annat än Jonas skägg och långa hår när jag såg denna video

De räcker väl nu med personliga påhopp.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är ju inte en helt befängd jämförelse. Visserligen handlar det om helt olika skärmstorlekar, men å andra sidan ger inte RT i nuläget några större Microsoft-fördelar. I det läget kan formatet i kombination med pris helt klart kunna konkurrera med Windows RT på stor skärm och ganska hög prislapp.

Det är en sak att vara "först", åtminstone i meningen stor lansering, och då kunna ta ut premium priser. Samtidigt som jag håller med dig om att priserna kommer att sjunka ju fler produkter som lanseras, känns det väl inte riktigt som att vanliga konsumenter har suktat efter Microsoft läsplattor, och Wow-faktorn är slår inte genom taket.

Vad är premium priser? Du menar högt pris, dyrt.

Priserna kommer garanterat sjunka som det gör med allt annat när det knappt finns på marknaden en så länge.
Surfplatta är inte en "vanlig" konsument grej än som laptop, men det är på god väg med W8 RT då jag tror många kommer välja plattor med just W8 RT eftersom det ser ut som det verkligen är anpassat för stor pekskärm och bra översikt till skillnad från de övriga ikon-baserade mobile OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Fy fan vad skönt med windows explorer. Det är nog det som jag upplever det värsta med android. Helt förvirrande över var och hur allt sparas...

Fråga, hur är explorer-funktionen i Windows Phone?

Var och hur det sparas på android är väl inte förvirrande alls?
Här har du en filhanterare till android som kanske gör att du känner dig mer hemma:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pcvirt.Comp...

Angående windows rt så är jag skeptisk, och det stärktes av denna genomgång. Om x86-plattorna har ungefär likvärdig batteritid och kostar ungefär lika mycket kan jag inte se någon som helst anledning till att köpa en rt-platta. Sedan är det ju det där att det är just en surfplatta, dvs inget specifikt för microsoft, utan samma gäller ju apple och google. En surfplatta är ju så underlägsen en laptop att det är skrämmande. Batteritid är väl den enda fördelen med en surfplatta i dagsläget, det och att den kan vara att föredra för folk som inte äger en laptop eller inte kan direkt mycket utan bara kollar sin mail och surfar lite sporadiskt.
Men i slutändan handlar det om prissättningen, för 2000kr skulle underägsenheten vara lite mindre viktig i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Varför har m$ ens övervägt att utveckla sitt os på arm plattformen när det ändå finns plattor med x86 prollar som atom, core osv? Har arm några fördelar gentemot x86 prollar? I dont get it..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Snälla kan du länka det testet? Enda jag hittar på deras sida där de jämför Z2760 mot någon ARM är när de jämför mot div A9 kretsar med Intel Generated SPEC CPU2000 Comparison. Om de siffrorna som stod där så kommer till exempel Exynos 5250 vara snabbare än Z2760. Tycker dock inte et är en bra testmetod de använder dock så det skulle vara kul att se en riktig prestanda mätning mellan de två.

Här skriver Anand
In our Surface review I looked at Clovertrail Windows 8 tablet performance and put it a good 40%+ faster than NVIDIA's Tegra 3.

och det är detta test han refererar till.

Och slutsatsen han drar är att Exynos 5250 borde vara snabbare, vilket verkar stämma när man tittar på "Chromebook XE303" men som inte stämmer när man jämfört med Nexus 10.

I Nexus 10, som än bara har en preview, så nämns det just att man inte riktigt kan förklara varför skillnaden i prestanda verkar skilja sig så mycket mellan Nexus 10 och Chromebook XE303 som båda har samma SoC (Exynos 5250 @ 1.7GHz) men den senare är klart snabbare. En gissning (från AnandTechs sida) är att endera Nexus 10 begränsas av "thermal throtteling" hela tiden eller att man på något annat sätt gjort SoC:t i Chromebook XE303 mer aggressivt då AnandTech reagerade på hur pass mycket ström denna enhet drog med tanke på att den är ARM baserad.

Problemet med de flesta jämförelser man ser på nätet är att det är äpplen mot päron. Jämförelsen mellan Surface och Z2760 är rätt liten, men det är en mer äpplen mot äpplen då man kunder köra samma program och nästan samma OS (Windows RT vs Windows 8) på båda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Eller en Nexus 7 32GB för 2300 kr...

Dålig jämförelse, den har inte 3G. Jämför du med iPad så kostar den 2700 utan 3G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Varför har m$ ens övervägt att utveckla sitt os på arm plattformen när det ändå finns plattor med x86 prollar som atom, core osv? Har arm några fördelar gentemot x86 prollar? I dont get it..

Batteritid?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För dyr och för dålig upplösning.
Nej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Windows RT har väll knappt släppts i Sverige än? Självklart får man anta att det kommer kombineras en hel del med andra Windows system, det ska ju gå att köra Windows RT appar på Windows 8 genom Windows store och man ska väll kunna flytta "kända" filer mellan de olika systemet. Sen har vi ju Skydrive, Skype och office som säkert gör det enkelt att gå mellan systemet. Dessutom nämndes det något om remote desktop vilket är fint Frågan man ställer sig här är om man kanske rakt av kan köra sina x86 på sin stationära och då låta Windows RT köra remote desktop, det vill så klart till att programet/spelet går att styra med Windows RT såklart.

Jag tror du ska sätta dig ner i båten ett tag till och se vad och hur det spelar ut innan du förhastar dig, det finns potential men det är defenetivt inte i hamn riktigt än.

En platta som denna går lika lite att jämföra med en liten Nexus 7 som IPad, det är helt olika produkter enligt mig, 3" skillnad är ganska mycket. Dessutom är ju tanken att du ska kunna koppla keyboard ganska enkelt till Windows RT plattorna vilket gör den mer eller mindre till en enklare bärbar dator vilket bara skulle se underligt ut med en Nexus 7.

Sen har Nexus 7 sina fördelar, utan tvekan men för mig tilltalar den en annan grupp.

Nej, Windows plattorna är ingen hype här än, det är ganska få som faktiskt känner till att det finns. Inte ens jag som är intresserad av en Surface har särskilt lätt att få tag på en(om man inte beställer från utlandet).

Men, hur var det när Android släpte sina första plattor, ex Samsung Galaxy Tab? Inte blev det någon hype direkt, det är inte förrens på senare tid som de börjat plocka upp farten. D.v.s nu när fler har fått upp ögonen för att det finns alternativ till IPad.

Sen är den stora nackdelen idag för Windows RT apparna, men man måste börja någonstans och med tanke på .net platformen så tvivlar jag inte på att det kommer växa ganska snabbt.

Jag tror jag sitter i båten ganska lugnt! Tidigare har jag skrivit att jag förväntar att Microsoft inom några år kommer att ha en hyfsat stor andel, mycket tack vare att företag kan föredra att hålla sig till en produktlinje, samt pga troliga fördelar med AD. Däremot kan det nu ta lite längre tid, eftersom Microsoft kommit riktigt sent in på marknaden (iPad har redan blivit många tjänstemäns knähund).

Tangentbordet är visserligen ibland en fördel, men vi får ändå en intressant situation: läsplatta+tangentbord med ändå för liten skärm för att vara bekväm kontra. mer mobil läsplatta. Jag har ingen aning om hur detta spelar ut i långa loppet, men för mig personligen känns det lite som varken hackat eller malet med läsplatta+tangentbord i 10".

Office är faktiskt en av de få fördelarna, om nu användaren är låst vid Microsofts dokumentformat. Hur som får du betala ytterligare en licens kostnad för att använda Office 13 på RT på företaget. Dessutom försvinner lite av argumentet att just använda Microsoft Office när RT versionen enligt uppgift inte har stöd för macros och VBA (tydligen kommer dessa endast att finnas i Pro versionen). Nu tror jag visserligen att gemene man använder MS Office mer av vana än att de i praktiken producerar dokument som kräver det.

Vad gäller andra appar ser jag ingen större skillnad. Skydrive ger 2GB mer fritt utrymme än Google Drive, men kommer antagligen att kontinuerligt anpassas konkurrenterna emellan. De stora har alla försökt skapa sina egna sandlådor av tjänster och jag ser inga stora skillnader egentligen. Innehåll i appar synkas med motsvarande applikation på datorn genom de tjänster de är kopplade till, eller är det något annat du menar med "gå emellan systemen"?

Jag ser ingen problem med att köra RDP om du vill det. Finns redan och fungerar. Det beror ju mest på din uppkoppling och hur kvick RDP servern är. Så länge du håller dig till grafiskt långsamma applikationer fungerar det OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Att Chrome för Android inte fungerar så bra som den ska/bör är det väldigt många som håller med om, speciellt användare av "rena" Google-plattan Nexus 7 - det är med andra ord inget unikt eller inbillat problem. Gamla "Browser" från ICS ger i många fall en mjukare upplevelse, men saknar integration och synkronisering samt kommer mer och mer att fasas ut. Det här är något Google verkligen måste kika på.

Men grejen är ju den att jag sitter med en "ren" Nexus S själv som för tillfället har Jelly Bean 4.1.2 och jag har fortfarande "Browser", inte Chrome.
Så jag är lite förvirrad över att ni säger att den ersätter den gamla Browsern när det inte skett för mig.

Det skedde markanta förbättringar till Browsern på många punkter i 4.1 dessutom. Förutom bättre flyt så är väl den största skillnaden för mig är väl att de omarbetade "Quick Controls" (de sög i 4.0). (Settings->Labs->Quick Controls)
"Quick Controls" är helt underbara! De gömmer alla webläsarelement på skärmen och du tar fram ett antal knappar med alla funktionerna genom att dra fingret från kanten av skärmen inåt (en väldigt liten sträcka). En mycket innovativ metod att kontrollera webläsaren med och något jag aldrig vill vara utan på en mobil då det friar upp mer utrymme på skärmen till själva hemsidan.

Vad är det för integrering/synkronisering som "Browser" saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Dålig jämförelse, den har inte 3G. Jämför du med iPad så kostar den 2700 utan 3G.

Vilken ipad kostar 2700 kr då? En med iPad 1 med knäckt skärm på blocket?

En iPad Mini 32GB kostar 3800 kr! Utan 3G.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

I Nexus 10, som än bara har en preview, så nämns det just att man inte riktigt kan förklara varför skillnaden i prestanda verkar skilja sig så mycket mellan Nexus 10 och Chromebook XE303 som båda har samma SoC (Exynos 5250 @ 1.7GHz) men den senare är klart snabbare. En gissning (från AnandTechs sida) är att endera Nexus 10 begränsas av "thermal throtteling" hela tiden eller att man på något annat sätt gjort SoC:t i Chromebook XE303 mer aggressivt då AnandTech reagerade på hur pass mycket ström denna enhet drog med tanke på att den är ARM baserad.

Tack för att du länkade till testet, trots att jag sökte på deras sida så hittade jag inte det testet ska nog använda google nästa gång.

Lite offtopic:
Titta på flera tester med Chrome OS så kommer du få se udda resultat. Exakt samma system får helt olika prestanda siffror under Win RT, Chrome och Android. Win RT ofta i botten och Chrome i toppen detta gäller speciellt under alla typer av Java tester. Detta betyder att flera utav crossplatfrom testerna är i stort sätt värdelösa.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Hade svårt att fokusera på något annat än Jonas skägg och långa hår när jag såg denna video

Orka.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SnowJim:

Att du inte uppskattar desktop läget är en sak, för min del känns det utmärk. Det blir så mycket enklare att hantera filer och enheter och man kan ju hoppas att det kommer en och annan app som nyttjar desktopläget med i RT.

En annan stor fördel med Windows RT jämfört med IPad enligt mig är att man kan docka program, så om man vill skulle man kunna ha sin vännerlista(ex skype) på vänstersidan och sin browser på resterande. Visst kan man köra flera sammtidiga appar i IPad med men inte så att man kan få en smidig överblick på dem samtidigt(vad jag känner till).

Räkna inte med att det kommer fler desktopprogram till Windows RT. 3:e partstillverkare har överhuvudtaget inte tillgång till de API:er som krävs för att skriva desktopprogram. Att man överhuvudtaget lade in deskopläget i Windows RT är att det baseras på Windows 8 + Microsoft hann inte utveckla en version av Office för Modern UI.

Skrivet av SnowJim:

Windows RT har väll knappt släppts i Sverige än? Självklart får man anta att det kommer kombineras en hel del med andra Windows system, det ska ju gå att köra Windows RT appar på Windows 8 genom Windows store och man ska väll kunna flytta "kända" filer mellan de olika systemet. Sen har vi ju Skydrive, Skype och office som säkert gör det enkelt att gå mellan systemet. Dessutom nämndes det något om remote desktop vilket är fint Frågan man ställer sig här är om man kanske rakt av kan köra sina x86 på sin stationära och då låta Windows RT köra remote desktop, det vill så klart till att programet/spelet går att styra med Windows RT såklart.

Om du är ute efter sådana finesser så är du nog fel kundgrupp för Windows RT, köper du en Windows 8 platta (som just nu i flera fall är BILLIGARE än Windows RT plattorna) så är du garanterad alla dess finesser.

Skrivet av SnowJim:

Sen är den stora nackdelen idag för Windows RT apparna, men man måste börja någonstans och med tanke på .net platformen så tvivlar jag inte på att det kommer växa ganska snabbt.

.Net + ARM är en dålig kombination. Objektorienterad kod körandes på en virtuell maskin med GC är något som fungerar bra på avancerade CPU:er (d.v.s Intel/AMDs high-end CPU:er och IBM POWER, inte Atom, Brazos och ARM), men att effektivt köra sådan kod är väldigt utmanande för en simpel out-of-order CPU (som ARM är sedan Cortex A9) då sådan kod innehåller väldigt många implicita hopp (method-dispatch på objekt som sker via funktionspekare, kräver väldigt avancerad branch-predictor), använder mycket RAM (för att undvika köra GC så ofta, kräver avancerad TLB-cache) och i multicore CPU:er (som även pekplattor och telefoner är idag) krävs snabba synkroniserade instruktioner och snabb CPU-kärna<->CPU-kärna kommunikation (kräver avancerad cache med låg latens och hög bandbredd). Strömsnåla CPU:er har ingen av dessa egenskaper då saker som avancerad cache och avancerad branch-predictor tar MASSOR med transistorer i anspråk.

Microsoft är väldigt medvetna om detta, något man ser/hör om man lyssnar på vad de säger om hur man bör utveckla applikationer för mobila enheter som kör WinRT (som används av både Windows RT och Windows 8): använd "native" kod, vilket i deras fall är C++11 tillsammans med ett tillägg som kallas C++/CX.

Många verkar tro att tiden stått still i C++ världen, men tittar man på C++11 och C++/CX kod så ser man direkt att det är möjligt att göra saker på samma sätt som i C#, men C++11 tillåter även konstruktioner som inte har något motsvarighet i C#. Microsoft skrev om deras XAML API (används för att beskriva GUI) från att vara en hanterad miljö (.Net) till att vara en "native"-miljö (C++) till Windows 8, en ganska bra fingervisning om hur de tycker man borde utveckla Modern UI applikationer.

För riktigt enkla applikationer, där C++ är overkill, verkar det som om Microsoft pushar för HTML5+JS. Anledningen är väldigt vettig och pragmatiskt, visst hade .Net fungerat här, men även C# är overkill här och MS inser att det är mycket enklare att få folk att hänga på HTML5+JS spåret då man kan köra en sådan lösning på i princip ALLA plattformar (iOS, Android, WP8, Windows, OSX, Linux).

.Net är fortfarande en väldigt bra teknik för servers och liknande, för där använder man typiskt avancerade CPU:er som kan hantera den typen av kod.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer